Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2684
Hei, jeg fikk den nye datan min i går. Har satt sammen hele shiten og instalert drivere og det som skal! Når jeg dør i et spill så skrur datan seg av? Jeg lo første gang den gjorde det fordi da trodde jeg det var bare noe med at pappa hadde tatt strømmen. Men det har ikke sluttta=( Så jeg lurer på om det er noe jeg har kobla feil? eller noe i biosen som skal endres?

Hardware:
HK: DFI Lanparty 925X-T2 (LGA 755)
CPU: Intel Pentium 3.4 Ghz
Ram: Corsair DDR2 2x 512, 533 mhz
Skjermkort: Msi Radeon X800 XT PCI-Expess
Harddisk: Maxtor 250 Gb, 8 mb catch
Sjekka at cpu-vifta går?
Skjedde med meg igår, cpu-vifta stoppa plutselig i et spill så skrudde den seg av.
Akkurat som jeg tenkte! Du vet den strøm kabelen som går fra skjermkort? der er det 2, 4 pins kontakter eller hva det heter? Skal begge de være kobla til stømforsyningen! fordi nå går to 4 pins kontakter fra strømforsyninga på skjermkorte!

Oja leste litt feil, så hva kan jeg gjøre med cpu fifta?
Sjekk tempen på CPU`n, er den høy så kjøper du ny og bedre vifte

Viss du ikke vet hvor du kan lese av tempraturen så kan det gjøres i BIOS, eller med ett "PC Health" prog.
Sist endret av klovnen_; 26. september 2004 kl. 10:44.
Hjelpe meg med å finne en bra vifte?
Opprinnelig postet av #Conex
Hjelpe meg med å finne en bra vifte?
Vis hele sitatet...
Spørs jo hvilken CPU du har kjøpt deg det ?

Vifter hos komplett.no
Eller kan det ha noe med at jeg glemte å ta på sink past? hehe..
Opprinnelig postet av #Conex
Eller kan det ha noe med at jeg glemte å ta på sink past? hehe..
Vis hele sitatet...
Kjøle pasta er lurt å ha på ja
Ok.. Men den virker ikke så kald men det får vel en annen efkt inne i pcn? Skal jeg legge ned pcn når jeg skrur den på da? sånn at det ikke flyter utenfor?
ja, og du skal _Ikke_ ha mye kjølepasta på. bare litt akkurat på kjernen av cpu.

Poenget med kjølepasta er at den skaper bedre kontakt mellom cpu og kjøleribbe, noe som igjen fører til at du blir kvitt varmen bedre.
Sjekk denne guiden før du gjør noe: http://overklokking.no/guides/goopguide/index.html
Og sjekk temperaturen med et program først, f.eks med motherboard monitor.
Nå skjedde det igjen, jeg har tatt på kjøle plasta! I den mengden som ble forklart i en guide jeg fikk med hovedkorte! Hm.. Kan det være at jeg ikke har rørt biosen? Er det noe som kanskje må gjøres der?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Er du sikker på at PCU-en er kraftig nok til å takle alle komponentene?
ehe.. har en størmforsyning på 480 wat den thermaltake butterfly
helt sikker på at du har fått inn det siste av drivere til hovedkort, skjermkort osv? Ikke bare de på cd'en som følger med, men de siste? (du finner dem på produsentens hjemmeside).

Har du noen vifter i selve kabinettet, altså noen som erstatter varm luft med kald? Det kan rett og slett være at det blir så varmt inni kabinettet at cpu'en blir varm uansett hvor mye kjølepasta du har på. Enkelt å sjekke med å rett og slett ha kabinettet åpent og spille litt slik.

Det kan også være at den ene rambrikken din er defekt. Forsøk å ta ut en av dem og se om du har samme problem. Har du det bytter du rambrikken. Fungerer det fint nå er det den første det er noe galt med.

Det kan også kanskje være spillet. Jeg fyrte opp medal of honor her for en halv time siden. Første gang jeg har spillt det på denne maskinen. Etter 15 minutter krashet hele greia. Så det kan ha noe med spillet å kjøre også. Forsøk å spill et annet spill.

Om du ikke gidder å spille noen spill kan du kjøre 3dmark og sette dette til å loope.
Ok.. Jeg ringte komplett i dag, og han fyren jeg snakka med sa at jeg skulle kjøre noen tester med AquaMark 3 og 3DMark! Jeg har lasta ned begge to. Men i AquaMark 3 så får jeg denne feilen:
---------------------------------------------------------------------------------
Code: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION

Info: The theard treid to read from or write to a virtual address for which it does not have the appropriate access.

Flags: Ox00000000 Addr: 0x0e75266a
---------------------------------------------------------------------------------
Oxo er det litt mer men gidder ikke og skrive alt!
Bilde: http://www.freewebs.com/cone-x-/untitled.JPG

3DMark etter den første testen så klikker den!

