Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 82231
Sitat av Dice Vis innlegg
Gammel var du igjen? Vektere er alle sammen som ikke kom inn på politiskolen ja. Orginalt, har jeg aldri hørt før!

Nei, det kan du ikke. Du kan ikke skyte hvem som helst uten videre, såfremt du ikke gir han sjangse til å forsvinne, eneste unntak er nødverge. Ikke tro alt du ser på film.

Som i omtrent alle andre vekter-tråder så kommer det frem mye svada. Oppklare:

1. Nei, du må ikke oppgi navn, eller riktig navn til en vekter. Men er de rutinerte nok pleier de alltid å be om legitimasjon, eller sjekke det opp mot politiet. De pleier også å ha med seg anmeldelseskjema. Som sagt, du er nødt til å vente på politiet har du gjort noe straffbart med strafferamme på 6 måneder og/eller bøter.

2. Det er lite sannsynlig at vekterne er på Lier 24/7. De kan enten ha en mobilpatrulje som kommer innom nå og da iløpet av døgnet, eller bare være der visse timer av døgnet. Å ha en vekter på et objekt 24/7 koster hundretusener per uke.

3. Det morsomste vektere vet er å fylle ut anmeldsesskjemaer, så ikke tro du ikke blir anmeldt fordi "det er for mye stress".

4. Når du skriver under på et anmeldsesskjema så skriver du under på at du har gjort den kriminelle gjerningen det står på papiret. Med andre ord, du tilstår.

5. Politiet kan faktisk gi begrenset politimydighet til vektere, dette skjer hvis som oftest hvis politiet ikke har mulighet til å komme, men alikevel, det forekommer veldig sjeldent. Begrenset politimydighet blir gitt ifra politisentralen /v vaktleder. En politimann i en politibil kan ikke alene gi deg politimydighet.

Sum sumarum: Ingen betydelig stor fare ved å ta en tur til Lier, blir du konfrontert av vektere, så sier du bare at du går nå, og det er lite de kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvem av oss som har bodd i USA, men det med nødverge kan diskuteres. Kommer en person inn i huset ditt uanmeldt kan du skyte personen hvis han/hunn ikke går. Glemte å ta med den biten. Men det er faktisk silk i mange stater, belive it or not.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hva tror du skjer om noen skader seg?
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hvor skada den personen er :P
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Men hvem som helst kan vel egentlige holde igjen noen som har utført en kriminell handling som har en strafferamme på over 6MND.

Jeg synes egentlig at norske sikkerhets byråer som vaktservice, securitas å hafslund er noe sørgelige greier.
Det eneste de gjør er jo sjekke for innbrudd, skru av lys, lyse inn vinduer med lommelykt.
De får ikke gjort en skitt, det eneste de har er jo en stor maglight.
Nei dette blir for dumt.
Hva er vitsen med en verdi transport når man kan rane den med en spade.
LOL er det rart norske banker å verdi transporter er utsatt.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hva tror du skjer om noen skader seg?
Vis hele sitatet...
Det samme man gjør andre steder der det ikke er vakter. Vaktene er ikke akkurat leger/sykepleiere heller.
Fikk faren til en veninne til å kjøre oss til Lier fra Oslo. Vi hadde lest om det på nettet og hørt om det fra andre og hadde bestemt oss for at dette var noe vi måtte oppleve, noe så spendenne liksom! Da vi endelig fant etter en del surring, listet vi oss opp i skogen til vi fant et hull i gjeerdet klatret ned og tok et stort skritt over det ødelagte høy gjerdet forann huset. Der støtte vi på 3 andre jenter. For å komme oss inn tok vi oss ned gjennom et knust kjeller vindu. Der var det helt mørkt! utrolig spendenne syn der inne.. da vi endelig var ferdig med å kikke klatret vi ut igjen og ut på veien. Da skjedde det. 2 kvinnelige vektere i unniform kom løpende mot oss og ropte stopp!! vi stoppet (dumme som vi var). De spurte om navn og sa at vi kom til å få kraftig bot på innbrudd og prikk på rullebladet! Jeg skjønte ingenting" Vi hadde ikke brutt oss in! Jeg spurte hvor mye boten var på. 8 000 kr sa hun!!! OH MY GOD!! det er jo helt vilt!

har enda ikke fått noe i posten, men er det noen som kan si meg om dette er ant eller om de lurte oss? Virket ganske så seriøse spør du meg :S

