Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2957
Hallo. akkurat nå tordner det.. og jeg lurer på, kan dataen min bli skadet av tordnet? eller er det trygt siden vi har strøm kabel under bakken?
Tordenvær og data er en dårlig kombinasjon!
Har måttet bytte psu,skjerm og høytalere pga den dritten. Best og være på den sikre siden og skru av pluss trekke ut ledninger fra støpsel.
Rain Man's Avatar
Trådstarter
jeg teller 3 sekunder før jeg hører torden (3 km fra meg) jeg bor rett under ett fjell og det er 2 kirker, er jeg sikker da? for kan ikke de funke som lyn avleder?
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Rain Man Vis innlegg
jeg teller 3 sekunder før jeg hører torden (3 km fra meg) jeg bor rett under ett fjell og det er 2 kirker, er jeg sikker da? for kan ikke de funke som lyn avleder?
Vis hele sitatet...
Vel, vær på den sikre siden og plugg ut data'n, routern og andre elektroniske duppedingser asap. Ikke stol på kirka nå
Sitat av Rain Man Vis innlegg
jeg teller 3 sekunder før jeg hører torden (3 km fra meg) jeg bor rett under ett fjell og det er 2 kirker, er jeg sikker da? for kan ikke de funke som lyn avleder?
Vis hele sitatet...
Hvis det er tre sekunder fra du ser lynet til det smeller er avstanden kun én km, man skal dele antall sekunder på tre.

Jeg vet ikke hvor trygt er, men med mindre du har overspenningsvern ville jeg vært føre var og plugget ut. Jeg plugger ut alt som er dyrt hver gang det er under tre kilometer unna.
Rain Man's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Hvis det er tre sekunder fra du ser lynet til det smeller er avstanden kun én km, man skal dele antall sekunder på tre.

Jeg vet ikke hvor trygt er, men med mindre du har overspenningsvern ville jeg vært føre var og plugget ut. Jeg plugger ut alt som er dyrt hver gang det er under tre kilometer unna.
Vis hele sitatet...
hvordan finner jeg ut om jeg har overspenningsvern? er det noe jeg kan skjekke?
Da har du det ikke for å si det sånn.
Rain Man's Avatar
Trådstarter
forklar meg
Sitat av Rain Man Vis innlegg
hvordan finner jeg ut om jeg har overspenningsvern? er det noe jeg kan skjekke?
Vis hele sitatet...
Det er lov å søke på Internett selv også: Overspenningsvern. Du har det nok ikke.
Rain Man's Avatar
Trådstarter
gjorde det akkurat xD
Jeg har ikke skrudd av pc-en mens det har tordna de siste årene, med mindre det har vært skikkelig ille. Kan heller ikke huske å ha trukket ut noen støpsler i det hele tatt. Mulig jeg bare har vært heldig eller?
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Archj Vis innlegg
Jeg har ikke skrudd av pc-en mens det har tordna de siste årene, med mindre det har vært skikkelig ille. Kan heller ikke huske å ha trukket ut noen støpsler i det hele tatt. Mulig jeg bare har vært heldig eller?
Vis hele sitatet...
Kommer jo litt ann på sikringsskap/overspenningsvern osv.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Litt OT men hjelper egentlig overspenningsvern når det kommet til elektroniske ting? Det vil vel komme litt igjennom før overspenningsvernet rekker å slå ut, eller vil det være så lite at ting ikke tar skade?
Litt Offtopic(som vanlig), men hvordan er det med harddisken. Kan den ødelegges totalt,r vil psu gå først og spare harddisken eller kan den reddes med datatap?

Overhørte en samtale på en butikk om at et lynnedslag tok PCn med kundebasen så de ikke kunne ett eller annet. Regnet med det bare var en dårlig unnskyldning og ble nysgjerrig på om noen her kan si noe?
Kommer ikke nyere PSU'er med overspenningsvern?
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Litt Offtopic(som vanlig), men hvordan er det med harddisken. Kan den ødelegges totalt,r vil psu gå først og spare harddisken eller kan den reddes med datatap?

Overhørte en samtale på en butikk om at et lynnedslag tok PCn med kundebasen så de ikke kunne ett eller annet. Regnet med det bare var en dårlig unnskyldning og ble nysgjerrig på om noen her kan si noe?
Vis hele sitatet...
Lynnedslag kan skade de mest pussige deler mens andre overlever helt fint. PSU kan fint overleve mens en av rambrikkene kan dø. Nå mener jeg da distinkt å huske at lynskader for det meste IKKE kommer fra strømnettet, men derimot fra telenettet (adsl, telefon etc). Skaden kommer nemlig ikke fra "strøm", men fra spenning, og da er telenettet ett vel så godt mål som strømledninger.

Jeg vet om folk som har mistet en av to harddisker på en "spike" mens alle de andre maskinene i samme huset klarte seg fint. (den var riktignok menneskeskapt, men bare EN maskin ble rammet).

Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Kommer ikke nyere PSU'er med overspenningsvern?
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om det, ville vært et godt salgsargument. De aller fleste PSU'er kommer med spenningsgjenkjenner, slik at man ikke trenger å stille om alt ettersom det er 110V-250V AC. De vil nok slå seg av om det er for høy eller lav spenning, men de vil neppe rekke å reagere på en spike.
Sist endret av meitemark; 20. mai 2010 kl. 20:47.
Berre for å oppklare.

