Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2695
Lurer på om det er noen som har noe aning eller erfaring om det er vanlig med bevegelsesdetektor på byggeplass? Det er noe steder jeg har lyst å ta bilder fra fugleperspektiv, og da må jeg gå inn på byggeplasser (Det er selvsagt en rush og spenning og utforske der også). Så, vet folk hvordan det er med bevegelsedetektorer? Evt. har vi dem i metroen i Oslo også? Eller er det mere uvanlig.


På forhånd takk!
Det varierer, på store byggeplasser har jeg sett lyd sensorer. men det er ikke på alle, vet også at de har vektere/nnattevakter av og til.
Hvis det er et mindre byggeområde vil jeg tvile på at de tar seg bryet. Men kan godt hende hvis det er større/et større firma.
det finner du ut av med å dra dit lykke til
Kan også si at det er mest vanlig med alarm på verktøy konteinere og brakker. Har bare vært på tre store byggeplasser å der var det kun den ene som hadde lydsensorer.
Sitat av Helmut-Olsen Vis innlegg
Kan også si at det er mest vanlig med alarm på verktøy konteinere og brakker. Har bare vært på tre store byggeplasser å der var det kun den ene som hadde lydsensorer.
Vis hele sitatet...
Lydsensorer benyttes vel nesten aldri. Du kan finne lydsensorer inne i bankboksanlegg men de gangene lydsensorer benyttes til vanlig deteksjon er det vel alltid i kombinasjon med ir-sensor i forbindelse med vanskelige miljøer.
I min 15 årige karrière i Securitas monterte jeg kun 1 kombidetektor for lyd og varme!
TS: Det er ikke vanlig å sikre byggeplasser med detektorer da hunder / katter har en lei tendens til ikke å følge forbuds-skilter.. Men i lukkede rom, kontorer og containere kan du godt treffe på alarmutstyr...
Sitat av woff Vis innlegg
Lydsensorer benyttes vel nesten aldri. Du kan finne lydsensorer inne i bankboksanlegg men de gangene lydsensorer benyttes til vanlig deteksjon er det vel alltid i kombinasjon med ir-sensor i forbindelse med vanskelige miljøer.
I min 15 årige karrière i Securitas monterte jeg kun 1 kombidetektor for lyd og varme!
TS: Det er ikke vanlig å sikre byggeplasser med detektorer da hunder / katter har en lei tendens til ikke å følge forbuds-skilter.. Men i lukkede rom, kontorer og containere kan du godt treffe på alarmutstyr...
Vis hele sitatet...

Er mulig jeg tar feil, men de jeg så som hang rundt på plassen var små rektangulære bokser med en nippel med riller på. Skal se om jeg finner bilder. Tenkte også det kan bli et problem med dyr.
Det ble brukt mye ultralyd-detektorer FØR men pga problemer med dyr som reagerte / hørte lyden ble de faset ut.
Det som brukes ute (evt på byggeplasser) i dag er noe som kalles linje-detektorer. Dette er et system som har en kombinert sender og en mottakerdel i samme boks og en enhet som inneholder to justerbare speilsett. Hovedenheten sender ut to laserstråler som blir reflektert til mottakerutstyret og kravet for at alarmen skal bli utløst er at begge strålene brytes i en innstilt tidsperiode. Dette for å unngå at denne skal bli trigget av fugler og små gjenstander som kan bli blåst i strålens område.
http://www.noby.no/Avdelinger/Innbru...000003286.aspx
Sist endret av woff; 15. mars 2015 kl. 23:57.
Har jobbet på små og store byggeplasser i over 20 år og aldri sett en eneste alarm
Har spassert på både store og små byggeplasser ved gjentatte anledninger. Aldri opplevd alarmer o.l. Godt mulig jeg har vært heldig, men tviler på at avanserte alarmsystemer er veldig utbredt.
Sist endret av Pyromanic; 16. mars 2015 kl. 15:49.
Ok, så jeg har en heller begrenset kjennskap til byggeplasser, men de få jeg har vært på har heller hatt nattevakt enn alarm.
Ferdes så og si daglig på byggeplasser, og det har jeg gjort i 5-6 år. Har opplevd at vektere patruljerer byggeplasser, men aldri sett noen form for overvåking annet enn id-kontroll i form av registrering før arbeid, og ved arbeidsdagens slutt
Husk dette, hvis du bryter deg inn på et arbeidsplass mens i samme tidsperiode skjer det diesel/verktøy tyveri, da sitt du ganske i barret om ingen kan vitne noe annet.

Ofte kuttet meg inn på arbeidsplasser i forbinnelse med oppdrag, men aldri oppleved alarmer, bare vektere som går i sin egen verden
Hva med å spørre om du får lov ? Ta kontakt med HMS leder og anleggsleder forklar hva planen er. Bruk vernesko, hjelm og refleksvest. Det værste du kan få er nei. Tror det er fullt mulig å få et ja men det kommer helt ann på hvordan du legger frem planen og hvile sikkerhetstiltak du har planlagt.