Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 7780
Tenkte jeg skulle dra opp en problemstilling for dere som har plaget meg litt i det siste, målet mitt er vel kanskje å bidra til at noen av dere våkner litt iforhold til det dere driver med og å kanskje kunne trekke litt av deres synspunkter inn i det jeg driver med.

til å begynne med, litt om meg og mitt virke.
Jeg jobber som akuttsykepleier i ambulansetjenesten i en norsk storby, hvilken by vil muligens noen av dere gjette senere i innlegget men går ikke ut med det for å unngå gjennkjenningsproblematikk, jeg har jobbet på ambulanse i litt over to år, før det jobbet jeg for forsvaret sanitet som også har betalt utdannelsen min. på fritiden er jeg nok litt frikete ihvertfall i forhold til de fleste andre jeg gikk på sykepleien med. jeg hører på bråkete musikk, har en tattovering som dekker store deler av ryggen, jeg har røyket min andel tulletobakk og er en uke i Amster hvert år.

så over til temaet jeg håper å få litt inspill på..

Jeg vil begynne å fortelle en historie, eller vise til ett eksempel om dere vil,
Det var en fredagskveld i juli i år, jeg var oppsatt på førstelinjebil i sentrum og skulle jobbe med min faste makker og vår felles lille lærling, vi hadde allerede hatt endel turer med feststemte mennesker som enten skulle pumpes for alkohol eller lappes sammen etter å ha fått bank. når klokken ble 0030 fikk vi ett oppdrag til et forspill der en av festdeltagerene hadde mistet bevisstheten og var umulig å få kontakt med. Politiet bisto oss da de også hadde fått melding om bråk og støy fra samme leilighet. i bakhodet mitt murret vissheten om at det hadde vært overdrevent mange O/Der på GHB de siste ukene, uken før hadde jeg vært med å bære tre tullinger ut av kinoen da de hadde konket på GHB der. Jeg nevnte for mine to kollegaer at vi burde være forberedt på en eventuell O/D tur og makker og lærling gjorde klart utstyr til å opprettholde pust og puls samt endel medikamenter som kunne være aktuelle.

Når vi kom fram til adressen var det full fest med dundrende musikk og veldig mye folk, etter å ha prøvd å komme oss inn uten hell i ett minutt fikk vi politipatruljen som bisto til å sørge for at de ivrigste fikk seg ett friminutt.
vi fikk etterhvert lokalisert pasienten på ett bad, med en litt guffen farge i ansiktet, pupiller du ikke ville tro og en litt ustadig puls. en av kompisene satt ved siden av pasienten og jeg spurte rutinemessig om han visste noe om hva pjokken hadde kjørt i seg. (på dette tidspunktet sto det en politimann rett bak meg for å hindre at flere kom inn på badet, vi hadde nok med pasient og kompis) kompisen så litt skremt ut og påsto at de bare hadde drukket øl, ingen på festen drev med dop og alle var snille speidergutter og speiderjenter. Jeg forklarte kompisen viktigheten av at jeg fikk all tilgjengelig informasjon om inntak, samt at politimannen lovet gutten at han ikke hørte noen ting. Gutten gjenntok sin påstand om at de hadde drukket oppimot fem øl hver og kom omtrent rett fra menighetsarbeid hele gjengen.

Det var så mye på denne festen som tydet på at dette ikke var helt sant, så jeg ba politimannen om å se seg rundt om det var noe som kunne indikere eventuellt inntak. følgelig ble det en voldsom oppstandelse i resten av lokalet da politiet begynnte å se seg rundt, folk skrek etter ransakelsesordre og menneskerettigheter og nelson Mandela og det som var. Jeg og mine kollegaer ble rask enige om at her var det lite og hente og lastet pasient inn i bilen og satte kursen innledningsvis om legevakt, noen minutter ut i turen ble pasienten brått dårligere og var nær hjertestans. kursen ble lagt mot akuttmottaket og jeg meldte inn at vi hadde en kritisk pasient i bilen med forgiftningsymptomer, intox ukjent (dvs, vi aner ikke hva du har tatt, men sunt var det neppe) AMK etterspurte informasjon fra politiet men det viser seg at den susingen i rørene på badet var panikkflushing fra ett annet toalett.

Pasienten kom inn på mottak i svært dårlig form, blodprøver viste promille på 1,4 og en cocktail av tabletter i blodet som var ganske omfattende, deriblant valium og subutex. Pasienten overlevde uten varige men, og to av festdeltagerene ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann.

så er spørsmålet eller min lille bønn om du vil. Om du ser bestekompisen ligge strak etter at dere har spiket festen med litt piller og helsepersonell spør om inntak, vil dere virkelig spare det eventuelle klammeri med politiet og potensielt drepe kompisen deres, eller legger dere kortene på bordet? Politiet vil som oftest når vi spør om assistanse ha mer fokus på å identifisere stoffet framfor å straffe de som som sitter med det på seg. Kan du leve med at kompisen din stryker med fordi du ikke tør å bli tatt med fire valium i lommen? Hva gjør du den dagen O/D feen er på besøk hos dine venner?

jeg vet at dette ble en vegg av tekst, jeg håper noen gidder å lese den og jeg håper noen som er i denne type miljø tenker seg litt om.

jeg setter utrolig stor pris på dette forumet, og har lært meg mye om rusmidler som ikke sto i lærebøkene mine, samt endel ting som bare er artige å vite

MVH
Medic
Definitivt.

Hadde gjort det selvom det ikke var en kompis. Et liv kan aldri måles i penger.
Dog var historien din ganske fet! Spennende lesing.

edit:
Må få takke deg for all den lappinga og pumpinga du har gjort for samfunnet!
Sist endret av oom; 29. september 2009 kl. 05:18.
Enig med Oom. Finnes ikkke større verdi enn et liv.

Hadde lest bloggen din om du hadde en. *hint hint* hehe.
Du aner ikke hvor godt det gjør å få slike innlegg mellom alle "får jeg bra rus av å snorte femten Valium samtidig som jeg røyker banan?"-postene. Jeg tror virkelig enkelte her inne trenger en liten påminnelse om at rusmidler ikke er leketøy! For å holde meg moralsk nøytral skal jeg kun presisere hvor KRITISK det er at dersom du absolutt skal innta noe, så vit hva det er, hvor lite du bør ta, og hvordan du bør ta det. Og for all del, er du så 'tøff' at du skal eksperimentere med stoff, så bør du virkelig være tøff nok til å hjelpe kompisen din om ting går til Helvete. Jeg vet jeg hadde satt pris på å beholde livet fordi noen turte å innrømme hva vi hadde tatt.
Sist endret av Marken; 29. september 2009 kl. 05:59.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg ser ikke helt nødvendigheten av et slikt spørsmål engang.

selvfølgelig.

jeg har vanskeligheter med å tro at det finnes mennesker som ikke ville sagt noe, men det er vel jeg som er naiv.
Jeg og skulle intenst ønske at jeg ikke stilte meg selv dette spørsmålet, den casen der har ligget i bakhodet siden det skjedde. har sett tendenser til at folk er treige med å oppgi inntak før, men ikke latt det gå hele veien.

takk for at dere gadd å svare i det minste, godt å se at det er håp

og blogg,... det spørs, men har endel temaer jeg etterhvert kunne finne på og lufte for dere.
Det er helt tydelig at det er mange idioter der ute. Heldigvis har vi sånne som deg. Kudos !

