Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3075
Wel...

Kjøpte meg nytt hovedkort, prosessor ++ annet knask!
Bygde Pc'n med god tro på meg selv, men nå er mine ambisjoner knust!
PC'n krasjer når jeg f.eks skal spille Delta Force 3, eller når jeg kjører 3dMark 2000, sinnsykt irriterende.

Noen som kan hjælp meg???

Noe jeg har lagt merke til er at krasjen virker "tidsavhengig"
EX: starter opp DF3 og begynner 1st mission, ca 2 min inn i spillet henger maskinen helt, må bruke "svenskeknappen" (reset).
Hvis jeg starter spillet og lar det stå i menyen, låser maskinen seg da også!

I 3dMark 2k så kjører jeg default benchmark! Kjører gjennom de 3 helikopter testene- OK kjører 1st adventure test-OK, men ca 22sek inn i andre adventure testen låser den seg helt! ergo "svenskeknapp"

Pc'n låser seg ikke i andre spill ex Driver. Låser seg heller ikke i Win98SE/2k.

Har prøvd med å oppdatere skjermkortdrivere (ver 6.50, ver 7.58) har disablet all form for APM (advanced power management), maskine er ikke overklokket på noen måte!

Noen som har noen tips?? Takker meget!

[securitymember]

PC Konfig:
  • AMD Socket A T-Bird 900Mhz OEM
  • Abit KT7A -Via KT133A -ATA 100
  • Creative Soundblaster Live! 1024
  • Orginal SDRAM PC133 128Mb 7-7,5ns
  • Seagate IDE ATA100 30GB "U5"
  • CardExpert AGP nVidia GeForce 2MX 32MB "Golden Sample"
  • Cooler Master Vifte for CPU opptil 1,3Ghz
MINST 12år
tore-'s Avatar
Jeg hadde et lignende problem, etter et hvis antall min og sek låste pcen seg.
Det eneste som hjalp var å reinstallere windows.

Er sikkert ikke noe problem for deg, helt ny pc med sikkert ikke shiten installert enda....
MINST 12år
tore-'s Avatar
Hjalp dette eller?
Eh, tore-? Maskinen er jo helt ny. Hvorfor skal han formatere på nytt da? Hvis det ikke er en gammel HD...

Men jeg har også samme problem. Hele tiden når jeg skal spille dungeon keeper 2 låser maskinen seg.. Det må jo være noe med windows (hvis du ikke vet hva det er, skyld på windows )
tore-
Been there, done that! No difference.
d34dGh0Zt
Det er en splitter ny disk!!!
Akkurat. Da er det jo ikke noe vits i å reformatere...
Hvis dette er et problem med Win98SE så kan jeg jo lissom ikke bare ringe Microsoft Kundestøtte...

"beep.....beep"...
"Microsoft Kundestøtte, Harry Dagenes, Godag!"
"øøøø, vel æ har et prob med den derre Win98 tignen deres"
"javel... kan jeg få registreringsnummeret ditt??"
"oy... de vakke noe, ringte feil....."

hehe...

du kan jo prøve med win2k eller xp og se om det hjelper...
jeg hadde samme problemet da jeg kjøpte min tbird 900 mhz. det jeg hadde glemt var å innstallere VIA driverne eller noe sånt, og da jeg innstallere dem funka det fint. kan også hende du bør prøve å formatere og legge inn windows osv på nytt selv om den er ny.. men pass på at du har directx og drivere som det skal være slik at ikke det er grunnen..
Jaaa...
frittjaaff - har prøvd med 2k! samma drittfeilen der hmmhmhffrr..


zeth - Jau har installert DirX 8.0 og nyeste Via 4-1 drivere! Kan jo for den saks skyld format c: og legge det inn på nytt.. Forbasket irriterende!

