Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 18020
hvordan regner elektriker ut fakturagrunnlag ift antall timer det faktureres for egentlig? Jeg fikk en regning fra elektriker der det var oppgitt tre arbeidstimer og tre timer arbeidsbil.

Elektrikeren var hos meg i ganske nøyaktig en time.

Jeg har forstått at det er vanlig å fakturer for kjøretid + tid papirarbeid, men er det bare meg som synes 1 arbeidstime og 2 timer for kjøring og papirarbeid ikke hører hjemme noe sted?...
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
hvordan regner elektriker ut fakturagrunnlag ift antall timer det faktureres for egentlig? Jeg fikk en regning fra elektriker der det var oppgitt tre arbeidstimer og tre timer arbeidsbil.

Elektrikeren var hos meg i ganske nøyaktig en time.

Jeg har forstått at det er vanlig å fakturer for kjøretid + tid papirarbeid, men er det bare meg som synes 1 arbeidstime og 2 timer for kjøring og papirarbeid ikke hører hjemme noe sted?...
Vis hele sitatet...
Hvis en elektriker hos deg i, la oss si, 1 time og 10 minutter, så tar han betalt for 2t. Han har nok regnet med kjøringen til, så den tiden der, så tilbake til kontoret eller noe.

Er noe sånt.

Hører ikke hjemme noe sted, men sånn er det
Sist endret av IphoneFreak; 29. november 2011 kl. 19:06.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sånn er det!

Betal og ver glad for att jobben ble gjort.
Du betaler for all tid elektrikeren må bruke på deg. Den tid han bruker til din bolig, selve jobben, den tid det tar å kjøre tilbake til kontoret og materialliste/sluttrapport og lignende på kontoret.
Kan være han har svindlet deg også. Tatt seg en tur innom butikken å skrevet en time ekstra.
Sånn er verden dessverre blitt, går ikke an å stole på noen (ikke ta meg ordrett)
Kjøp av material: 30 min
Kjøring: ?!?
Installasjon: 1 time
Dokumentasjon/papirarbeid: 30min - 90min.

Vell, tiden går fort, om man skal inkludere ALT. Selv om han bare var en time hos deg, så var det nok tid som gikk til andre ting også i forhold til jobben hos deg.
Kanskje han måtte kjøre en ekstra runde fordi han glemte noe. Var i vertfall slik når jeg var i praksis med en elektriker. Kø spiller også inn
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Elektrikere er den eneste håndtverkergruppen jeg vet av som aldri har noe i bilen når de kommer, og er nødt til å kjøre fire ganger frem og tilbake for å komplettere et anlegg.

Veggbokser, takbokser og k-rør må vel for svingende gå an å ha i bilen :S
Et forslag er å kjøpe inn det elektrikeren trenger, da har de ingen grunn til å kjøre noen som helst steder.
Verdt å nevne at ikke alle elektrikere ønsker å bruke utstyr du har kjøpt av en eller annen grunn, men de kan dra seg.

Har selv lagt ut anbud på installering av ny stikkontakt, dimmere etc. Har opplyst i annonsen at jeg har alt nødvendig utstyr, er spent på hva firmaene svarer.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Et forslag er å kjøpe inn det elektrikeren trenger, da har de ingen grunn til å kjøre noen som helst steder.
Verdt å nevne at ikke alle elektrikere ønsker å bruke utstyr du har kjøpt av en eller annen grunn, men de kan dra seg.

Har selv lagt ut anbud på installering av ny stikkontakt, dimmere etc. Har opplyst i annonsen at jeg har alt nødvendig utstyr, er spent på hva firmaene svarer.
Vis hele sitatet...
Ligger en del profitt i utstyret man monterer. Selv monterer jeg det meste, bare det har skikkelig kvalitet. Biltemagreier kan man bare kaste.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Et forslag er å kjøpe inn det elektrikeren trenger, da har de ingen grunn til å kjøre noen som helst steder.
Verdt å nevne at ikke alle elektrikere ønsker å bruke utstyr du har kjøpt av en eller annen grunn, men de kan dra seg.

Har selv lagt ut anbud på installering av ny stikkontakt, dimmere etc. Har opplyst i annonsen at jeg har alt nødvendig utstyr, er spent på hva firmaene svarer.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det ofte er regnet inn fortjeneste i det man monterer også. Man vil også være sikker på at man monterer godkjent utstyr, eller utstyr man kjenner til.
ok, så da forstår jeg det slik at man må regne med 1 time=3 timer for elektriker? Kjipt, da jeg spurte om pris på forhånd og så ble det 1000 kr dyrere enn de sa. Men takk for svar.

Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det er fordi det ofte er regnet inn fortjeneste i det man monterer også. Man vil også være sikker på at man monterer godkjent utstyr, eller utstyr man kjenner til.
Vis hele sitatet...
Utstyret var priset for seg, timene for seg.
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
ok, så da forstår jeg det slik at man må regne med 1 time=3 timer for elektriker? Kjipt, da jeg spurte om pris på forhånd og så ble det 1000 kr dyrere enn de sa. Men takk for svar.



Utstyret var priset for seg, timene for seg.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde en muntlig avtale med han og regningen lyder på noe annet, vil dette være god nok grunn til å klage.
Det kommer ann på om det var et pristilbud eller et prisoverslag...
Sist endret av ragedAsian; 29. november 2011 kl. 22:26. Grunn: tttttttyyyyyyyppppppppoooooo
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Elektrikere er den eneste håndtverkergruppen jeg vet av som aldri har noe i bilen når de kommer, og er nødt til å kjøre fire ganger frem og tilbake for å komplettere et anlegg.

