Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 13663
Anonym bruker
"Mulig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobber som sykepleier og fikk for noen dager siden innkalling til samtale med ledelsen etter at det har kommet bekymringsmelding fra en kollega om at jeg bruker cannabis på fritiden. Jeg innrømmet (dessverre) at dette er tilfelle, og at jeg har røyka sporadisk, men aldri i sammenheng med jobb. Jeg er nå tilbudt en ruskontrakt med urin/blodprøver som krav for å få beholde lisens.

Selv ser jeg på mitt forhold til cannabis som svært sunt og overhodet ikke et problem for min jobb, men samfunnet ser dessverre ikke slik på det. Jeg har brukt cannabis som et alternativ til alkohol, da jeg ikke liker å bli drita, men heller vil slappe av i sofaen med god musikk og gode venner.

Er det noen her inne som har lignende erfaringer? Hvor lenge foregår en slik testperiode? Hva om jeg velger å motsette meg tisseprøver, er det synonymt med å miste jobben?

Setter stor pris på svar! <3

Hilsen bekymret mann.
Tenker du mister jobben om du mister lisensen, så ja om du ikke tar urinprøver så vil du vel miste jobben..
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir sannsynligvis opprettelse av AKAN-avtale, og omdisponering av arbeidsoppgaver. AKAN-avtaler er individuelle, men to år er normen i staten. Du må regne med at det sendes melding til fylkeslegen, som igjen muligens sender saken over til Helsetilsynet. Du får selv avgjøre om du ønsker å gå med på en AKAN-avtale, men om du ikke gjør det, kan du risikere å miste jobben.
Det er ikke arbeidsgiveren din som avgjør om du beholder autorisasjonen, men tilsynsmyndighetene (altså kjeden fra og med Fylkesmannen).

Gitt at det er dokumentert at du faktisk innrømte bruk av cannabis overfor arbeidsgiveren din (f.eks. i et møtereferat eller noe annet dokument) ville jeg gått med på alt som kan føre til at du unngår at saken havner hos Fylkesmannen.
Sist endret av Jelass; 19. april 2018 kl. 22:32.
Endelig godt at kollegaen din fikk tipset om dette!

Tenk om du skulle få disponere kroppen din som du selv ønsker, og selv få ta ditt eget valg på om du ønsker å slappe av med alkohol eller det mindre brutale narkotikumet cannabis.

Synd de ikke ga deg fyken med en gang, slik de gjorde med meg da jeg var 20 år gammel og i en lignende situasjon.

Kanskje hadde du da endt opp nettopp som meg; å gå på en brutal psykisk smell (å miste jobben er en relativt vanlig årsak for suicid), slik at snøballen begynner å rulle og du ender opp som en utgiftspost av dimensjoner for samfunnet.

Alternativet kunne jo vært å fortsatt være en skattebetalende bidragsyter med hvertfall et snev av positivt selvbilde igjen.
____________________________
Føler med deg trådstarter.

Beste rådet jeg kan gi deg er rett og slett å spille på lag, avgi rene prøver. Når prøvetiden er over må du rett og slett vurdere hvor mye cannabis er verdt for deg. Om du velger å ta opp igjen gammel vane, så pass på å aldri nevn det for noen.

Kjedelig om det samme skulle gjenta seg i fremtiden - da kanskje også med konsekvenser i forhold til både sertifikat, juss og ikke minst egne barn.

Forsøk også å husk på at ja; du har brutt et reglement, men du har ikke gjort noe mer galt enn det utøvende homofile gjorde her til lands i 1971.

At profesjonelle helsearbeidere i 2018, med viten og vilje, tipser arbeidsgiver for å oppnå denne reaksjonen, er rett og slett kvalmende.
Sist endret av stranger; 19. april 2018 kl. 22:50.
Du kan prøve å endre forklaring og at du følte deg presset til å si det du gjorde for å spille på lag, selv om det ikke var sannheten. Du bør også nevne at kollegaen din har vært ute etter deg i lengre tid. Deretter går du selvsagt med på en urinprøve som må være ren. Det er den eneste utveien jeg ser.

Forøvrig skylder du kollegaen din et oppgjør, på en eller annen måte.
Regel 1: erkänn aldrig.

