Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 38986
Sitat av jalig Vis innlegg
Du kan jo ikke bruke den argumentasjonen der. Målet mo jo være at alle skal ha det fint?
Klart ubehageligheter må man jo igjennom. Men man må jo ha et visjon om at det ikke skal skje unødig. Derfor var dette en slik unødvendighet.

Om man godtar din argumentasjon her så kan man si det samme til voldektsofre. At dette må du bare regne med. Men du kommer til å bli sterkere av det. WTF?
Vis hele sitatet...
Ja, klart, jeg er alt for at personer skal gå igjennom førstegangstjenesten og ha det fint. Men, det er bare dumt å tro at man kan gå lett igjennom det uten å møte på noen ubehagelige episoder, eller noe som tærer på deg mentalt.
Men ikke missforstå, jeg mener ikke at det er riktig at jenta skulle ha det jævlig. Jeg synes bare det er riktig å ikke forskjelsbehandle jenta fra de andre guttene.

Hvis du virkelig mener at mine arguementer kan bli brukt på samme måte mot voldtektsofre, så er det noe veldig galt med deg.
Sitat av etse Vis innlegg
og førstegangstjenesten handler om å lære folk hvordan man skal forsvare landet, ikke for å sende folk aktivt ut i krig. Til dette har man yrkessoldater; folk som går lengre enn førstegangstjenesten. Om Norge plutselig skulle bli invandert (noe som i hvertfall per dags dato er en absurd tanke), så blir nok prioriteringingene helt annerledes. Men det er jo et kjent problem at mange soldater rett og slett ikke takler krigsituasjonen og blir psykisk ødelagte - det er ikke dermed sagt vi trenger å ødelegge de psykisk før en eventuell krig. (siden det er sånn det er i krigen).
Vis hele sitatet...
Hvis det er så mange som du sier, som blir psykisk ødelagt etter førstegangstjenesten, så har dem jo ikke noe i militæret å gjøre? Og, dermed mener jeg også at de ikke har noe å klage for. Det er ikke befalens skyld at personen ikke har selvtillit, eller viljen til å klare alt som blir gjort?
Sist endret av phideph; 17. november 2011 kl. 13:18.
Sitat av phideph
Men, du mener altså at så fort alt blir ubehagelig, så skal man få slippe? "Du skal i fengsel i 10år!" - "neeei, jeg synes det er ubehagelig!" - "Javel da, da skal du få slippe." Det er minst like dumt.
Vis hele sitatet...
Nå brukes fengsel som et påtvunget reabiliteringstiltak og er nødvendig for å verne resten av samfunnet. Ser ikke helt sammenligningen...

Og det er forskjell på ubehagelig og direkte krenkende. Gjørmeløypa var ubehagelig. 30km'ern var ubehagelig.

Det å måtte kle av seg foran sine arbeidskollegar som eneste jente er er kjønnskrenkende.
Sist endret av ZaiRoX; 17. november 2011 kl. 13:22.
Sitat av phideph Vis innlegg
Ja, klart, jeg er alt for at personer skal gå igjennom førstegangstjenesten og ha det fint. Men, det er bare dumt å tro at man kan gå lett igjennom det uten å møte på noen ubehagelige episoder, eller noe som tærer på deg mentalt.
Men ikke missforstå, jeg mener ikke at det er riktig at jenta skulle ha det jævlig. Jeg synes bare det er riktig å ikke forskjelsbehandle jenta fra de andre guttene.

Hvis du virkelig mener at mine arguementer kan bli brukt på samme måte mot voldtektsofre, så er det noe veldig galt med deg.
Vis hele sitatet...
men problemet her er jo at for man får en forskjell, da jenta var den eneste jenta i situasjonen og måtte være naken med 30 andre gutter. For guttene var det i hovedsak å være naken sammen med andre gutter, og ei jente. Ja det var nok veldig vanskelig for noen av guttene og, men værst for jenta. Hadde det vært flere jenter i troppen slik at ho ikke var eneste jenta tror jeg ikke situasjonen hadde vært like ille.

Hvis det er så mange som du sier, som blir psykisk ødelagt etter førstegangstjenesten, så har dem jo ikke noe i militæret å gjøre? Og, dermed mener jeg også at de ikke har noe å klage for. Det er ikke befalens skyld at personen ikke har selvtillit, eller viljen til å klare alt som blir gjort?
Vis hele sitatet...
Det er her forskjellen mellom førstegangstjeneste og yrkessoldat kommer inn. Førstegangstjenesten er kun for å lære folk å ha folk som kan tre i kraft i krisesituasjoner (enten ved invasjon, eller ved store naturkatastrofer), ikke for å utdanne nye soldater som skal være klar for krig og kan sendes til afghanistan. Man må rett og slett kunne begrense hva man gjør.

Om førstegangstjenesten kan gi psykiske problemer så er det for enkelt å bare si at personen aldri burde vært der; når årsaken til problemet var helt unødvendig og ikke har veldig stor relevans i forhold til poenget med tjenesten. Igjen; man er ikke i forsvaret for å bli yrkessoldat.
Sist endret av etse; 17. november 2011 kl. 13:24.
Sitat av nikita Vis innlegg
Knas idé. Hva om hun viser seg å ha voldsomme antipatier mot å drepe mennesker i Afghanistan? Skal hun bare kunne nekte det og? Nei, enten må du ta hele pakken, eller innse at du er som flertallet av befolkningen: ikke soldatmateriale.
Vis hele sitatet...
Når man velger å frivillig gå inn i førstegangstjeneste, må man ta hele pakken som innebærer en periode i Afghanistan?

