Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2670
Hadde ikke tenkt meg noen ny gitar akkurat nå, men tilfeldighetene gjorde at jeg nå har mulighetene til å overta en Epi Les Paul custom med pedaler, en boss effekt boss og noe annet småtteri.

Det store spørsmålet er jo hvorvidt en skal kjøpe seg en høyt prisen Epiphone eller om en bør gå for en rimelig Gibson Les Paul? Ofte er det jo forskjell bla på pickupene, i tillegg til resten av hardwaren, samt kropp, hals og byggekvalitet.

Epi Black beauty bruker tre humbucker pickuper. Og såvidt jeg vet så er humbucker de originale som sitter i Gibson. Så i forhold til sound så bør vel Black Beauty låte ok. Åssen er byggkvaliteten på Epi nå?

Har ikke spilt på Black Beauty, men har testet Epi LP custom som vel er samme kropp og hals som på Black Beauty. Såvidt jeg husker så var halsen relativt smal og fin og ikke feit og fæl som de som har den tjukke D halsen. Custom versjonen tror jeg hadde Epi's versjon av pick up probucker. Så at Black Beauty har 3 humbucker pickups bør gi masse muligheter mtp lyd.

Spare mer til en Gibson Les Paul eller klinke til på Black Beauty 3?

Noen som har BB3 eller har spilt mye på den?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hadde ikke tenkt meg noen ny gitar akkurat nå, men tilfeldighetene gjorde at jeg nå har mulighetene til å overta en Epi Les Paul custom med pedaler, en boss effekt boss og noe annet småtteri.

Det store spørsmålet er jo hvorvidt en skal kjøpe seg en høyt prisen Epiphone eller om en bør gå for en rimelig Gibson Les Paul? Ofte er det jo forskjell bla på pickupene, i tillegg til resten av hardwaren, samt kropp, hals og byggekvalitet.

Epi Black beauty bruker tre humbucker pickuper. Og såvidt jeg vet så er humbucker de originale som sitter i Gibson. Så i forhold til sound så bør vel Black Beauty låte ok. Åssen er byggkvaliteten på Epi nå?

Har ikke spilt på Black Beauty, men har testet Epi LP custom som vel er samme kropp og hals som på Black Beauty. Såvidt jeg husker så var halsen relativt smal og fin og ikke feit og fæl som de som har den tjukke D halsen. Custom versjonen tror jeg hadde Epi's versjon av pick up probucker. Så at Black Beauty har 3 humbucker pickups bør gi masse muligheter mtp lyd.

Spare mer til en Gibson Les Paul eller klinke til på Black Beauty 3?

Noen som har BB3 eller har spilt mye på den?
Vis hele sitatet...
Ikke noe å si på kvaliteten til Epi Black Beauty imo. De fleste "high-end"-gitarene til Epi er fuckings awesome og slakter de billigste fra Gibson(Tribute-serien feks). Gibson har egentlig tapt seg litt de siste årene, mens Epi har holdt en bra standard på de dyrere alternativene.
Skal du ha brukbar Gibson som overgår kvaliteten til de dyreste fra Epi så må du opp i Studio eller Standard, og da snakker vi fort en del tusen.

Menneh.. Gibson er Gibson da Større resell-value, kjøper du de ordentelige modellene følger det med knallbra kasse(som i seg selv fort er en tusenlapp+ ekstra), og følelsen av Gibson mellom hendene er noe spesielt.

Det er i det hele tatt et litt vanskelig spørsmål du stiller. Hvis du hadde spurt meg 100% ærlig så ville jeg spart til en Gibson, men ikke kjøp de billigste modellene. Men klarer du å se forbi merkevaren er Epi's dyrere gitarer fantastiske instrumenter og verdt hver eneste krone, i det hele tatt et veldig godt kjøp.