Veggbokser, takbokser og k-rør må vel for svingende gå an å ha i bilen :S
Vis hele sitatet...
*kremt*
Dette er vel også rørleggere også veldig kjent for..!

Møte opp om på det stedet det skal monteres noe, se over hva som trengs, så dra å handle, komme tilbake og så jobbe.

Forøvrig er det ganske sikker på at det er mye pris samarbeid mellom elektrikkere. Kanskje ikke direkte, men det er stille konsensus om hva de forskjellige tingene skal koste.
Uten at jeg vet dette sikkert har jeg ikke noen annen forklaring på hvordan det kan ha seg at en tak spot kan koste 1400,-
Ihvertfall ikke når de kjøper inn alt av matrialler for under 200kroner og bruker kanskje 10min (da tar jeg i) på å koble den opp.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det er fordi det ofte er regnet inn fortjeneste i det man monterer også. Man vil også være sikker på at man monterer godkjent utstyr, eller utstyr man kjenner til.
Vis hele sitatet...
Det er regnet inn ekstrem fortjeneste på deler. 3-4 ganger pris er normalt.

Her er en butikk som selger slikt materiell til vanlige folk, så der ser man noenlunde hva det koster. Reell pris for elektrikeren er minus fortjenesten denne butikken tar og minus mva, så da ser man hvor mye fortjeneste de flår ut av kundene sine. Denne butikken selger godkjent utstyr.

Lyst på sinte elektrikere? Fortell de at du vet dette, så tar det ikke lenger 3 uker før de kanskje gidder å komme(men utsetter det tilfeldig i 2-3 dager), men 3 måneder.
Sitat av r0bin Vis innlegg
*kremt*
Dette er vel også rørleggere også veldig kjent for..!

Møte opp om på det stedet det skal monteres noe, se over hva som trengs, så dra å handle, komme tilbake og så jobbe.
Vis hele sitatet...
Merker jeg følte meg truffet, jeg tror ikke engang jeg skal begynne å gidde å forklare,. Men om du overhode visste hvor mye deler som finnes, så ville du visst at det er UMILIG å få meg seg alt av det i en vanlig firmabil, vi kjører hiace, ikke trailer.

Når det gjelder saken til TS så syns jeg det høres rart ut, jeg har aldri gjort noe lignende på jobb selv. Hvis vi har en jobb som tar en time, eller mindre så skriver vi kun en time, da blir det + deler + en sum for kjøring som blir regna ut av sjefen (vet ikke helt hvordan). Men, det er alltid 2 sider til en sak, trikkern KAN ha vært sleip, men det kan også være en god grunn..
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er regnet inn ekstrem fortjeneste på deler. 3-4 ganger pris er normalt.

Her er en butikk som selger slikt materiell til vanlige folk, så der ser man noenlunde hva det koster. Reell pris for elektrikeren er minus fortjenesten denne butikken tar og minus mva, så da ser man hvor mye fortjeneste de flår ut av kundene sine. Denne butikken selger godkjent utstyr.

Lyst på sinte elektrikere? Fortell de at du vet dette, så tar det ikke lenger 3 uker før de kanskje gidder å komme(men utsetter det tilfeldig i 2-3 dager), men 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Første gangen jeg hadde elektrikker på besøk betalte jeg 600 kr + mva for ett ujordet dobbeltstikk fra elko ( det samme stikket koster 129 kroner på clas ohlson og jula )

Jeg klaget og klaget men kom ingen vei. Regningen ble betalt, og heretter stiller jeg med alt matriell selv. Om ikke det aktuelle firmaet aksepterer det, finner jeg ett annet.
Sitat av Tor.Divel Vis innlegg
Regningen ble betalt, og heretter stiller jeg med alt matriell selv. Om ikke det aktuelle firmaet aksepterer det, finner jeg ett annet.
Vis hele sitatet...
Og jeg kan garantere deg at firmaene som sier nei er glad for at de gjorde det. Det værste som finnes er når folk har plukket med seg en hel rekke dritt fra bauhaus og slike steder. Billig, og bare drit alt sammen. Det er en grunn til at det er billig.
Sist endret av Lycurgus; 29. november 2011 kl. 23:43.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av r0bin Vis innlegg
Ihvertfall ikke når de kjøper inn alt av matrialler for under 200kroner og bruker kanskje 10min (da tar jeg i) på å koble den opp.
Vis hele sitatet...

Da har du selvfølgelig regnet med tiden elektrikeren bruker på dokumentasjon, finne fram nødvendig materiell, planlegge jobben, osv?
Kjenner jeg blir litt lei sutring over pris på håndverkertjenester eller advokater eller hva nå det måtte være. De har noe, du vil ha det, betal det de krever, finn en annen eller konkluder med at det var for dyrt. Norge flommer over av penger, og der klart at næringsdrivende forsøker å sko seg på det. Det skal jo også sies at det er langt ifra gratis å drive bedrift i Norge, og det er ikke slik at når en elektriker fakturerer en reell timepris på 1000 kroner, at han kan stikke tusenlappen i lommen og gå glad og fornøyd til Elkjøp for å handle julegaver. Avhengig av firmastørrelsen må han kanskje ha bistand til administrasjon, han må ha regnskapsfører og revisor, forsikring, betale skatter og avgifter i alle bauer og kanter (alt du betaler er inkludert merverdiavgift, så du kan egentlig bare kutte av de 25% med en gang), arbeidsgiveravgift for sine ansatte (14% av lønnen han gir de - blir fort 70 000 per hode!), han betaler gjerne toppskatt av sin egen lønnsinntekt (totalt ender han da på 40%<). Det han eventuelt kan føre som overskudd skal også skattes av igjen; 28% selskapsskatt og om han vil ta ut pengene sine fra selskapet, nye 28%.