Edit : Og nei er selfølgelig svaret..
Sist endret av pidget; 29. september 2009 kl. 08:22.
Geitens idé om blogg høres kul ut. En anonymisert blogg skrevet av en ambulansearbeider hadde vært interessant å lese. Bra innlegg!
Sist endret av augustl; 29. september 2009 kl. 08:37.
Selvfølgelig forteller man hva vedkommende har hatt i seg, om man vet det. Jeg ser imidlertid ikke poenget med å begynne å synse, hvis man ikke har peiling.

Jeg har selv vært i en slik situasjon, og visste ikke hva vedkommende hadde fått i seg (dvs. jeg visste han hadde tatt GHB, men det var flere timer før han/hun mistet bevisstheten, og følgelig vurderte jeg det til å ikke være relevant). Siden jeg ikke visste, sa jeg som sant var; at jeg ikke visste. Dessuten, hvis det dreier seg om en overdose på ren GHB, ikke en blandingsoverdose av GHB og andre sentraldempende stoffer, er det som oftest relativt uproblematisk, så lenge pasienten ligger i sideleie og holdes under oppsikt. Jeg ville imidlertid allikevel informert ambulansepersonell om at pasienten hadde inntatt GHB om jeg ikke visste med sikkerhet hvorvidt han/hun hadde tatt noe annet i tillegg, og GHB'en ikke var inntatt 4-5 timer før vedkommende mistet bevisstheten

Ambulansearbeider høres ut som et utrolig spennende yrke, men jeg kan ikke annet enn å reagere negativt på "blålys-holdningen" du viser i teksten. Jeg tanker da f. eks. på måten du omtaler personer som har tatt en overdose eller personer som føler seg tråkket på av politiet. Jeg skjønner at man blir litt "lei" av slike folk i ditt yrke, og det er også mulig at det bare er snakk om en kåseri-aktig skrivemåte, men jeg reagerer som sagt uansett, da jeg syes det er en ovenfra og ned-holdning som ikke hører noen steds hjemme. Ellers synes jeg innlegget ditt var godt skrevet. Interessant, om enn lett provoserende, lesning
Sist endret av felix_poker; 29. september 2009 kl. 08:56. Grunn: skrivefeil
Spennende/interessant lesing dette, tror det kan være nyttig med litt ambulansepersonell her inne for å få flere sider av saken ^^

Enig med felix_poker om at det ikke er noe å synse på om man ovethodet ikke vet, men det man vet evt. er rimelig sikker på ser jeg ingen grunn til å holde igjen informasjon ovenfor helsepersonell. Alt annet ville vært pur egoisme som ikke hører hjemme noen steder.
Hadde det vært min kompis (eller for den saks skyld hvem som helst) og jeg hadde visst hva han hadde tatt, hadde jeg sunget ut... Jeg ville risikert alt for å redde liv, hva er vel litt trøbbel med politiet i forhold til at man er skyldig i døden til et medmenneske?

Så; Nei, jeg ville ikke ofret kompisen min for et forlegg!
Dessuten er det ikke forbudt å fortelle hva en kompis eventuelt har puttet i seg av dop. Mna risikerer ikke et forelegg eller andre rettslige konsekvenser.
Hadde aldri ofra kompiser for forelegg, uansett.

Det er jo ikke sikkert "han fyren" viste hva kompisen hadde puttet i seg?
Kanskje han bare var fortvilet og ikke viste hva som skjedde. Mange muligheter.
Må si meg enig i at en anonym amk-blogg hadde vært involverende lesning, akkurat som denne posten var.

Selvfølgelig ville jeg aldri ofret kompisen for et forenklet forelegg.
Tydeligvis trodde vedkommende at han beskyttet kompisen sin ved å utelate detaljer. Tviler at han får en varm velkomst hvis noen informerer kompisen om at han nektet å fortelle ..
om man ikke vet hva man har inntatt er en ting, men om man vet en person har tatt noe tidligere på kvelden å antar det er ute, og at dette er relativt ok om man ligger i sideleie osv, det hadde jeg også sagt for min del, så får heller legen/ambulansepersonell osv avgjøre om dette kan ha sammenheng med hvordan denne reaksjonen har kommet, da jeg hverken er lege, eller føler meg kompetent nok til å avgjøre ting basert på det jeg kan.

synes heller ikke holdningen din var veldig provoserende, men godt skrevet, artig lesning!
Veldig fin post.
Spennende lesing.
Galskap å ikke fortelle det. Ren idioti, vil tro dette var ganske unge individer som ikke så alvoret i situasjonen.
Har selv vært i akkurat samme situasjon og jeg nølte ikke et sekund før jeg sa hva som var blitt brukt.

Hele dritten endte for min del med et halvt døgn i arresten og razzia i leiligheten min. Mens kuken som korka over fikk en behagelig tur på Haraldsplass.
Dette var dog ikke pga at jeg sa hva som var tatt, heller stoff som ble funnet der.
Må innrømme at jeg tenkte når jeg satt på cella at jeg igrunn kunne gitt bare ringt ambulanse og forlatt stedet.
Da det overhodet ikke er noe hjelp i å si noen har overdosert på ghb, det sparer nok ambulansepersonellet noe narcatil.

Men ellers gjør det absolutt ingen forskjell, da det ikke er noe jeg kunne ha sagt som hadde kunne reddet personen dersom en dødelig dose allerede var inntatt og tatt opp av organismen.
God post og det er da enda godt at vi har noen som kan ordne opp i samfunnet.

Svaret mitt er Selvfølgelig Ja, jeg ville sagt ifra med en gang.
Tja, i skrivende stund ville jeg selvfølgelig sagt det.

Men sett i en situasjon hvor jeg er full (eventuelt ruset på noe annet), situasjonen er som den er, politiet og ambulansepersonell stormer inn...hvem vet, det kan da hende man tenker annerledes da enn men gjør nå.

Missforstå meg rett, jeg er fullstendig enig i at det er best å si ifra, men jeg kan også forstå hvorfor enkelte ikke gjør det, tatt sted, tid, situasjon, forhold osv i betraktning. En ting er å sitte fullt oppegående å være prektig som bare det, en annen ting er å havne i det.

Nå har jeg ikke opplevd det, men jeg merker jo på meg selv at sinnstemning osv har en stor innvirkning på hva jeg mener, og det uten å være ruset.

Jeg vil ta et eksempel, et helt annerledes eksempel, fra en brann vi hadde i huset her for en stund tilbake. Jeg har jo alltid gått rundt og følt meg veldig forberedt på brann, hvordan man bruker brannslukningsapparat, hvordan jeg kommer til å te meg osv osv. Jeg har laget opp en mening om hva jeg skal gjøre og hva jeg burde gjøre. Så var det en natt brannalarmene startet å gå her i huset. Jeg stormet opp, ut og så en del av huset i full fyr, med flammer stående ut. Akkurat da forsvant alle mine heltemodige og riktige tanker om hvordan dette skal gjøres.. Ta det med ro er jo en av tingene, ikke få panikk også. Men jeg fikk delvis panikk og tok det overhodet ikke med ro. Jeg slukket heldigvis brannen til slutt, men i ettertid har det gått opp for meg at når jeg først var i situasjonen, gikk ikke ting som planlagt...jeg fiklet med brannslukningsapparat og var overhodet ikke kald og rolig.

Så selv om man planlegger en aldri så heltemodig brannslukking, eller det å fortelle det riktige til noen, kan alle planene forsvinne når man først er oppe i det.