Tyvärr ligger ju skandinavien på medeltidsnivå när det gäller attityd till cannabis jämförelse med övriga Europa.

Hoppas det går bra för dig och att det inte blir allt för många prover.
Jeg er auenig med fleste her unntatt i at hvis du vil beholde jobb og autorisasjon så må du gå med på alt arbeidsgiver, fylkeslege/mann hiver etter deg. Slik er reglene.

Nå har det seg sånn at cannabis er ulovlig i Norge, og uansett hva andre mener så er det det.

Grunnen til at det er ekstra strengt i forhold til sykepleiere er at du er i en jobb hvor man ofte må ha ett klart hue og kjapp tenking. (vet ikke hvor du jobber så det kan hende det er annerledes der). Når du da har innrømmet bruk av en illegal substans så plikter arbeidsgiver og reagere, de kunne og reagert hvis mistankene mot deg var sterke.

Mest sannsynlig vil du bli satt på pisseprøver og de må være rene, en feil og det er ut og døra lukkes.

Kan jo og si at det samme hadde skjedd hvis du hadde hatt et problem med alkohol.

Det som betyr noe nå er om du vil ha jobb eller miste den på grunn av cannabis. Systemet er svart hvit og gir en lang f i hva dine meninger om Cannabis er. Så enten legger du cannabis på hyllaeller så mister du jobben.
Anonym bruker
"Mulig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, og takk for svar!

Det ligger nå an til at jeg må inngå rusavtale med jobb over en periode på TO år, med pisseprøver og hva enn de måtte finne på. Slik jeg ser det, er dette den eneste løsningen for å bevare både autorisasjon og integritet. En mildt sagt trist sak, spør du meg..

Noen som vet hvordan en slik testing eventuelt vil foregå? Har jeg krav på å styre noe selv, eller er jeg totalt umyndiggjort? Og er det noen juridiske gråsoner her jeg kan utforske?

Hilsen OP
Lureste for deg nå er nok bare å legge cannabis på hylla inntil videre. Lykke til!
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, og takk for svar!

Det ligger nå an til at jeg må inngå rusavtale med jobb over en periode på TO år, med pisseprøver og hva enn de måtte finne på. Slik jeg ser det, er dette den eneste løsningen for å bevare både autorisasjon og integritet. En mildt sagt trist sak, spør du meg..

Noen som vet hvordan en slik testing eventuelt vil foregå? Har jeg krav på å styre noe selv, eller er jeg totalt umyndiggjort? Og er det noen juridiske gråsoner her jeg kan utforske?

Hilsen OP
Vis hele sitatet...
Min erfaring er som følger:
1. ukentlige urinprøver hos fastlege (det er riktignok forståelse for fravær av prøver ved ferier o.l.)
2. tilfeldige innkallinger til blodprøvetakning hos bedriftslege. har skjedd meg 3 ggr på to år (er ferdig med avtalen min i juli)
Du får nok først urinprøver 1 gang i uken, også nedtrapping til hver 14 dag også en gang pr mnd. Anbefaler deg å følge dette slik at du beholder jobben. Hvor ofte har du røyket?
Føler med deg, helt tragisk at man i 2018 dikteres av noe som så åpenbart er idiotisk. Det er så ironisk, vi blir oppgitt over andre land hvor folk straffes for å innta alkohol, mens vi er på heksejakt etter cannabisbrukere her til lands. Argumentet om at "det er slik loven er" er så tafatt, det er akkurat det samme som å akseptere sharialov fordi det er "slik det er".
Her er en lignende sak hvor sykepleieren fikk en advarsel fra helsetilsynet: Tilsynssak

Han ble vurdert opp mot §57 i helsepersonelloven:

Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.
Vis hele sitatet...
Det ble ikke funnet grunnlag for å trekke autorisasjonen på bakgrunn av å ha røyket hasj på fritiden eller å ha oppbevart stoffet hjemme.