I sum tjener sikkert fastlegen din mer enn elektrikeren din. Forskjellen er at naboen din og deg selv, betaler for elektrikertjenestene hver for dere, mens vi alle må dele regningen for helsekalaset. Men nå skal jeg ikke dra opp den debatten.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Merker jeg følte meg truffet, jeg tror ikke engang jeg skal begynne å gidde å forklare,. Men om du overhode visste hvor mye deler som finnes, så ville du visst at det er UMILIG å få meg seg alt av det i en vanlig firmabil, vi kjører hiace, ikke trailer.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Jeg også skjønner at det er komplett umulig å ha _alt_ i bilen, men det burde jo være mulig å ha idet minste å ha det mest basic'e.
En annen litt artig ting jeg la merke til når jeg bygde hus og hadde rørlegger på besøk, var at han absolutt måtte dra å handle før lunsj på fredager.
Pussig nok er det på samme tid de har gratis pølser på Brødrene Dahl (rørlegger forretning). Jeg nevnte aldri noe på det iogmed jeg hadde fått fastpris fra han. =)

Sitat av nikita Vis innlegg
Kjenner jeg blir litt lei sutring over pris på håndverkertjenester eller advokater eller hva nå det måtte være. De har noe, du vil ha det, betal det de krever, finn en annen eller konkluder med at det var for dyrt.
Vis hele sitatet...
De fleste skjønner vel at prisene også inkluderer både administrasjon og andre utgifter et firma måtte ha.
Problemet mener nå jeg kommer når elektrikkere/rørleggere (de to gruppene er værst) operer som de hadde monopol.
Det finnes ingen andre bransjer(i det minste ytterst, ytterst få) som kan ta over 100% i fortjeneste på varer/tjenester og overleve over tid.

Og jeg trur det kommer av at det er en "forståelse" mellom bedriftseiere om hva de forskjellige tingene skal koste.

Hvis det ikke hadde vært slik hadde det endt opp slik det har gjort med lastebil eiere. De hadde en relativt grei timepris på bilene sine helt til en person fant ut at han kunne leie ut bilen sin billigere enn alle andre konkurenter.
Nå tjener de bare såvidt godt nok til at de ikke kjører på dugnad.
Sitat av nikita Vis innlegg
Kjenner jeg blir litt lei sutring over pris på håndverkertjenester eller advokater eller hva nå det måtte være. De har noe, du vil ha det, betal det de krever, finn en annen eller konkluder med at det var for dyrt. Norge flommer over av penger, og der klart at næringsdrivende forsøker å sko seg på det. Det skal jo også sies at det er langt ifra gratis å drive bedrift i Norge, og det er ikke slik at når en elektriker fakturerer en reell timepris på 1000 kroner, at han kan stikke tusenlappen i lommen og gå glad og fornøyd til Elkjøp for å handle julegaver. Avhengig av firmastørrelsen må han kanskje ha bistand til administrasjon, han må ha regnskapsfører og revisor, forsikring, betale skatter og avgifter i alle bauer og kanter (alt du betaler er inkludert merverdiavgift, så du kan egentlig bare kutte av de 25% med en gang), arbeidsgiveravgift for sine ansatte (14% av lønnen han gir de - blir fort 70 000 per hode!), han betaler gjerne toppskatt av sin egen lønnsinntekt (totalt ender han da på 40%<). Det han eventuelt kan føre som overskudd skal også skattes av igjen; 28% selskapsskatt og om han vil ta ut pengene sine fra selskapet, nye 28%.

I sum tjener sikkert fastlegen din mer enn elektrikeren din. Forskjellen er at naboen din og deg selv, betaler for elektrikertjenestene hver for dere, mens vi alle må dele regningen for helsekalaset. Men nå skal jeg ikke dra opp den debatten.
Vis hele sitatet...
Makan til rotete innlegg skal man lete lenge etter.
Først og fremst: Får virkelig håpe at en fastlege får høyere lønn enn en elektriker, da det er langt, langt, langt vanskeligere og lengre utdanning - det skulle virkelig bare mangle.

Det gjelder ikke sutring over pris, det har med prinispp å gjøre. Dersom du blir enig med en håndtverker at jobben skal koste
2000.- så får du senere regning på 3000.- er det lov å reagere. Det er også lov å reagere på tid brukt på arbeidet og tid for å eventuelt skaffe materialer. Vi kan ikke si at selve monteringsjobben tar 1 time og kjøring 2 timer er rimelig, det er så langt fra rimelig som du overhode kommer...

