Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2807
Hva er forskjellen på Ritalin kapsler og conserta?
Og hvilken ADHD medisin gir best rus?
Jeg liker Ritalin rus og bruker det for ADHD.
Ingen moralpreken takk
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
om du har adhd skal det ikke gi rus men det skal gjøre slik at du kan fungere mer "normalt" altså at du er roligere, mindre hyper, lettere for å konse etc, (hvis du blir mer hyper av det har du ikke adhd)... som 420master sa slipper ritalinpillen ut alt på en gang, mens concertakapslene er delt i tre deler hvor stoffet blir sluppet ut ettersom kapslene gir etter for magesyren jevnt fordelt på ca 12 timer.
Sist endret av Mekkern; 11. april 2018 kl. 20:33.
Det er ikke allverdens forskjell på Ritalin kapsler og Concerta. Begge er depotformuleringer av metylfenidat. Altså de slipper ut virkestoffet over en viss tid. Tanken er vel at Concerta skal vare hele dagen (erstatte dosering med tabletter 3x daglig), mens Ritalin kapsler bare erstatter 2. Men så er det ikke så enkelt, da folk bryter ned stoffene forskjellig. Uansett, skal de brukes til rus bør de absolutt knuses til fint pulver i morter. Hvis ikke kan det hele bli uforutsigbart og en langvarig affære.

Jeg har bare forsøkt Ritalin kapslene av disse to, og effekten kom for min del i to ganske klare bølger. Nå snakker jeg for terapeutisk bruk. Tidspunktet mellom bølgene kunne variere mellom 3-5 timer, sannsynligvis avhengig av hva man spiser, dagsform, forbrenning osv...

Tablettene, som du ikke nevner, er det beste alternativet. De kan tas som de er, og man redoserer når man føler for det.

Sitat av Mekkelek Vis innlegg
om du har adhd skal det ikke gi rus men det skal gjøre slik at du kan fungere mer "normalt" altså at du er roligere, mindre hyper, lettere for å konse etc, (hvis du blir mer hyper av det har du ikke adhd)... som 420master sa slipper ritalinpillen ut alt på en gang, mens concertakapslene er delt i tre deler hvor stoffet blir sluppet ut ettersom kapslene gir etter for magesyren jevnt fordelt på ca 12 timer.
Vis hele sitatet...
Dette med at folk med ADHD ikke merker rus av stimulerende midler er en myte som ser ut til å aldri gi slipp.
Sist endret av lidran; 11. april 2018 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
45 6
Hva ville vært en god «erstatter» for Ritalin om man må bytte merke på grunn av toleranse mot Ritalin men fungerer å virker like lenge? Metmima, elevanse ol eller?
Dexamin, det er ikke metylfenidat da.
Trådstarter
45 6
Blir man litt ruset
Av den da? Eller fungerer den som strattera? Gikk på det en stund men virket ikke på meg annet enn at jeg fikk hudutslett i hender og under føttene
Jeg har brukt Ritalin 20mg og concerta 10mg. Tatt flere ganger og jeg syns Ritalin er best. Jeg liker å få alt på en gang da og ikke delt opp flere ganger :P
Trådstarter
45 6
Men hva vil være en god erstatter for Ritalin om man tenker rusmessig? Jeg har fått høy toleranse for Ritalin å tenkte be legen søke om å få en annen type i en periode. Dextamin, elvvanse eller metamina er de jeg har hørt om som kan ligne. Tar jeg feil nå eller?
Sitat av Shanti000 Vis innlegg
Men hva vil være en god erstatter for Ritalin om man tenker rusmessig? Jeg har fått høy toleranse for Ritalin å tenkte be legen søke om å få en annen type i en periode. Dextamin, elvvanse eller metamina er de jeg har hørt om som kan ligne. Tar jeg feil nå eller?
Vis hele sitatet...
Prøvde selv dette i fjor sommer fordi jeg ønsket elvanse. Psykiateren derimot var 100% sikker på at jeg var underdosert noe som serjmprøver beviste. Går nå på 90mg om morgenen. En 60 og en 30 og svinge godt det ja.
Trådstarter
45 6
Har 120 mg daglig men syns ikke det virker så godt men det er vell en grense som leger setter som max? Har tadd 240 mg nu og føler meg bare litt extra våken. Er det bare tull og be om en annen type for en periode da?