Om jeg havner i en slik situasjon som trådstarter forteller om, håper jeg for all del at jeg holder hodet kaldt å gjør det riktige. Men jeg kan ikke sette meg inn i en situasjon på den måten, for å så gi et godt svar. Å forestille seg trenger nødvendigvis ikke være det samme som å oppleve.
Sist endret av tafsern; 29. september 2009 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
jeg kan ikke annet enn å reagere negativt på "blålys-holdningen" du viser i teksten. Jeg tanker da f. eks. på måten du omtaler personer som har tatt en overdose eller personer som føler seg tråkket på av politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke annet enn å le av folk som sitter og sniffer, injiserer og røyker substanser OG mener de sitter på allverdens rettigheter. Vil du være med på leken får du faenmeg tåle steken.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Jeg kan ikke annet enn å le av folk som sitter og sniffer, injiserer og røyker substanser OG mener de sitter på allverdens rettigheter. Vil du være med på leken får du faenmeg tåle steken.
Vis hele sitatet...
For et barnslig utsagn! Mener du virkelig at man, i det man bruker et ulovlig (eller lovlig) rusmiddel "mister" sine rettigheter? Hva begrunner du dette med? Og mener du at hvis man er på en fest, må man tåle å bli herset med av politiet, bare fordi noen andre på festen har forsynt seg i ett eller annet medisinskap?
Rus og muligens noe ulovlig rus kombinert med ordensmakten får folk til å gjøre de mest utrolige dumme ting. Jeg har sett det selv, så det forbauser meg ikke lenger. Muligens kunne historien gått bedre hvis politiet hadde gått ut av badet og du så hadde spurt om hva han kunne ha fått i seg.
Som Medic sier så forsikret politimannen vedkommende om at han "ikke hørte noe". Helt fra starten, men særlig på dette stadiet, eller i det minste etter at politimannen hadde forlatt badet skulle kameraten sagt ifra. (under forutsetning av at han visste noe)

Slik jeg leser det første innlegget var heller ikke politiet særlig ute etter å "ta noen", men heller høre om noen visste noe. Det er en stor forskjell på å begynne å ransake folk og gå gjennom skuffer, og på det å se om en ser tydelige tegn på hva som kan ha foregått - deres pliktfølelse lå nok på tiden til vedkommende på badegulvet..

Ift innleggene om "synsing", så er det emm grunn for å si også en del om dette. Dersom det gjelder en god kamerat av deg har du som regel peiling på hva han kan tenkes å ha tatt. Har han fått i seg noe ghb tidligere på kvelden men fremdeles vært helt normal kan det jo tenkes at han bestemte seg for å helle i seg litt mer. Også ellers har en som regel et ganske godt bilde av hva kamerater er villige til/ pleier å ta - som kan bidra til å snevre inn på hva sykepersonalet må behandle for / lete etter.
Interessant innfallsvinkel. KP
Sitat av Graps Vis innlegg
Slik jeg leser det første innlegget var heller ikke politiet særlig ute etter å "ta noen", men heller høre om noen visste noe.
Vis hele sitatet...
Og det var denne uskyldige tittingen etter ulovlige stoffer ledet til at flere ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann? Jeg tør gjette på at denne "volden" ikke var totalt uprovosert. Jeg har selv erfart at en god venn ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann etter en episode hvor han ble angrepet av to politimenn, lagt i bakken, påsatt håndjern, sprayet i ansiktet med pepperspray og båret ut i politibilen. I tumultene som oppstod da han ble lagt på magen (med hendene i håndjern på ryggen, totalt blindet av pepperspray) inn i baksetet på bilen, kom han i skade for å sparke den ene av tjenestemennene i ansiktet. Pågripelsen skjedde pga. at min venn hadde en fest som genererte så mye bråk at leieboer klaget, og min venn ikke umiddelbart etterkom politiets ordre om å sende alle gjester på dør.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ift innleggene om "synsing", så er det emm grunn for å si også en del om dette. Dersom det gjelder en god kamerat av deg har du som regel peiling på hva han kan tenkes å ha tatt. Har han fått i seg noe ghb tidligere på kvelden men fremdeles vært helt normal kan det jo tenkes at han bestemte seg for å helle i seg litt mer. Også ellers har en som regel et ganske godt bilde av hva kamerater er villige til/ pleier å ta - som kan bidra til å snevre inn på hva sykepersonalet må behandle for / lete etter.
Vis hele sitatet...
I tillfellet jeg har beskrevet visste jeg ikke hva vedkommende "pleide" å ta, og hadde ingen ide om at han/hun hadde tatt noe annet enn GHB for flere timer siden. I ettertid ser jeg at jeg burde kontaktet ambulanse med det samme (noe som ikke ble gjort før flere timer senere), men det hadde ikke hjulpet å fortelle ambulansepersonellet hva jeg måtte tro han/hun hadde fått i seg.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Det kan jo tenke seg at denne kameraten ikke er så jævlig og egoistisk som du skal ha det til, og faktisk ikke visste at personen hadde tatt denne "cocktailen av piller"?

Allikevel, spennende lesning fra en part man ofte ikke hører mye fra.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ambulansearbeider høres ut som et utrolig spennende yrke, men jeg kan ikke annet enn å reagere negativt på "blålys-holdningen" du viser i teksten. Jeg tanker da f. eks. på måten du omtaler personer som har tatt en overdose eller personer som føler seg tråkket på av politiet. Jeg skjønner at man blir litt "lei" av slike folk i ditt yrke, og det er også mulig at det bare er snakk om en kåseri-aktig skrivemåte, men jeg reagerer som sagt uansett, da jeg syes det er en ovenfra og ned-holdning som ikke hører noen steds hjemme. Ellers synes jeg innlegget ditt var godt skrevet. Interessant, om enn lett provoserende, lesning
Vis hele sitatet...
Da vil jeg påstå at du er lite forståelsesfull for denne typen mennesker. Medic beskrev folkene på festen klokkerent, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er så enig. Når umodne mennesker som leker med rusmidler finnes på en fest kan du banne på å finne en gjeng altvitende freakforumere som kan loven inn og ut. Politiet skal liksom ha ransakelsesordre, menneskerettigheter ignoreres og Nelson Mandelas navn krenkes (ler enda av denne setningen ).
Han prøver på en ironisk måte å beskrive disse naive ungdommene som tror de vet bedre en ambulansepersonell og politi som garantert har vært oppi en slik situasjon før. Det de også ikke innser, at de på et ondt og ufølsomt stadie samtidig sier at de gir komplett faen i den som eventuelt ligger og dør på toalettet. De hjelpende i dette tilfellet vil kun finne grunnen til pasientens illebefinnende, og hjelp får de ikke akkurat av publikum.
Og ja, har du lekt med substanser du ikke har lov til å ha, er det selvklart at du kan tenke deg en konsekvens om du blir tatt. Men dette bør du jo ha tenkt på før du tok en overdose.

