Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 15508
Er det noen som har forsøkt å klatre opp i en kommunikasjonsmast?
Lurer litt på straffenivå. Det bør jo ikke bli så ille om man ikke klipper låser el.
Regner med at politiet rykker ut dersom noen varsler, siden de tror det er basehoppere.
Pass deg for stålingen... Vet flere har advart sterkt om dette de gangene folk har klatrer opp i masta på Nordhue, Elverum. Forsvaret har en del i den masta som sender sterkt..
Dette har jeg også lurt litt på.

Ikke for å stjele tråden TS, men borti her så er det en telefon-mast, eller det går værtfall GSM/3G ut fra den, og det hadde vært rimelig artig å ta bilder fra toppen av denne.

Noen som vet om det er farlig å klatre i disse? Sånn bortsett fra å falle ned?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Dette har jeg også lurt litt på.

Ikke for å stjele tråden TS, men borti her så er det en telefon-mast, eller det går værtfall GSM/3G ut fra den, og det hadde vært rimelig artig å ta bilder fra toppen av denne.

Noen som vet om det er farlig å klatre i disse? Sånn bortsett fra å falle ned?
Vis hele sitatet...
Spørsmål 1: Kunne du tenke deg å noensinne få barn?
Spørsmål 2: Liker du gambling?

Noob urban explorer
kvamsky's Avatar
18 5
En kompis av meg gjorde det en gang (på fylla). Det ble full utrykning og stor bot for å si det sånn.
Du kan bruke http://www.finnsenderen.no/finnsender for å sjekke hva som sendes fra den aktuelle masta.
Du svir ikke av deg balla av å klatre opp i ei radiomast. Fins langt mer væskefylte organer som får kjenne trøkken først, som f.eks. nyrer eller lever. Dessuten brenner du jordpunktene dine (håndflatene) før du kommer nær nok til å bli kokt.

Vit at enkelte av antennene i disse mastene sender med effekter på over 70 kilowatt - 70 000 watt that is.

Og hvis du ikke har kompetanse nok til å kjenne igjen antennene i disse mastene er ikke finnsenderen.no verdt særlig. Som nevnt kan forsvaret ha installasjoner som ikke er offentlige. Da hjelper det lite om finnsenderen forteller deg at masta kun har en GSM-antenne på noen få watt, hvis du klatrer opp rett foran en annen antenne som f.eks. tilhører forsvaret og sender uspesifisert mengde guffe ut i eteren.

Og nei, det hjelper ikke å klatre sakte for å kjenne om det gradvis kribler i "ønskekvisten". Plutselig slår en sambandssender seg på, når du står foran antenneelementet.

Franz Jäger, dette er en dårlig idé. Finn deg ei høyspentmast heller. Da væit du i alle fall hva du har å forholde deg til...
Sist endret av Derivative; 7. mai 2014 kl. 10:17. Grunn: skriveleif
Straffen er veldig streng uansett hvilken mast du velger å klatre opp i. At du ikke behøver å klippe opp låser osv. har ingenting å si, her er det allmennpreventive hensyn å ta så jeg kan love deg det kommer til å svi mye mer enn et vanlig innbrudd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Spørsmål 1: Kunne du tenke deg å noensinne få barn?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje-ioniserande stråling, så det ville eg ikkje vore redd for. Ville vore meir bekymra for synet mitt (du har stekt egg? Det er proteiner som reagerer på varme. Auget har proteiner. Tenk deg det samme skje med auget ditt), og høgspenninga som ofte er i slike antenneanlegg. Høgfrekvent spenning er i tillegg skummelt fordi du ikkje nødvendigvis vil oppfatte spenninga før du ser at armen din brenner.
Nå vel, tror nok den største bekymringa bør vere å ramle ned. Tror ikke det er noen beviser for at slik stråling er skadelig, og uansett så er effekten så lav at det gjør ikke så mye, med mindre du bor på ei platform framfor antenna. For å vere helt på den sikre siden, så heter det seg vel at montører kan jobbe 6 min. sammenhengende foran antenna før man skrur den av, eller noe i den dur.

Nå aner ikke jeg hva slags utstyr som blir nevnt lengre oppe her, som sender med 70kw, og at det er bedre å klatre opp i høyspenten. Eneste jeg kan tenke meg er de aller største radiolinje-antennene, store paraboler på 5m i diameter o.l. Men du kommer ikke foran ei slik med mindre du virkelig vil, og har med deg tau for å fire deg ned foran, ettersom den er så diger. Og uansett, så er det i brennpunktet i midten, der hornet står, at det er mest konsentrert stråling. Og dette er bygd inn under et stort lokk, det vil si at du må inn i antenna, mellom talerkenen og hornet for å bli virkelig eksponert.
Nå vet jeg at utstyret som står på slike stasjoner forbruker en del kilowatt, men slikt her utstyr er veldig lite effektivt. 90% av effekten går bare bort i lyd og varmetap. Bare noen på prosent går ut på antenna.
Kløftamastene var en yndet manndomsprøve i gamle dager.
Målet var å sette signaturen sin på toppen.