To overspenningsvern gir best beskyttelse. Eit grovvern i sikringskapet og eit finvern i nærheten av det du vil beskytte.
Grovvernet tar mesteparten av overspenningen, men det er alltid noko som går igjennom, det tar finvernet seg av.
Grovvernet må din lokale elektriker fikse, men finvernet kan du kjøpe på dei fleste elektronikksjapper vil eg tru.

Men som sagt, dei fleste skader oppstår vel via telenettet.
Jeg husker i fjor sommer at det lynte og tordnet som faen ute, har faktisk ikke opplevd sykere vær bortsett fra i Florida. Vel, pcen min sto på og jeg befant meg 10 min. unna med sykkel så jeg syklet det jeg var god for hjem, for og redde elektriske ting. Det eneste som skjedde var at hovedsikringen hadde gått, og alt virket etter at den var skrudd på
Min far har overspenningsvern i sikringsskapet, og i tillegg hadde han kjøpt en grenkontakt med overspenningsvern til 1500 kr, for å beskytte TV, Dreambox og trådløs router.
I fjor smallt det, og både Dreambox og trådløs router røyk i den smellen. TV overlevde.
Slår det ned i nærheten, så tror jeg egentlig ikke noe klarer å beskytte skikkelig, men mindre ting funker det sikkert for. Hos min far, slo det ned ca 5 meter på utsiden av huset.
Man kan kjøbe ei "strømpadde" som forhindrer kortsluttning.
Sitat av Apl3x Vis innlegg
Man kan kjøbe ei "strømpadde" som forhindrer kortsluttning.
Vis hele sitatet...
Det heter overspenningsvern og er nevnt flere ganger allerede.
Er man trygg om man bor i blokk hvor alle kabler inn til bygget går under bakken?
Hvorfor ikke bare trekke ut da?
Dere er vel ikke så avhengig at dere ikke klarer dere 30 minuter uten data/tv???
Lå og halvsov engang og kikket bort mot pcen og så kom det et ganske stort gnist fra pcen så ut til å komme ut nede der PSU en er, det smalt også. men det kom ingen skade på maskinen og den fungerer helt vanlig som den gjorde når den var kjøpt. men PCZ psuen min har beskyttelse mot torden og det fikk den bevist :P

http://www.ocztechnology.com/product...m_power_supply

hva er sjansen for at den kan feile? eller er overspenningsvern i PSU ganske gode? eller kan størrelsen på lynnedslaget ha veldig mye å si?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
hva er sjansen for at den kan feile? eller er overspenningsvern i PSU ganske gode? eller kan størrelsen på lynnedslaget ha veldig mye å si?
Vis hele sitatet...
Det har ALT å sei. Er det nedslag før næraste trafo så vil et middelmådig vern, kombinert med vern i sikringsskap og netteigar sine vern redusere omfanget ekstremt mykje. Er det derimot direkte nedslag i inntaket finst det knapt utstyr som kan knekke det ned på kort nok tid.

Kor god jordtilkopling du har er også avgjerande for kor effektive overspenningsvern er...
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Berre for å oppklare.

To overspenningsvern gir best beskyttelse. Eit grovvern i sikringskapet og eit finvern i nærheten av det du vil beskytte.
Grovvernet tar mesteparten av overspenningen, men det er alltid noko som går igjennom, det tar finvernet seg av.
Grovvernet må din lokale elektriker fikse, men finvernet kan du kjøpe på dei fleste elektronikksjapper vil eg tru.

Men som sagt, dei fleste skader oppstår vel via telenettet.
Vis hele sitatet...
Sakser en liten oppsummering fra en power point presentasjon jeg fikk på et kurs/foredrag om overspenningsvern og installasjon av disse:

Ved montering av flere vern må vi ta hensyn til spenningsnivået. Det primære vernets (grovvernet) spenningsnivå bør normalt være lavere (aldri høyere) enn nivået på sekundærvernets (finvernet). Sekundærvern er ikke bygget for å mestre store overspenningsstrømmer, og bør bare monteres i kombinasjon med primære vern. Kun unntaksvis, og bare der hvor store overspenningsstrømmer ikke forekommer, kan vi benytte sekundærvern alene.
Vis hele sitatet...
Altså, det er i få tilfeller et finvern alene vil beskytte noe som helst av elektronikk man vil beskytte mot lyn og overspenninger. Man kjøper seg falsk trygghet ved å gå til innkjøp av et "finvern" fra elkjøp eller andre steder uten å ha et "grovvern" installert i sikringsskapet.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
En av de store mytene er jo at det er strømnettet som er skyldig i de fleste skadene på PCer o.l. enheter som er koblet til et nettverk. Med andre ord kan det være smart å ta ut mer enn bare strømmen hvis du skal være sikker. Generelt sett regner med det som relativt sikkert så lenge strømmen går "i bakken" siden, som slashdot nevner, det er beskyttet av nærmeste trafo i de fleste tilfeller. Personlig tar jeg bare fatt i laptoppen når det lyner, selv om vi ikke har hatt et eneste brudd som følge av lynnedslag her på over 20 år.
Sist endret av Deezire; 22. mai 2010 kl. 17:35.
Nei, torden skader ikke dataen din. Lyn derimot...