Jeg er så absolutt enig i Medic påstander, og jeg tror det heller er du,felix_poker, som har en ovenfra og-ned holdning som må endres litt. Det blir bare så feil å si at disse menneskene faktisk ikke ville ditt beste.
Når det gjelder bloggen tror jeg han kan slite litt når det gjelder taushetsplikten han har underskrevet. Har selv jobbet litt i helsesektoren, og kan nevne at veldetaljerte saker fra jobben sin ikke ses på med gode øyne fra sjefen.
Det er jo vitterlig et problem med både ambulansefolk og politifolk som blir litt for herdet av jobben sin. Jeg har forståelse for at de møter på innmari mye stygt oppgjennom, men likevel må de bestrebe seg på å behandle pasienter og borgere som mennesker med en verdi som du og jeg. Ali Farah-saken var vel et godt eksempel på ukultur som av-og-til får råde (nå fulgte ikke jeg med på etterspillet i denne saken, så correct me if i'm wrong...)
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Da vil jeg påstå at du er lite forståelsesfull for denne typen mennesker.
Vis hele sitatet...
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Han prøver på en ironisk måte å beskrive disse naive ungdommene som tror de vet bedre en ambulansepersonell og politi som garantert har vært oppi en slik situasjon før.
Vis hele sitatet...
Jeg må få sitere meg selv:
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg skjønner at man blir litt "lei" av slike folk i ditt yrke, og det er også mulig at det bare er snakk om en kåseri-aktig skrivemåte
Vis hele sitatet...
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Medic beskrev folkene på festen klokkerent, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er så enig.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som om du var der. Hvordan vet du at Medics beskrivelse av festdeltakerene og overdoseoffrene stemmer på en prikk? Det blir bare synsing, og din synsing er ikke verdt mer enn min synsing
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Når umodne mennesker som leker med rusmidler finnes på en fest kan du banne på å finne en gjeng altvitende freakforumere som kan loven inn og ut. Politiet skal liksom ha ransakelsesordre, menneskerettigheter ignoreres
Vis hele sitatet...
Så du synes det er greit at politiet blåser i lov og rett og krenker personer som ikke har gjort noe galt, kun fordi de oppholder seg i samme hus som noen som har inntatt et reseptpliktig legemiddel? Synes du dette er gyldig grunn til å la alle prinsipper fare?
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Det de også ikke innser, at de på et ondt og ufølsomt stadie samtidig sier at de gir komplett faen i den som eventuelt ligger og dør på toalettet. De hjelpende i dette tilfellet vil kun finne grunnen til pasientens illebefinnende, og hjelp får de ikke akkurat av publikum.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke en gang begynne å spekulere i hva budskapet ditt egentlig er her. Setningen henger ikke på greip.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Og ja, har du lekt med substanser du ikke har lov til å ha, er det selvklart at du kan tenke deg en konsekvens om du blir tatt. Men dette bør du jo ha tenkt på før du tok en overdose.
Vis hele sitatet...
Å være inneforstått med at man må ta konsekvensene som måtte følge det å eksperimentere med rusmidler, lovlige eller ulovlige, er ikke det samme som å automatisk miste alle sine rettigheter i det man inntar et gitt stoff.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Jeg er så absolutt enig i Medic påstander, og jeg tror det heller er du,felix_poker, som har en ovenfra og-ned holdning som må endres litt. Det blir bare så feil å si at disse menneskene faktisk ikke ville ditt beste.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med trådstarter i at man bør oppgi all informasjon som kan hjelpe helsepersonell å redde en person som har tatt en overdose. Det eneste jeg har sagt er at det kan oppstå situasjoner hvor man rett og slett ikke vet, og dermed ikke kan hjelpe, og at jeg synes at trådens første post er skrevet på en måte som, i mine øyne, vitner om en nedlatende holdning mot berusede mennesker in general, og da serlig de som har vært så uheldige eller dumme at de har endt opp med å ta en overdose, og de som av uviss grunn ikke oppgir hva overdoseofferet måtte ha fått i seg. Jeg påpeker også at jeg synes ambulansearbeider virker som et spennende yrke og at jeg synes tråden er velskrevet. Jeg ser ikke helt hvor jeg utviser en uvenfra og ned-holdning. Care to enlighten me?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
...men jeg kan ikke annet enn å reagere negativt på "blålys-holdningen" du viser i teksten. Jeg tanker da f. eks. på måten du omtaler personer som har tatt en overdose eller personer som føler seg tråkket på av politiet.
...
Vis hele sitatet...
Det kan jo ha en sammenheng med at de fleste som jobber i blålysetatene ofte må forholde seg til situasjoner hvor liv og helse står på spill. Det er ikke tid til så mye dikkedarer, lange utredninger og forklaringer i slike situasjoner. Da er det situasjonsbestemt ledelse, type stridsledelse, som gjelder.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
men det hadde ikke hjulpet å fortelle ambulansepersonellet hva jeg måtte tro han/hun hadde fått i seg.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du hva som hadde hjulpet og ikke? Tatt et brevkurs i medisin eller.no?
Interessant tråd.
Til svar på trådstarter sitt spørsmål: Uten tvil hadde jeg sagt ifra om hva han hadde fått i seg, hadde jeg visst det.

Og ja, det hadde hjulpet å vite hva han hadde fått i seg, ambulansepersonell har med seg motgifter for å minske effekter.

Og politiets gjennomsøking etter ulovelige effekter kan besvares med nødrett.
De lette etter ting som kan peke på hva han hadde fått i seg, som igjen kunne ha bedret hans situasjon.
Sitat av capidog Vis innlegg
Det kan jo ha en sammenheng med at de fleste som jobber i blålysetatene ofte må forholde seg til situasjoner hvor liv og helse står på spill. Det er ikke tid til så mye dikkedarer, lange utredninger og forklaringer i slike situasjoner. Da er det situasjonsbestemt ledelse, type stridsledelse, som gjelder.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, er det en lang vei mellom å opptre med en viss autoritet i en nødssituasjon, og å omtale overdoseoffere som "tullinger". Men som sagt, jeg ser flere mulige grunner til at trådstarter skriver på den måten han gjør, og jeg bebreider ikke hans handlinger eller hans innsats i historien han forteller. Min kritikk er utelukkende rettet mot måten han skriver på og mot måten politiet ofte opptrer i konfrontasjoner med ruset ungdom.



Sitat av bb001984 Vis innlegg
Hvordan vet du hva som hadde hjulpet og ikke? Tatt et brevkurs i medisin eller.no?
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at når jeg ikke vet, så vet jeg ikke, og det blir følgelig ren gjettning. De kunne like godt spurt noen tilfeldig forbipasserende, eller overdoseofferet selv, for den saks skyld. I det konkrete tilfellet jeg nevnte, visste jeg imidlertid at vedkommende hadde tatt GHB, men dette var nå mer enn 10 timer siden, og man trenger ikke noe brevkurs i medisin for å skjønne at det sansynligvis ikke er relatert til situasjonen og at om det så var det, var det fint lite å gjøre med det (10 timer etter inntak er alt stoffet tatt opp og metabolisert for lengst). Det viste seg i ettertid at min antakelse var korrekt.
Klart min synsing ikke er verdt mer en din synsing, men ærlig talt, hvor mange fester har du deltatt på hvor denne type situasjon har oppstått? Et par for min del, og synsingen kan opprettholdes av tidligere opplevelser

Jeg sier ikke at man skal miste rettigheter om han har rusmidler, reseptpliktige eller ikke, men at det klart stiller deg i et dårlig lys. Det de fleste ignorerer er også det faktum at politiet har lov til å ransake så lenge det ligger en saklig grunn for det. Og det tror jeg du er enig i, når ambulansefolket med veltrente øyne fra første blikk ser at her er det noe mer en 5 øl som har gått ned. Da har politiet i mine øyne rett til å lete etter stoffer og medikamenter som kan oppklare den uheldiges tilstand. Utifra det Medic skriver virker det heller ikke som om de lette spesielt mye, bare så seg rundt, før de tok avgjørelsen om å ta ham med i ambulansen.

