Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1634
Heisann!

Er det noen her som har erfaringer med og bli seponert, brått eller ei fra A og B preparater?
Tenker mest opioider og benzodiazepiner.

#pasienten
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har i en alder av 33 aldri fått benzo eller opioder hos fastlegen min Jeg har tryglet å grått forran legen min flere ganger pga angst. Jeg har endt opp med noen elendige c preparater hver gang. Har sluttet og begynt nye c preparater flere ganger. Jeg liker ikke bivirkningen
Anonym bruker
"Rik Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har bråseponert fra benzodiazepiner flere ganger, og jeg blir like dårlig hver gang.. Er forøvrig 27 år å har fått både sobril, apodorm, valium, og ulike z-hypnotika når jeg «trenger» det. Skal sies jeg blander ofte disse medisnene med lyrica, har en mistanke om at pregabalin forverrer abstinensene når jeg går tom for alt samtidig.
Mulig jeg er dum, men jeg sliter litt med å skjønne sammenhengen mellom overskrift og tekst i OP.
Hvis fastlegen først har satt deg på A og B preparater så vill de jo også ha en forsvarlig seponerings plan.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ønsker helst et slags benzo for jeg liker ikke å stå fast på en medisin jeg må ta hver dag. har forklart at angsten min ikke er konstant , men kommer nå og da. Da er det panikkangst, som jeg opplever kanskje 5-10 ganger i året. Han begrunner det med at jeg er ung ,(tidlig i 30 åra) Og at det er vanedannende. Det vet jeg jo. Men hallo
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ønsker helst et slags benzo for jeg liker ikke å stå fast på en medisin jeg må ta hver dag. har forklart at angsten min ikke er konstant , men kommer nå og da. Da er det panikkangst, som jeg opplever kanskje 5-10 ganger i året. Han begrunner det med at jeg er ung ,(tidlig i 30 åra) Og at det er vanedannende. Det vet jeg jo. Men hallo
Vis hele sitatet...
Det folk ikke skjønner er at leger vil helst ikke være ansvarlige for at unge mennesker havner på sterkt vanedannede medisiner og kanskje ender opp som avhengig.

Når du ennå sier at du bare har et par episoder i året skjønner jeg virkelig ikke hva du skal med benzo?
Det gjør det bare verre for du blir avhengig av ha en quickfix når angsten kommer, du vil få mere angst og mentaliteten du får sier deg at du trenger mer benzo og vipps så er du inne i en ond sirkel.

Derfor får man ikke benzo mot angst, de som får det fikk det lenge før det ble almen viten at benzo behandling gjør ting verre i det lange løp og er nå avhengig av denne quickfixen, leger har lært av sine feil.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
men z hypnotika virker det som de ikke har problemer med å skrive ut. Jeg har faktisk brukt imovane når jeg har nærma meg et angstanfall, og det funker som bare rakkern. Hadde jeg sagt det til legen hadde jeg nok ikke fått det heller. Legen må behandle pasienter individuelt og ikke stå fast i sine prinsipper. Jeg vil påstå at hadde jeg hatt et potent benzo liggende så hadde jeg brukt det kun ved behov. og ikke daglig som jeg gjorde med disse c preparatene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
nordaførr
Trådstarter
13 2
Poenget er bare at jeg har lest her og der om pasienter som ikke får benzo og/eller opioider hos fastlege, eller de som står på dette fast, feks: En person med diagnosert avklart smertetilstand fra smerteklinikk samt oppstart på A preparat, tom blå resept på alt av opiater for sterke kroniske smerter.

Lege trapper ned, selv om spesialister sier at det skal ikke seponeres. Legen sier han bestemmer. Aldri misbruk eller no.

Kan fastlege, altså en helt vanlig allmennlege overstyre en overlege eller professor innenfor smertemedisin? Tydeligvis.
Var ei jente som ble hjemmeværende pga dette, og flere klarer ikke og holde seg i jobb.

Har selv blitt trappa ned til vanlig startdose for folk som ikke bruker opiater. Dette merkes på livskvalitet og alt.
Kroniske syke pasienter "maser bare", "trenger ikke smertestillense", "du kan ikke bruke det"-selv om det står i vedtak fra helfo.
Masse prat om vanedannende osv, men det er jo da vurdert av et tverrfaglig team med psykiater, overlege, anestesiolog osv.

Og fastlegen spør om råd, og gjør tvert motsatt.