Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 910
Heisann

Jeg tenkte jeg skulle teste ut Linux OSet "Debian", men når jeg skulle laste det ned så måtte jeg velge mellom: Alpha, amd64, arm, armel, hppa, i386, ia64, mips, mipsel, powerpc, sparc, s390, source eller multi-arch.

Jeg er ikke sikker på hva disse er, har det noe å si hvilken jeg velger?
Det kommer jo litt ann på det. Hva slags arkitektur er det du har?
HVis du har en "vanlig" pc, står valget mellom i386 eler ia64. Hvis du har 64bits prosessor skal du ha ia64, og hvis du har 32bits skal du gå for i386. HVis ikke du vet hva du har kan du enten finne ut av det eller regne med at du har 32bits som de fleste har...
Takk for svar.

Jeg har en intel 32 bit prosessor tror jeg, skal jeg velge i386 da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
HVis du har en "vanlig" pc, står valget mellom i386 eler ia64. Hvis du har 64bits prosessor skal du ha ia64, og hvis du har 32bits skal du gå for i386. HVis ikke du vet hva du har kan du enten finne ut av det eller regne med at du har 32bits som de fleste har...
Vis hele sitatet...
ia64 er vel Intel Itanium, og om du har det trur eg strengt tatt ikkje du spør på nFF om kva distro du skal velje.
Sitat av slashdot Vis innlegg
ia64 er vel Intel Itanium, og om du har det trur eg strengt tatt ikkje du spør på nFF om kva distro du skal velje.
Vis hele sitatet...
Aiaiai. Stemmer det...
Så for å fullføre det hele, så skal man ha amd64 hvis man kjører 64-bits prosessor.