Wel...
Formatterte disken, la inn Win98SE!
Første jeg gjør, etter reboot: Installerer Via Service Pack 4.26 (den som følger med hovedkortet), reboot, legger inn lydkort, reboot, legger inn skjermkort, reboot, alt ser helt topp ut!
Installerer 3dMark 2000. Kjører Default Benchmark. og typisk ca20 sek inn i Game 2 - Adventure - High Detail! (altså tredje testen, når man flyr forbi en haug med menn i røde drakter) LÅSER driten seg igjen!!! #¤&?£$@´!!!!!

Restarter og går inn i:
BIOS -> Pc Healt Status= CPU core 38°C.
Er dette kansje en smule høyt?

Hjelp/forslag mottas med Stor Takk!
Better than thou.
såvidt jeg vet er dette faktisk ganske lavt (vanlig)...
Legg i Win 98 engelsk (ikke SE) du.. Det er den minst buggete windows versionen.. Ellers kan det jo være siden dette bare skjer i noen spill/programmer at du har krysset av for noe spess på, f.eks., skjermkortet i disse programmene/spillene som det ikke har støtte for..
Sist endret av Carlo; 27. mai 2001 kl. 18:24.
Har ikke gjort noenting med spill enda (se forrige post, har formattert!) Krasjer nå i 3dmark 2k! Har oddatert skjermkortdriver til ver 6.50 Dette er de offisielle fra nVidia! Kortet er heller ikke overklokket!
En kamerat har samme kortet og har klokket dette opp noe Sinnsyykt!

Kjedelige saker!

Hmm har bare den versjonen av Win98... Har en haug av Win2000 versjoner. Men Win2k er jo ikke akkurat beregnet på spill!
Pluss.. Har den Win98 versjonen på gammelmaskinen og den har ikke krasjet siden forrige formatering, ca 9mnd siden!
det er en gammel sliter!
Pentium 133, 128 mb EDO ram, 2Gb Seagate og 3Gb Quantum, Tseng labs STB 128 skjermkort!
Better than thou.
Det er jo også et velkjent (?) faktum at ikke all hardware er kompatibel med hverdandre.. Kanskje skjermkortet og hovedkortet ikke liker hverandre..?
hørt om det, men ville den da ikke også krasje i Windows også???
Better than thou.
ikke nødvendigvis..
Er vel selve 3d-aksellatoren (vettafan hvordan det staves) som krasjer her... Noen forskjell på om du bruker direct3d/openGL og hva de heter alle sammen?
Sist endret av dephic; 27. mai 2001 kl. 20:32.
kansje inne på noe der... 3dmark2k tester vel direct3d.. kansje... Får prøve litt til....

Keep the tips coming. Gladly Apretiated (ellernosånt)
De fleste spill kan vel kjøre under både OpenGL og Direct3D. For eksempel DF3. Prøv å bytte mellom disse og se om det blir noen forskjell...
Testa med Halflife. Funker utmerket i Direct3D men krasjer i Open GL!!!

Noen forslag, driveroppdatering? Skjermkortet skal støtte dette fullt ut!
Med mindre du finner noen nye drivere/patcher på produsentens websider tror jeg dette blir vanskelig..
WEll... det finnes jo tusenmillioner forskjellige driver til skjermkortet mitt!!! så på www.the-ctrl-alt-del.com
MASSER av dem. Vanskelig å velge!
jeg hsuker da jeg skulle tweake skjermkortet mitt, funket ikke opengl til slutt....

jeg måtte ta vekk alle driverne til gfx kortet, og legge dem til på nytt fra cden....

da funket det, mener jeg
▼ ... noen uker senere ... ▼
En kamerat hadde akkurat samme problemet, hos han var det hovedkortet som ikke passet med skjermkortet. Han hadde nesten helt likt oppsett som deg. Han tok bare å byttet hovedkort til et Asus. Nå "flyr" han avgårde som en stukken gris. Kan kanskje hjelpe for deg også?. Verdt et forsøk
hum, hadde en masse problemer med pcen pga ustabil ram. jeg prøvde å bytte ALT, untatt rammen, det var jo tross alt 100mhz ram og det var det jeg trengte+ at den var krute stabil på den andre maskinen min...