Dette er førstegangstjeneste, ikke kystjegeropptak eller telemarks bataljon. Det er ikke sånn at de som er inne til førstegangstjeneste blir trent opp til å krige i Afghanistan. Jeg vet om endel jenter som har gått inn i førstegangstjeneste for å gjøre noe annet ett år annet enn studier eller hva det enn måtte være.

HVIS hun hadde meldt seg opp på opptak til kystjegerkommandoen eller telemarks bataljon eller lignende måtte hun kanskje finne seg i slike ting som dette for å teste psyken hennes. Man blir ikke testet SÅ hardt inne i førstegangstjeneste.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Nå brukes fengsel som et påtvunget reabiliteringstiltak og er nødvendig for å verne resten av samfunnet. Ser ikke helt sammenligningen...

Og det er forskjell på ubehagelig og direkte krenkende. Gjørmeløypa var ubehagelig. 30km'ern var ubehagelig.

Det å måtte kle av seg for sine arbeidskollegar som eneste jente er kjønnskrenkende.
Vis hele sitatet...
Dette var utalelsen min:
Men man kan ikke gå igjennom hele livet og få lov til å unngå alt man synes er ubehagelig.
Vis hele sitatet...
Og hvis du ikke forsto at jeg mente ting som man må igjennom, og ting man egentlig ikke trenger å gjøre, så er det ditt problem.

Så, hun kan rope ut at hun synes det er krenkende for så å slippe øvelsen?
Kjønnskrenkende? Hva skjedde med likestillingen?.. Håpet hun virkelig at hun gå igjennom førstegangstjenesten med 30 andre gutter, å unngå noen episoder som blir "krenkende"?
Sitat av phideph Vis innlegg
Dette var utalelsen min:
Og hvis du ikke forsto at jeg mente ting som man må igjennom, og ting man egentlig ikke trenger å gjøre, så er det ditt problem.

Så, hun kan rope ut at hun synes det er krenkende for så å slippe øvelsen?
Kjønnskrenkende? Hva skjedde med likestillingen?.. Håpet hun virkelig at hun gå igjennom førstegangstjenesten med 30 andre gutter, å unngå noen episoder som blir "krenkende"?
Vis hele sitatet...
Man må se på hva som er målet med førstegangstjenesten når man skal vurdere om en øvelse er grei eller ikke. Og på hvilken måte er det å tvinge ei jente til å bade naken med 30 andre gutter relevant? En psykisk test? Vel, ho kunne ikke akkurat bare si "nei dette går ikke, jeg gir opp og fullfører ikke tjenesten". Ho ble tvunget (i hvertfall psykisk) til å gå gjennom øvelsen ho fant svært krenkende. Om ho ønsket å bli dimmet, er det noe ho måtte søke om ettertid av øvelsen.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor slike situasjoner som dette er en nødvendig del av førstegangstjenesten.
Sitat av etse Vis innlegg
Man må se på hva som er målet med førstegangstjenesten når man skal vurdere om en øvelse er grei eller ikke. Og på hvilken måte er det å tvinge ei jente til å bade naken med 30 andre gutter relevant? En psykisk test? Vel, ho kunne ikke akkurat bare si "nei dette går ikke, jeg gir opp og fullfører ikke tjenesten". Ho ble tvunget (i hvertfall psykisk) til å gå gjennom øvelsen ho fant svært krenkende. Om ho ønsket å bli dimmet, er det noe ho måtte søke om ettertid av øvelsen.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor slike situasjoner som dette er en nødvendig del av førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Befalen kan jo ikke tilrettelegge hele øvelsen etter en persons manglende selvtillit? Vel, en øvelse er en øvelse, uanset hvor lite brukbar du ville tro den er.
Det er ignorant og tro at man går igjennom alle øvelser uten ubehag og såkalt "krenkelse".

Sorry hvis jeg surrer med svara, men blir litt mange å svare på engang her.
Sist endret av phideph; 17. november 2011 kl. 13:34.
Sitat av Remien Vis innlegg
Når man velger å frivillig gå inn i førstegangstjeneste, må man ta hele pakken som innebærer en periode i Afghanistan?

Dette er førstegangstjeneste, ikke kystjegeropptak eller telemarks bataljon. Det er ikke sånn at de som er inne til førstegangstjeneste blir trent opp til å krige i Afghanistan. Jeg vet om endel jenter som har gått inn i førstegangstjeneste for å gjøre noe annet ett år annet enn studier eller hva det enn måtte være.

