Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1155
Jeg opplevde noe litt rart da jeg bootet opp Ubuntu (8.10) før i dag. Når det laster får man jo opp Ubuntu logoen med en progressbar som fyller seg etterhvert. Denne fylte seg helt fint, som vanlig, men helt på slutten (eventuelt etter at den var ferdig, er ikke 100% sikker) så byttet den til svart bakgrunn og flere linjer med tekst.

Dette har jeg ikke opplevd før så jeg prøvde å se hvorfor denne kom opp. Teksten så ut som linjer i en loggfil eller noe, jeg la også merke til et par programnavn så jeg regner med at den viste oversikt over programmer som var lastet eller noe sånt. Den nederste linjen derimot startet med noe sånt som "Your system has ...." som jeg oppfattet som en feilmelding/advarsel/lignende. Desverre fortsatte så maskinen å boote og byttet til helt svart skjerm før den viste loginscreen.

Jeg fikk logget inn, testet et par programmer, så alt ser ut til å fungere. Så prøvde jeg å sjekke system logs for å se om jeg kunne finne igjen denne beskjeden var slik at jeg eventuelt kunne finne ut hva det gjaldt, sånn i tilfellet det var noe galt. Jeg prøvde å søke/skumlese gjennom de loggene men jeg fant ikke noe. Jeg prøvde også å reboote for å se om jeg fikk samme beskjeden igjen, men det gjorde jeg ikke.

Så spørsmålet mitt er todelt; noen som vet hvor (om?) jeg kan finne den aktuelle logfilen å se i, eventuelt hva det kan skyldes?
Eventuelt er det et random bug jeg kan ignorere så sant det ikke dukker opp igjen?
Sist endret av EmanOn; 20. februar 2009 kl. 20:43.
Sjekk /var/log/messages .. eventuelt dmesg .

Mest sannsnylig, så har den kjørt en kontroll av harddisken din, dersom du har bootet maskinen din X antall ganger.
bare drit i det, random bug som du sier mest sannsynlig, men altså, så det noe lignende sånn som dette her ut:
[2.730978286] Your system has a ...

??
for det er nemlig sånn der kernel debug
Trådstarter
Fant ikke noe i /var/log/messages.
Men, omtrent det samme skjedde en annen gang jeg bootet, og denne gangen fikk jeg faktisk med meg mesteparten som stod der.
Meldingen var omtrent "Your CPU does not supports extensions to run KVM. Does nothing."
Så jeg søkte litt rundt for å finne ut hva KVM er for noe, og fant denne siden her https://help.ubuntu.com/community/KVM.
Ok, så den er for å kunne kjøre virtual machines. Spørsmålet er da om den er noe jeg trenger eller kan avinstallere.
Fordi; jeg hadde tenkt å sette opp en virtual machine for å se hvordan det fungerer og teste ting på den osv.
Først installerte jeg Virtual Machine Manager (under legg til/fjern programmer), men den fikk jeg ikke til å fungere. Det ser ut som om KVM ble installert samtidig (http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel-...nagement_Tools), og det kan jo være grunnen til at det ikke fungerte.
Så jeg fjernet Virtual Machine Manager og installerte VirtualBox (også under legg til/fjern programmer) isteden, som funket helt fint.
Så jeg lurer på om noen vet om jeg kan fjerne KVM, eller om det kan påvirke VirtualBox?
tviler på at det vil påvirke Virtualbox, men har aldri vært borti det der
Reboot, så virker den normalt igjen ;D
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan få bytte ut ubuntu progressbar med vanelig terminal oppstart ved og trykke Alt+F1, meningen med dette er og se hva som går galt under oppstart... De fleste kommer opp som "OK" er det noe feil så kommer det "FAILED"
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Tipper det var fsck som sjekket disken dinfor feil.
Det gjør den om visse kriterier er oppfylt, f.eks disken har blitt mountet så og så mange ganger, eller lignende.
Trådstarter
Sitat av leopex Vis innlegg
Du kan få bytte ut ubuntu progressbar med vanelig terminal oppstart ved og trykke Alt+F1
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Alt ser ut til å komme opp med OK.
Jeg fjernet forøvrig KVM for en stund tilbake og har ikke sett noen "rare" meldinger siden.