Budskapet mitt bør du få med deg. Omformulert prøver jeg å si at samtidig som du fornekter og ødelegger for politiets arbeid, nekter du samtidig din kamerats hjelp. Han ligger der og dør på toalettet og du mer opptatt av at en politimann ser i sokkeskuffen din. Det er i mine øyne nådeløs ignoranse.

Igjen, blir du tatt med stoff, blir du straffet for stoff. Latterlig å diskutere det når folk er så idioter og propper i seg med stoff på en fullpakket fest. Jeg har stor respekt for rusmidler og vet å nyte av dem, men å sluke i seg på en fest hvor omgivelsene ikke er under din kontroll er idioti. Hvem vet, kanskje han egentlig prøvde å ta selvmord, men det er en annen sak.

Din holdning som jeg prøver å påpeke er den du skimter mot Medic her som ambulansepersonell. Gjennom hans erfaring og viten om hva rusmidler fører med seg, er det ikke da klart at han ser på disse fulle menneskene med sitt eget kritiske blikk? Om din kompis hadde shotta heroin dagen lang, hadde ikke du sett på ham med avsky i blikket over hva han ble til? Subjektivitet i historien er klar den, men jeg ser ikke hvor den går over i å nedlate festdeltagerne. Det er tross alt de som er edru og klare til å hjelpe, mens resten av festen er knallbajsings og klarer såvidt å sette sin fot framfor den andre. Klart du får et litt negativt blikk på alkohol, rusmidler og andre ting i festsammenheng. En person edru og en person full er ikke en og samme ting, og det er det jeg prøver å vise her. Det virker som om du tror at fordi du er full, har en kis døende på toalettet og et tydelig oppmøte av myndighetene gir deg de samme teoretiske rettighetene? Spør du meg har noe her gått galt, og situasjonen trenger hjelp utenifra. Dermed bør du med hensyn og hjelpsomhet respektere jobben deres og ikke være til hinder i din berusede tilstand og skrike ranskakelsesordre.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Klart min synsing ikke er verdt mer en din synsing, men ærlig talt, hvor mange fester har du deltatt på hvor denne type situasjon har oppstått? Et par for min del, og synsingen kan opprettholdes av tidligere opplevelser
Vis hele sitatet...
Igjen får jeg ikke helt tak i hva du prøver å si. At både din og min synsing er basert på våre opplevleser? I så fall er jeg enig med deg.

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Det de fleste ignorerer er også det faktum at politiet har lov til å ransake så lenge det ligger en saklig grunn for det. Og det tror jeg du er enig i, når ambulansefolket med veltrente øyne fra første blikk ser at her er det noe mer en 5 øl som har gått ned. Da har politiet i mine øyne rett til å lete etter stoffer og medikamenter som kan oppklare den uheldiges tilstand.
Vis hele sitatet...
Helt enig! Jeg har kun kritisert måten slike ransakelser ofte blir gjennomført på.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Utifra det Medic skriver virker det heller ikke som om de lette spesielt mye, bare så seg rundt, før de tok avgjørelsen om å ta ham med i ambulansen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik jeg tolker det. Flere persioner ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann. Jeg tar utgangspunkt i at det ikke dreide seg om blind, umotivert vold, og trekker en, for meg, logisk sluttning, nemlig at politiet oppførte seg krenkende og/eller truende.

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Budskapet mitt bør du få med deg. Omformulert prøver jeg å si at samtidig som du fornekter og ødelegger for politiets arbeid, nekter du samtidig din kamerats hjelp. Han ligger der og dør på toalettet og du mer opptatt av at en politimann ser i sokkeskuffen din. Det er i mine øyne nådeløs ignoranse.
Vis hele sitatet...
Jeg har hele tiden gitt klart uttrykk for at jeg er av den oppfattning at man skal hjelpe ambulansepersonellet, hvis man kan. Hvis man imidlertid ikke har mulighet til å hjelpe, skal det kvalifisere til at politiet kan herse fritt med deg?

Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Din holdning som jeg prøver å påpeke er den du skimter mot Medic her som ambulansepersonell. Gjennom hans erfaring og viten om hva rusmidler fører med seg, er det ikke da klart at han ser på disse fulle menneskene med sitt eget kritiske blikk?
Vis hele sitatet...
Her må jeg, igjen, sitere meg selv
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg skjønner at man blir litt "lei" av slike folk i ditt yrke
Vis hele sitatet...
Oi, takk for overveldende respons her, artig å se at jeg fikk igang en debatt angående temaet. Jeg merker også at jeg åpenbart har tråkket på endel tær i forhold til både beskrivelse og skrivestil.

for å nyansere og konkretisere de rabbagastene som ble tatt for vold mot politiet, disse to karene satt seg til motverge når vi prøvde å få tømt gangen for folk med tanke på å få båre inn og ut og endte med å sparke og slå politifolkene.

også målet og framgangsmåten til søk fra politi bør vel oppklares noe, i sånne situasjoner er målet å skaffe meg informasjon, ikke skaffe bevis. politi har ikke ransakelsesordre og dette hørte jeg dem opplyse om, dvs at ingenting ville kunne bli brukt mot noen. Selv om jeg har fortsåelse for at noen har ett anstrengt forhold til politiet begynner ikke problemet før rullegardinen går ned og folk havner i "snut er ut" modus.

Sist men ikke minst, jeg leste en sammenligning eller sammensluttning til Ali Farrahsaken, hvor i all verden kom du fram til at pasienten var noe annet enn vårt største fokus gjennom hele seansen, Det at jeg omtaler diverse festdeltakere som ymse rask betyr ikke at jeg fradømmer pasienten noen som helst rettighet, Kompisen satt ved siden og påsto hardnakket at kompisen hadde fått i seg fem øl og de hadde vært sammen hele kvelden. jeg ventet ikke noen full tilståelse fra karen, men han MÅ ha visst at det var tunge piller i marsj på denne festen.

Uansett, jeg liker godt å diskutere med representanter fra miljøer jeg tidvis har endel kontakt med, men mangler kommunikasjon, jeg laget ikke denne tråden for utelukkende belære folk men også for å lære litt selv. det ser det ut til at det er gode muligheter for.
Såklart at når det ligger en ung gutt å "dør" på badet,vil vel politi og ambulanse personell gjøre alt de kan for å redde denne stakkaren.

Tenk deg hvis det var din sønn som lå der,å han ikke overlevde pga. at ikke politiet ikke hadde ransakelses-papirer i orden, eller måtte passe på å ikke måtte trampe på noen festdeltakeres rettigheter og derfor ikke kunne prøve å finne ut hva han hadde tatt. Hadde vært jævlig kjipt. Så poenget er; når liv står på spill er "alt" lov.(mener jeg da)
Kp til deg til Felix_poker for god diskusjonsånd. For å svare på det siste angående politiets herseteknikker, så tviler jeg på at de bruker dem fordi de kan og vil. Vi vil sannsynligvis aldri få lese politirapporten av situasjonen, kun ha vitnebeskrivelsen til Medic her og dermed etterlate oss i mørke hva angår politiets oppførsel. Godtroende som jeg er, så sår jeg tvil i at politiet uprovosert plutselig skulle ha pågrepet og arrestert to gutter fordi de så stygt på dem. Vitner ville isåfall ha snakket i deres favør. Om de derimot satt seg opp, snakket aggressivt og direkte truet politiet i å utføre en relativt enkel jobb ser jeg ikke helt problemet i at politiet kan gi dem en advarsel, eventuelt arrestere om det fortsetter.