Og "argumentet ditt", nikita: slutt å syt, bare betal. norge flommer over med penger, henger jo overhode ikke på greip av åpenbare grunner.
Sist endret av Spelly; 30. november 2011 kl. 01:19.
Uansett om man har basic ting i bilen vil man alltid trenge noe småting.. f. eks spesiell størrelse plugger, riktig tversnitt og lederantall på kabel. nok stikkkontakter o.l. har vært elektriker selv og det er mye som er vanskelig å forutse når kunden sier de "BARE" skal ha to stikk-kontakter... Blir som regel til at man må dra å handle inn, f. eks noe som enkelt som et stivt rør og en pakke med ekstra korte skruer. En grossist inneholder mer forskjellig type matriell enn dere tror. Poenget er at det er latterlig mye ting som skal gå opp i opp om man skal komme på en dagsjobb og ha alt matriell på forhånd. Jeg kan skrive under på at de fleste små firmaer som dere oppleveler skriver regninger med gaffel, ikke går i noe sinnsykt volsomt overskudd.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av løkpølsa Vis innlegg
Uansett om man har basic ting i bilen vil man alltid trenge noe småting.. f. eks spesiell størrelse plugger, riktig tversnitt og lederantall på kabel. nok stikkkontakter o.l. har vært elektriker selv og det er mye som er vanskelig å forutse når kunden sier de "BARE" skal ha to stikk-kontakter... Blir som regel til at man må dra å handle inn, f. eks noe som enkelt som et stivt rør og en pakke med ekstra korte skruer. En grossist inneholder mer forskjellig type matriell enn dere tror. Poenget er at det er latterlig mye ting som skal gå opp i opp om man skal komme på en dagsjobb og ha alt matriell på forhånd. Jeg kan skrive under på at de fleste små firmaer som dere oppleveler skriver regninger med gaffel, ikke går i noe sinnsykt volsomt overskudd.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart det er urimelig å forvente at en elektrikker har med seg alt han kunne trenge på en jobb.
Men det burde være forventet at de har med seg litt. Ihvertfall av det som kunne tenkes å brukes.
Det er som oppdragsgiver ganske irriterrende å betale for en tur til grossist for ting som strengt tatt man kan forvente at de har med seg til jobben.
Det blir litt som en snekker skulle komme på jobb uten spiker.
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Det kommer ann på om det var et pristilbud eller et prisoverslag...
Vis hele sitatet...

Kilde:http://www.nidarosda.no/forbrukerrett

Prisoverslag

Det er verd å merke seg at hvis håndverkeren har gitt et prisoverslag for tjenesten, skal prisen ikke vesentlig overstige overslaget og aldri med mer enn 15 prosent. Prisoverslaget skal omfatte alle gebyr og avgifter, herunder merverdiavgift, med mindre noe annet fremgår. Dersom du mener at prisen ikke er i samsvar med det som er avtalt må du straks varsle tjenesteyteren om dette. Håndverkeren skal veilede forbrukeren hvorvidt tjenesten vil kunne gi det ønskede resultat og har også plikt til å fraråde arbeidet hvis han før arbeidet er påbegynt må anta at prisen for tjenesten klart vil stå i misforhold til tingens verdi. Det er en selvfølge at håndverkeren skal utføre tjenesten fagmessig og ivareta oppdragsgiverens interesser.
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
hvordan regner elektriker ut fakturagrunnlag ift antall timer det faktureres for egentlig? Jeg fikk en regning fra elektriker der det var oppgitt tre arbeidstimer og tre timer arbeidsbil.

Elektrikeren var hos meg i ganske nøyaktig en time.

Jeg har forstått at det er vanlig å fakturer for kjøretid + tid papirarbeid, men er det bare meg som synes 1 arbeidstime og 2 timer for kjøring og papirarbeid ikke hører hjemme noe sted?...
Vis hele sitatet...
Jeg er litt nysgjerrig på hva den elektrikeren gjorde for noe?

Hilsen Elektriker
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
hvordan regner elektriker ut fakturagrunnlag ift antall timer det faktureres for egentlig? Jeg fikk en regning fra elektriker der det var oppgitt tre arbeidstimer og tre timer arbeidsbil.

Elektrikeren var hos meg i ganske nøyaktig en time.

Jeg har forstått at det er vanlig å fakturer for kjøretid + tid papirarbeid, men er det bare meg som synes 1 arbeidstime og 2 timer for kjøring og papirarbeid ikke hører hjemme noe sted?...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde elektriker i 15 minutter etter kl 16:00 (hunden hadde vært på ferde med tenna) kosta meg 2700,- men en mer enn akseptabelsum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Det er en grunn til at det er billig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Går du på Onninen og kjøper et stikk koster det en hundrelapp. En automatsikring? 150-200. Ut til kunde har trikkeren ganga prisen med 2-3-4.

Kort sagt er biltema påfallande likt Onninen i pris, og eg vil bli forundra om ikkje kvaliteten er så godt som identisk - og gjerne produsert på samme fabrikk.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Sånn er det!

Betal og ver glad for att jobben ble gjort.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke sånn,noen firmaer prøver seg å skriver regninger med gaffel når det er privatkunder og staten..

Bare sjekk hvor lang tid det tar å kjøre til firmaet og ikke betal for mye ! , har nekta flere ganger på regningr og vunnet hver gang, dem må tross alt bevise tiden dem har brukt
Sitat av r0bin Vis innlegg
Det er helt klart det er urimelig å forvente at en elektrikker har med seg alt han kunne trenge på en jobb.
Men det burde være forventet at de har med seg litt. Ihvertfall av det som kunne tenkes å brukes.
Det er som oppdragsgiver ganske irriterrende å betale for en tur til grossist for ting som strengt tatt man kan forvente at de har med seg til jobben.
Det blir litt som en snekker skulle komme på jobb uten spiker.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvordan du tenker. Men så lenge man mangler en ting, må man alikevel til grossisten. Derfor blir det vanskelig å unngå grossisten, da det som regel er mer enn en kabel og stikk som skal opp..
De fleste elektrikere har kabel, festematriell og stikk i bilen. Om man tar vare på ting fra tidligere jobber i bilen endre det stort sett med kaos og rot tilslutt.
Var Sjefen selv på befaring når han fant ut at det ville koste 2000kr, eller sa han prisen utifra at du beskrev jobben på tlf?

Etter egen erfaring tar kunder litt lett på hva som skal gjøres og man ender som regel opp med å være der lenger
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
hvordan regner elektriker ut fakturagrunnlag ift antall timer det faktureres for egentlig? Jeg fikk en regning fra elektriker der det var oppgitt tre arbeidstimer og tre timer arbeidsbil.

Elektrikeren var hos meg i ganske nøyaktig en time.

