Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1848
Har installert Linux på pc`n. Nå skal jeg inst. Windows igjen, men den sier at jeg må ha et NTFS filsystem for å installere. Hva gjør jeg for å få til dette. Når jeg prøver å formatere under begynnelsen av Windows installasjonen får jeg bare en lang feil kode. Er det en engel der ute som orker å forklare dette for meg så er jeg evig takknemmelig

Har forstått at jeg kan bruke et program som heter Gparted, men i menyen der det står: "Formater til->" er det grået ut, så går ikke å trykke der.
Sist endret av axelaxel; 25. februar 2009 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
bruk kommandoen mkfs.ntfs

for eksempel:

mkfs.ntfs /dev/sda1

eller hvis du ikke har den så hvis du bruker ubuntu: sudo apt-get -y install ntfsprogs
Sist endret av hamburger; 25. februar 2009 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hamburger Vis innlegg
bruk kommandoen mkfs.ntfs

for eksempel:

mkfs.ntfs /dev/sda1

eller hvis du ikke har den så hvis du bruker ubuntu: sudo apt-get -y install ntfsprogs
Vis hele sitatet...
Fikk dette når jeg skrev det:

axel@axel-laptop:~$ sudo mkfs.ntfs /dev/sda1
[sudo] password for axel:
/dev/sda1 is mounted.
Refusing to make a filesystem here!
du kan ikke gjøre sånt når du er bootet opp, du trenger en livecd

EDIT: gi meg outputten av: ls -l /dev/sd*

og: "ls -l /dev/hd*"

mer edit: skal du bare ha windowns på lappisen? eller skal du dualboote?
Sist endret av hamburger; 25. februar 2009 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hamburger Vis innlegg
du kan ikke gjøre sånt når du er bootet opp, du trenger en livecd

EDIT: gi meg outputten av: ls -l /dev/sd*

og: "ls -l /dev/hd*"

mer edit: skal du bare ha windowns på lappisen? eller skal du dualboote?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med outputten av bla bla..? Jeg har ikke peiling på linux desverre. Så er litt gresk for meg.. Jeg skal kun ha en partisjon evt. 2 partisjoner og kun Windows. Hva gjør jeg enkelt og greit? Setter inn live cd`n og skriver inn disse komandoene i terminalen?

Jeg tror jeg har 3 partisjoner.. Ihvertfall som jeg kan se i Gparted.. sda1 , sda2 og sda 5. Testet å skrive denne komandoen på sda5, og fikk dette:

axel@axel-laptop:~$ sudo mkfs.ntfs /dev/sda5
Cluster size has been automatically set to 4096 bytes.
Initializing device with zeroes: 100% - Done.
Creating NTFS volume structures.
Error writing to /dev/sda5: Input/output error.
Couldn't write backup boot sector. This is due to a limitation in the
Linux kernel. This is not a major problem as Windows check disk will create the
backup boot sector when it is run on your next boot into Windows.
Setting the volume dirty so check disk runs on next reboot into Windows.
mkntfs completed successfully. Have a nice day.
Sist endret av axelaxel; 25. februar 2009 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ehhh, brenn ut gparted på livecd, og stapp den inn i dataen din, også fjerner du alt røsket som har med linux og gjøre da, hvis du ikke er glad i linux, også lager du noen parisjoner med ntfs for windows

sda5 er ikke en partisjon, men egentlig bare en extended ting av harddisken

videre utover der ligger swap partisjonen. ikke prøv å kødd nå gutt.

du kommer ingen vei, du må brenne ut livecd

hvorfor skal du bytte btw?
Sist endret av hamburger; 25. februar 2009 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Går det ikke å starte opp pc`n med linux install cd`n og skrive inn sudo mkfs.ntfs /dev/sda1 og sudo mkfs.ntfs /dev/sda2 i terminalen? Blir de ikke formatert til ntfs system da? Også restarte å sette inn win cd? Vet jeg kan utrolig lite om dette, derfor jeg er ganske fortvilet også.. :/ Jeg vil gjerne ha tilbake fra Windows for det kjenner jeg ganske godt.. Fikk bare lyst til å teste linux.

Om det jeg skrev evt ikke går, hvordan brenner jeg ut gparted? Jeg la det inn ved å bruke legg til / fjern knappen under programmer i menyen.
det du skrev går absolutt ikke, eller kanskje, men i grunn ikke, da må du kanskje laste ned massevis av moduler eller noe sånn.

http://heanet.dl.sourceforge.net/sou...d-0.3.4-11.iso

last ned den isoen, så brenner du med kommandoen:

cdrecord [iso filen du lastet ned]

eller finn et grafisk program ffs
Du kan starte opp live-cdn og legge inn gparted på nytt. Så partisjonerer du som du vil.
Sitat av hamburger Vis innlegg
det du skrev går absolutt ikke, eller kanskje, men i grunn ikke, da må du kanskje laste ned massevis av moduler eller noe sånn.

