Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 932
Hei
Jeg trenger en makro kode. Den skal kopiere siste rad i en lang liste.
Så skal de kopierte teksten i raden limes inn i første ledige rad under. Det er kun verdiene i cellene som skal kopieres. Ikke formatene.

Kolonnene i raden det gjelder er fra B:CG
Tekst skal limes inn fra kolonne B til CG
Kolonne A skal ikke kopieres eller overskrives.
Kolonne F skal cellen i den raden som limes inn endres til "S".

Håper du som er litt glupere enn meg kan hjelpe.

P
Litt egeninnsats må man kunne kreve, du kan vel i det minste komme med hva du har klart å knote ned selv hittil så kan mer kompetente hoder rette på deg og eventuelt hjelpe til vidre.

Om ikke kan du vel heller ta turen innom https://fiverr.com
Da jeg jobbet med utvikling og hjalp kollegaer, eller motsatt var alltid første spørsmål:

Hva har du prøvd selv?

Litt egeninnsats må man kunne kreve, du kan vel i det minste komme med hva du har klart å knote ned selv hittil så kan mer kompetente hoder rette på deg og eventuelt hjelpe til vidre.
Vis hele sitatet...
Spot on. Vi gjør ikke hjemmelekser for late mennesker.


Men et seriøst tips til TS. Benytt deg av stack overflow. Der vil du lære masse. Det er et fora spesielt for programmering.
Sist endret av Superspurv; 7. august 2023 kl. 20:36.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Du kommer med kravspesifikasjon, og ønsker at vi skal levere et ferdig produkt? Sorry, men med slike forutsetninger sitter ønsket om å hjelpe veldig langt inne for mitt vedkommende.

Hadde du i det minste vist litt egeninnsats som det nevnes av andre i denne tråden, så kanskje...
Ta trådtittelen din + hele teksten og kopier denne over i ChatGPT. Du får så ut en pent kommentert (på norsk!) kodesnutt som kanskje gjør det du vil, kanskje kræsjer den. Men derfra har du et utgangspunkt.

Kode

Sub KopierOgLimInn()
    Dim sisteRad As Long
    Dim sisteKolonne As Long
    Dim nyRad As Long
    
    ' Finn siste rad med data i kolonne A
    sisteRad = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
    
    ' Finn siste kolonne med data i raden
    sisteKolonne = Cells(sisteRad, Columns.Count).End(xlToLeft).Column
    
    ' Finn neste ledige rad for innsetting
    nyRad = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row + 1
    
    ' Kopier dataene fra siste rad
    Range(Cells(sisteRad, 2), Cells(sisteRad, sisteKolonne)).Copy
    
    ' Lim inn dataene i første ledige rad under
    Range(Cells(nyRad, 2), Cells(nyRad, sisteKolonne)).PasteSpecial xlPasteValues
    
    ' Endre celleverdien i kolonne F for den limte raden
    Cells(nyRad, 6).Value = "S"
    
    ' Slå av kopieringsmodus
    Application.CutCopyMode = False
End Sub