Imidlertid brukte de §56 som grunnlag for advarselen:

Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som har utvist en atferd som er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til vedkommende yrkesgruppe.
Vis hele sitatet...
De er litt rotete i argumentasjonen og nevner både dette med rusmidlers effekt og dette med at man har gjort et lovbrudd av en art som kan svekke den allmene tilliten. Uansett om det skyldes fordommer eller ikke, så er det nok enormt mange pasienter som ikke ønsker en sykepleier som bruker «narkotika». Så jeg kjøper argumentasjonen rundt allmen tillit. Jeg skjønner imidlertid ikke helt hvorfor de blander inn det at det kan være forbundet med dårligere evne til å gjennomføre jobben sin - det var jo allerede fastslått at det ikke gjaldt ham.

Det jeg ikke skjønner i din sak er hvem som har kommet med forslaget om urinprøver mot å få beholde autorisasjonen. Hvis det er arbeidsgiver som har kommet med en slik løsning, så har de ikke mandat til å ta fra deg autorisasjonen. Det de kan gjøre er å melde saken inn til helsetilsynet og få en behandling der. Forutsatt at historien din er edruelig fortalt og at du har gjort jobben din bra og uten fravær som kan tenkes å skyldes rus så kan jeg ikke tenke meg at du får mer enn en advarsel.

Ellers så kan det jo tenkes at det er spesielle forhold i arbeidskontrakten din, feks om du jobber med rus-pasienter eller noe slikt, men det går jo ikke på autorisasjonen.

Uansett så mener jeg at det ikke er så mye å tenke på her. For det første er det rett som det sies i den dommen: bruk av illegale rusmidler er egnet til å svekke den allmene tilliten til deg som sykepleier. For det andre, selv om det evt er en «sak» for deg å kjøre her så tror jeg det blir ufattelig mye styr og du vil garantert falle i anseelse på jobb. For det tredje så lurer jeg kanskje litt på om ditt forhold til hasj er så uproblematisk som du forespeiler når noen for det første har gått til det skrittet å melde i fra og for det andre at du leter temmelig grundig etter en måte å kunne fortsette å røyke de neste to åra ...

Uansett, lykke til!
Sitat av lidran Vis innlegg
Her er en lignende sak hvor sykepleieren fikk en advarsel fra helsetilsynet: Tilsynssak
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er denne praksisen? Mitt inntrykk er at både Helsetilsynet og Helsepersonellnemnda har blitt strengere med årene, slik at ett tilfelle med bruk av illegale rusmidler nå fører til tap av autorisasjon.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan gikk det TS?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ja, hvordan går det?

Jeg er selv sykepleier og håper virkelig dette er en situasjon jeg aldri trenger å stå i selv.
Anonym bruker
"Lykkelig Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vi lærte på skolen at du mister autorisasjonen i 2 år, der du går på urinprøver regelmessig. Er du clean får du den tilbake.

Skjønner dette er drit kjipt. Cannabis gjør ingen skade i jobben din, alkohol derimot er mye værre. Idiotisk spørr du meg.
Dette er skummel lesing.
Sitat av stranger Vis innlegg
Endelig godt at kollegaen din fikk tipset om dette!

Tenk om du skulle få disponere kroppen din som du selv ønsker, og selv få ta ditt eget valg på om du ønsker å slappe av med alkohol eller det mindre brutale narkotikumet cannabis.

Synd de ikke ga deg fyken med en gang, slik de gjorde med meg da jeg var 20 år gammel og i en lignende situasjon.

Kanskje hadde du da endt opp nettopp som meg; å gå på en brutal psykisk smell (å miste jobben er en relativt vanlig årsak for suicid), slik at snøballen begynner å rulle og du ender opp som en utgiftspost av dimensjoner for samfunnet.

Alternativet kunne jo vært å fortsatt være en skattebetalende bidragsyter med hvertfall et snev av positivt selvbilde igjen.
____________________________

Forsøk også å husk på at ja; du har brutt et reglement, men du har ikke gjort noe mer galt enn det utøvende homofile gjorde her til lands i 1971.

At profesjonelle helsearbeidere i 2018, med viten og vilje, tipser arbeidsgiver for å oppnå denne reaksjonen, er rett og slett kvalmende.
Vis hele sitatet...
Ser dette er en eldre kommentar, men føler likevel den må svares på. Grunnen for at det reageres på er at cannabis påvirker kognitive funksjoner over en lengre periode utover inntaket, og kronisk bruk fører til mange negative effekter som vil medføre høyere risiko for pasienten. Blant bivirkningene er nedsatt oppmerksomhet, nedsatt reaksjonsevne, nedsatt evne til kritisk tenkning osv. Å likestille det med homofili er usmakelig.