DETTE ER FOR DRØYT A VEKTERNE! ÆRLIG TALT!
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det der var jo helt latterlig.
Ha ha ha ha
Sitat av girlinoslo Vis innlegg
Fikk faren til en veninne til å kjøre oss til Lier fra Oslo. Vi hadde lest om det på nettet og hørt om det fra andre og hadde bestemt oss for at dette var noe vi måtte oppleve, noe så spendenne liksom! Da vi endelig fant etter en del surring, listet vi oss opp i skogen til vi fant et hull i gjeerdet klatret ned og tok et stort skritt over det ødelagte høy gjerdet forann huset. Der støtte vi på 3 andre jenter. For å komme oss inn tok vi oss ned gjennom et knust kjeller vindu. Der var det helt mørkt! utrolig spendenne syn der inne.. da vi endelig var ferdig med å kikke klatret vi ut igjen og ut på veien. Da skjedde det. 2 kvinnelige vektere i unniform kom løpende mot oss og ropte stopp!! vi stoppet (dumme som vi var). De spurte om navn og sa at vi kom til å få kraftig bot på innbrudd og prikk på rullebladet! Jeg skjønte ingenting" Vi hadde ikke brutt oss in! Jeg spurte hvor mye boten var på. 8 000 kr sa hun!!! OH MY GOD!! det er jo helt vilt!

har enda ikke fått noe i posten, men er det noen som kan si meg om dette er ant eller om de lurte oss? Virket ganske så seriøse spør du meg :S

DETTE ER FOR DRØYT A VEKTERNE! ÆRLIG TALT!
Vis hele sitatet...
Jepp drøyt at du skal straffes for innbrudd når dere bare tok dere inn på privat eiendom gjennom gjerde og et vindu! Det er innbrudd det gitt. Du visste at det ikke var lov å gå inn der, så hva hadde du trodd skulle skje?
Sitat av girlinoslo Vis innlegg
Fikk faren til en veninne til å kjøre oss til Lier fra Oslo. Vi hadde lest om det på nettet og hørt om det fra andre og hadde bestemt oss for at dette var noe vi måtte oppleve, noe så spendenne liksom! Da vi endelig fant etter en del surring, listet vi oss opp i skogen til vi fant et hull i gjeerdet klatret ned og tok et stort skritt over det ødelagte høy gjerdet forann huset. Der støtte vi på 3 andre jenter. For å komme oss inn tok vi oss ned gjennom et knust kjeller vindu. Der var det helt mørkt! utrolig spendenne syn der inne.. da vi endelig var ferdig med å kikke klatret vi ut igjen og ut på veien. Da skjedde det. 2 kvinnelige vektere i unniform kom løpende mot oss og ropte stopp!! vi stoppet (dumme som vi var). De spurte om navn og sa at vi kom til å få kraftig bot på innbrudd og prikk på rullebladet! Jeg skjønte ingenting" Vi hadde ikke brutt oss in! Jeg spurte hvor mye boten var på. 8 000 kr sa hun!!! OH MY GOD!! det er jo helt vilt!

har enda ikke fått noe i posten, men er det noen som kan si meg om dette er ant eller om de lurte oss? Virket ganske så seriøse spør du meg :S

DETTE ER FOR DRØYT A VEKTERNE! ÆRLIG TALT!
Vis hele sitatet...
Er det bare meg som får følelsen av at disse historiene om personer som har blitt tatt av vektere der ute virker "plantet"?

Kanskje med den hensikten å skremme folk fra å dra ut til Lier?
Sist endret av Jerazol; 27. juli 2010 kl. 18:56.
Kan hende at noen av de er det. Med tanke på at brukeren bare har ett innlegg og er nettopp registrert.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Er det bare meg som får følelsen av at disse historiene om personer som har blitt tatt av vektere der ute virker "plantet"?