HVIS hun hadde meldt seg opp på opptak til kystjegerkommandoen eller telemarks bataljon eller lignende måtte hun kanskje finne seg i slike ting som dette for å teste psyken hennes. Man blir ikke testet SÅ hardt inne i førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Frivillig for jenter å ta førstegangstjenesten. Vil du ikke, gjør det ikke. Ganske enkelt. Vil du - det er en del av opplegget, take it or leave it.
Det er nevnt her flere ganger, men skulle likt å se dere bade nakne foran 30 jenter med badetiss inkludert. Hadde ikke vært så høy på pæra noen av dere etterpå da.
Sitat av nikita Vis innlegg
Frivillig for jenter å ta førstegangstjenesten. Vil du ikke, gjør det ikke. Ganske enkelt. Vil du - det er en del av opplegget, take it or leave it.
Vis hele sitatet...
Du kan da ærlig ikke mene at det er "en del av opplegget" at en offiser skal befale en jente å bade naken sammen med 30 gutter.
Ser ut til at forsvaret er enig med meg.

http://www.an.no/nyheter/article5811332.ece
Jeg er også blitt orientert om at det ble reist personalsak mot ansvarlige befal. Jeg må igjen presisere at dette er hendelser som ikke skal skje og Forsvaret beklager dette på det sterkeste, sier Bent-Ivan Myhre.
Vis hele sitatet...
lurer på hva som skjer videre her? har ikke vert i forsvaret selv så vet ikke hvordan det er ang avstraffing osv? tror dere han blir kastet ut? eventuellt blir degradert?
Sist endret av skepsis; 17. november 2011 kl. 14:27.
Nå ble jeg litt småhissig av å lese noen av de regelrett fattige meningene og synspunktene som har blitt ytret i denne tråden, og vet i grunn ikke helt hvor jeg skal begynne.

Det jeg ihvertfall har lyst til å si til dere som ikke forstår HVORFOR det er krenkende for ÈN jente å være naken sammen med 30 menn er: Vær så snill, enten må dere slutte å bruke sosiale tjenester som internett, da dere helt opplagt har en hel haug med psykiske lidelser og vrangsforestillinger og derfor ikke burde få sjansen til å skade andre med disse "meningene" dere spyr ut. Eller så må dere ALDRI forlate internett(medier generelt), slik at dere èn vakker dag, forhåpentligvis, kan opparbeide dere en nogenlunde "akseptert" og normal holdning til, og forståelse av mennesker.

En annen ting jeg gjerne vil påpeke er at dette er en ØVELSE. De aller, aller fleste mennesker forstår da, at det faktisk på det aktuelle tidspunktet ikke er noen fare for at du som enkeltperson dør, eller landet ditt blir invadert og okkupert, hvis du ikke bader naken.
Med en forståelse for dette, vil man da heller ikke ha behov for å ty til slike ekstreme situasjoner/tiltak.

Hadde det derimot vært en reell fare for at den aktuelle personen kunne bli tatt til fange av motstandere, torturert og drept, eller hjemlandet til den aktuelle personen ble innvadert og okkupert, tør jeg _nesten_ påstå at et hvilket som helt menneske hadde hatt 0 problemer med noe som dette.
Herrejesus, er det ikke likestilling paa gang da? Saa flaut at ho begynte og sippe OG anmelde forholdene. Teit
Sitat av Pope Vis innlegg
Det at soldater må bade nakne på øvelse, er da ikke noe problem. Det er en mental test like mye som en fysisk test.
Man skal ikke være redd for intimgrensene. Er det kaldt om natten ligger man i skje med medsoldatene.

En jente skal ikke ha spesialbehandling fordi hun er jente. Synes befalet gjorde det riktige. Null forskjellsbehandling.
Vis hele sitatet...

Helt greit hvis det hadde vært frivillig nakenbading, men når det utføres med tvang så vil jeg tro det føles svært krenkende.
Sitat av Remien Vis innlegg
Du kan da ærlig ikke mene at det er "en del av opplegget" at en offiser skal befale en jente å bade naken sammen med 30 gutter.
Vis hele sitatet...
Jo. Er bare å si nei, så får hun en disiplinærreaksjon som antakeligvis i praksis vil hindre videre militærkarriere. Det er ingen forskjell på menn som presses til å være naken i påsyn av andre menn, og kvinner som presses til å være naken i påsyn av menn. Idéen om kjønn er kulturelt konstruert.

Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Helt greit hvis det hadde vært frivillig nakenbading, men når det utføres med tvang så vil jeg tro det føles svært krenkende.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt ikke tvang, hun valgte selv å ikke motsette seg ordren. Om det virkelig var så ille kunne hun nektet, og risikert konsekvenser.

Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Det jeg ihvertfall har lyst til å si til dere som ikke forstår HVORFOR det er krenkende for ÈN jente å være naken sammen med 30 menn er: Vær så snill, enten må dere slutte å bruke sosiale tjenester som internett, da dere helt opplagt har en hel haug med psykiske lidelser og vrangsforestillinger og derfor ikke burde få sjansen til å skade andre med disse "meningene" dere spyr ut. Eller så må dere ALDRI forlate internett(medier generelt), slik at dere èn vakker dag, forhåpentligvis, kan opparbeide dere en nogenlunde "akseptert" og normal holdning til, og forståelse av mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen psykiske lidelser, men ser absolutt ikke noe mer krenkende i at jeg skulle bli tvunget til å stå naken foran en gruppe menn kontra en gruppe kvinner. Er kropp så privat for deg at du føler det å vise litt hud er et overgrep, ta konsekvensene og nekt. Var nok et visst psykisk press, men hallo i luken, voksne mennesker må da kunne stå opp for seg selv.

