Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 935
Driver og legger inn ulovlige-tegn funksjonen i gjesteboken. Jeg forsøker å bruke arrays på følgende måte:

config.php:

$ulovligenavntegnsjekk = array ('§', '@', '#', '£', '¤', '$', '%', '€', '&', '{', '[', ']', '}', '=', '+', '\\', '´', '`', '~', '¨', '*', '\'', '>', '<');

skriv.php:

if (in_array($navn, $ulovligenavntegnsjekk)) {
print '<h1> Ulovlige tegn </h1>
<p> Du har brukt enten et eller flere av de ulovlige tegnene i navnet. <br>
<b> Ulovlige tegn i navnet: </b> '. $ulovligenavntegn .' </p>
<p> <a href="skriv.php">Tilbake</a> </p>';
}

Men den gir feilmelding uansett om at det brukes ulovlige tegn. Hva gjør jeg galt? (Ikke skyt meg... Nærmest første gang jeg bruker arrays :P) til noe slikt.
eller du kan replace de tegnene med string_replace()
eller kanskje htmlentities() ?
mye bedre å bytte ut de ulovlige tegnene med html koden for disse. vet ikke hvordan det gjøres i php, men stirng_replace, som reallife sa, høres fornuftig ut...
Trådstarter
8 0
Den metoden har jeg brukt før, men jeg synes det ble forbanna mye kode når jeg måtte lage én linje for hvert tegn. I skrivende stund vurderer jeg det på nytt, men har dere noen andre gode forslag som kan minske koden?
du har en escape feil i scriptet ditt. du har glemt å escape \ og '.
dette hadde du sett med en gang om du hadde brukt en editor med fargekoder.

jeg rettet det og prøvde det hos meg, det virket.
Trådstarter
8 0
Jeg sitter med en fargeediotor her, og får ingen feil. Hvor ligger feilen?
hmmm... jeg tror at forumet har forandret litt på koden... kan du ikke legge ved koden din i en tekstfil? (php-greien funker ikke ordentlig heller)

du ser det forresten selv hvis du kopierer koden du selv har lagt inn og paster det inn i editoren din

edit:

her er koden jeg testet ut som virket (bortsett fra at $ulovligenavntegn ikke blir skrevet ut pga at den ikke er definert):
http://home.no.net/cavey/pondus.phps
Sist endret av cavey; 9. februar 2003 kl. 23:53.
strtr() er mye bedre å bruke når man har mange ting som skal erstattes...

Scha