Kanskje med den hensikten å skremme folk fra å dra ut til Lier?
Vis hele sitatet...
Litt enig. Har tenkt det samme... Ser nøyaktig samme melding ligger på http://uenorge.diskusjonsforum.no/. Konspirasjons delen av hjernen min syns teksten er rar. Som om noen voksne har prøvd å skrive ungdommelig...
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Litt enig. Har tenkt det samme... Ser nøyaktig samme melding ligger på http://uenorge.diskusjonsforum.no/. Konspirasjons delen av hjernen min syns teksten er rar. Som om noen voksne har prøvd å skrive ungdommelig...
Vis hele sitatet...
Ja, det var den meldingen overbeviste meg om at dette måtte være «fake». Skjønner liksom ikke hvorfor en helt ny bruker skulle gidde å oppsøke div. UE-forum rundt om på nettet for å poste sin «skrekkhistorie» fra tur til Lier.
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Ja, det var den meldingen overbeviste meg om at dette måtte være «fake». Skjønner liksom ikke hvorfor en helt ny bruker skulle gidde å oppsøke div. UE-forum rundt om på nettet for å poste sin «skrekkhistorie» fra tur til Lier.
Vis hele sitatet...
Enig med dere gutta, ser ut til at noen kun prøver å skremme folk vekk fra å besøke stedet.. Kommet et godt svar på innlegget på uenorge nå også
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hæ? Kan politiet bruke vektere, som faktisk bare er vanlige borgere hva rettigheter angår, som en forlengelse av lovens allerede lange arm? Det var helt nytt for meg! Kan du backe opp dette med en kilde av noe slag?
Vis hele sitatet...
Dette er strengt tatt vanlig praksis i mange tilfeller, vakthavende har mulighet å tildele begrenset politimyndighet. Dette gjelder som oftest vektere/dørvakter (har selv fått begrenset politimyndighet en gang når jeg jobbet som dørvakt/ordensvakt for et par år sia, så med mindre noe har forandra seg så er det fortsatt slik). Det kommer jo an på situasjonen og da, men det er spesielt hvis det er folk onkel har veldig lyst å få klørna sine i.

Forøvrig er det innbrudd om man passerer gjerdene som er rundt byggene. Dvs. de kommer til å holde dere igjen til onkel kommer. Men kan ikke skjønne at det skulle være noe problem å passere dem uten å bli merka, de kan jo ikke være så mange vektere, og hele eiendommen er jo svær som faen?? Ser iallefall jævlig svært ut på kartet :P

edit; er ikke heeelt sikker på om jeg fikk begrensa politimyndighet da, men politibetjentene som kom kalte det iallefall dette, etter han på sentralen ba meg holde han igjen samme hva. De hadde visst veldig lyst på han
Sist endret av Ch1987; 2. august 2010 kl. 09:51. Grunn: ilegg
Jeg var på Lier sykehus en natt i vinter. Alene. Bekmørkt. Fantastisk opplevelse :-) Jeg hadde vært på befaring på dagtid en gang tidligere. Ikke så dumt; et er et "hull" i kjellergulvet noen meter bortafor der jeg tror de fleste går inn. Uansett...

Hvis du besøker stedet på kvelden/natten regner jeg med at det er mindre sjans for besøk av vektere. Når jeg var der tok jeg en del bilder og brukte blitz for å fokusere, og ble allikevel oppdaget ev en vekter da jeg romsterte i toppetasjen. Jeg hørte han prata i radioen sin og han lyste på bygget med lommelykt. Fra et annet vindu fulgte jeg med på han før han dro sin vei.

Tro meg... Vektere går IKKE inn i bygget på natterstid. De har ingen ide om hvor mange og hvem som er der inne...
Sist endret av bigpepsi; 3. august 2010 kl. 10:52.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis du begår en forbrytelse som har en strafferamme over 6 mnd, har ALLE anledning til å holde deg igjen, til politiet kommer.
TIPS: De plikter å la deg gå hvis du oppgir personalia, typisk navn, personnummer.. Dem godtar neppe at du bare sier det, du bør ha førerkort eller lignende til å bevise at du er deg. Da må dem la deg gå. Ulempen med dette er at du får muligens politiet på døra ved en seinere anledning.

Hvis du nekter å oppgi personalia, så kan dem altså fortsatt holde deg igjen. De er derimot ikke fri til å lenke deg til en vegg i en mørk kjeller, dem kan muligens ikke bruke håndjern en gang, men de velger nok heller å holde deg i skjorta hvis du prøver å gå eller løpe. Mao hvis du samarbeider, så kan du regne med å sitte uten håndjern inne på et kontor f eks.

Skulle du derimot prøve å løpe fra dem, så har dem fortsatt rett til å holde deg igjen, altså kan ALLE jage deg, og da må du regne med å havne i bakken og håndjern, ettersom du gjerne prøver å motstå samtidig. De kan heller ikke holde deg igjen for alltid, det er ei tidsbegrensning på dette, hvis politiet ikke har kommet etter en times tid så tror jeg det er på tide at de lar deg gå.

