Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 13663
Anonym bruker
"Mulig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobber som sykepleier og fikk for noen dager siden innkalling til samtale med ledelsen etter at det har kommet bekymringsmelding fra en kollega om at jeg bruker cannabis på fritiden. Jeg innrømmet (dessverre) at dette er tilfelle, og at jeg har røyka sporadisk, men aldri i sammenheng med jobb. Jeg er nå tilbudt en ruskontrakt med urin/blodprøver som krav for å få beholde lisens.

Selv ser jeg på mitt forhold til cannabis som svært sunt og overhodet ikke et problem for min jobb, men samfunnet ser dessverre ikke slik på det. Jeg har brukt cannabis som et alternativ til alkohol, da jeg ikke liker å bli drita, men heller vil slappe av i sofaen med god musikk og gode venner.

Er det noen her inne som har lignende erfaringer? Hvor lenge foregår en slik testperiode? Hva om jeg velger å motsette meg tisseprøver, er det synonymt med å miste jobben?

Setter stor pris på svar! <3

Hilsen bekymret mann.
Tenker du mister jobben om du mister lisensen, så ja om du ikke tar urinprøver så vil du vel miste jobben..
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir sannsynligvis opprettelse av AKAN-avtale, og omdisponering av arbeidsoppgaver. AKAN-avtaler er individuelle, men to år er normen i staten. Du må regne med at det sendes melding til fylkeslegen, som igjen muligens sender saken over til Helsetilsynet. Du får selv avgjøre om du ønsker å gå med på en AKAN-avtale, men om du ikke gjør det, kan du risikere å miste jobben.