Jeg har forstått at det er vanlig å fakturer for kjøretid + tid papirarbeid, men er det bare meg som synes 1 arbeidstime og 2 timer for kjøring og papirarbeid ikke hører hjemme noe sted?...
Vis hele sitatet...
Du kan kreve oversikt over timebruk med beskrivelse av hva personen gjorde i det tidsrommet. Det gjelder forøvrig for alt arbeid hvor du betaler per time arbeid. Det er ingenting som hindrer deg i å bestride det, du kan eventuelt høre med et annet selskap hvor mye de ville prosjektert med, så du eventuelt har litt krutt til kanonen.
Sitat av Rindal Vis innlegg
Jeg er litt nysgjerrig på hva den elektrikeren gjorde for noe?

Hilsen Elektriker
Vis hele sitatet...
Han målte jordfeil og kobla om strømmen via et nytt strømpunkt med egen sikring.

Altså, jobben tok som sagt nøyaktig en time. Så det jeg lurer på om det er vanlig å fakturere i 3 timer for 1 time. Jeg har så vanskelig for å skjønne at kjøring + papirarbeid tar 2 timer. Men mulig jeg er treig....;(
Sist endret av moratiltantadi; 30. november 2011 kl. 17:24. Grunn: tilleggsopplysninger
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er det ikkje. Går du på Onninen og kjøper et stikk koster det en hundrelapp. En automatsikring? 150-200. Ut til kunde har trikkeren ganga prisen med 2-3-4.

Kort sagt er biltema påfallande likt Onninen i pris, og eg vil bli forundra om ikkje kvaliteten er så godt som identisk - og gjerne produsert på samme fabrikk.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg love deg at det ikke er, jeg har ikke så mye erfaring med oninnen, da det er noe som er helt nytt, og jeg er skeptisk til det. Men jeg VET at alt dem selger på biltema bare er dritt. Uansett om det er rør eller trikker stuff.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
Altså, jobben tok som sagt nøyaktig en time. Så det jeg lurer på om det er vanlig å fakturere i 3 timer for 1 time. Jeg har så vanskelig for å skjønne at kjøring + papirarbeid tar 2 timer. Men mulig jeg er treig....;(
Vis hele sitatet...
Er diverse skjemaer som skal tegnes opp (linjeskjema som sier hva som skal sitte hvor, sier også hva du trenger av materiale), flerlinjeskjema som hjelper deg med hvor mange ledere du skal ha, regne ut hva du trenger av tversnitt, verifikasjonsskjema + det skjemaet som skal til kunden. Si rundt 30-50 min på dette + kjøring. Det jeg ville funnet ut er hvor lang kjøringa faktisk var.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Hehe.. Jeg også skjønner at det er komplett umulig å ha _alt_ i bilen, men det burde jo være mulig å ha idet minste å ha det mest basic'e.
En annen litt artig ting jeg la merke til når jeg bygde hus og hadde rørlegger på besøk, var at han absolutt måtte dra å handle før lunsj på fredager.
Pussig nok er det på samme tid de har gratis pølser på Brødrene Dahl (rørlegger forretning). Jeg nevnte aldri noe på det iogmed jeg hadde fått fastpris fra han. =)



De fleste skjønner vel at prisene også inkluderer både administrasjon og andre utgifter et firma måtte ha.
Problemet mener nå jeg kommer når elektrikkere/rørleggere (de to gruppene er værst) operer som de hadde monopol.
Det finnes ingen andre bransjer(i det minste ytterst, ytterst få) som kan ta over 100% i fortjeneste på varer/tjenester og overleve over tid.

Og jeg trur det kommer av at det er en "forståelse" mellom bedriftseiere om hva de forskjellige tingene skal koste.

Hvis det ikke hadde vært slik hadde det endt opp slik det har gjort med lastebil eiere. De hadde en relativt grei timepris på bilene sine helt til en person fant ut at han kunne leie ut bilen sin billigere enn alle andre konkurenter.
Nå tjener de bare såvidt godt nok til at de ikke kjører på dugnad.
Vis hele sitatet...
Jobber selv som lærling, og vi har alt det basic'e i bilen og vel så det. Men en kan ikke fylle opp en bil med 14 forskjellige lysarmaturer og 10 stk av hver, tilfelle vi får brukt for det.

Vi vet jo som oftest hva vi skal gjøre på en jobb før vi kommer, så vi handler jo med oss det vi trenger. Men det er ofte uforutsette ting en kommer over. Pluselig hadde det sett veldig greit ut med en liten kanalbit her, eller kanskje en boks her eller der.
Ellers så kunne vi gitt faen, spart kunden for et par hundrelapper, så kunne det sett jævlig ut.

Er vel nok av firmaer/montører som ikke planlegger like godt, så er vel nok av folk som må ta 4 turer til grossisten per jobb. Men da vet en jo til neste gang at en bruker et annet firma.

Skal også sies at en jobb tar mye lengre tid totalt sett en hva kunden får med seg. Er alltid litt jobb både før og etterpå. Og om en elektriker jobber 1 time og 10 min tar han heller betalt for 1,5 enn 2 timer(kan vel være folk som gjør det også, men det er ikke "sånn det er".
Skal også nevnes at av alt som du betaler en elektriker er, som for de fleste andre varer og tjenester 25%moms. Og en ytterst lav fortjeneste på materiell.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av McHoover Vis innlegg
Jobber selv som lærling, og vi har alt det basic'e i bilen og vel så det. Men en kan ikke fylle opp en bil med 14 forskjellige lysarmaturer og 10 stk av hver, tilfelle vi får brukt for det.