Han fra komplett sa at det kunne være noe feil på hovedkorte hvis disse testene funka. Men altså jeg får jo ikke testa så kan det bare være software grunn?
Sist endret av #Conex; 28. september 2004 kl. 17:49.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Prøv å kjør en minnetest hvis du kan.
tipper på en defekt minnebrikke!
Jammen kan det være grunnen at AquaMark og 3D Mark ikke er som det skal!?
Før når jeg spilte far cry, så fikk jeg spilt litt oxo skrudde datan seg av.

Nå har jeg teste ram-brikkene!

Det jeg gjorde var at jeg tokk ut en ram brikke, starta far cry også stilte jeg ned oppløsninga til 1024x768.

RAM Brikke 1: Funka helt fint kom ikke noe klikk, men samma feilen som skjer i AquaMark 3 og 3DMark.

RAM Brikke 2: Funka helt fint kom ikke noe klikk, men samma feilen som skjer i AquaMark 3 og 3DMark.

Virker ikke som om det er noe feil der da?

Men en ting, på hovedkorte mitt så er det fordelt sånn at 2 ram slots er inn til hverandre også er det sirka en 1 cm til der hvor de 2 andre skal stå! Altså jeg har plass til 4 DDR2 Ram kort! Er det samme hvor de to 512 ram korta står. eller burde de stå sammen på en av sidene?
Hadde problemer med at PCen låste seg (A64 på et KV8-MAX3 kort), og det skyldtes at CPU ble for varm, 70 grader sånn ca. bare maskina jobba litt. Alt av kjøling og sånt skulle være ok, så jeg oppdaterte biosen med siste versjon fra abit sin hjemmeside, vips boom-boom, 40 grader gjennomsnitt på CPU..Så oppdatert firmware er absolutt anbefalt..
hehe.. Takk! Men har aldri sett på prosessoren, ok den er helt fin overload er 70 og min ligger på 50 maks.

Edit: Spilte sinnsykt lenge nå på høyeste grafikk og greier Det klikka ikke kanskje det var at den ene ram brikka sto for nærme prosessoren så den ble veldig varm eller noe! Eller at de skulle bare stå inntil hverandre. hm.. så langt så ser det ut som det funker

Kommer tilbake igjen hvis den klikker!
Sist endret av #Conex; 28. september 2004 kl. 23:28.
Hm.. Nå skjedde det igjen denne gangen skjedde det med "Prince of Persia The Sands of Time" faktsik. Det som er rart er at den tar BF: 1942 og BF: Vietnam helt fint men noen spill klarer den ikke. Men nå tokk det faktisk litt tid før det skjedde! Hva i faen kan ha skjedd? Virker som det ikke er noe defekt på ram brikkene fordi de testa jeg og fikk ikke noe fei, varmen på prosessoren ligger på maks 50 grader. Men om det er noe feil med vifta til prosessoren vet jeg ikke. Kanskje prøve og bytte den?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis du ikke har høy temperatur på prosessoren så er det heller ikke noe galt med viften. Det er mulig du har et defekt hovedkort, eller kanskje det rett og slett er skjermkortet som bøgger. Men ville et ødelagt skjermkort forårsaket restart? Kanskje du bare burde levert maskinen eller de misstenkelige komponentene inn til sjekk der du kjøpte den/de.
Hm.. Men det skulle ikke ha noe å si om jeg skrudde ned på oppløsninga når jeg testa minne brikkene da?
Hm.. Oxo hvorfor fikk jeg den feilen på AquaMark 3?
Tias: Tror egentlig ikke det er noe med skjermkorte! Har kjørt 3DMark 05 og 03 funker fett det. Han jeg snakke med fra komplett sa at du hvis det vill vært noe feil med skjermkorte så ville det mest sansynerlig være at det kom striper og sånn på skjermen. Så han sa jeg skulle teste med 3DMark og det gjorde jeg, funka fett!

Men hvis det er som du sier Tias at det ikke er noe med prosessor, og han fra komplett mente at det ikke vill være noe feil med skjermkorte hvis ikke det skjedde noe under testene på 3d mark og det ikke er noe defekt på rammen?

Da må det nesten være hovedkorte da?
du burde kanskje hatt skjermoppløsningen på max, poenget er å bruke mest mulig av minnet = større sjangse for å finne feilen.

Uansett, har du installert nyeste driverene til hovedkortet? du kan jo også forsøke å loade "fail-safe" settings i bios.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg sier ikke at det ikke er noe galt med prosessoren, men jeg tviler sterkt. Du HAR testet rammen med program designet for dette, right? F.eks Memtest86?

Hvis det verken er skjermkort, prosessor eller minne så er det vel bare hovedkort eller strømforsyning som står igjen da? Tviler litt på strømforsyningen tho. Anbefaler deg å levere inn maskinen til sjekk hvis du er sikker på at det ikke er minne.
▼ ... over en uke senere ... ▼
#Conex's Avatar
Trådstarter
hehe.. Får ikke kjørt memtest86 har ikke floppy og uten floppy for jeg heller ikke flasha biosen!