Sitat av simchris Vis innlegg
Føler med deg, helt tragisk at man i 2018 dikteres av noe som så åpenbart er idiotisk. Det er så ironisk, vi blir oppgitt over andre land hvor folk straffes for å innta alkohol, mens vi er på heksejakt etter cannabisbrukere her til lands. Argumentet om at "det er slik loven er" er så tafatt, det er akkurat det samme som å akseptere sharialov fordi det er "slik det er".
Vis hele sitatet...
Synes du virkelig det er helt tragisk at man i 2018 straffes for å utsette pasienter for en risiko? Om dette bare var sporadisk bruk i lang tid før arbeid ville selvfølgelig saken vært en annen, men så lenge det er umulig å vite dette er det ingen god grunn for at man skal kunne røyke cannabis i et slikt yrke.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi lærte på skolen at du mister autorisasjonen i 2 år, der du går på urinprøver regelmessig. Er du clean får du den tilbake.

Skjønner dette er drit kjipt. Cannabis gjør ingen skade i jobben din, alkohol derimot er mye værre. Idiotisk spørr du meg.
Vis hele sitatet...
Du mister ikke autorisasjonen, du må bare avlegge tester regelmessig i to år for å få beholde den, det samme gjelder om det blir påvist alkoholmisbruk. Forøvrig skal det ganske mye til for å miste lisensen sin. Og jo, som nevnt tidligere vil faktisk både kronisk cannabisbruk og cannabisbruk for nært jobbstart øke risikoen for at du skader noen i jobben som sykepleier.
Anonym bruker
"Lykkelig Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Skepty Vis innlegg
Ser dette er en eldre kommentar, men føler likevel den må svares på. Grunnen for at det reageres på er at cannabis påvirker kognitive funksjoner over en lengre periode utover inntaket, og kronisk bruk fører til mange negative effekter som vil medføre høyere risiko for pasienten. Blant bivirkningene er nedsatt oppmerksomhet, nedsatt reaksjonsevne, nedsatt evne til kritisk tenkning osv. Å likestille det med homofili er usmakelig.


Synes du virkelig det er helt tragisk at man i 2018 straffes for å utsette pasienter for en risiko? Om dette bare var sporadisk bruk i lang tid før arbeid ville selvfølgelig saken vært en annen, men så lenge det er umulig å vite dette er det ingen god grunn for at man skal kunne røyke cannabis i et slikt yrke.



Du mister ikke autorisasjonen, du må bare avlegge tester regelmessig i to år for å få beholde den, det samme gjelder om det blir påvist alkoholmisbruk. Forøvrig skal det ganske mye til for å miste lisensen sin. Og jo, som nevnt tidligere vil faktisk både kronisk cannabisbruk og cannabisbruk for nært jobbstart øke risikoen for at du skader noen i jobben som sykepleier.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Du mister autorisasjonen din i 2 år, så kan du få den tilbake OM du holder deg clean. Det lærte vi på skolen, det står i tillegg på lovdata, søk det opp
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du tar feil. Du mister autorisasjonen din i 2 år, så kan du få den tilbake OM du holder deg clean. Det lærte vi på skolen, det står i tillegg på lovdata, søk det opp
Vis hele sitatet...
Jeg tar åpenbart ikke feil, og du evner åpenbart ikke å sjekke kilder. Står heller ikke definert i helsepersonelloven at "du mister lisensen i 2 år ved cannabisbruk" som du gir uttrykk for, men som tidligere nevnt i tråden defineres det ofte som brudd på § 56.

her har du forøvrig en tidligere avsagt dom som beviser det jeg sa.
https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/...il-sykepleier/