Åltså, det bunner ned i et spørsmål: Hvorfor kan ikke ungdommen bare drite og dra, gå ut for 5 min, ta seg en røyk, slå av en prat, se opp i lufta, drikke en pils, whatever og la dem gjøre jobben sin? Du kan selvfølgelig motstille deg og grunngi dine rettigheter hva ransakelse angår, men du trenger da ikke slå deg vrang. Personlig har jeg opplevd at dette fungerer som en smertefri løsning for begge parter, og enda en uheldig fyr får leve til han blir 80 år.
Sist endret av RadioSlave; 29. september 2009 kl. 17:20.
Når det gjelder å ofre en kompis for et forelegg så trodde jeg du mente Sånn Axel ''tyster'' Hennie style.
Men i slike tilfeller som du beskriver medic, så har jeg aldri opplevd å fått et forelegg etter jeg har ringt inn en overdose og det har skjedd hele fire ganger for mye og alle på ghb.
Det virker ikke som det er første pri hos snuten å ta gabere (Ghb brukere) på en fredagskveld, men det kan jo hende at jeg har flaks.

Veldig bra at du setter pris på forumet og kp for et bra innlegg.
Sitat av Medic Vis innlegg
Sist men ikke minst, jeg leste en sammenligning eller sammensluttning til Ali Farrahsaken, hvor i all verden kom du fram til at pasienten var noe annet enn vårt største fokus gjennom hele seansen, Det at jeg omtaler diverse festdeltakere som ymse rask betyr ikke at jeg fradømmer pasienten noen som helst rettighet, Kompisen satt ved siden og påsto hardnakket at kompisen hadde fått i seg fem øl og de hadde vært sammen hele kvelden. jeg ventet ikke noen full tilståelse fra karen, men han MÅ ha visst at det var tunge piller i marsj på denne festen.
Vis hele sitatet...
Ser jeg skulle brukt sitat. Når jeg dro fram parallellen til denne saken, var det utelukkende for å kommentere den nye retningen tråden tok, hvor det ble påpekt at ukultur finnes i "blålysetatene".
Jeg ofrer ikke kompiser, jeg har bare to.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Og det var denne uskyldige tittingen etter ulovlige stoffer ledet til at flere ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann? Jeg tør gjette på at denne "volden" ikke var totalt uprovosert. Jeg har selv erfart at en god venn ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann etter en episode hvor han ble angrepet av to politimenn, lagt i bakken, påsatt håndjern, sprayet i ansiktet med pepperspray og båret ut i politibilen. I tumultene som oppstod da han ble lagt på magen (med hendene i håndjern på ryggen, totalt blindet av pepperspray) inn i baksetet på bilen, kom han i skade for å sparke den ene av tjenestemennene i ansiktet. Pågripelsen skjedde pga. at min venn hadde en fest som genererte så mye bråk at leieboer klaget, og min venn ikke umiddelbart etterkom politiets ordre om å sende alle gjester på dør.

I tillfellet jeg har beskrevet visste jeg ikke hva vedkommende "pleide" å ta, og hadde ingen ide om at han/hun hadde tatt noe annet enn GHB for flere timer siden. I ettertid ser jeg at jeg burde kontaktet ambulanse med det samme (noe som ikke ble gjort før flere timer senere), men det hadde ikke hjulpet å fortelle ambulansepersonellet hva jeg måtte tro han/hun hadde fått i seg.
Vis hele sitatet...
I episoden du beskriver med vold mot tjenestemann, så sier du kun din side av saken. Du glemmer hvordan det er å være påvirket av alkohol/og eller andre stoffer. Følelser og reaksjoner blir ganget med 1000 når man er beruset. Jeg er drittforbanna på dørvaktene hver gang de nekter å slippe meg inn på utesteder pga den tilstanden jeg er i der og da. Dagen derpå skjønner jeg godt hvorfor jeg ikke slapp inn.

Du drar alle politimenn under en svær kam når du sier at politiet utnytter sin autoritet og bruker i ditt tilfelle unødvendig mye vold og midler. Dette er den eneste konklusjonen du klarer å dra frem i en helt ukjent situasjon. Du gjør opp en mening om at siden dette skjedde med deg, så skjedde det nok i denne episoden og. Politiet er ikke en og samme person, det finnes heller ikke identiske situasjoner. Jeg tror du har helt riktig i det at "blålysfolk" blir lei av like hendelser som dette, men det betyr ikke at man skal rope på menneskerettighets-domstolen fordi man mener at politiet ikke oppfører seg helt etter boken.

Man får jo aldri høre om at politiet oppfører seg skikkelig der alt går bra. Sakene i media handler som oftest kun om negativt rettet kritikk mot politiet. Noe som også gjenspeiles i hvilken holdning noen har mot politiet. Jeg har aldri hørt om noen som sier bra jobbet til politiet etter slike episoder som medic skriver om. Det er alltid noen som mener at politiet ikke gjør alt etter boken, og roper høyt etter ulven.

Det sier jo litt om situasjonen når politi må bryte vei for at ambulansepersonell skal komme frem.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Og det var denne uskyldige tittingen etter ulovlige stoffer ledet til at flere ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann? Jeg tør gjette på at denne "volden" ikke var totalt uprovosert. Jeg har selv erfart at en god venn ble anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann etter en episode hvor han ble angrepet av to politimenn, lagt i bakken, påsatt håndjern, sprayet i ansiktet med pepperspray og båret ut i politibilen. I tumultene som oppstod da han ble lagt på magen (med hendene i håndjern på ryggen, totalt blindet av pepperspray) inn i baksetet på bilen, kom han i skade for å sparke den ene av tjenestemennene i ansiktet. Pågripelsen skjedde pga. at min venn hadde en fest som genererte så mye bråk at leieboer klaget, og min venn ikke umiddelbart etterkom politiets ordre om å sende alle gjester på dør
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt det andre du har sagt i tråden her, men slike historier som dette har jeg vanskelig for å ta som et argument. Akkurat denne hendelsen du forteller tør jeg gjette på hadde vært veldig annerledes om man hadde hørt den fra politiet eller en nøytral tilskuer som ikke var veldig beruset. Politiet legger ikke gutter i bakken helt uten videre til vanlig. Det har så klart kanskje skjedd, men som oftest tar jeg slike historier med en hel bøtte salt.

Politiet hadde ikke sprayet han med mindre han motsatt seg arrestasjon. De hadde ikke trengt å bære han ut da heller, og han hadde ikke kommet "i skade" for å sparke politimannen i ansiktet. Å sparke en offentlig tjenestemann i ansiktet er jo politivold, selv om man var blind av peppersprayen man fikk i øynene da man motsatt seg arrestasjon.
Klart alle sier at de ville ha sagt det med en gang når de sitter hjemme i stolen og leser dette.

Men hadde du vært i den situasjonen, og kanskje vært beruset / brukt stoff du også. Så er det neimen ikke sikkert at du hadde sagt noe, kanskje redselen for og bli tatt hadde tatt helt over.