Helt greit å klatre oppover, men når du ser nedover fra toppen så ser masta ut som en tynn nål i bunnen, som om den ikke er i stand til å bære vekten din.

Myten sier at brannvesenet har bendt løs en masse stive unge menn fra de mastetoppene.
Utifra finnsender, så er det 5 "TV (251w)" på den jeg spurte om over.


Jeg får vel bare finne meg et annet høyt punkt å ta bilder fra, hehe.
Sist endret av Bruskork1; 8. mai 2014 kl. 17:19.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Kløftamastene var en yndet manndomsprøve i gamle dager.
Vis hele sitatet...
Tenker du på forsvarets sendestasjon og HF-mastene på «Hilton»?
Sitat av Scampi Vis innlegg
Tenker du på forsvarets sendestasjon og HF-mastene på «Hilton»?
Vis hele sitatet...
http://www.la9dl.no/Norske%20kringka...endere-AM.html
Oslo Lambertseter
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
...uansett så er effekten så lav at det gjør ikke så mye, med mindre du bor på ei platform framfor antenna.
(...)
Nå aner ikke jeg hva slags utstyr som blir nevnt lengre oppe her, som sender med 70kw, og at det er bedre å klatre opp i høyspenten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor uttaler du deg da?

Søk opp den tidligere nevnte masta på Nordhue, der står det en rundstråler på 106.5 MHz og banker ut Radio Norge med 70 146 watt.

Strålingen er som nevnt ikke ioniserende, så noen langsiktige skader i form av kreft er kanskje ikke den største bekymringen. Faren er at du rett og slett blir kokt eller brenner deg der og da.

Har vært flere eksempler på folk som får brannsår i håndflatene av å stå foran en aktiv radarrotor og holde seg fast i ripa på båten.

Og for alle dere som ønsker kilder som kan underbygge påstandene mine:

http://www.rfsafetysolutions.com/PDF...ing%20suit.pdf
Within forty minutes of resuming his work, the tower climber stated that he felt a burning sensation on his lower legs. About three to four minutes later, the tower climber stated that he saw smoke coming from the bottom of his suit.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Derivative; 8. mai 2014 kl. 19:10. Grunn: skriveleif
Sitat av Derivative Vis innlegg
Strålingen er som nevnt ikke ioniserende, så noen langsiktige skader i form av kreft er kanskje ikke den største bekymringen. Faren er at du rett og slett blir kokt eller brenner deg der og da.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke til det tekniske her, og vet ikke noe om hva slags stråling og hvorfor og hvordan. Jeg har imidlertid fått servert veldig mange historier om f.eks. sjømenn som har fått alvorlige plager på grunn av nærhet til radiomaster under utsending av radiosignaler. Det er alt fra hudkreft til ødelagt fruktbarhet og deformerte barn. Selvsagt ikke engangstilfeller, men i så stort antall at det ville vært et statistisk mirakel om det skulle være tilfeldig. Noen kjappe Google-søk viser at det er fullt belegg for disse påstandene.

Jeg er som sagt ikke i stand til å diskutere det tekniske og medisinske i dette her, men dette har vært store saker, med mye etterforskning, så jeg kjøper det ikke helt når en vanlig mann i gata (kanskje med litt radio-/antenneerfaring) kommer og påstår at det ikke er noen risiko for senskader når man oppholder seg i nærheten av radiomaster. Det er mange eksperter som begs to differ om akkurat det.
Som nevnt, er kreft kanskje ikke den største faren. Jeg er fullstendig klar over det du nevner her. ;-)

Så til trådstarter; enda flere gode grunner til å gi faen i å klatre opp.
Mye rar synsing og meninger her. Nei du får ikke kreft av å klatre opp i en mast med antenner en gang eller to. Men du kan få stråleskader av en del antenner og alle er ikke store skjoldantenner. Det finnes store antenner som er ufarlig og det finnes små antenner som et farlig.

En grei tommelfingerregel er jo større sikkerhet rundt mast og hus jo farligere antenner.