Vi vet jo som oftest hva vi skal gjøre på en jobb før vi kommer, så vi handler jo med oss det vi trenger. Men det er ofte uforutsette ting en kommer over. Pluselig hadde det sett veldig greit ut med en liten kanalbit her, eller kanskje en boks her eller der.
Ellers så kunne vi gitt faen, spart kunden for et par hundrelapper, så kunne det sett jævlig ut.
Vis hele sitatet...
Har vært borti en del elektrikere fra forskjellige firmaer, og fremgangsmåten som regel ganske lik. En eller to elektrikere dukker opp på en jobb som allerede er solgt inn. Det er altså noen som har vært på befaring og/eller sett på tegninger og gitt en pris utifra dette. Allikevel så dukker elektriker opp uten så mye som en meter k-rør eller en eneste vegg-, eller takboks. Har jo ingen problemer med å forstå at man ikke kan kjøre rundt som ett rullende Elektroskandia-lager
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Det kan jeg love deg at det ikke er, jeg har ikke så mye erfaring med oninnen, da det er noe som er helt nytt, og jeg er skeptisk til det. Men jeg VET at alt dem selger på biltema bare er dritt. Uansett om det er rør eller trikker stuff.
Vis hele sitatet...
En del av det som er på biltema er helt korrekt ukjente deler i forhold til det man stort sett bruker her i Norge, men kvalitetsmessig er de ikke langt unna (tilkoplingene er derimot knotete oppsatt i forhold til det man er vant til). Men man skal ikke lenger enn til Clas Ohlson for å finne helt fine ekte ELKO-deler til en betydelig billigere pris enn det en elektriker vil hevde at det koster. Eller man kan se på grossisten jeg lenket til tidligere i tråden.

Jeg antar at problemet med pris og slikt ligger i at hvis EN "produktselger" fordeler kostnadene sine ut over alle småtingene så må alle det. Det ville ikke nyttet å komme å si at "jeg tar 1000 kroner timen, men alt av utstyr jeg bruker er jævla billig" når andre sier "jeg tar 300 kroner timen, men elmateriell av kvalitet er dyrt", selv om de bruker eksakt samme deler.

Det får det første til å høres ut som en grådig jævel som kjøper deler på biltema og den andre til å høres seriøs ut.
Sitat av meitemark Vis innlegg
En del av det som er på biltema er helt korrekt ukjente deler i forhold til det man stort sett bruker her i Norge, men kvalitetsmessig er de ikke langt unna (tilkoplingene er derimot knotete oppsatt i forhold til det man er vant til). Men man skal ikke lenger enn til Clas Ohlson for å finne helt fine ekte ELKO-deler til en betydelig billigere pris enn det en elektriker vil hevde at det koster. Eller man kan se på grossisten jeg lenket til tidligere i tråden.

Jeg antar at problemet med pris og slikt ligger i at hvis EN "produktselger" fordeler kostnadene sine ut over alle småtingene så må alle det. Det ville ikke nyttet å komme å si at "jeg tar 1000 kroner timen, men alt av utstyr jeg bruker er jævla billig" når andre sier "jeg tar 300 kroner timen, men elmateriell av kvalitet er dyrt", selv om de bruker eksakt samme deler.

Det får det første til å høres ut som en grådig jævel som kjøper deler på biltema og den andre til å høres seriøs ut.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med akkurat trikker deler, da jeg er rørlegger lærling. Men erfaringsmessing (innefor rør) så er det dårligere kvalitet på det du kjøper på biltema, bauhaus, clas etc. Delene kan tilogmed se like ut, men kvaliteten er helt bak mål.
Som Nikita sa, firmaet tjener omtrent ikke en dritt på timene som blir fakturert deg, da de ca 600 eks.mva skal dekke lønn, arbeidsgiveravgift, sykepenger til andre ansatte, lønn til de som sitter på kontoret og arbeidsklær.

Det eneste firmaet tjener penger på er materiellet, så hvis du opplyser kunden om at du har materiell selv, ikke bli overrasket om du blir plassert nederst i ordrebunken.

Pluss at hvis elektrikeren monterer opp materiell som du har levert selv, og h*n må ut på reklamasjon, vil du bli fakturert timene h*n bruker på å bytte det defekte materiellet du har levert selv.
Jeg har fått et par svar på et anbud jeg la ut for noen dager siden. Jeg opplyste om at jeg hadde alt nødvendig utstyr og de trengte bare å installere det. Timeprisen var rundt 700.- hos det ene firmaet og 900 hos det andre. Begge er autoriserte.

Hvor lang tid kan man forvente det tar å strekke en ny 2.5 kabel 7 meter (koble i sikringsskapet), installere stikkontakt og 2 dimmere?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er det ikkje. Går du på Onninen og kjøper et stikk koster det en hundrelapp. En automatsikring? 150-200. Ut til kunde har trikkeren ganga prisen med 2-3-4.

Kort sagt er biltema påfallande likt Onninen i pris, og eg vil bli forundra om ikkje kvaliteten er så godt som identisk - og gjerne produsert på samme fabrikk.
Vis hele sitatet...
I pris ja. men ikke kvalitet. Har montert en god del av billig materiell fra biltema og kan si med sikkerhet at det er noe forbanna dritt. K-rør som ikke tåler å bli montert stramt nok for å kunne trekke gjennom ledninger senere. Stikkontakter som er forferdelig store og ser forferdelig stygge ut. For å ikke snakke om at de tar mye lengre tid å montere og koble enn den vanlige elko-stikkontakten. Så du kan jo spørre deg om hva som blir billigst hvis du skal ha 20 stikkontakter i huset og du sparer 50-70kr på stikkontakten, men elektrikeren bruker dobbelt så lang tid på hver stikk enn med en elko-stikk. Det er også en god del krav til dokumentasjon som du plutselig selv må stå til ansvar for ved en eventuell el.sjekk.