Det som er avgjørende her er strafferammen på den kriminelle handlingen du begår. Mener å huske at nasking f eks, har en strafferamme på inntil 6 mnd, ergo kan du ikke holdes igjen. Tyveri har ei ramme inntil 3 år. Ergo kan du holdes igjen.

Forskjellen på disse to er hvor mye $$$ det du rapper er verdt. En TV er tyveri. 300 spenn i sjokolade eller noe, er nasking. Så du kan teoretisk sett bare gå inn i en butikk og naske for under tusenlappen, og hvis du blir tatt så har de rett til å ta tilbake det du har, så bare gi dem alt kjapt og stikk. Holder de deg igjen bryter de loven og du kan anmelde dem for dette.

Å bryte seg inn på lier har uansett en større strafferamme enn over 6 mnd, så her er det bare å LØPE, kom du deg vekk? bra. Ble du tatt? Gi dem personalia og håp på at saken blir henlagt. Du kan også nekte å gi personalia og vente på politiet, kommer de ikke? bra. Kommer de? Da er du fucked.

Håper dette klarner opp litt.
Sitat av bigvito Vis innlegg
Det som er avgjørende her er strafferammen på den kriminelle handlingen du begår. Mener å huske at nasking f eks, har en strafferamme på inntil 6 mnd, ergo kan du ikke holdes igjen. Tyveri har ei ramme inntil 3 år. Ergo kan du holdes igjen.

Forskjellen på disse to er hvor mye $$$ det du rapper er verdt. En TV er tyveri. 300 spenn i sjokolade eller noe, er nasking. Så du kan teoretisk sett bare gå inn i en butikk og naske for under tusenlappen, og hvis du blir tatt så har de rett til å ta tilbake det du har, så bare gi dem alt kjapt og stikk. Holder de deg igjen bryter de loven og du kan anmelde dem for dette.

Håper dette klarner opp litt.
Vis hele sitatet...
Feil. La være å komme med "oppklarende" info om du ikke kan den. Nasking og tyveri har ikke denne grensen lenger. Dvs, du kan bli holdt igjen for å stjele en tyggis til 8 kr.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Feil. La være å komme med "oppklarende" info om du ikke kan den. Nasking og tyveri har ikke denne grensen lenger. Dvs, du kan bli holdt igjen for å stjele en tyggis til 8 kr.
Vis hele sitatet...
info er fra vekterkurs 2006. sorry da.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er Lier Mentalsykehus så populært altså? Så ofte det er folk der at vektere må til?
Ja det er det.
Det var ikke så kjent for 4år siden da jeg var der sist.
Det er virkelig synd at det ble kjent fordi en del random retards har drevet med hærverk å tatt med seg fjortis damene sine ditt fordi de "kule".
Altså de har fucket opp stedet.
Kan vell frata det dets "Urban" status nå da :P
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Men hvem som helst kan vel egentlige holde igjen noen som har utført en kriminell handling som har en strafferamme på over 6MND.

Jeg synes egentlig at norske sikkerhets byråer som vaktservice, securitas å hafslund er noe sørgelige greier.
Det eneste de gjør er jo sjekke for innbrudd, skru av lys, lyse inn vinduer med lommelykt.
De får ikke gjort en skitt, det eneste de har er jo en stor maglight.
Nei dette blir for dumt.
Hva er vitsen med en verdi transport når man kan rane den med en spade.
LOL er det rart norske banker å verdi transporter er utsatt.
Vis hele sitatet...

Så du mener at samfunnet hadde greid seg like bra uten vektere? Du vet jo åpenbart ikke hva du snakker om så du kan like så greit la være å si noe om tema.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Så du mener at samfunnet hadde greid seg like bra uten vektere? Du vet jo åpenbart ikke hva du snakker om så du kan like så greit la være å si noe om tema.
Vis hele sitatet...