Men jeg kan også si, hvis jeg var noenlunde klar i topplokket at jeg selvfølgelig hadde sagt hva han hadde fått i seg.
Sitat av Remien Vis innlegg
I episoden du beskriver med vold mot tjenestemann, så sier du kun din side av saken. Du glemmer hvordan det er å være påvirket av alkohol/og eller andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg husker godt hvordan det er å være påvirket av alkohol eller andre stoffer og jeg forteller saken slik jeg fortalte den i vitneavhør og slik den ble fremstillt i retten.
Sitat av Remien Vis innlegg
Du drar alle politimenn under en svær kam når du sier at politiet utnytter sin autoritet og bruker i ditt tilfelle unødvendig mye vold og midler. Dette er den eneste konklusjonen du klarer å dra frem i en helt ukjent situasjon. Du gjør opp en mening om at siden dette skjedde med deg, så skjedde det nok i denne episoden og.
Vis hele sitatet...
Jeg trekker ikke min konklusjon basert på kun dette ene eksempelet. Det er selvfølgelig mange bra politifolk, jeg har selv møtt flere av disse, men det er ikke til å stikke under en stol at mange politimenn (og kvinner) er maktsyke, ustabile og agressive. Etter min erfaring gjelder dette omtrent 50% av alle politifolk. Kanskje jeg har hatt uflaks og møtt de kjipeste, men jeg har bare mine egne observasjoner og erfaringer å ta utgangspunkt i.
Sitat av Remien Vis innlegg
Jeg tror du har helt riktig i det at "blålysfolk" blir lei av like hendelser som dette, men det betyr ikke at man skal rope på menneskerettighets-domstolen fordi man mener at politiet ikke oppfører seg helt etter boken.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Sitat av Remien Vis innlegg
Man får jo aldri høre om at politiet oppfører seg skikkelig der alt går bra. Sakene i media handler som oftest kun om negativt rettet kritikk mot politiet.
Vis hele sitatet...
Tro meg, jeg skryter enda av de fantastiske politimennene jeg møtte på diverse strender i 14-17 års alderen! Det var trygge, erfarne politifolk, med humor og rettferdighetssans. De delte ikke ut forelegg i hytt og gevær, la ikke folk i jern og snakket ikke nedlatende eller provoserende til ungdommen. Tvert i mot gjorde de jobben sin, de passet på at alle hadde det bra, og at alt gikk rolig for seg, og det er jeg og mange andre enda takknemlig for.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Jeg er enig i alt det andre du har sagt i tråden her, men slike historier som dette har jeg vanskelig for å ta som et argument. Akkurat denne hendelsen du forteller tør jeg gjette på hadde vært veldig annerledes om man hadde hørt den fra politiet eller en nøytral tilskuer som ikke var veldig beruset.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg forteller historien slik den ble fremstillt i retten. Grunnen til at jeg trekker den frem nå, er å illustrere hvordan jeg har erfart at politiet noen ganger (ofte, etter min erfaring) behandler unge berusede mennesker på en serdeles ufin måte, noe som ofte leder til slike situasjoner som den jeg beskrev.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Politiet legger ikke gutter i bakken helt uten videre til vanlig. Det har så klart kanskje skjedd, men som oftest tar jeg slike historier med en hel bøtte salt.
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt gjorde de dette først da han ikke effektuerte ordren deres.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Politiet hadde ikke sprayet han med mindre han motsatt seg arrestasjon. De hadde ikke trengt å bære han ut da heller, og han hadde ikke kommet "i skade" for å sparke politimannen i ansiktet. Å sparke en offentlig tjenestemann i ansiktet er jo politivold, selv om man var blind av peppersprayen man fikk i øynene da man motsatt seg arrestasjon.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i å "motsette seg arrestasjon"? Min venn gråt og ba om å få gå å legge seg (han var i sitt eget hus), men politiet insisterte på å ta ham med på glattcelle. Han forsøkte å vri seg ut av grepet deres, men han hadde ikke en sjangs. Det var helt unødvendig å spraye ham. Da de vred armene hans bak på ryggen skrek han av smerte. Ingen bør oppleve å bli behandlet på denne måten, og ingen bør oppleve å se en venn bli behandlet slik.
Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Klart alle sier at de ville ha sagt det med en gang når de sitter hjemme i stolen og leser dette.

Men hadde du vært i den situasjonen, og kanskje vært beruset / brukt stoff du også. Så er det neimen ikke sikkert at du hadde sagt noe, kanskje redselen for og bli tatt hadde tatt helt over.

Men jeg kan også si, hvis jeg var noenlunde klar i topplokket at jeg selvfølgelig hadde sagt hva han hadde fått i seg.
Vis hele sitatet...
Hadde du latt vær å gi politiet informasjon som kunne reddet livet til kameraten din fordi du var redd for å bli straffet for dette, er det på tide å gå i seg selv. Uansett hvor beruset du er, eller hvilket stoff du har tatt.

Jeg hadde gledelig blitt sperret inne en god stund om det var dette som skulle til for at min kompis skulle våkne neste morgen.

Må også nevne at du skriver på en måte som hinter til at dette er noe som gjelder alle. Fortell gjerne hva du mener/ville gjort ut i fra egne erfaringer/meninger. Men det gjelder da slett ikke alle på dette forumet?

Til deg som skrev; "Er du med på leken får du tåle steken". Jeg regner med at du mente det slik at om du inntar et rusmiddel, må du tåle konsekvensen av dette.
- Tåpelig. En bekjent døde av heroinoverdose for en stund tilbake. Dette var første gangen han prøvde dette, noen og tjue år gammel. Jeg er helt enig i at å innta et slikt stoff, i form av å insjinere det, første gangen er svært lite gjennomtenkt. Men mener du virkelig at han -fortjente- å miste livet av den grunn? Trangsynt, spørr du meg.
Sitat av foggel Vis innlegg
Hadde du latt vær å gi politiet informasjon som kunne reddet livet til kameraten din fordi du var redd for å bli straffet for dette, er det på tide å gå i seg selv. Uansett hvor beruset du er, eller hvilket stoff du har tatt.

Jeg hadde gledelig blitt sperret inne en god stund om det var dette som skulle til for at min kompis skulle våkne neste morgen.

Må også nevne at du skriver på en måte som hinter til at dette er noe som gjelder alle. Fortell gjerne hva du mener/ville gjort ut i fra egne erfaringer/meninger. Men det gjelder da slett ikke alle på dette forumet?

Til deg som skrev; "Er du med på leken får du tåle steken". Jeg regner med at du mente det slik at om du inntar et rusmiddel, må du tåle konsekvensen av dette.
- Tåpelig. En bekjent døde av heroinoverdose for en stund tilbake. Dette var første gangen han prøvde dette, noen og tjue år gammel. Jeg er helt enig i at å innta et slikt stoff, i form av å insjinere det, første gangen er svært lite gjennomtenkt. Men mener du virkelig at han -fortjente- å miste livet av den grunn? Trangsynt, spørr du meg.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at jeg ikke hadde gjort det, alle her vet at et menneskeliv er mye viktigere enn at noen blir straffet litt.

Det jeg mener er at du kanskje ikke hadde tenkt på det DER OG DA. At du hadde blitt for redd når det faktisk skjedde med deg.

Jeg tviler heller ikke nå, når jeg sitter her hjemme at jeg sagt hva han hadde fått i seg.

Og jeg hadde jo angret vist jeg ikke sa noe og han døde av det, selvfølgelig. Men det er ikke sikkert man tenker så langt når man er i den situasjonen selv.
Sist endret av staM; 29. september 2009 kl. 21:34.
Vil først og fremst bare spesifisere at jeg svarer på grunnlag av det medic har skrevet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei, jeg husker godt hvordan det er å være påvirket av alkohol eller andre stoffer og jeg forteller saken slik jeg fortalte den i vitneavhør og slik den ble fremstillt i retten.
Vis hele sitatet...
Å forklare et hendelsesforløp i retten, rettferdiggjør ikke reaksjoner gjort i fylla. Blir jo det samme som å skylde på fylla i alle mulige rare sammenhenger.

