Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1213
noen som vet om et program med samme funksjon som MS visual C# tenkte å lage meg en IR musepeker med hjelp av et webcam. det ville gjort hverdagen min en del enklere
C# har vel en slags linux støtte?
IR musepeker er vel ikke fult så lett å lage?
ganske enkel egentlig http://www.instructables.com/id/Cont...aser-or-IR-pen
Sist endret av skeptfisk; 17. mars 2009 kl. 22:18.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
"Samme funksjon", vel. Du har jo java da. Dog, du kan kjøre C# under linux også. Mono.
har tenkt å lage noe sånt http://www.instructables.com/id/SB3O7SXFJBYZ3UC/ problemet er at dette er for windows, jeg har ubuntu, jeg er ikke særlig god med pc. hvordan kan jeg få til å lage den musepeker funksjonen med Open Source?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
I og med at de har gitt ut kildekoden, er det allerede OpenSource. OpenSource er en ideologi og ikke et program. Etter å ha dykket litt kjapt ned i kildekoden til det de har skrevet, nei jeg tror ikke dette er et mål du kan sette forran deg i nærmeste framtid. Du kan alltids prøve under mono, men jeg tviler på at koden og referansene vil fungere spesielt bra. For ikke å snakke om at webkamera ikke fungerer på samme "måten" under Linux som i Windows.

Men en omskriving av prosjektet deres til et annet språk vil gjerne ikke være en så altfor stor oppgave. I tillegg kommer vel litt reversing av referansene de bruker.
Sist endret av m0b; 18. mars 2009 kl. 13:57.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
I og med at de har gitt ut kildekoden, er det allerede OpenSource. OpenSource er en ideologi og ikke et program. Etter å ha dykket litt kjapt ned i kildekoden til det de har skrevet, nei jeg tror ikke dette er et mål du kan sette forran deg i nærmeste framtid. Du kan alltids prøve under mono, men jeg tviler på at koden og referansene vil fungere spesielt bra. For ikke å snakke om at webkamera ikke fungerer på samme "måten" under Linux som i Windows.

Men en omskriving av prosjektet deres til et annet språk vil gjerne ikke være en så altfor stor oppgave. I tillegg kommer vel litt reversing av referansene de bruker.
Vis hele sitatet...
takk, da ble jeg litt smartere. jeg får legge dette prosjektet på hylla til jeg gidder å bruke windows igjen, eller noen pønsker ut en linux basert løsning
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
snippsat: Nå er vel ikke dette snakk om noe vanlig IR overføring.

skeptfisk: Har du sett på løsninger som http://www.youtube.com/watch?v=5s5EvhHy7eQ ?
Jeg vil tro dette er noe mer optimalt enn et webkamera og en laserpenn.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
OpenSource er en ideologi
Vis hele sitatet...
Heh, FSF er nok uenig i det, og vil heller si det er en utviklingsmodell ^^
Sist endret av Jonta; 18. mars 2009 kl. 20:24.
Sitat av z0p Vis innlegg
snippsat: Nå er vel ikke dette snakk om noe vanlig IR overføring.

skeptfisk: Har du sett på løsninger som http://www.youtube.com/watch?v=5s5EvhHy7eQ ?
Jeg vil tro dette er noe mer optimalt enn et webkamera og en laserpenn.
Vis hele sitatet...
ikke noe overføring det er snakk om, IR lyskilden vil ikke vi mennesker klare å oppfatte, men webcammet ser IR lyset. og meninga er å orientere musepekeren etter lyset som webcammet oppfatter.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
ikke noe overføring det er snakk om, IR lyskilden vil ikke vi mennesker klare å oppfatte, men webcammet ser IR lyset. og meninga er å orientere musepekeren etter lyset som webcammet oppfatter.
Vis hele sitatet...
Om det er dét du vil gjøre finner du kanskje noe interessant her?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Jonta Vis innlegg
Heh, FSF er nok uenig i det, og vil heller si det er en utviklingsmodell ^^
Vis hele sitatet...
Hirr, ja jeg glemte jo at vi har et samfunnsforum her på bruket. Jeg ser at ordvalget mitt absolutt er uheldig.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
ikke noe overføring det er snakk om, IR lyskilden vil ikke vi mennesker klare å oppfatte, men webcammet ser IR lyset. og meninga er å orientere musepekeren etter lyset som webcammet oppfatter.
Vis hele sitatet...
Nettopp, og modulene det var snakk om er vel ment for mottak av kommandoer fra fjernkontroll via IR..
Sitat av z0p Vis innlegg
Nettopp, og modulene det var snakk om er vel ment for mottak av kommandoer fra fjernkontroll via IR..
Vis hele sitatet...
nei den tanken skrinla jeg ganske fort
▼ ... over en uke senere ... ▼
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg prøvde meg på dette nå i en ledig stund, og som jeg fryktet er ikke dette brukbart til annet enn noen timer tidsfordriv. Jeg lagde en IR-penn av en IR diode fra en gammel fjernkontroll, et AAA batteri, en bryter og en gammel tusj.
Dette fungere ikke i et rom med lys eller lysrefleksjoner. Det kan være fornuftig å modifisere kameraet til et IR-kamera, men det hadde jeg ikke muligheten til å prøve da jeg ikke har et kamera å ofre.
Under optimale forhold og en kraftig IR diode som har en høy utgangsvinkel vil det fungere, men det er for treigt til at det kan brukes.

Jeg skal se om jeg får testet dette med wii-mote når jeg får anskaffet med en bluetooth-adapter som fungerer, og noen bedre dioder. Jeg har mye større tro på den løsningen, da den faktisk er laget for oppgaven, og kan trace fire punkt samtidig.