Sitat av jalig Vis innlegg
Ser ut til at forsvaret er enig med meg.

http://www.an.no/nyheter/article5811332.ece
Vis hele sitatet...
Ingen forventet vel egentlig noe annet. Vi snakker her om landet som legger sin ære i å ha kvinnelige forsvarsministere (med unntak av vår nyutnevnte ex-sivilarbeider).
virker ikke som om dere fikk med dere artikkelen øverst på siden her..

- Det er totalt uakseptabelt at noen av våre soldater mot sin vilje skal være tvunget til nakenbading i påsyn av andre. Selv om felthygiene inngår som del av et øvingsopplegg, så skal den personlige integriteten tas hensyn til. I denne saken gikk dette øvingsmomentet langt utover Forsvarets normer, og hva vi står for- det er noe vi beklager, sier oberstløytnant Myhre.
Vis hele sitatet...
Sitat av nikita Vis innlegg
Strengt tatt ikke tvang, hun valgte selv å ikke motsette seg ordren. Om det virkelig var så ille kunne hun nektet, og risikert konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke like lett å nekte når du har en befal som skriker deg opp i trynet og ber deg komme deg til helvete ut i vannet. Men som sagt tidligere, ta en titt på hva forsvaret sier om dette. "Totalt uakseptabelt" og "Beklager nakenbading".

Kvinner og menn er vel for faen ikke like.
Sitat av nikita Vis innlegg
Det er ingen forskjell på menn som presses til å være naken i påsyn av andre menn, og kvinner som presses til å være naken i påsyn av menn. Idéen om kjønn er kulturelt konstruert.
Vis hele sitatet...
Sitat av nikita Vis innlegg
Jeg har ingen psykiske lidelser
Vis hele sitatet...
Dette passer ikke sammen. Forskjellen på deg og hun som måtte strippe er at hun befinner seg i virkeligheten, der kulturen og ideen om kjønn faktisk eksisterer.
Sist endret av Bothrops; 17. november 2011 kl. 14:40.
Håper befalet for sparken, true jenter og gutter til å bade nakne blir for dumt
Sitat av nikita Vis innlegg
Det er ingen forskjell på menn som presses til å være naken i påsyn av andre menn, og kvinner som presses til å være naken i påsyn av menn. Idéen om kjønn er kulturelt konstruert.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg forsåvidt enig med, men det betyr ikke at man ikke trenger å forholde seg til den.

Utifra nicket ditt går jeg ut i fra at du er en jente, så du klarer vel bedre enn meg å sette deg inn i henne situasjon.
Men jeg tror jeg hadde følt ubehag hvis jeg som kvinne måtte forholde meg til 30 gutter i mange måneder, som alle hadde sett fitta mi.
Det er jo ikke noe å lure på engang, at hun og kroppen hennes vil bli gjenstand for masse snakk i månedene som kommer, mørketid og alt.
Menn er dessverre så primitive, (om det er kulturelt eller biologisk betinget spiller mindre rolle her), og spesielt menn som velger å gjennomføre førstegangstjenesten vil jeg påstå, uten at jeg vil gå inn på en diskusjon om det.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Kanskje ikke like lett å nekte når du har en befal som skriker deg opp i trynet og ber deg komme deg til helvete ut i vannet. Men som sagt tidligere, ta en titt på hva forsvaret sier om dette. "Totalt uakseptabelt" og "Beklager nakenbading".

Kvinner og menn er vel for faen ikke like.
Vis hele sitatet...
Kvinner og menn er like. Mennesker er ulike. Jeg sikker på at du og jeg har veldig ulike intimgrenser og normer for det meste. Det er ikke kjønnsbetinget.

At man ikke evner å stå opp mot autoriteter må vel karakteriseres som et svakhetstegn...

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Dette passer ikke sammen. Forskjellen på deg og hun som måtte strippe er at hun befinner seg i virkeligheten, der kulturen og ideen om kjønn faktisk eksisterer.
Vis hele sitatet...
Så du mener jeg har psykiske lidelser fordi jeg mener kvinner og menn ikke er annet enn to kulturelt konstruerte båser å plassere mennesker i...? Herlig.

At hun opplevde det som traumatisk å kle av seg, vel, henne om det. Vi kjenner alle noen med utvidede intimgrenser, men det er ikke noe som har med kjønn å gjøre. Du finner gutter som har store problemer med intimkontakt, og du finner jenter som ikke har problemer med det i det hele tatt. I forsvaret må det stilles like krav til de som vil prøve seg. Det skal ikke være enklere eller vanskeligere for noen, fordi man ønsker et likestilt forsvar. Det blir bare tøysete all den tid mange av oppgavene er fysisk og psykisk betinget.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Men jeg tror jeg hadde følt ubehag hvis jeg som kvinne måtte forholde meg til 30 gutter i mange måneder, som alle hadde sett fitta mi.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner gutter som ville følt ubehag av at 30 gutter hadde sett penisen deres. Dette har ikke noe med kjønn å gjøre som jeg sier, men med individuelle intimgrenser. Og det er ikke noe forsvaret skal tilrettelegge for etter mitt skjønn.
Sitat av nikita Vis innlegg
Det er ingen forskjell på menn som presses til å være naken i påsyn av andre menn, og kvinner som presses til å være naken i påsyn av menn. Idéen om kjønn er kulturelt konstruert.
Vis hele sitatet...
Ja, den er kulturelt konstruert, men kulturen er jo en del av oss. Det er med på å skape identiteten våres, holdninger, verdier osv. Når noe bryter med denne kulturen så vil jo dette selvfølgelig gå utover personen det er snakk om. I dette tilfellet så er det jo noe som faktisk bryter ganske grovt med kulturen vi har i dagens samfunn, snoe som vil skape en enda større psykologisk effekt. Og ikke kom her og si at dette må man tåle siden man er en del av militæret. Dette var snakk om førstegangstjeneste man skal ikke måtte være klar for å takle alle slags situasjoner. Jeg sier ikke at man skal vise ekstra omsyn for dem i alt, men i noen saker så burde man kunne utvise skjønn nettopp på grunn av kjønnsforskjellen.