Kjøp gjerne sikringer på biltema og få en elektriker til å montere dette, men hvis en sikring blir defekt er det du som må snakke med biltema om garantier. Pluss at den vanlige mann i gaten normalt sett ikke har peiling på hva han trenger i et sikringsskap annet enn sikringer.

Hvis du får en elektriker til å gjøre dette så står elektrikeren for garanti om en komponent skal ryke og skifter denne uten problemer gratis. Du er sikker på at delene som blir montert i sikringsskapet tåler de belastningene de skal tåle osv.

Det er ingen hemmelighet at elektrikere tjener sine penger gjennom materiellet, men til gjenggjeld har de en lav timesats sammenlignet med bilmekanikere som ofte har 1000kr timen pluss moms. Men de har igjen billig materiell uten påslag. I mitt firma tar vi 575kr timen pluss moms som er ganske lavt.

Du leier inn en fagmann for å gjøre en jobb. Hvis du velger å handle inn alt av materiell selv kan du risikere at mye av det går i stykker fort eller at elektrikeren ikke kan bruke det og du har kjøpt materiell som ikke kan brukes. Tenker da på lamper som ikke kan monteres i våtrom/for lav IP-klasse, for lite tverrsnitt, feile sikringer osv osv.
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg har fått et par svar på et anbud jeg la ut for noen dager siden. Jeg opplyste om at jeg hadde alt nødvendig utstyr og de trengte bare å installere det. Timeprisen var rundt 700.- hos det ene firmaet og 900 hos det andre. Begge er autoriserte.

Hvor lang tid kan man forvente det tar å strekke en ny 2.5 kabel 7 meter (koble i sikringsskapet), installere stikkontakt og 2 dimmere?
Vis hele sitatet...
Umulig å si uten å se.. men tipper sammenlagtrundt 5 timer en plass... kan ta mer eller mindre..
På jobb så er det beskjed fra øverste hold at vi ikke skal montere utstyr som kundene kommer med selv.. med mindre det er en lampe. da monterer vi en Stikk/spesialkontakt i taktet til dem så får dem henge den opp selv. ellers er alt nei nei.. noe av grunnen til dette er at elektrikere har en av di laveste håndverkerprisene og vi kompanserer dette med fortjeneste på utstyr. alternativet er høyere timespris.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Har vært borti en del elektrikere fra forskjellige firmaer, og fremgangsmåten som regel ganske lik. En eller to elektrikere dukker opp på en jobb som allerede er solgt inn. Det er altså noen som har vært på befaring og/eller sett på tegninger og gitt en pris utifra dette. Allikevel så dukker elektriker opp uten så mye som en meter k-rør eller en eneste vegg-, eller takboks. Har jo ingen problemer med å forstå at man ikke kan kjøre rundt som ett rullende Elektroskandia-lager
Vis hele sitatet...
Jammen da vet du jo at du ikke bruker det firmaet neste gang. Hørest jo faktisk ganske latterlig ut. Slik er det vertfall ikke i firmaet vårt. Små jobber har vi (så godt som, er vel alltids noen unntak) alltid med oss det vi trenger. På større jobber blir det fort en tur til grossisten i løpet av dagen, eller om vi skal tilbake dagen etter planlegger vi heller å få gjort ferdig det vi kan, og heller stikker å handler på slutten av dagen slik at bilen er klar til dagen etter.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er det ikkje. Går du på Onninen og kjøper et stikk koster det en hundrelapp. En automatsikring? 150-200. Ut til kunde har trikkeren ganga prisen med 2-3-4.

Kort sagt er biltema påfallande likt Onninen i pris, og eg vil bli forundra om ikkje kvaliteten er så godt som identisk - og gjerne produsert på samme fabrikk.
Vis hele sitatet...
Så flott at du vet alt, da.

Du kunne vel kanskje lagt ved en prisliste eller kilder på dette da?

Om Onninen der du bor selger automatsikringer til 150 kroner, og stikk til 100 tror jeg jaggu jeg skal ta firmabilen dit en tur altså! Kunne vel til og med gått der og handlet og solgt videre til andre grossister, billigere enn hva de får det for fra levrandøren.
Med den ideen tror jeg jaggu pensjonen min er sikkra!

Sitat av McHoover Vis innlegg
Jammen da vet du jo at du ikke bruker det firmaet neste gang. Hørest jo faktisk ganske latterlig ut. Slik er det vertfall ikke i firmaet vårt. Små jobber har vi (så godt som, er vel alltids noen unntak) alltid med oss det vi trenger. På større jobber blir det fort en tur til grossisten i løpet av dagen, eller om vi skal tilbake dagen etter planlegger vi heller å få gjort ferdig det vi kan, og heller stikker å handler på slutten av dagen slik at bilen er klar til dagen etter.



Så flott at du vet alt, da.

Du kunne vel kanskje lagt ved en prisliste eller kilder på dette da?

Om Onninen der du bor selger automatsikringer til 150 kroner, og stikk til 100 tror jeg jaggu jeg skal ta firmabilen dit en tur altså! Kunne vel til og med gått der og handlet og solgt videre til andre grossister, billigere enn hva de får det for fra levrandøren.
Med den ideen tror jeg jaggu pensjonen min er sikkra!
Vis hele sitatet...

Legger også til at det å komme på en jobb der kunden har handla inn utstyr på biltema er et helvete! Jævli å koble, jævli å få på ramma, sprø og ekkel plastisk, så skal ikke så skremmende mye til for å knekke. Hadde ikke sovet godt om natta med biltema produkter i mitt hus vertfall.