NEI.
Jeg mener ikke at samfunnet hadde klart seg bedre uten vektere.
Men jeg ville helst at vekterne faktisk får gjort noe ved et eventuelt ran.
Hva er poenget med en vekter vis han faktisk ikke får gjort noe ved et ran osv...
Så derfor synes jeg vekterne burde vært væpnet på en eller annen måte.
Slik som sine amerikanske brødre innen for sikkerhet.
Ettersom at regjeringen har begynt å slippe alt mulig slags "søppel" inn i Norge.
Så tar det ikke lang tid før disse personen skjønner at det er simpelt å rane en verdi transport.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
NEI.
Jeg mener ikke at samfunnet hadde klart seg bedre uten vektere.
Men jeg ville helst at vekterne faktisk får gjort noe ved et eventuelt ran.
Hva er poenget med en vekter vis han faktisk ikke får gjort noe ved et ran osv...
Så derfor synes jeg vekterne burde vært væpnet på en eller annen måte.
Slik som sine amerikanske brødre innen for sikkerhet.
Ettersom at regjeringen har begynt å slippe alt mulig slags "søppel" inn i Norge.
Så tar det ikke lang tid før disse personen skjønner at det er simpelt å rane en verdi transport.
Vis hele sitatet...
De bør på ingen som helst måte være bevepnet. Som om ikke kloden vår har nok med ferske cowboy-aspiranter som tror de er verdensherskere fordi de har fått vekterdiplomet sitt, bare for å sette det på spissen. Tror du ikke eventuelle ranere bare blir enda tyngre bevepnet om de vet vekterne er det?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
NEI.
Jeg mener ikke at samfunnet hadde klart seg bedre uten vektere.
Men jeg ville helst at vekterne faktisk får gjort noe ved et eventuelt ran.
Hva er poenget med en vekter vis han faktisk ikke får gjort noe ved et ran osv...
Så derfor synes jeg vekterne burde vært væpnet på en eller annen måte.
Slik som sine amerikanske brødre innen for sikkerhet.
Ettersom at regjeringen har begynt å slippe alt mulig slags "søppel" inn i Norge.
Så tar det ikke lang tid før disse personen skjønner at det er simpelt å rane en verdi transport.
Vis hele sitatet...
Ja ok. Skjønner deg litt bedre da. Men jeg er heller ikke enig at de burde fått våpen nei. Det er snakk om 6 dager med kurs for og bli vekter.. Og når ikke en gang politiet er bevæpnet uten at de må få godkjennelse av vakthavende på sin operasjons sentral er vel ikke dette noe som kommer til og skje i fremtiden.

Du sier at verditransporten er håpløs og lett og rane. Det er den nok, men bilene er overvåket av en alarm sentral, og hvis de stopper hvor de ikke skal stoppe uten at noe beskjed er gitt slår de alarm ganske kjapt. Penger er jo også godt bevart i sikrere kofferter. Så med mindre man har utstyr for og åpne så har det jo ingen hensikt og rane disse.. Og det er vel derfor de sjelden blir ranet også. Er vel bare noen tilfeller der verdi transportørene selv har bestemt seg for og stikke av med bilen :P Og da gjør det vel bare saken værre om de hadde hatt våpen
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av campCKY Vis innlegg
Og poenget mitt var at hvorfor skal du gjøre jobben kjip for dem?
Vis hele sitatet...
ohh stakkars vektere, trur dem finner litt action i en treg hverdag litt greit jeg.
dem har jo valgt detta yrke der konfrontasjoner relativt vanlig, så jeg trur du kan slutte å bekymre deg så mye for vekterene på Lier.
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Ja, det var den meldingen overbeviste meg om at dette måtte være «fake». Skjønner liksom ikke hvorfor en helt ny bruker skulle gidde å oppsøke div. UE-forum rundt om på nettet for å poste sin «skrekkhistorie» fra tur til Lier.
Vis hele sitatet...
hekt enig. her er det ugler i mosen :P
Jeg sendte som så mange andre mail til de som "administrerer" husene: Jeg spurte om lov til filming der oppe. Fikk raskt og hyggelig svar om at de ikke kunne risikere vi ble skadet da byggene var i dårlig stand.

Men oppriktig talt så er det da vel ikke farlig der oppe. Det er noe knust glass på gulvet og slik, men det virker ikke som om det er noen annen overhengende fare.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei,

F-bygget på Lier mentalsykehus ser veldig spennende ut. Det ligger nedenfor det infamøse psykiatriske bygget, men ser mye mer intakt ut. Noen som hørt vært innom der? Jeg trasket rundt bygget og så ikke noen umiddelbar semilovlig inngang.

