Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4627
Ønsker å kjøpe ny vanncooter på mitt firma. Vi snakker om en investering på kr. 200.000. Kan forsvare kjøpet med at det skal brukes som utleie. Problemet er at firma er rimelig nyoppstartet. Må ta lånet privat for å få gunstige betingelser. Lånet kan betjenes med penger fra firma.

Jeg må ha 60.000 i egenandel og resten som privat lån. De 60.000 har jeg på konto i firma, men kan jeg bruke de som egenandel OG ta et privat lån for å dekke resterende? Hvordan blir det da med avdrag på lånet. Skattemessig og ellers er dette mulig?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det høres ikke riktig ut at et firma skal betale ditt private lån, da må du i så fall ta ut lønn og bruke det til å betale på lånet.
Hvis firmaet skal leie ut scooteren er det mest ryddig at lånet står på firmaet.
Trådstarter
6 0
Får ikke lån via firma, må da lease gjennom banken noe som blir meget dyrt.

Kan jeg lage en låneavtale mellom firma og meg og så betjene lånet? Eller er det andre muligheter?
Jeg regner med firma du snakker om du har er AS, da kan du opprette et nytt firma som selvstendig næringsdrivende og ta lån på deg selv. vannskuteren kan du lease ut til AS firma med 60000 som innskudd og en mnd leie som dekker lånet. Har hørt om noen somhar gjordt dette med andre ting
Trådstarter
6 0
Firma er AS, ja. Hadde håpet å ikke måtte starte et nytt selskap .

Vil det være en annen måte å hente ut 60.000 fra firma mitt uten å måtte bli dynget ned med skatter og avgifter? Har ikke tatt ut noe fra selskapet til nå og det er ingen på lønningslisten. Har en bod som firma disponerer i leiligheten min. Kan det være en vei og gå?
Tror du må være forsiktig med dette, og evt. søke juridisk rådgivning før du går igang. De siste årene har det vært gjort mange kontroller på båtførere der det viser seg at båt er registrert på firma og der fører av båt har fått problemer med straffeskatt og restskatt som følge. Regner med du fort kan komme i samme problemstilling om du fører vannscooter registrert på firmaet ditt.
Du er skattepliktig for "fri bruk" av vannskuter som tilhører firma. Dette blir sett på som et gode og skal føres inn under naturaliaytelser. Det samme gjelder "fri bruk" av andre eiendeler i firma til privatbruk. Om skatteetaten finner det som bevist at du startet AS uelukkende for å unndra skatt og avgifter, blir dette sett på som bedrag og kan straffes med bøter og fengsel. MERK! Jeg anklager deg ikke for å gjøre dette.
Trådstarter
6 0
Takker for svar. Jeg kommer ikke til å kjøpe på firma. Jeg går for å kjøpe privat.

Har et par spørsmål ifm dette.

1. Jeg ønsker å ta ut ca. 60.000 fra firma. Hva er best måte å gjøre det på? Uttak som lønn eller uttak av utbytte?


2. Firma disponerer en bod som jeg har i min leilighet. Kan jeg betale leie for denne til meg selv? I så fall hva kreves, faktura eller kan jeg overføre et fast beløp hvor jeg merker av at dette er for leie av bod?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av reodor669 Vis innlegg
Takker for svar. Jeg kommer ikke til å kjøpe på firma. Jeg går for å kjøpe privat.

Har et par spørsmål ifm dette.

1. Jeg ønsker å ta ut ca. 60.000 fra firma. Hva er best måte å gjøre det på? Uttak som lønn eller uttak av utbytte?


2. Firma disponerer en bod som jeg har i min leilighet. Kan jeg betale leie for denne til meg selv? I så fall hva kreves, faktura eller kan jeg overføre et fast beløp hvor jeg merker av at dette er for leie av bod?
Vis hele sitatet...

Skal du ta ut utbytte, må du ha den summen i overskudd etter fjoråret, er mye papirarbeid osv. Og du må skatte av det. Lettere å ta det ut som lønn, du må jo skatte da også, men enklere.

Er boden nødvendig for at du skal drive firmaet, skal du kunne leie den til deg. Det skriver du bare inn i regnskapet ditt. Og merker overføringen med "leie av bod" ja.