Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 768
Jeg kjører per i dag åpen Samba løsning for Windows maskiner på hjemmenettverket. Og min egen apache som fungerer greit som streaming mens jeg er på jobb.

Så i all hovedsak har jeg jobbet med Linux i et 7 måneders tid og vil gjerne sette opp et lite domene. Der min Ubuntu er hovedserver og en virtuell Linux er klient på en Windows maskin. (for testing sin del, skal senere gå vekk fra virtuelt).

Jeg har lyst til å ha satt den opp mot et domene som jeg har. Men har ikke så mye innsikt i hvordan dette gjøres fra en Linux maskin. Jeg er glad i å lære ting selv, så håper på positive svar fra andre som har mer erfaring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Linux har ikkje konseptet domene. Det næraste du kjem er YP/NIS og LDAP. YP/NIS er nærare opp til eit windows domene enn LDAP, men dei fleste ser vel på NIS/YP som relativt utdatert teknologi i dag, så eg ville gått for LDAP for autentisering, og muligens YP/NIS for utrulling av configfiler...
Krisku's Avatar
Trådstarter
Ja, det var dette jeg hovedsaklig tenkte på. Jeg antar at det er også mer fordeler med LDAP enn med NIS.