Når det er sagt så vil jeg også legge til at det er dumt å klatre i disse mastene. Noe master kan ha klatreforbud av div årsaker. Selv om det er fint vær på bakken kan det være mye vind på toppen som gjør det farlig. Noen master er glatte å klatre på.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg kjenner ikke til det tekniske her, og vet ikke noe om hva slags stråling og hvorfor og hvordan.
Vis hele sitatet...
Vi stiller litt likt der. Jeg kom til å tenke på denne saken: https://no.wikipedia.org/wiki/Kvikk-saken Der man etter ~20år ikke har kunnet/villet konkludere at radiostråling var den endelige årsaken til den høye raten av misdannelser hos mannskapet. Nå virket for så vidt malingsteporien plausibel der også, man hva pokker vet jeg...

O:T Klatre sendermast? Da skal jeg i det minste vite hva den sender og effekt.-) Samt at det bør være ekstrem god utsikt før jeg heller tar med bikkja på en fjelltopp. Mitt uprofesjonelle råd er, at om du ikke vet, så drit i det.-
Sist endret av pidget; 8. mai 2014 kl. 21:33. Grunn: rare formuløeringer
Når jeg har klatret/klatrer(lovlig sådan) tar jeg sjelden hensyn til hva andre antenner sender ut av stråling. Vi bor i Norge, og har strenge regler for hva som er lov å spytte ut av antennene.
Det er neppe anbefalt å oppholde seg inntil en antenne over tid, men å klatre forbi de er ingen problem. Hva som dog kan finnes av strømførende oppi der er noe annet.

Du får nok en ryddig bot om du blir tatt, samt at klatringen i seg selv er potensielt farlig.
@Latechs
Går ut i fra at du da klatrer i jobb? Har dere ikke rutiner og regler for klatring i master?
Det er ikke alle antenner det er lurt å klatre forbi selv i Norge med alle reglene.
Trådstarter
8 4
Det er masten på Brannfjell i på Ekeberg jeg har snust litt på.
Ser det er radiomast. Har ikke noe tro på strålingsfare.
Det som skremmer eventuell straff. Litt flaut også siden jeg egentlig er alt for gammel for slikt.

Det er jo stige med sikring rundt, så det er ikke farlig med mindre man får et illebefinnende. Man må klatre på utsiden av masten et par meter. Den er dekket med strekkmetall, men om man lager noe slags kroker til å hekte seg fast går det .
@Putas
Ikke uten at det er skiltet.
Sitat av HwT Vis innlegg
Vis hele sitatet...
...det er et stykke unna Kløfta.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Derivative Vis innlegg
Hvorfor uttaler du deg da?

Søk opp den tidligere nevnte masta på Nordhue, der står det en rundstråler på 106.5 MHz og banker ut Radio Norge med 70 146 watt.

Strålingen er som nevnt ikke ioniserende, så noen langsiktige skader i form av kreft er kanskje ikke den største bekymringen. Faren er at du rett og slett blir kokt eller brenner deg der og da.

Har vært flere eksempler på folk som får brannsår i håndflatene av å stå foran en aktiv radarrotor og holde seg fast i ripa på båten.

Og for alle dere som ønsker kilder som kan underbygge påstandene mine:

http://www.rfsafetysolutions.com/PDF...ing%20suit.pdf
Vis hele sitatet...
Det at Radio Norge har en sender effekt på 70 146W er feil, det kan jeg si med en gang. Har jobbet noen år med senderteknisk utstyr for Telenor/Norking. På de hovedsenderne jeg har vært på har NRK P1 hatt en ut-effekt på 1500-3000w. Radio Norge er ikke i nærheten, da det er en kanal som ikke er særlig prioritert. Vil tippe Radio Norge har en sender effekt på 500w. Du kan tenke deg det strømanlegget som må være tilstede på stasjonen for og sende ut slik effekt... For ikke å snakke om coax kabelen som går opp i masta. Masta ville mest sannsynlig ha smeltet av 70kW.

Det at folk "brenner" seg i mast har jeg ikke hørt noe om. Da jobber man i så fall rett foran senderen i lengre tid. Jeg jobber daglig i mast. DAB, DDT, FM og radiolinjer jobber jeg aldri foran mens de er i drift. Kan godt klatre forbi disse antennene, dog er jeg bak, så jeg blir ikke eksponert for strålingen. Vi har instrukser for at vi kan jobbe foran en antenne i f.eks 3 minutter for så å ha en pause på 2 timer.
Mobil antenner uavhengig om det er GSM, 3g eller 4g har jeg ingen problemer med å klatre forbi.

Må bare påpeke: Hvis dere mener at det å klatre i mast uten sikring er en manndomsprøve... Det er i så fall noe av det teiteste jeg har hørt om. Tenk om dere sklir på 10-50m. Hva skjer da? Da må kameraten deres skrape dere opp fra asfalten...
Sist endret av Sondresu; 20. desember 2014 kl. 21:00.