Anyone?
Er det lenge siden det har vært noen freaks der oppe? Noen som vet om noen aktivitet i det siste?

Noen som har noen anelse om hvilken tid på døgnet det passer best med besøk? Nå som det fort blir opp til 25- så er det da vel ingen vektere som tusler rundt husene der hele natten?

Mulig de sitter i biler? Eller er det så desperate?
var sikker på at tråden var en advarsel mot alle de skumle spøkelsene som herjer der... de er jo mye skumlere enn et par securitas-vakter.
Hva er greia med sykehuset?
Det er ikke bare freaks som er der, en på laget mitt prata om at det spøker der osv. er det noen som vet noe mer om det?
Historier osv. ?
Hvem faen drar til Lier Sinnsykehus på juleaften? Jula blir bare mindre og mindre tradisjonell :/
Sitat av oppned5 Vis innlegg
en på laget mitt prata om at det spøker der osv
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at han ikke er en freak?

Sitat av TheCodFather Vis innlegg
Hvem faen drar til Lier Sinnsykehus på juleaften? Jula blir bare mindre og mindre tradisjonell :/
Vis hele sitatet...
Jeg syns grandiosa ligger over, dessuten er det veldig koselig inne på sykehuset.
Det er jo fremdels aktiv drift av intuisjonen borti der, så man kan jo møte på noen som har rota seg ut fra sikkerhetsenheten. (kriminelle "psykopater"). ville heller vært redd for å møte på de.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hvordan vet du at han ikke er en freak?



Jeg syns grandiosa ligger over, dessuten er det veldig koselig inne på sykehuset.
Vis hele sitatet...
Hvis du virklig må vite det. Fattern lå på sofaen med en sykdom han har hatt lenge nå. Og han klarte rett og slett ikke å sitte og spise, så han måtte ligge. Og det blir litt vanslig å spisse pinnekjøtt liggende.. Hmm tror det ja. Så da satt vi en grandiosa i oven til han

Btw, det var helt unødvendig å nevne det..
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Hva er greia med sykehuset?
Det er ikke bare freaks som er der, en på laget mitt prata om at det spøker der osv. er det noen som vet noe mer om det?
Historier osv. ?
Vis hele sitatet...
Neida, de fleste vet om det.

Selvfølgelig så tror folk at det spøker der, det finnes ikke et forlatt eldre hus noen sted hvor det ikke spøker.

Lier er kanskje litt mer i kikkerten grunnet at det ble utført medisinske eksperimenter der som ikke tåler dagens lys. Men slik var psykiatrien i helse norge på den tiden da dette skjedde. Og samme utenlands med unntak selvfølgelig.

De fleste historiene ifra Lier er rett og slett oppspinn og piss. Jeg snakker nå om historier ifra folk som har vært der etter sykehuset stengte sine dører en gang på 80 tallet, og som nå hardnakket påstår at det spøker som faen der.

Ofte så hører man om liklukt, skygger etc. Og kloremerker på halsen morgenen etter man har vært der er en slager.

Liklukten forklares enkelt: Noen har griset ned stedet med griseblod, malt på veggene etc og helt utover det som var igjen. Dette lukter jo "lik". Dessuten er det svært få som har luktet lik og har retten til å uttale seg om at "her lukter det lik".

Skygger: Ja ja, hvem vet. Kanskje det spøker der, men det er ofte andre folk der inne. Og den som finner ut at de ikke er alene først skremmer den andre "gruppa" og så skremmer de om hverandre helt til de flykter, eller møtes og tar en sigg og en pils.

Kloremerker på halsen: Piss, du våkner ikke med kloremerker på halsen etter du har vært der. Så lenge du ikke har ei katte eller en eller annen slitsom person som vil ødelegge dagen din.

Tror du 100% på spøkelser så vil du trolig se mange der. Tror du ikke på dem så ser du ingen.
Jeg var innom lille julaften.

Tredje turen og kom for å ta bilder av et par ting jeg ikke fikk gjort skikkelig forrige gang;

http://pitchbright.squarespace.com/j...l-in-lier.html

Det er mye mer "street art" eller hva-nå-enn det heter (er ikke inni de greiene der) nå en i fjor vinter. Det er et bilde av noen "Ninja" greier som var ganske kult.

