Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1107
Hva tror dere om lineær-TVs status om 10-15 år?

Det er jo enkelte ting man ikke kan få hos de fleste strømmetjeneste, og da tenker jeg direktesendt TV som nyheter, sport, konserter, interaktive game shows med mer.

Spørsmålet er jo også hvorvidt lineær-TV har en fremtid i video on demand-markedet?
Sitat av Asket Vis innlegg
Hva tror dere om lineær-TVs status om 10-15 år?

Det er jo enkelte ting man ikke kan få hos de fleste strømmetjeneste, og da tenker jeg direktesendt TV som nyheter, sport, konserter, interaktive game shows med mer.

Spørsmålet er jo også hvorvidt lineær-TV har en fremtid i video on demand-markedet?
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker linjær TV, da man slipper å måtte dealer med "option paralysis". Spesielt hvis jeg bare trenger noe å se på i bakgrunnen mens jeg eter middag.
Sitat av Asket Vis innlegg
Hva tror dere om lineær-TVs status om 10-15 år?

Det er jo enkelte ting man ikke kan få hos de fleste strømmetjeneste, og da tenker jeg direktesendt TV som nyheter, sport, konserter, interaktive game shows med mer
Vis hele sitatet...
Linær-TV er allerede i overgang til strømming. TV2 har TV2 Play, NRK har NRK-app, Viaplay, osv. Mange betaler allerede blodpris for å se fotball f.eks.

Men hvordan selve TVen og fjernkontrollen vil være om 10-15 år, vet jeg ikke. Kanskje smarttelefonen erstatter fjernkontrollen..?
Sitat av marsboer Vis innlegg
Kanskje smarttelefonen erstatter fjernkontrollen..?
Vis hele sitatet...
Det har den gjort ganske lenge.
Sist endret av reklame; 15. mars 2024 kl. 10:06.
Tenker nok de store som NRK og TV2 kommer vi til å ha en god stund til som lineær.
At andre ramler av på veien er nok fullt mulig.
Uten at jeg har satt meg nevneverdig inn i de nøyaktige tallene så har ikke jeg noe inntrykk av synkende tall på f.eks. helgeunderholdningen, nærmere bestemt storsatsingene. Det er ikke så kult å se nytt på nytt, maskorama og en del annen "ferskvare" i reprise.
Det er alltid dommedagsprofetier forbundet med ny teknologi, langt i fra alle som slår inn. Eks. Radio skulle jo dø med DAB, det var ikke måte på.
Psykisk ustabil
TV? Oi sann…. Jeg hadde nesten glemt at det eksisterer. Jeg har ikke sett på TV på mange år. Jeg har en, men den ligger pakket bort, da det dessverre ikke er så veldig mye å se på i det hele tatt!
Det er alltid dommedagsprofetier forbundet med ny teknologi, langt i fra alle som slår inn. Eks. Radio skulle jo dø med DAB, det var ikke måte på.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg ikke kunnet høre radio via strømming så hadde jeg ikke hørt radio. Kjøpte aldri DAB og kommer aldri til gjøre det heller.

Norge er vel fortsatt det eneste landet som har lagt ned FM nettet og kun satset på DAB og det ser ikke ut til at noen andre følger etter. Så jeg tror ikke vi skal klappe oss selv på skuldra over akkurat DAB for der er vi kanskje den eneste i toget som går i takt?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hadde jeg ikke kunnet høre radio via strømming så hadde jeg ikke hørt radio. Kjøpte aldri DAB og kommer aldri til gjøre det heller.

Norge er vel fortsatt det eneste landet som har lagt ned FM nettet og kun satset på DAB og det ser ikke ut til at noen andre følger etter. Så jeg tror ikke vi skal klappe oss selv på skuldra over akkurat DAB for der er vi kanskje den eneste i toget som går i takt?
Vis hele sitatet...
Har ikke nevnt eller hatt noe intensjoner angående noe som helst "klapp på skuldra". Det var bare et eksempel på at dystre spådommer ikke alltid slår inn. For øvrig er DAB-debatten veldig ferdig diskutert for min del. Den har jo vært like unyansert som strømdebatten, definitivt en topp 3. Over og ut.
Sist endret av Dough; 15. mars 2024 kl. 11:00.
Trådstarter
Det er jo umulig for en strømmetjeneste å være aktuell med tanke på direktehendelser, for det kreves det jo et helt annet apparat til enn hva de har i dag. Jeg ser heller ikke for meg at denne marginen er noe en strømmegigant ser seg fortjent med, men det gir jo en fordel til f.eks. NRK og TV 2, at man kan dekke og følge opp direkte.