Vurdering av om du skal gis en advarsel
Hovedvilkårene for å gi deg en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56 er oppfylt. Statens helsetilsyn skal foreta en skjønnsmessig vurdering av om du skal gis en advarsel. En slik vurdering skjer med utgangspunkt i formålet med å gi advarsel som er å reagere på alvorlige overtredelser av helsepersonelloven. Reaksjonen skal bidra til å fremme kvalitet i helsetjenesten, pasientsikkerhet og bidra til å forhindre fremtidige pliktbrudd.
Statens helsetilsyn ser at dette dreier seg om en enkeltstående hendelse, og at du angrer på hendelsen. På den andre siden legger vi vekt på at bruk av narkotiske stoffer er en svært alvorlig overtredelse for en sykepleier. Bruk av illegale rusmidler hos helsepersonell er atferd som ligger på grensen til tilbakekall av autorisasjon. Statens helsetilsyn finner etter en samlet vurdering at overtredelsene av helsepersonelloven er så alvorlige at du skal gis advarsel.
Vi vil også gjøre oppmerksom på at denne saken vil kunne få betydning for vurdering av din autorisasjon ved eventuelle nye lignende forhold i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Skepty; 7. november 2018 kl. 01:15.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Mulig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, trådstarter her.

Tusen takk for svar, alle sammen! Her er en liten oppdatering.

Jeg inngikk i april en rusavtale med arbeidsgiver hvor jeg har levert urinprøver hver andre uke. Jeg har avstått fra røyking siden da, og alle prøver har vært fine. I dag var jeg i møte med arbeidsgiver, hvor det ble bestemt å avslutte faste prøvetakinger, og ha noen få uanmeldte urinprøver før saken endelig avsluttes. Lykkelig gikk jeg hjem fra arbeid, og finner et brev i postkassen fra fylkesmannen. Her fremkommer det at de har sendt saken videre til statens helsetilsyn for vurdering om "administrative sanksjoner", dvs. bortfall av lisens, suspensjon etc. Har sett lignende tilfeller hvor saken har resultert i tilbakekallelse av lisens, tross at personen har levert negative urinprøver og har støtte fra arbeidsgiver og kolleger. Jeg er helt knust.. Og nå må jeg vente et halvt år på vedtaket fra helsetilsynet.

Helvete heller.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du tar feil. Du mister autorisasjonen din i 2 år, så kan du få den tilbake OM du holder deg clean. Det lærte vi på skolen, det står i tillegg på lovdata, søk det opp
Vis hele sitatet...
DU tar feil! Jeg er sykepleier, og havnet på sykehus etter overdose av et rusmiddel. Jeg mistet ikke min autorisasjon, men jeg fikk den begrenset. Jeg har fått tilbake full autorisasjon nå. Det finnes ingen fasit på hvordan helsetilsynet straffer helsepersonell, alle vurderinger gjøres individuelt. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på.
Jeg er veldig lei for å høre dette, TS, gjør meg virkelig vondt i hjertet at systemet klarer å ødelegge så mye for en person som gjør en ellers bra jobb. Du har ikke gjort noe uetisk eller satt mennesker i fare, men likevel blir du dratt ned i gjørma for noe som ikke har med jobben din å gjøre i det hele tatt! Blir så forbanna irritert av å lese slike ting...håper inderlig at det ender bra for deg og at du har mennesker rundt deg som er glad i deg og forstår at hva du gjorde ikke er galt.
Sist endret av Bluish; 13. desember 2018 kl. 18:49.
Hard straff må jeg si, håper det går til slutt.
Anonym bruker
"Mulig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk, dere! Det hjelper skikkelig med gode ord og råd! <3

Ingenting er avgjort enda, så er vel bare å vente tålmodig på svar en gang til sommeren, så får vi se hvor det bærer. Jeg starta på videreutdanning i høst, og er nå aller mest redd for å ikke få drømmejobben jeg har jobba mot så lenge.. Skal holde dere oppdatert!
Håper det går din vei

Du har over en god periode avgitt negative prøver. Får nå tilbud på stikkprøver.

Idioti om du måtte ende opp med miste lisensen etter at du har samarbeidet så godt det lar seg gjøre.

Tvi tvi
Anonym bruker
"Mulig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk!

Ja, tenker forsåvidt det selv. Men tilsynelatende bryr ikke helsetilsynet seg nødvendigvis om hvor medgjørlig man har vært i forløpet, men tar kun utgangspunkt i lovverket. Men kan ikke gjøre annet enn å krysse fingrene!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan gikk det TS?