Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2721
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Jeg ønsker i løpet av det kommende året å reise/jobbe litt i Australia, og trenger da et Working Holiday Visa (Subclass 417). Jeg ble for noen måneder siden tatt av politiet for å røyke. Fikk en bot på 2500kr for dette. Vil dette gi meg problemer med å få visum i Australia? Noen som har erfaringer fra lignende situasjon, eller noe annet på rullebladet? Er Australia like strenge som USA?
Setter pris på alle svar og innspill. Kjipt å bruke 3k på visumsøknad om det er stor sjanse for at den blir avslått.
Nå vet ikke jeg lovene de har i Australia, men jeg vet at de er veldig strenge med hvem de tillater å komme inn i landet/jobbe, kanskje strengere enn USA. Jeg tror ikke det skal være vanskelig for deg å få visum hvis du ikke har mer på rullebladet.

For å få visum i Australia må du også ta og bestå "The Character Requirement", og der nevner de også at du ikke kan ha et substantial criminal record. Du kan lese mer om det her: https://www.border.gov.au/about/corp...ts/79character

Lykke til.
Tviler på at det vil by på noen problemer. Jeg var der selv på working holiday i 2015 og krysset av ja på om jeg har criminal record. I immigrasjonen spurte tjenestemannen meg hva det gjaldt, jeg fortalte at jeg- som deg, ble tatt for besittelse og bruk av cannabis. Han trakk litt på smilebåndet, stemplet lappen og ønsket meg et fint opphold.

Du kan gjerne sende meg en PM hvis det er noe du lurer på
Jeg fikk avslag på mitt "work & travel"-visum pga lignende forhold da jeg søkte til NZ for ca 10 år siden.
Det var fordi oversettelsen på politiattesten var så dårlig oversatt fra politistasjonen at de tolket den som jeg var en som hadde fengselsdom.
Jeg forklarte reisebyrået hva som faktisk hendte. De lo og sa at det var ikke noe stress med det der nede.
Jeg måtte skrive et forklarende brev til reisebyråat som sendte det videre der jeg forklarte hva jeg ble straffet for (røyking->forelegg).
Deretter ble visumet godkjent

Be om en evt politiattest fra ditt lensmannskontor så tidlig som mulig, slik at du kan få kontrollert hva som står i den.
Lykke til!
Sist endret av PoorEdward; 29. juli 2017 kl. 13:39.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar folkens! Ut i fra det jeg leser så er Australia langt ifra så konservative som USA når det kommer til å få visum pga små ting på rullebladet som dette, så jeg håper det skal gå fint. Hadde vært kjipt om noe slikt som røyking (som jeg i det hele tatt finner utrolig at regnes som en kriminell handling, men det er en annen sak), skal frata meg muligheten til å reise til et så spennende land.