Hva slags hybrid mellom linært og strømmetjeneste hadde vært interessant? Har dere noen innspill på det?
Sitat av Asket Vis innlegg
Det er jo umulig for en strømmetjeneste å være aktuell med tanke på direktehendelser, for det kreves det jo et helt annet apparat til enn hva de har i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du mener med at det er «umulig» for strømmetjenesten å levere direktesending? Det gjør mange allerede. Du kan se Premier League direkte på TV2 Play. Du kan se langrenn/skiskyting direkte med NRK-appen. Esport strømmes direkte med TwitchTV.

Hvis du mener «direkte» med å trykke 1-knappen på fjernkontrollen og det kommer opp en bestemt kanal - så er det TVen produsentene som må endre på hvordan TVen skal fremstå eller hvordan fjernkontrollen er utformet.

Noen har jo begynt med Netflix-knappen på TVen, men det er jo ikke alle som har Netflix. Enda verre med de andre tjenestene. Derfor tenker jeg at smarttelefonen kommer til å erstatte fjernkontrollen - fordi man kan konfigurere «knappene».

Sitat av reklame Vis innlegg
Det har den gjort ganske lenge.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet, følger det alltid med en fjernkontroll når du kjøper en ny TV. Da har smarttelefon ikke erstattet fjernkontrollen helt enda
Hver gang jeg kommer på jobb og avløser noen som ser på lineær TV så tar det maks 20 min før en horribel reklamepause umiddelbart gjør at jeg bytter input.. Skjønner ikke hvordan folk aksepterer slik reklame og så mye reklame.. Lykkemolekyler i hudkremen liksom? Hører dere ikke hva idiotene påstår?
Jeg tenker at alt av linær vil raskt forsvinne når de som ble født før 90-tallet (begynnelsen på den teknologiske tidsalderen) enten er døde eller bor på gamlehjem.
Tror det aller meste vil være borte om 20-30 år. Men sikter da kun til her i Norge. Vil nok ta lenger tid i mange andre europeiske land der de ikke benytter ny teknologi like mye som oss her i Norge.

F.eks. I England vil det kanskje ta lenger tid.
Sist endret av einsteindragon; 16. mars 2024 kl. 19:04.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Hver gang jeg kommer på jobb og avløser noen som ser på lineær TV så tar det maks 20 min før en horribel reklamepause umiddelbart gjør at jeg bytter input.. Skjønner ikke hvordan folk aksepterer slik reklame og så mye reklame.. Lykkemolekyler i hudkremen liksom? Hører dere ikke hva idiotene påstår?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg husker feil, men jeg mener at TV-reklamer var rettet mot alle aldersgrupper i «gamle dager», men nå er disse mer rettet mot de eldre (50+). Det sier litt om snittalderen til seerne

Reklamer er den største grunnen til jeg slutter med linær-TV. Jeg nekter å abonnere nettavis som f.eks. VG pga de reklamerer selv om man abonnerer. Det burde være reklamefri når man betaler, synes jeg.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Mulig jeg husker feil, men jeg mener at TV-reklamer var rettet mot alle aldersgrupper i «gamle dager», men nå er disse mer rettet mot de eldre (50+). Det sier litt om snittalderen til seerne
Vis hele sitatet...
Eller et mer moderne lovverk som blir fulgt opp av Forbrukertilsynet.

8.1.2 Forbud mot reklame særlig rettet mot barn
Kringkastingsloven § 3-1 første ledd lyder:

«Det kan ikke sendes reklameinnslag i tilknytning til barneprogram eller reklameinnslag som særlig er rettet mot barn i kringkasting eller audiovisuelle bestillingstjenester.»