Det er forresten ikke noen forskjell på kvinner som blir presset til å være nakne for menn og menn som tvinges for å være nakne foran kvinner, men nå er det ikke slik. Her var det snakk om 30 menn og en naken kvinne og dette skal ikke skje enten om det er mann eller kvinne. De som ikke klarer å se dette må ha et helt forskrudd syn på hvordan samfunnet vi har her i Norge er bygd opp og hvordan vi interaktiviserer med hverandre.
Hun har absolutt ingenting å klage på.

Hun får se 29 menn nakne, 29 menn får se 1 kvinne naken. I dette tilfellet er det nesten mest urettferdig for mennene spør du meg..

skriveleif
Sist endret av MrCryptical; 17. november 2011 kl. 14:58.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Og ikke kom her og si at dette må man tåle siden man er en del av militæret. Dette var snakk om førstegangstjeneste man skal ikke måtte være klar for å takle alle slags situasjoner.
Vis hele sitatet...
Uenig. Førstegangstjeneste er valgfritt for kvinner. Hadde det vært tvang, hadde det vært en annen sak.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Det er forresten ikke noen forskjell på kvinner som blir presset til å være nakne for menn og menn som tvinges for å være nakne foran kvinner, men nå er det ikke slik.
Vis hele sitatet...
Jeg sa menn som tvinges naken foran menn, ikke kvinner. Og her var det 30 menn som ble forventet skulle kle seg naken foran andre menn. Det var vel kanskje ikke like gøy for alle?
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Hun har absolutt ingenting å klage på.

Hun får se 29 menn nakne, 29 menn får se 1 kvinne naken. I dette tilfellet er det nesten mest urettferdig for mennene spør du meg..

skriveleif
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt! Tror du dette handler om "lyst" og egeninteresse? Jenta opplevde dette som svært krenkende. Tror ikke hun hadde noe som helst glede av å se 29 nakne guttetisser! Tydlig at du ikke har forstått problemet her.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvorfor føles det nødvendigvis lettere...? Hva om du var eneste gutt som var omskjært?
Vis hele sitatet...
Hvis man er kjønnslemlestet mann eller kvinne, så er det et brudd på menneskerettighetene, spesifikt rett til kroppslig integritet. Ingen omskjæres frivillig, de som blir utsatt for det overgrepet er små forsvarsløse barn som en dag blir voksne mennesker.

Små barn kan ikke samtykke til irreversibel kosmetisk kirurgi, og det er nå lagt fram en aldersgrense fra barneombudet. Så da blir det likestilling for gutta snart også!

Kilder http://circumcisionharm.org/ http://foreskin-restoration.net/

Hater også forskjellsbehandlingen av gutter og jenter. Gutta får ikke lov til å klage en gang, bare glem det. Men kvinnfolket skal ha spesialbehandling.
Fasitsvaret på hva som er korrekt er å la ALLE uavhengig av kjønn bestemme selv. Iom at forsvaret gir jamt faen i hva soldater synes om ting og tang så tvinger man da også ALLE.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Hun har absolutt ingenting å klage på.

Hun får se 29 menn nakne, 29 menn får se 1 kvinne naken. I dette tilfellet er det nesten mest urettferdig for mennene spør du meg..

skriveleif
Vis hele sitatet...

Tragisk. Går det virkelig ann å komme med en så usaklig kommentar som dette?
Skulle ha kastet deg i et vann på 0 grader, latt deg være der en stund, tatt deg med opp og strappa deg til en lyktestolpe med badetiss og la 30 damer stå der å se på deg.

Tror ikke du hadde følt deg så jævla god etterpå. Så vennligst spar deg for kommentarer som dette.
Sitat av nikita Vis innlegg
Uenig. Førstegangstjeneste er valgfritt for kvinner. Hadde det vært tvang, hadde det vært en annen sak.
Vis hele sitatet...
Det er tvang. Så snart man har erklært villighetserklæringen (gjøres en av de første ukene på rekruttskolen) er man vernepliktig på linje med gutta til den dagen man fyller 44. Man kan ikke komme under for eksempel en øvelse og si at man "trekker seg" fra verneplikten.
Hvorfor adlyde hun de ordrene der?

Kall meg gjerne en krakk, men ingen kan tvinge hun til å gjøre det fysisk utifra det jeg vet iallefall. Om jeg hadde blitt tjenestedyktig og ble fortalt om å gjøre noe jeg personlig ikke hadde trives med (psykisk) så hadde jeg nektet, og de kunne jo ikke slått meg om jeg ikke gjorde det?
Sitat av bigvito Vis innlegg
Hvis man er kjønnslemlestet mann eller kvinne, så er det et brudd på menneskerettighetene, spesifikt rett til kroppslig integritet. Ingen omskjæres frivillig, de som blir utsatt for det overgrepet er små forsvarsløse barn som en dag blir voksne mennesker.
Vis hele sitatet...
Mente som et eksempel på at han var annerledes nedentil...