Er det noen annen måte og flashe på da? Cd?

Gikk inn på dfi sinn hjemmeside oxo fant jeg fram info om den nye versonen av biosen.

Info:

1. Fixed the bug of Random message and hang-up upon running "Load Optimized Defaults".
2. Removed "Smart Fan" to fix the "CPU FAN stop" issue upon resuming from S3 mode.
3. Modified OC table for better OC ability.
4. Fixed the bug of SATA detection when CPU clock is overclocked higher than 260MHz.
5. Improved the compatibility against A-DATA DDRII 256M.
6. Fixed the error message upon flashing BIOS with "Winflash" utility.

Må få flasha for å vite om det er CPU vifta som stopper!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har du ikke en floppy-drive liggende et sted? Eventuelt en usb-pen eller lignende? Du har jo muligheten til å brenne filene ut på cd og å boote opp i dos eller linux med en bootbar cd istedet for floppy.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Åssen booter jeg den i dos da?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
http://www.bootdisk.com/ har vel også CD-er. Ellers har vel Windows CD-ene mulighet for å boote i DOS?
#Conex's Avatar
Trådstarter
Okey.. Skjønte ikke stort nå! hehe.. Det var mye rart inne på den siden! Okey. så jeg kan sette inn en windows cd oxo når den har boota den så bytter jeg cd?
▼ ... noen uker senere ... ▼
#Conex's Avatar
Trådstarter
Kjøpte meg ny floppy i dag!

Har flasha bios!
Sett etter om det er defekt på rammen!
Har Vannkjøling!
CPU Tester har jeg kjørt!
Kjørt 3D MarkMark 05

Men datan skrur seg fremdeles av etter jeg har spilt i 5 - 10 min Skjer ikke med Counter Strike og andre spill som ikke krever stort.

Ææ.. Liker ikke det her
#Conex's Avatar
Trådstarter
edit: dette var feil hva som stod her før.
Sist endret av #Conex; 20. januar 2005 kl. 17:22.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
#Conex's Avatar
Trådstarter
OKEY nå begynner jeg og blir drit lei av at den shiten skrur seg av. (Sorry for mange dobbelt poster)

PSU med ATX 2.0 kabel støtter hovedkorte mittt! Lurer på siden jeg bruker en som er fra en gammel psu. at den skrur seg av fordi den kanskje får for lite strøm?
Hadde ikke du løst problemet? Prøv med et annet skjermkort får å være sikker.
Hadde du ikke en 480w psu da? Se til at alle komponenter får strøm. Sikker på at du ikke har klokket cpu feil eller noe? Hvis ikke tror jeg du skal returnere hk, Ang vifta på skjermkortet, har du vannavkjøling kan du jo bare skaffe deg en kjøleblokk til skjermkortet.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Hvis noen hjelper meg med og finne en vannblokk til x800xt PCI-E...? Bestilte en block fra micro men så fant jeg ut at den bare passer til agp versonen.

Står noe her: http://www6.tomshardware.com/howto/20041223/index.html
Er ikke god i språk så skjønte nesten ikke en dritt ble for mye.

Men når hovedkorte har støtte for 24 er vel kanskje det lurest og bruke? eller skal ikke dette ha noe med at datan skrur seg av helt plutselig i spill? Grafikk korte tar jo kanskje endel strøm?
▼ ... over en måned senere ... ▼
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sånn at dere bare skulle vite det!

Vet det er en hel haug av dobbelt poster i denne Topicen.
Men så var det sånn at datan fikk for lite strøm.. hvis man har et kraftig grafikk kort.. og masse komponenter som får strøm gjennom hovedkorte.. så kan det jo være greit at atx kontakta er 24 pins og ikke 20 Når jeg kjøpte datan (det var i Oktober) viste jo ikke jeg noe om at det fantes noe ATX 2.0 kontakt som var 24 pins... Viste ikke at hovedkorte en gang var lagd med større atx kontakt.. Så jeg satt hjemme og tenkte..

Altså datan skrur seg av når jeg kjørte spill som HL2 og DooM 3.. og når jeg starta opp maskina så stod det, "Se etter om strømkontakten til VGA kort er plugget inn".

Da kom jeg jo på.. 20 pins på 24.. hm.. kan det være noe der.. altså hovedkorte gir jo strøm ut til skjermkorte.. og hvis ikke den fikk nok strøm og grafikk korte skulle ha mere.. kunne det jo bare skje en ting.. + den feil meldinga på oppstarten!

Så jeg leita etter en strømforsyning, så litt inne på Microplex fant en med 24 pins (Mist 500w)
Bestilte den med en gang, og fikk den etter 3 dager.

Når jeg hadde instalert den fikk jeg aldri noe feil melding og den har aldri skrudd seg av igjen..

TAKK TIL ALLE SOM HAR HJELPET MEG
Sist endret av #Conex; 27. februar 2005 kl. 22:38.