Jeg trekker ikke min konklusjon basert på kun dette ene eksempelet. Det er selvfølgelig mange bra politifolk, jeg har selv møtt flere av disse, men det er ikke til å stikke under en stol at mange politimenn (og kvinner) er maktsyke, ustabile og agressive. Etter min erfaring gjelder dette omtrent 50% av alle politifolk. Kanskje jeg har hatt uflaks og møtt de kjipeste, men jeg har bare mine egne observasjoner og erfaringer å ta utgangspunkt i.
Vis hele sitatet...
Av det inlegget jeg siterte, tolket jeg det som at du kun dro konklusjoner av dine (negative) erfaringer. Jeg ser ikke at du kan se situasjonen fra en annen vinkel, der kansje politiet gjør en riktig avgjørelse i å arrestere de for politivold.

Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke rope på menneskerettighets-domstolene? For det førtste er det en liten bagatell når noen freaker ut når politiet ser seg rundt i et hus, spesielt når de spesifiserer hvorfor de gjør det. Det er ikke snakk om krenkelse av privatlivet eller noe slikt. De spesifiserte hvorfor de så seg rundt. Av resultat at kompisen ikke ville si hva pasienten hadde fått i seg. Politiet, som du sier ser gjennom fingrene på mye rart. Om de skal bli straffet for den minste ting de gjør feil, vil jo dette også gjelde vanlige borgere. Det sier jo seg selv.

Tro meg, jeg skryter enda av de fantastiske politimennene jeg møtte på diverse strender i 14-17 års alderen! Det var trygge, erfarne politifolk, med humor og rettferdighetssans. De delte ikke ut forelegg i hytt og gevær, la ikke folk i jern og snakket ikke nedlatende eller provoserende til ungdommen. Tvert i mot gjorde de jobben sin, de passet på at alle hadde det bra, og at alt gikk rolig for seg, og det er jeg og mange andre enda takknemlig for.
Vis hele sitatet...
Jeg mente mer mot media. Selvfølgelig får de litt tid foran tv-en når en skurk blir satt bak lås og slå, men ihvertfall mesteparten av omtaler i media rettet mot politi er negativ. Se bare på politiaksjonen i danmark for ikke så lenge siden. Skal ikke kapre tråden med å starte en diskusjon om dette er rett eller galt av politiet. Men tviler på at mediehysteriet hadde vært så stort om aksjonen hadde gått stille og rolig.

Som sagt, jeg forteller historien slik den ble fremstillt i retten. Grunnen til at jeg trekker den frem nå, er å illustrere hvordan jeg har erfart at politiet noen ganger (ofte, etter min erfaring) behandler unge berusede mennesker på en serdeles ufin måte, noe som ofte leder til slike situasjoner som den jeg beskrev.
Vis hele sitatet...
Siden denne saken har vært for retten, hva var politiet sin forklaring? helt bak mål eller med ihvertfall noe snev av sannhet og fornuftig handling fra politiet sin side?

Hva legger du i å "motsette seg arrestasjon"? Min venn gråt og ba om å få gå å legge seg (han var i sitt eget hus), men politiet insisterte på å ta ham med på glattcelle. Han forsøkte å vri seg ut av grepet deres, men han hadde ikke en sjangs. Det var helt unødvendig å spraye ham. Da de vred armene hans bak på ryggen skrek han av smerte. Ingen bør oppleve å bli behandlet på denne måten, og ingen bør oppleve å se en venn bli behandlet slik.
Vis hele sitatet...
Det er vel pr. definisjon å motsette seg arrestasjon, men det er jo selvfølgelig flere forskjellige måter å definere dette på. Kanskje politiet så situasjonen annerledes enn deg? Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde jobbet i politiet hadde jeg slått ganske hardt ned på vold mot meg selv i en arbeidssituasjon. Slik jeg ser det er ikke pepperspray noe man bruker for å straffe de som måtte bli arrestert. Mer som personlig sikkerhet for å unngå å bli slått ned på jobb, noe som er en stor risiko i politiet. Men dette er bare min egen konklusjon. Man må ikke glemme at de personene som jobber i politiet er på jobb. De har like mye rettigheter som alle andre. Både når det gjelder overtidsbestemmelser og sikkerhet på arbeidsplassen.
Fjern problematikk for min del, men jeg forstår samtidig at enkelte reserverer seg mot å uttale seg når situasjonen er slik den blir beskrevet i HI. En blogg kunne vært interessant, men det er vel umulig å få til ihht. taushetserklæringen?


Sitat av felix_poker Vis innlegg
og min venn ikke umiddelbart etterkom politiets ordre om å sende alle gjester på dør.
Vis hele sitatet...
Denne setningen syns jeg sier en del. Her kunne jeg ha lyst til å synse rundt hvordan kvelden kunne endt.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så du synes det er greit at politiet blåser i lov og rett og krenker personer som ikke har gjort noe galt, kun fordi de oppholder seg i samme hus som noen som har inntatt et reseptpliktig legemiddel? Synes du dette er gyldig grunn til å la alle prinsipper fare?
Vis hele sitatet...
Jeg har tidligere kommentert det jeg føler er en for liberal holdning til rusmidler hos det jeg anser som autoriteter på rusmiddeldiskusjoner. Og her er et fint eksempel på hva jeg mener. Her fremstiller du i mine øyne rusbruk på en meget naiv måte, som på ingen måte samsvarer med hva som blir beskrevet i hovedinnlegget.
Altså, det er greit å diskutere, men her regner jeg med du setter det på spissen? Når det er sagt, så er det slike diskusjoner som dette som gjør at jeg føler jeg utvider horisonten i forhold til rusmidler og "propagandaen" man blir servert i tabloidpressen.

Vanskelig sak dette, siden jeg vet at jeg også har gjort ting i fylla som jeg ikke nødvendigvis vil stå for i ettertid. Skulle vært interessant å vært flue på veggen i situasjonen.
forresten, dette forumet er helt rått. mye bra folk her som sitter på sterke meninger og ofte erfaringer som blir lite luftet i det konforme offentlige.

i forhold til politi, jeg kjenner også til mange flinke politifolk, jeg kjenner også til mange politifolk som virkelig burde gjort noe iforhold til holdningene sine, spesielt overfor "rotløs ungdom" og sprøytenarkomane er det mye kjipe konfrontasjoner. har mange ganger vurdert om jeg skal la pasient være pasient et lite øyeblikk og klabbe til politimannen som står og forteller den bevistløse heroinisten at han er bortvis fra stedet i 24 timer.

På den andre siden, jeg treffer ofte på pasienter og pårørende som er trivelige, hyggelige og forståelsesfulle, men titt og ofte detter du borti de som har helt feil perspektiv på ting også. det være seg kompiser som holder tett om ting som er vitalt, kompiser som dytter oss vekk fra båren for å stikke av med røykegreiene til kompisen (kjipt å la det gå til spille) rabiate mødre er mer opptatt av å skjelle ut poden som har sniffet på seg en bensinpsykose (seriøst folkens, ikke sniff bensin, aldri aldri aldri) enn å la oss hjelpe. jeg tror det jeg prøver å si er at folk er forskjellig, uansett om de har på seg politiuniform eller bob marley hoodie...