Sitat av bigvito Vis innlegg
Hater også forskjellsbehandlingen av gutter og jenter. Gutta får ikke lov til å klage en gang, bare glem det. Men kvinnfolket skal ha spesialbehandling.
Fasitsvaret på hva som er korrekt er å la ALLE uavhengig av kjønn bestemme selv. Iom at forsvaret gir jamt faen i hva soldater synes om ting og tang så tvinger man da også ALLE.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere det pedagogiske utbytte av en slik øvelse, men om det ikke er så stort, så høres det ut som en mer fornuftig løsning.
Sitat av nikita Vis innlegg
Uenig. Førstegangstjeneste er valgfritt for kvinner. Hadde det vært tvang, hadde det vært en annen sak.



Jeg sa menn som tvinges naken foran menn, ikke kvinner. Og her var det 30 menn som ble forventet skulle kle seg naken foran andre menn. Det var vel kanskje ikke like gøy for alle?
Vis hele sitatet...
Ja det er valgfritt for kvinner. Men de skal ikke "forvente" å bli beordret til å kle seg naken og bade med gutter fordi de selv har valgt å avtjene førstegangstjeneste.

Nå har det seg sånn at førstegangstjeneste ikke er slik som i "gamle" dager. Og hvis det er gutter som kommer på innrykk og har problemer med å dusje/være naken foran andre av samme kjønn er dette noe som de kan ta opp med sitt befal. De vil da enten ta hensyn til dette eller gi denne personen en mulighet for å dimme. Jeg tror du har en litt annen oppfatning på hvor "strengt/hardt" militæret er for de som er inne til førstegangstjeneste virkelig er. Det er ikke så hardt som mange skulle tro.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det er tvang. Så snart man har erklært villighetserklæringen (gjøres en av de første ukene på rekruttskolen) er man vernepliktig på linje med gutta til den dagen man fyller 44. Man kan ikke komme under for eksempel en øvelse og si at man "trekker seg" fra verneplikten.
Vis hele sitatet...
Synes det egentlig er irrelevant så lenge man valgte selv å gå inn i forsvaret... Igjen, det er jo likevel mulig å nekte. Forskjellen er at man må ta konsekvensene.
Sitat av nikita Vis innlegg
Uenig. Førstegangstjeneste er valgfritt for kvinner. Hadde det vært tvang, hadde det vært en annen sak.
Vis hele sitatet...
Er ikke som om man får utlevert en liste over ting du skal være med på når du kommer i forsvaret hvor det står nevnt at du f.eks. må bade naken sammen med andre menn i troppen din, og dermed så har man aktivt sagt ja til dette. Dette er altså en situasjon man ikke er forberedt og klar over når man melder seg til tjeneste.

Selv synes jeg det er positivt at jenter går inn i forsvaret, og jeg ønsker at flere jenter skal gjøre det - frivillig. (for min del synes jeg det skal være frivillig for menn også), men situasjoner som dette er ikke med å gjør det mer fristende for kvinner å ta førstegangstjenesten. Førstegangstjenesten er ikke FSK eller TMBN, og man trenger derfor ikke ta alt like seriøst. Man trenger heller ikke dytte folk gjennom like mye psykisk press.

I ekte krig vil man kanskje måtte som eneste jente i en tropp bade sammen med andre gutter; men i en krig tror jeg ikke noen hadde funnet tid til å bekymre seg over det - og førstegangstjenesten er langt fra ekte krig. I en ekte krig måtte man også skutt på andre mennesker med skarp-ammo, dette gjøres heller ikke i forsvaret (av forstålige grunnet). Men man kan jo si det slik at om man ikke klarer å skyte andre mennesker med skarp-ammo så har man ingenting å gjøre i forsvaret; da det er dette man måtte gjort i krig.
Sitat av nikita Vis innlegg
Synes det egentlig er irrelevant så lenge man valgte selv å gå inn i forsvaret... Igjen, det er jo likevel mulig å nekte. Forskjellen er at man må ta konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Når hun meldte seg opp for førstegangstjeneste så tenkte ikke hun på at man ville bli tvunget(psykologisk) til å bade naken med 30 andre menn, hvem i helvete forventer sånt under førstegangstjeneste, mann eller kvinne?
Tilrettelegging er det også noe som henter og det å vise skjønn i sak som dette er noe enhver oppegående person burde være i stand til.
Sist endret av Jorg; 17. november 2011 kl. 15:09.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
29 gutter ble tvunget til å nakenbade også, hva med de?
Vis hele sitatet...
Nå må du faen meg gi deg! Ser du ikke problemet? Makan til idiot.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Midt i en krig: Nei, la oss ta oss ett bad gutter og jenter, det fortjener vi.
Vis hele sitatet...
hva har det med hva man ville gjort i en krig med hva man må gjøre i førstegangstjenesten noen direkte relevans? Jeg tror ikke noen hadde klaget på disse tingene i en krig; da har man tross alt mye større bekymringer; og man har heller ingen alternativer. Det blir som at forsvaret hadde bedd folkene skyte med skarp-ammo på mennesker for å trene de i strid; og så kommer noen og spørr om de kan bruke løs-skudd eller skyte på blink, og så skal man komme med: "Nei, det går ikke - for er ikke slik det er i en eventuell krig".