Det spøker ikke på Lier. Jeg lover. I fjor vinter var jeg der på natterstid og tok bilder. Fredelig, med unntak ev en vettskremt vekter som pratet nervøst i telefonen sin med kona og lyste på bygget (han så nok blitzen min)

Hvis noen har lyst på en litt creepy opplevelse bør de ta seg en tur opp i tredje etasje. Det er et rom masse personlige eiendeler fra pasienter. Jeg fant et påbegynnt brev der (flyttet til naborommet for fotografering) - sikkert lett å finne....

"Kjære xxx, nå må du komme å hente meg på Lier. Jeg er Jesus..." .-) Men husk "Take only photographs, leave only footprints".

Det er ett område jeg ikke har utforsket; "The Cave" som det står så fint på veggen. Store deler av den ene fløyen i første etasje er ikke byggd ut, og fungerer som Kjeller med betongvegger osv. Det går ann å ta seg inn der på planker og et imporvisert rekkeverk. Ser ikke helt safe ut, for en familiefar på 35 primært interessert i foto :-)
Sist endret av bigpepsi; 27. desember 2010 kl. 09:54.
Sitat av bigpepsi Vis innlegg

Hvis noen har lyst på en litt creepy opplevelse bør de ta seg en tur opp i tredje etasje. Det er et rom masse personlige eiendeler fra pasienter. Jeg fant et påbegynnt brev der (flyttet til naborommet for fotografering) - sikkert lett å finne....

"Kjære xxx, nå må du komme å hente meg på Lier. Jeg er Jesus..." .-) Men husk "Take only photographs, leave only footprints".
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvilket bygg dette var i? Trodde jeg hadde gått igjennom det som var der, men tror ikke jeg har funnet dette.
"Personlig eiendeler" betyr forøvrig stort sett klær, blader, aviser, noe brev, noen kofforter osv. Ikke noe utrolig spennende, bortsett fra det påbegynte brevet jeg fant :-)
Sist endret av bigpepsi; 28. desember 2010 kl. 10:44. Grunn: typo
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er mulig stedet blir brukt til lagring av mors, siden de ikke har revet bygningen og samtidig har vakter der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
@Bigpepsi: Utrolig kult bilde av sofaen, digga det!
Takk @sideshow :-) Hva pokker gjør den der liksom? .-)
spøkelsene skal jo chilla de og
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har lest litt om sykehuset og syntes det er mye spennende. Er det noen som vet noe ang vaktholdet nå?

Her er en link til en dokumentar om Lier mental sykehus som ble nominert til Amandus prisen for beste dokumentar:
http://nrkp3.no/filmpolitiet/2011/03...ukkede-doerer/
Var på lier i går. å det er utrolig mye vakthold der nå.. men det er ikke noe problem å finne selve sykehuset, du havner liksom midt inni der. men så kommer vaktene med engang de ser en bil, så vi ble først vist vekk derifra. (å da så vi også en politibil som kjørte derifra) så venta vi litt får å se om polti kom tilbake. etter å ha venta entimes tid så møtte vi to gutter som skulle guide oss inn. men da vi hadde kommet litt oppover i skogen møtte vi en vakt som vi løp ganske greit ifra. så hvis dere skal inn der så burde dere lete litt mer innpå nettet om andre "veier" man kan gå for å komme seg inn
Her finnes info + kart over hvordan man burde snike seg inn: http://uenorge.diskusjonsforum.no/uenorge-about4.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Noen nye bilder fra en tur i påsken. Møtte flere andre der inne så det var jo hyggelig. Sjekk også ut Martins morsomme bilde hvor jeg også er med.

http://farm4.static.flickr.com/3269/5696490166_dc229b6c8d_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5070/5694160172_919a2b9732_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5301/5694159696_b7ef5362f8_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5030/5690827421_106deb9155_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5145/5690827391_243ec05ce9_b.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5022/5670261471_d48ecdfb96_b.jpg

Og noen morrobilder til slutt. Man må jo kose seg litt i påskesolen også ikkesant?

http://farm6.static.flickr.com/5265/5658980628_ba96e8ebcc_b.jpg

Klone-lek fra sengerommet...
http://farm6.static.flickr.com/5250/5688337026_1267ffc18f_b.jpg
Stilige bilder! Er det Sovjetisk gassmaske du har på deg?
Fisheye gjorde seg forresten ganske bra på bilde av fyrrommet
Veldig kule bilder! Jeg var innom der en tur selv for et par uker siden. Awesome sted!
Whoa! Dritbra bilder!