og, det kresja kun på spill og grafikk, ikke win

siden jeg kjøpte meg ny ram har jeg ikke fått blåskjermer eller lookups i det hele tatt. Lån deg en ny brikke og prøv ut...



meitemark
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har nå skiftet PSU, RAM, HD, og testa hovedkortet hos en kamerat(funker PERFECT)

Hva inni svarteste helvete er dette for noe?? Har alle de nyeste driverene!! Satte serveren på jobb til å laste ned alle! (hehe)

Vurderer å pælme hele driten på sjøen og kjøpe en PowerMac G4 Dual 733Mhz 1,5Gb Ram!

GRRR
spellingnazi
canonix's Avatar
Så du hadde installert via 4-in-1.
Jeg har hatt en sinnsykt ustabil PC. (1.2Ghz, geforce2 pro)
Har du prøvd å bruke pc'n UTEN 4-in-1 ?
Er den like ustabil da?

Problemet mitt var at jeg hadde feil Via-drivere.

Nå funker den som bare F
Har de siste driverene! Det merkelige er jo at den funker OK i 2000.... Det er bare i 98 den krasjer!

hmmm
rekylvinyl.no
for meg høres det ut som et helt vanelig kjølingsproblem for graffikkortet.
har du vifte på kortet?
har tatt på baksiden av koretet der hvor på andre siden gpu (graffikcpuen) sitter? er det veldig varmt?

metrom
nei jeg har ikke kjent på kortet... det er ikke noen vifte på det heller.... har en liggende kan jo montere den..men varme skulle jo ikke være noe stort problem, jeg har ikke overklokka gpu'en, har heller ikke "lokket" på pc'n.????
spellingnazi
canonix's Avatar
Hvis den funker stabilt i win2k, hvorfor vil du ha win98 ?
De fleste spill fungerer vel i win2k?
Er ikke HELT sikker men du mister vel ikke SÅ mange FPS på win2k framfor win98?

Hilsen fra en som sverger til win2k.
(Ikke mobb, jeg har linux på en PC hjemme også. heh)
Vurderer seriøst å gjøre det!!!! Men hva med XP?
Jeg hadde tenkt å foreslå problemer med statisk elektrisitet, men det ser ikke ut som dette var noe bra forslag allikevel...
Hvis visse ting fungerer på win2k, men ikke win98 så tyder det kanskje på at hovedkortet rett og slett er for nytt for win98?
(heng meg hvis jeg tar feil, jeg har bare skumlest igjennom alle de andre postene...)
Hvis det er temperaturen som er problemet (noe som ikke synes å være tilfellet) så kanskje litt kjølepasta eller en kjøleribbe kan bidra med å senke tempen.
rekylvinyl.no
Originally posted by [securitymember]
nei jeg har ikke kjent på kortet...
Vis hele sitatet...
det var selfølgelig ikke ment som et spørsmål, gjør det!

det trenger ikke ha noe med om du har oc eller ikke, du kan ha vært uheldig med skjermkortet ditt, du vet at det er stor variasjon på hva 2 nesten identiske cpuer kan klare av oc.
wiz:
Kan ha noe med det å gjøre, leste noe enellerannen plass.. om win98-AbitKT7A...
Kjølepasta er på plass, av typen SilverCompound!! RÅDYR!
metrom:
Skal gjøre det!
Har du sjekket Paul's KT7FAQ?

http://go.to/kt7faq/
http://www.iconticforums.com/ har også veldig mange kt7 brukere.
Les gjennom faq'en først i allefall..
metrom:
Jeg har nå kjent på kortet! Ikke spes varmt.
OG kjøleribba på CPU'en er på ca 32 grader. Så jet tviler på varme problemer!

Binary:
Har sjekka ut begge to! Ikke stor hjelp å få derfra. MEN takk for tipset uansett

Har nå W2K, funker uten problemer , men spillene jeg spiller mest av funker ikke!!!! CIV2 blant annet!