De kronene du sparer på å handle utstyr på biltema, taper du på tiden elektrikeren bruker ekstra for å montere det. Det er faktisk så crappy.
Elko produktene du finner hos Clas Olsson er helt OK, tho'.
Highjacker tråden tilbake ;p

Så dere mener oppsummert at fakturering 3:1 time er helt ok og normalt?

Isåfall skjønner jeg ikke vitsen med å skrive timer, heller si et overslag for oppdraget. Blir fort laaaaaneg dager for elektrikerne hvis timeantallet de fakturerer kundene for en dag oppsummeres vil jeg tro. Eller kanskje de bare har flere timer i døgnet enn oss andre?
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
Highjacker tråden tilbake ;p

Så dere mener oppsummert at fakturering 3:1 time er helt ok og normalt?

Isåfall skjønner jeg ikke vitsen med å skrive timer, heller si et overslag for oppdraget. Blir fort laaaaaneg dager for elektrikerne hvis timeantallet de fakturerer kundene for en dag oppsummeres vil jeg tro. Eller kanskje de bare har flere timer i døgnet enn oss andre?
Vis hele sitatet...
Det spørs jobben han gjorde. Innebærer jobben dokumentasjon er nok 3 timer helt greit. Om han bare var innom å gav deg en ny stikk, eller hengte opp ei lampe er det kanskje i meste laget.

Er nok sikkert elektrikere der ute som snyter deg for en time i ny og ned, men jeg velger å tro at de fleste seriøse elektriker ikke gjør det.

Tror dog du ikke kommer noen vei ved å klage. Du trengte elektriker til å gjøre en jobb du ikkje kan utføre selv på lovlig vis, han gjorde jobben. Bann, og kanskje til og med steik litt, og betal. Er nok greieste løsning.
Kjøring kommer helt an på hvor du bor i forhold til kontoret/montøren. Montøren fakturerer for all den tid han har brukt på deg. om det så være telefonsamtaler med deg direkte, planlegging på kontoret, bestille/kjøpe materiell, faktisk tid på montering/sluttkontroll og testing, kjøring til/fra retur og kjøring av EE-avfall til godkjent depot (hvis det er aktuelt), sjekklister og ørten andre papirer som skal skrives for at du kan få samsvarserklæring og andre dokumenter.

Det er mye som gjøres "bak kulissene". Desverre er det mange kunder som står klare med stoppeklokke idet jeg ringer på ringeklokken. For så å klage på regningen fordi jeg bare var hjemme hos de i 45 minutter når jeg fakturerer for 1.5 time

Så om 2 timer kjøring og 1 times arbeid er fornuftig? Kanskje. Om du bor et stykke unna kontoret til firmaet kombinert med at montøren må kjøre for å kjøpe materiell/kaste EE-avfall, så er det reellt. Det går jo an å ringe firmaet og be de se på regningen en gang til.

I min servicebil så har jeg det aller mest nødvendige jeg trenger til en jobb. Men jeg har ikke en haug med brytere og stikkontakter, for det vil over tid bli ødelagt/riper i plasten osv da bilen brukes både til kjøring av boss og levering av store ting. Det koster å ha et stort varelager i 10-20+++ servicebiler. Planlegging har alt å si. Desverre er det slik at kunder kommer med svært få beskrivelser på hvordan huset ser ut og hva som skal kjøres, noe som gjør at montøren først må ut på arbedisplassen for å se hva som skal gjøres og så handle inn det som trengs. Hvis det er noe en montør BURDE hatt i bilen som han ikke har eller det er noe som han har glemt og må kjøre tilbake, er dette noe du ikke skal bli fakturert for.

Det er også slik at i et firma med en viss størrelse har forskjellige montører til forskjellige arbeidsoppgaver og forskjellig ekspertise. Noen er kanskje bare på småservice og har en bil utrustet deretter, mens andre i praksis kjører matpakken sin til og fra en anleggsplass. De har gjerne ikke de samme tingene i bilen sin da de har behov for forskjellig materiell. Men plutselig så blir man sendt til å ta en småservice, og må handle inn materiell til dette.

Det er svært vanskelig å forutse hva som trengs til en hver jobb uten å ha først sett hva som må gjøres. Ofte får jeg beskjed til å ringe et nummer og avtale en tid. Hvis da kunden bare spør om jeg kan være hos h*n klokken xx aner jo ikke jeg hva som skal gjøres enn kanskje å montere en lampe. Noe er standard som festemateriell osv. men du vil vel gjærne sette pris på at den nye stikkontakten en meter fra den gamle er like.

Ble gjerne litt off topic på slutten, men følte jeg måtte forklare meg litt når "jeg"/yrket mitt blir beskylt for å skrive med gaffel og være sleipe

Edit:

McHoover: Alle jobber krever en viss form for dokumentasjon. Annet enn å kanskje bare levere noe materiell og ikke noe annet.
Sist endret av Remien; 1. desember 2011 kl. 21:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Det kan jeg love deg at det ikke er, jeg har ikke så mye erfaring med oninnen, da det er noe som er helt nytt, og jeg er skeptisk til det. Men jeg VET at alt dem selger på biltema bare er dritt. Uansett om det er rør eller trikker stuff.
Vis hele sitatet...
Onninen er ikkje spesielt nytt. Men ta Alshell da. Eller elektroskandia. Det er fortsatt snakk om en hundrelapp for et stikk, og et par hundrelapper for automatsikringer. Kjelda på det er enkelt og greit at eg jobber for et firma som kjøper fra Onninen for en del penger i året. Nøyaktige priser har eg ingen intensjoner om å oppgi, ettersom det er ei sak mellom oss og Onninen.

Og delane det er snakk om er stortsett Schneider Electric, eller Moeller. Ikkje billig jall med andre ord.