http://heanet.dl.sourceforge.net/sou...d-0.3.4-11.iso

last ned den isoen, så brenner du med kommandoen:

cdrecord [iso filen du lastet ned]

eller finn et grafisk program ffs
Vis hele sitatet...
Ok, da laster jeg den ned, og brenner den som en ISO fil på cd`n? Skal jeg starte opp med denne da? Kommer det evt. noen meny når jeg gjør dette? Hva blir det enkleste om jeg skal ha Windows, formatere begge til ntfs, eller?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Du kan starte opp live-cdn og legge inn gparted på nytt. Så partisjonerer du som du vil.
Vis hele sitatet...
hva mener du med det?
Akkurat det jeg sa i grunn. Du starter opp live-cdn og installerer gparted. Så formaterer du diskene akkurat som du vil ha dem.

Mer eller mindre det samme som å starte opp en gparted live-cd som den du linket til, men da slipper han å laste ned den. Han har jo sikkert brukt en live-cd til å installere linux-distroen sin...
Han kan vel like gjerne bare slette partisjonene fra Gparted. Når han så booter Windows og velger innstaler så blir disken formatert automatisk.
Gjorde dette da jeg hadde prøvd Linux første gang.
Kan noen bare gi meg den enkleste oppskiften på dette? Steg 1 - 5 eller noe på hvordan jeg får NTFS system igjen slik at jeg får installert windows?
Min løsning er å boote opp liveCD'n. Starte Gparted. Slette partisjonene. Nå velger du om du vil lage NTFS selv eller la Windows gjøre det.
Sett inn Windowsplata. Restart og innstaler.
jeg hadde problemer med å få installert windowns en gang, da hadde jeg ikke noe som helst filsystem på hardisken, hadde tatt og zappet (nullet ut) mbr og partisjonstabllene og alt det der, også et par hundre blocks nedover hardisken, da ville ikke wincden starte, så jeg tok manuelt og lagde ntfs på begynnelsen, da virket det, så jeg anbefaler at du lager ntfs med gparted
Hei

Jeg har det samme problemet, men nå fant jeg ut hvordan jeg kunne få ut ubuntu Men på en liten hjemmeserver (for backup osv) så er det kanskje like greit å ha ubuntu på den gamle kassen i forhold til win xp?

Tror det er en 1,5 ghz maskin med 512 ram eller noe sånt.

Men i ubuntu 8.10, er det mulig å koble til hdd'er også finner den diskene selv (auto mount) eller må jeg selv "mounte" hver disk?

mvh D
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Hei

Jeg har det samme problemet, men nå fant jeg ut hvordan jeg kunne få ut ubuntu Men på en liten hjemmeserver (for backup osv) så er det kanskje like greit å ha ubuntu på den gamle kassen i forhold til win xp?

Tror det er en 1,5 ghz maskin med 512 ram eller noe sånt.

Men i ubuntu 8.10, er det mulig å koble til hdd'er også finner den diskene selv (auto mount) eller må jeg selv "mounte" hver disk?

mvh D
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kan noe serlig om Linux, vil jeg tro at ubuntu er det beste ja
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Hei

Jeg har det samme problemet, men nå fant jeg ut hvordan jeg kunne få ut ubuntu Men på en liten hjemmeserver (for backup osv) så er det kanskje like greit å ha ubuntu på den gamle kassen i forhold til win xp?

Tror det er en 1,5 ghz maskin med 512 ram eller noe sånt.

Men i ubuntu 8.10, er det mulig å koble til hdd'er også finner den diskene selv (auto mount) eller må jeg selv "mounte" hver disk?

mvh D
Vis hele sitatet...
linux kjærnen (kernel) finner block devicene automatisk som vanlig (/dev/sd*, /dev/hd*)

du kan velge selv hvor du vil ha diskene montert, for eksempel:

mkdir /home/sau/harddisk

også for å permanent få den montert der:

sudo nano /etc/fstab

gå helt ned i filen og på en ny linje skriver du:

/dev/sdxx /home/sau/harddisk ext3 defaults 0 0

hvor du bytter ut
sdxx med din harddisk, for eksempel /dev/sda1 a betyr hvilken harddisk det er og tallet, i dette tilfellet 1 betyr partisjonsnummer

ext3 bytter du ut med filsystemet, hvis det er fra en windowns maskin og er ntfs, så skriver du ganske enkel bare ntfs der.


defaults betyr bare at du bruker de vanlige optionsene

0-ene betyr at du ikke sjekker tingen på oppstarte, tror det er mer bare for sånn ext2-4 ting.
Hei

Tusen takk for god forklaring! Dette må testes ut etterpå. Har montert en disk i denne, men den måtte jeg montere selv med mountmanager

mvh D
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Hei

Tusen takk for god forklaring! Dette må testes ut etterpå. Har montert en disk i denne, men den måtte jeg montere selv med mountmanager

mvh D
Vis hele sitatet...
ingen årsak, jeg fstabber som bare juling på serveren min jeg^^