Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 47345
Fine bilder
Sitat av Todd Vis innlegg
Her er også en tilfeldig kanoen jeg ramlet over da jeg var på tur til hytta. Kanoen var plassert på innfarten til Trondheim via fjorden, og stort sett brukt til luftvern fra 60-90-tallet.
Vis hele sitatet...
Dette er vel den ene gjenværende kanonen ved Hysnes om jeg ikke tar helt feil? Det er en 10,5cm SKC/32 og var vel en av de vanligste kanontypene på norske kystfort i etterkrigstiden. Disse ble "arvet" av tyskerne etter at de forlot landet i 1945 og selv om tyskerne hovedsaklig benyttet disse som luftvernkanoner så ble de i norsk tjeneste benyttet som hovedskyts på fortene. Ofte var de plassert i paddeskjold som dette fra Oddane fort:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/Oddane_fort_-_Kanon_i_paddeskjold.jpg/512px-Oddane_fort_-_Kanon_i_paddeskjold.jpg

Også kanonene på Hysnes var opprinnelig plassert i gruber med paddeskjold.
Sist endret av Jerazol; 13. oktober 2014 kl. 21:53.
Todd's Avatar
Trådstarter
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Fine bilder
Vis hele sitatet...
Takk kompis!

Sitat av Jerazol Vis innlegg
Dette er vel den ene gjenværende kanonen ved Hysnes om jeg ikke tar helt feil? Det er en 10,5cm SKC/32 og var vel en av de vanligste kanontypene på norske kystfort i etterkrigstiden. Disse ble "arvet" av tyskerne etter at de forlot landet i 1945 og selv om tyskerne hovedsaklig benyttet disse som luftvernkanoner så ble de i norsk tjeneste benyttet som hovedskyts på fortene. Ofte var de plassert i paddeskjold som dette fra Oddane fort:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/Oddane_fort_-_Kanon_i_paddeskjold.jpg/512px-Oddane_fort_-_Kanon_i_paddeskjold.jpg

Også kanonene på Hysnes var opprinnelig plassert i gruber med paddeskjold.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer at det er Hysnes ^^
Husker jeg ble fortalt noe liknende av en fyr som var med oss utover! Likte bilde av paddeskjoldet, artig at den ser ikke så naken ut lengre på ditt bilde! Hadde planer om å få besøkt litt mer utover fjorden, men det blir dårlig med tid, regner med det står ei stund til!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spennende tråd! Veldig fine bilder

Jeg har fundert en stund på Tyholt-tunnelen. Vet du om det er noe å se her, har du bilder fra den?
Todd's Avatar
Trådstarter
Sitat av peruuulv Vis innlegg
Spennende tråd! Veldig fine bilder

Jeg har fundert en stund på Tyholt-tunnelen. Vet du om det er noe å se her, har du bilder fra den?
Vis hele sitatet...
Hei, takk skal du ha!
Du tenker da på den jernbanetunnelen regner jeg med?
Jeg kjenner flere som har vært inni der, og de sier det er masse rom og tunneler, som alt annet i byen her ble det jo påbegynt av tyskerne. Jeg er skeptisk til å gå inn i en tunnel der det plutselig kan komme tog, da linjen fortsatt er i bruk :/ men jeg vil tippe at det er litt av en tur, tunnelen er utrolig lang og skal vi tro det vi hører er det MYE å se.
Sist endret av Todd; 27. oktober 2014 kl. 16:09.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Todd's Avatar
Trådstarter
Har vært rolig på UE-fronten i vinter både på grunn av mye skole og dårlig føre, men i starten av Februar var jeg på rundreise i Marokko og klarte også der å snike meg unna for å utforska de litt mer forfalne delene av byene. Tenkte å dele et lite utvalg.

[CENTER][/CENTER]

Noen bilder fra Marrakech; byen er som en labyrint av små gater hvor langt over halvparten tar deg inn i en blindvei, det er bare et spørsmål om hvor lenge man følger gata man går i. Disse bildene er fra utkanten av jødedistriktet .

[CENTER][/CENTER]

I Essaouira ved kysten i Marokko er det også jødedistriktet som er spennende å utforske. Denne bydelen er nesten helt fra flyttet. Omlag 40% av byens innbyggere var Jøder, og i løpet av tiden opp mot 90-tallet flyttet alle. bydelen står i dag tilsynelatende tom, stengt ned og overlatt til seg selv. Skulle ønske jeg hadde bedre tid i byen så jeg kunne fått mer tid her.

[CENTER][/CENTER]

En bygning vi fant, et stort kompleks hvor de meste var murt igjen, blokkert og forlatt, bortsett fra en bitteliten internetcafe midt inne i bygningen, noe av det rareste

Gleder meg til våren setter inn for fult og det går an å begynne å utforske litt! Takk for meg
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ganske så syke bilder her! Har ikke sett igjennom hele tråden enda, men gleder meg til å gjøre det. Keep it up! []
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Todd's Avatar
Trådstarter
Sitat av TheNewbie Vis innlegg
Ganske så syke bilder her! Har ikke sett igjennom hele tråden enda, men gleder meg til å gjøre det. Keep it up! []
Vis hele sitatet...
Tusen takk for det! Alltid hyggelig å høre!

Skikkelig rolig på UE-fronten hittil i 2015, men jeg fikk muligheten til å gjøre en dokumentaroppgave på eksamen i Foto og valgte da å fokusere på estetiske utsnitt som dokumenterer venner og bekjente som utforsker forlatte (i hovedsak) militære-installasjoner i Trondheimsområdet. Er fortsatt i prosess med eksamen, men tenkte å legge ut et par bilder her. Noen bilder fra serien vil også henge på utstilling ved Norsk Fotofagskole i Trondheim førstkommende helg, så hvis det er andre fotointeresserte ute der så kan det være verdt en tur

Håper dere liker bildene og håper dere har en bedre værmessig start på sommeren enn vi har her i trønderlag