Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2237
Hei, endelig har jeg bestemt meg for å lære meg musikkproduksjon men er selvfølgelig mye jeg må lære meg før jeg kan dette helt selvstendig. Har FL12 og har lasta ned nexus, kontakt 5 og serum. Jeg lurer på hvordan man legger til track nr til channel rack, fant ingenting på youtube. Altså at man kan lime inn hvert av instrumentene individuelt i playlisten som track 1, 2, 3... for så å kunne mikse. Ser på tutorials som hjelper en del men uten en så liten ting som noen tall for å kunne lime individuelt klarer jeg ikke å komme meg videre i kreativiteten.
Det jeg mener er de tallene som pleier å være her
Takk på forhånd
Lag flere pattern's, gå inn i spillelisten, helt oppe på baren rett til høyre for alle verktøyene kan du velge et pattern og så kan du lime inn patterns der du vil.

Jeg pleier og ha et pattern til beaten, og et pattern til de ulike instrumentene og effektene slik at det blir mer oversiktlig.

Og så må du selvsagt markere "song" istedenfor "pat" om du vil høre alt du har satt sammen i spillelisten på en gang.
Sist endret av Forvirretperson; 29. november 2016 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
gonna blast
Kloroplast's Avatar
Trådstarter
Finner "pat" men finner ikke song. Det som skjer er når jeg limer inn kommer alt sammen fra channel rack i samme track i spillelista. Skal prøve det med patterns.
Alt kommer i samme channel rack om du ikke bruker forskjellige patterns.
Feks:
Pattern 1 = bass
Pattern 2 = lead
Pattern 3 = drums
osv.

Lager du ikke nye patterns så havner alt i samme boksen og det blir mye vanskligere å sette hvilken lyd du vil bruke på riktig plass.

Edit; mulig jeg misforsto og at det var miksern du prøver å få til, det du kan gjøre da er å dobbelklikke på boksen mellom ''piano'' og notene, så åpner du mikseren, høyreklikker på track nummer 1 > channel routing > route selected channels starting from this track.
Sist endret av Slæsken; 29. november 2016 kl. 22:30.
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Finner "pat" men finner ikke song. Det som skjer er når jeg limer inn kommer alt sammen fra channel rack i samme track i spillelista. Skal prøve det med patterns.
Vis hele sitatet...
Usikker på om det kanskje er annerledes i den versjonen du har, hos meg så står det vertfall "pat" og "song" under, rett til venstre for "play" knappen.
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg
Usikker på om det kanskje er annerledes i den versjonen du har, hos meg så står det vertfall "pat" og "song" under, rett til venstre for "play" knappen.
Vis hele sitatet...
Bare et lite tips: Hvis du bruker screenshots så er det litt enklere å forklare hva du vil fram til osv
gonna blast
Kloroplast's Avatar
Trådstarter
https://i.snag.gy/swJTY9.jpg her er de tingene jeg lurte på. Flytta noen ting over til nye patterns men de forsvant når jeg sletta de fra pettern 1. :'(. Men det får gå, tror jeg må øve meg på dette litt mer, bare at på youtube så bruker han fyren ikke flere patterns men det er mulig jeg ikke fulgte med.
Klikk på pila i hjørnet på channel rack > show mixer track (eventuelt alt + b)
Sist endret av Slæsken; 30. november 2016 kl. 18:15.
gonna blast
Kloroplast's Avatar
Trådstarter
https://youtu.be/AQLvf_Z0vA8 Så ihvertfall på det her, ser nå at han bruker patterns og det fikk jeg til , nå lurer jeg på hvordan man får til mixer da alt kommer på master volume.

også finner jeg ikke show mixer track... https://i.snag.gy/MVy7Zj.jpg men det hjelper å få tipps så langt thx
Sist endret av Kloroplast; 30. november 2016 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mye mulig du har en rar version av fl eller at du har kommet borti noen knapper.
Hva skjer om du prøver å lage ny fil, får du mixer tracks da eller fortsatt bare M?

Angående mikseren så skrev jeg det litt tidligere opp siden du ikke hadde mulighet til å velge mixer tracks.
Det er en litt mer tungvint måte å gjøre det på men det gjør akkurat det samme som å bruke mixer tracks og velge 1, 2, 3 osv.
det du kan gjøre da er å dobbelklikke på boksen mellom ''piano'' og notene (så alle lyser grønt), så åpner du mikseren, høyreklikker på track nummer 1 > channel routing > route selected channels starting from this track.
Vis hele sitatet...
gonna blast
Kloroplast's Avatar
Trådstarter
Føler meg litt mentally challenged akk nå men får skylde på mongoversjon. btw jeg har nullstilt alt en gang så det kan hende det er derfor, men jeg vet ikke...
Om du har nullstilt så burde det værtfall vært tilbake da den skal være der som standard, lagre prosjektet ditt, vst'ene du har lastet ned også sletter du hele fl fra pcen og laster ned på nytt, da burde alt være i orden