I tillegg - personlig blir jeg aldri komfortabel med middle pickupen på Les Paul/SG's, den er bare i veien; tror jeg ville prøvd en gitar med den konfigurasjonen før jeg blåste penger på et kjøp ihvertfall.
Også litt spent på pedalene som følger med, er det noe brukbart sparer du fort masse penger, eventuelt kan du selge dem videre så blir kjøpet ditt enda billigere.
Uten Filter
Trådstarter
Epien har en støpt Gator kasse og de går vel for rundt 1000+ bare de. Er med 1 Boss ME 80 som vel ligger på rundt to, og noen andre pedaler som jeg ikke har oversikt over akkurat nå. Tenker at prismessig så er ikke dette et dårlig kjøp, men så var det dette med Gibson vs Epi da, samt åssen spesielt halsen er i hånda. Tenker ikke primært på justering/strengehøyde men mer på størrelse på hals og åssen bånda føles.

Hva tenker du når du sier pickup i midten er i veien? Pleier du å "grave ned" plekteret i strengene? Spør fordi jeg ikke får testet gitaren, og heller ikke har anledning til å dra å prøvespille andre BB3. Må ta en avgjørelse i løpet av ettermiddagen/kveld. Selger er en bekjent av en kompis så jeg er trygg på at "planken" er bra behandlet og ikke har skjev hals eller utslitte bånd etc. Det er mer det å kjøpe en gitar uten å ha prøvd den først jeg føler jeg er litt ukomfortabel med, samt at det er jo Gibson som ER Les Paul.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Epien har en støpt Gator kasse og de går vel for rundt 1000+ bare de. Er med 1 Boss ME 80 som vel ligger på rundt to, og noen andre pedaler som jeg ikke har oversikt over akkurat nå. Tenker at prismessig så er ikke dette et dårlig kjøp, men så var det dette med Gibson vs Epi da, samt åssen spesielt halsen er i hånda. Tenker ikke primært på justering/strengehøyde men mer på størrelse på hals og åssen bånda føles.

Hva tenker du når du sier pickup i midten er i veien? Pleier du å "grave ned" plekteret i strengene? Spør fordi jeg ikke får testet gitaren, og heller ikke har anledning til å dra å prøvespille andre BB3. Må ta en avgjørelse i løpet av ettermiddagen/kveld. Selger er en bekjent av en kompis så jeg er trygg på at "planken" er bra behandlet og ikke har skjev hals eller utslitte bånd etc. Det er mer det å kjøpe en gitar uten å ha prøvd den først jeg føler jeg er litt ukomfortabel med, samt at det er jo Gibson som ER Les Paul.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så stor forskjell, om noen, på halsen mellom en Epi BB og en random Gibson LP etter min erfaring(skal sies at jeg ikke har rørt en LP av noe slag på et års tid+). Så lenge du ikke går etter slim taper-profil feks så skal de være temmelig like. Liker du følelsen på en Gibson LP Studio feks så liker du nok BB'en.

Mja, jeg graver vel fingre og plekter ned noe, men det er også et at det faktisk er en pickup der så jeg treffer den. For alt jeg vet så har jeg totalt sugen teknikk
Sikkert mange som ikke har noe problem med den midterste pickupen, men personlig synes jeg den er løk. Jeg liker ikke midterste pickupen på Stratocastere heller. Dette er dog noe du får finne ut av sjæl, og det er sikkert noe man blir vant med etterhvert også.
Uten Filter
Trådstarter
Det er nok endel forskjell på både treverk, kvalitet på montering og slikt mellom Epi og Gibson. For jeg har hørt Epi eiere som klager litt på at gitaren støtt må stemmes, og da snakker vi ikke stemming før spilling men under spilling. Men nå har Epi gitarer fra 1000 - 10.000 eller deromkring så er jo ikke sikkert de dyrere modellene sliter med slikt.

Shit jeg bare gunner på jeg. Blir jeg missfornøyd så kan jeg alltids selge BB3'n og beholde pedaler, gatorkassen og spare til en ekte Les Paul. Kan sikkert ha mye kul med den Bossen sammen med halvakustisk om jeg ikke liker Epi'n.
Har spilt på gode epiphones og har spilt på dårlige. Noen er svært gode mens andre er dårlige tværs i gjennom. Epiphone har mange forskjellige fabrikker, noen er kjent for å lage gode gitarer mens andre er kjent for å lage dårlige. Finner du en epiphone fra Tsjekkia for eksempel, så er disse meget gode.