Litt spissformulering, men prøver å få frem at siden man gjør X i krig, så må man gjøre X i forsvaret ikke er et gyldig argument. Man har enkelte ting man skal lære i løpet av førstegangstjenesten - men man kan fint lære disse tingene på andre måter.
Sitat av nikita Vis innlegg
Så du mener jeg har psykiske lidelser fordi jeg mener kvinner og menn ikke er annet enn to kulturelt konstruerte båser å plassere mennesker i...? Herlig.
Vis hele sitatet...
Nei, applauderer forslaget, båser er no dritt. Du kan bare ikke forvente at folk skal plutselig fjerne alle de kulturelle påvirkningene de har fått brent inn i løpet av livet, selv om du klarer det.
Jeg mistenker at du overdriver, eller at det er noe annet underliggende som gjør at du ser så fryktelig svart\hvitt på dette. Hvis ikke står jeg ved min første quote om psykiske lidelser.
Sist endret av Bothrops; 17. november 2011 kl. 15:18.
Det er bare bullshit å forsvare dette.

På den annen side, hvem er det som kan tvinge noen til noe i norge? Ho kunne jo bare nekta? Jeg syns likevel det er riktig å ta det til avisa. Var sikkert en maktsjuk jævel av en sersjant som satt i gang det her. Som sitter og drar i løken sin nå!
I forsvare finnes det ikke kjønn, bare soldater? eller noe i den duren.
Sitat av Remien Vis innlegg
Ja det er valgfritt for kvinner. Men de skal ikke "forvente" å bli beordret til å kle seg naken og bade med gutter fordi de selv har valgt å avtjene førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Om det er det som forventes av førstegangspliktige, skal alle gjennomføre det uavhengig av kjønn. Det kan være like traumatisk for en gutt som for en jente. Dette har ikke noe med kjønn å gjøre, men med individuelle intimgrenser, og det er ikke noe forsvaret skal tilrettelegge for i utstrakt grad.

Sitat av etse Vis innlegg
Er ikke som om man får utlevert en liste over ting du skal være med på når du kommer i forsvaret hvor det står nevnt at du f.eks. må bade naken sammen med andre menn i troppen din, og dermed så har man aktivt sagt ja til dette. Dette er altså en situasjon man ikke er forberedt og klar over når man melder seg til tjeneste.
Vis hele sitatet...
Poenget er at førstegangstjenesten er en pakkeløsning. Den kan ikke syes sammen til individuelle opplegg for enhver med avvikende grenser fra det store flertallet. Enten må det være obligatorisk, eller valgfritt for alle.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Når hun meldte seg opp for førstegangstjeneste så tenkte ikke hun på at man ville bli tvunget(psykologisk) til å bade naken med 30 andre menn, hvem i helvete forventer sånt under førstegangstjeneste, mann eller kvinne?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være dette er en helt unødvendig øvelse, det må jeg egentlig innrømme jeg ikke har noen forutsetninger for å vurdere. Mitt hovedankepunkt er imidlertid at dette er et kjønnsuavhengig-spørsmål. Det kan være like ubehagelig for menn å kle seg av foran menn som for kvinner å kle seg av foran menn.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei, applauderer forslaget, båser er no dritt. Du kan bare ikke forvente at folk skal plutselig fjerne alle de kulturelle påvirkningene de har fått brent inn i løpet av livet, selv om du klarer det.
Vis hele sitatet...
Jeg forventer det ikke. Jeg forventer at forsvaret som institusjon overser slike gammeldagse idéer og utformer kjønnsnøytrale regelverk og rutiner.

Sitat av SecondLife Vis innlegg
I forsvare finnes det ikke kjønn, bare soldater? eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Svært godt sagt. KP fra meg!
Sitat av nikita Vis innlegg
Hva får deg til å tro alle menn er komfortabel i en slik situasjon? "Forskjell mellom kjønn" - vås. Jeg kjenner eksibisjonistiske jenter, og gutter i helt andre enden. Det gjør nok du og om du tenker deg om. Handler ikke om kjønn, men om en oppgave. Noen greier ikke den, andre gjør det. De jentene og guttene som ikke gjør det burde revurdere førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Klart jeg kjenner eksibisjonistiske i begge ender, det har ikke noe med saken aa gjore, dette handler selfoelgelig om kjonn, hvis ikke hadde det ikke vaert noe sak?
En jente ble tvunget til aa kle av seg forran 30 gutter, du forsvarer det med at "Hun burde revurdere forstegangstjenesen" Hvis du virkelig ikke klarer aa foele empati i denne situasjonen er det noe galt med deg, skjerp deg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er bare bullshit å forsvare dette.

På den annen side, hvem er det som kan tvinge noen til noe i norge? Ho kunne jo bare nekta? Jeg syns likevel det er riktig å ta det til avisa. Var sikkert en maktsjuk jævel av en sersjant som satt i gang det her. Som sitter og drar i løken sin nå!
Vis hele sitatet...
Maktsjuk, ja. Drar i løken nå, nei.
Regner med han ikke vil dra i løken på lang tid etter det som har skjedd her.