Hvis du er ute etter noe som føles ut som en gibson, ville jeg valgt en japansk gitar fra 70 tallet. Ibanez sin les paul fra denne tiden begynner å bli populære og prisene stiger deretter. På den tiden lagde japaneserene meget bra kopier. Kan tørre og påstå at noen til og med var bedre en originalen.
Uten Filter
Trådstarter
Så lenge du ikke går etter slim taper-profil
Vis hele sitatet...
Fant dette om specs hos epiphone:

Neck Shape: SlimTaper; D-profile
Vis hele sitatet...
Usikker på hva det betyr, tror du det vil være forskjell på halsen ifht Gibson?

Slim taper er vel den smale halsen vel? Det er jo den type hals jeg foretrekker pga mine korte fete fingre

Ja da ble det kjøp da. Merkeligste handel jeg noen sinne har gjort. Penga er sendt uten at jeg har mottatt noentingen av det jeg betalte for. Varene ble kjøpt usett, og verst av alt helt uten å ha spilt på gitaren eller tilsvarende gitarer. Vet heller ikke hvilke pedaler som kommer med pedalbrettet. Nå er det bare å vente en ukes tid til selger er hjemme igjen så jeg kan plukke opp leketøyet. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg snart har en Epiphone LP BB3, boss me 80, samt diverse pedaler. Kjennes nesten som om jeg har betalt for en forundringspakke.

Blir spennende å se eksakt hva jeg henter neste uke.
Sist endret av frtoretang; 8. november 2016 kl. 09:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jeg spørre hva prisen var på hele pakken?
Er det en knalldeal så er det vel bare å gønne på (som du har gjort) ja, men jeg hadde gått for Gibson foran Epi anyday.
Man blir rett å slett glad i en Gibson, jeg mener ekte kjærlighet - et forhold. Haha.. Selv om jeg ikke spiller like aktivt lenger kommer jeg _aldri_ til å selge mine Gibsons. Har en Epiphone også, som jeg lett kunne ha latt forsvinne ut av livet mitt uten å felle noen tårer - men gidder ikke prøve å selge den engang, da man knapt får noe igjen for dem, om man i hele tatt finner noen som er interessert..

Men alltid fett med ny gitar og Black Beauty er jo akkurat det; en veldig vakker gitar! Og hvis prisen var knall; more power to ya.. Men om prisen var type halv pris og oppover, så spørs det om det var "more power" to the seller som endelig ble kvitt den

Grattis med ny øks!
Uten Filter
Trådstarter
Hehe det gjenstår å se om det var jeg eller selger som var heldig. Men selger var i en helt spesiell situasjon og trengte pengene, føler prisen jeg ga ville vært helt grei kun for gitaren i seg selv. Nå er det jo en hel del ekstra som følger med. Får ikke utstyret før på slutten av neste uke så jeg vet ennå ikke alt hva som følger med, og har faktisk ikke snakket med selger selv I know. Crazy. Og betalt forskudd på toppen

Greia er at jeg følte egentlig for å kunne hjelpe til i den situasjonen som oppstod for selger og liker jeg ikke gitaren så selger jeg den og beholder alt det andre. Støpt gator er aldri feil, og pedaler er jo so much fun. Også tror jeg at den Bossen blir realt gøy. Aldri testet en slik en før, men såvidt jeg vet så kan en loope og legge på masse effekter, er vist en typ all-in-one box. Har ikke orket å sjekke ordentlig. Finner nok ut av det fremover. Worst case så får jeg masse digge pedaler jeg kan leke med sammen med halv akustisk. Og det kan jo låte himla tøft.

Øks? Ekke det Fender a? Her snakker vi planke
Sist endret av frtoretang; 9. november 2016 kl. 20:19.