Det å bruke tvang mot en jente i en slik situasjon forteller at denne personen aldri skulle hatt noen mulighet til å befale noen til noe som helst. Ser ikke helt grunnen til at han skal tvinge jenta til å bade naken? For at de andre i gruppa skulle få se litt pupp? Det blir for dumt.

Håper veien ut av forsvaret er kort for befalet som har utsatt jenta for dette. Slike maktsyke personer har ikke noe noe i forsvaret og gjøre. Befalet er enten jomfru, eller har store problemer med seg selv.

Leave the tits alone.
Sitat av SecondLife Vis innlegg
I forsvare finnes det ikke kjønn, bare soldater? eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Ja det sier de på innrykksdagen din ja.
Men hvis du har vært i militæret så ser du at det IKKE er sånn.
Kvinner trenger ikke å barbere hodet sitt, de trenger ikke å dusje med menn. De trenger ikke å ligge på samme rom som menn. De trenger ikke de samme fysiske testene som menn.

Så nei. Kvinne er kvinne og en mann er en mann.
En dame skal ikke bli tvunget til å nakenbade, uansett hva som sies her.
Flesteparten av norges kvinner er enige når man sier at de ikke føler seg komfortabel å nakenbade med 30 unggutter.

Og når man blir tvunget i tillegg, så er det krenkende og veldig veldig sårende for denne personen. Når man blir tvunget, så er det ikke så lett for denne personen å si imot befalet når de står der å skriker opp i trynet ditt om at du må se til helvette å ta av deg alle klær å ha deg ut i vannet.

Når jeg var i militæret så fikk vi valget om vi ville nakenbade eller ha på boxer og t-skjorte. Skulle vi nakenbade så måtte vi ta menn og kvinner sepparat på badinga. Vi kunne ikke bade sammen med damene pga det kunne virke fælt for damene og guttene.

Så her hos denne fruen, så har hun gjort helt rett i å gå til avisene med dette.

De som mener noe annet må få sjekket hodet sitt for noe veldig rart. For det er tydeligvis ikke noe som fungerer oppi der.
Så skjerp dere.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
De som mener noe annet må få sjekket hodet sitt for noe veldig rart. For det er tydeligvis ikke noe som fungerer oppi der.
Så skjerp dere.
Vis hele sitatet...
Wow...

Du kunne gjerne utdypt mer hvilke kjønnsbetingede forskjeller du mener finnes mellom menn og kvinner? Utover de rent opplagt fysiske, selv om dette kun er rent statistisk. Jeg kjenner kvinner som er langt sterkere enn de fleste menn feks, så her har jo man igjen store individuelle forskjeller. Og det er også poenget mitt: individbaserte forskjeller, ikke kjønnsbetingede.
kanskje ta deg en tur i militæret, Nikita. Så får du kanskje merket det selv.
Du bør egentlig ikke kommentere siden du har så utrolig liten peiling. Du virker iværtfall ikke helt smart der du sitter å skriver.
Herregud så mange tåpelige meninger. Ja, det kan hende hun hadde måttet bade naken med en haug gutter hvis det brøt ut krig i morgen og det var eneste måten og klare seg på, men dette er da en øvelse?!

Voks opp folk! Nakenbading og likestilling har ingenting med hverandre å gjøre.
Vi har fortsatt damr og herre garderober i norge! Jeg er for likestilling, og å måtte dusje/bade naken forran samme kjønn er en ting men jeg ville virkelig ikke satt pris på å måtte nakenbade forran titalls gutter! Og dessuten når inn i gudenes drømmer blir man tvunget til å nakenbade i krig! Herregud for et elendig senario!
Jeg har selv vært på en overlevelsesøvelse og etter en uke var det tid for personlig hygiene.
Da gikk alle sammen nakene ut i vannen og vi vasket oss. Jentene fikk gå et annet sted lenger bort for å vaske seg.
Disse jentene utdannet seg til å bli jegere, ikke kontorjegere.
Sist endret av dassmongo; 17. november 2011 kl. 15:54.
Sitat av stagg Vis innlegg
Maktsjuk, ja. Drar i løken nå, nei.
Regner med han ikke vil dra i løken på lang tid etter det som har skjedd her.

Det å bruke tvang mot en jente i en slik situasjon forteller at denne personen aldri skulle hatt noen mulighet til å befale noen til noe som helst. Ser ikke helt grunnen til at han skal tvinge jenta til å bade naken? For at de andre i gruppa skulle få se litt pupp? Det blir for dumt.

Håper veien ut av forsvaret er kort for befalet som har utsatt jenta for dette. Slike maktsyke personer har ikke noe noe i forsvaret og gjøre. Befalet er enten jomfru, eller har store problemer med seg selv.

Leave the tits alone.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tar du som utgangspunkt i at befalet gjorde/beordret dette på grunnlag av nytelse/et ønske om å se denne jenta naken? Hva om befalet gjorde dette på grunnlag relevant til gruppa som soldater, og rett og slett gav blaffen i såkalte "kjønnsideer"?

Dessuten, tvang? Sto befalet å truet henne med bank om hun ikke rev av seg klærne og hoppet uti? Hun kunne sikkert nekta og kommet videre med det uten å ha fått nevneverdige reaksjoner etter å ha snakket med folk litt høyere i systemet.