Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 11032
Hei, har akkurat funnet fatterns gamle platesamling hjemme på loftet, er 79 vanlige plater og 34 singels. Lurer på hvordan jeg skal gå frem for å finne verdien av disse? Har søkt dem opp på Ebay osv, men da finner jeg bare prisen til nylig produserte plater, men ikke orginalene... Har plater fra Beatels, Tina Turner, Peter Tosh osv og skulle gjerne visst verdien av disse før jeg spiller dem isund...
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sjekk på discogs. Der har du en relativt stor database og får oversikt over hvor mye den er blitt solgt for tidligere i markedet deres. Husk at pris kan variere etter hva slags type release det er, hvor/når den er gitt ut, osv. Hvis det skal være vært noe må det være sjeldent, tidlig eller begrenset oppslag og så videre.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jepp, discogs. Logget inn der for første gang på typ 5 år, og fant en drøss med meldinger fra folk som ville kjøpe plater av meg. Fort gjort å tjene noen kroner der hvis man har sjeldne utgaver
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Om du regner med at alle er nesten alle er sjeldne og at hele samlingen er verdt en liten formue så ville jeg solgt dem på en strategisk smart måte. Ikke tenk for mye på verdien pr. plate for det kan variere helt utrolig mye til tider.
Når du skal prøve å finne pris så kan du bruke noen forskjellige metoder;

- Discogs som de andre nevner er en grei side. Vær bombesikker på at du ikke bommer på hvilken pressing du sitter på da forskjellen i pris kan være helt insane
- Ebay kan du søke både etter aktive salgs-annonser for den aktuelle platen- men husk også å se sold listings


Pass på at det ikke ligger andre filtere på Ebay-søket som kan gjøre at du finner færre treff. Dersom annonsen er for gammel til at den vises i sold listings mer så kan du fortsatt prøve å google; f.eks "elton john - tittel+ebay". Denne metoden bruker undertegnede ukentlig og det fungerer som regel bra.

Finner du ikke èn eneste pris å sammenligne med så er det som regel grunnet disse to mulighetene: Platen er sjelden og kan være verdt tusenvis av kr og mange er på utkikk etter den - eller at du sitter med noe som er så lite verdt at folk ikke gidder å annonsere den engang. Det er kritisk at man ikke kaster plater uten å forsikre seg helt om eventuell verdi.

Generelt går det kjappere å få solgt ting på Ebay kontra Discogs - via auksjon dersom man vil ha det fort og enkelt overstått. Da kan du lett se hvor mye folk er villig til å betale og du trenger ikke da selv å stresse over verdien og har også samvittigheten i behold. Obs: Husk å sørg for at Amerikanere kan se annonsen din og gjerne folk fra Japan/Asia for de samler på LP/tapes som noen gærninger.

Men hvem er det som ikke ønsker å maximize profitten dersom de har tiden til å surre med det? Vil du ha få MAKS $$$ ut av sjeldne plater/kassetter så ville jeg gjort noe slik:

Registrer deg på instagram for der er det overraskende mange plate- og kassettsamlere. Følg de. Lik bildene deres. Få følgere tilbake. Vis noen av dine plater på instagram-profilen og sakte bygg relasjoner på den måten.
Bruk de ressursene du har skapt ved å bygge relasjoner og utnytt det til din fordel.

Etter min erfaring så betaler ikke folk de store big bucksa på hverken ebay eller discogs, ikke uten videre. Bygg opp en liten lojal kundebase- det er sånne folk som kommer igjen og igjen å skal kjøpe noe dyrt fra deg fordi de stoler på deg som en selger (og en samler). Aldri vis svakhet og aldri vær desperat. Alltid ha den holdning at disse platene betyr utrolig mye for deg og at du tror de er verdt mye penger).
Velg deg så ut noen få du bruker til å hjelpe deg med identifisering/verdisetting - men IKKE prøv å selg noe til de du spør om råd fra- da bruker man kundebasen.

Det er ikke nødvendig å bruke Instagram og samme fremgangsmetode kan brukes på facebook,youtube...Der plate-samlere oppholder seg. En ekte god samler vil ikke prøve å lure deg og det hadde slått tilbake på vedkommende veldig kjapt.

Jeg oppbygde meg min kundebase via Ebay og instagram selv. Er veldig glad jeg gikk den veien selv for nå får jeg enkelt $300 for en kassett som ikke hadde solgt for mer enn $100 på ebay. Forskjellen er enorm.

...noen generelle tips til alle som vurderer å selge en verdifull samling.
Sist endret av SkinnyPIMP; 19. oktober 2016 kl. 13:46.
Discogs gir vel helst indikasjoner på hvor mye folk er villig til å
betale for en plate - ikke nødvendigvis hvor mye den faktisk
er verd.

Eksempelvis har jeg sett skiver bli solgt for flere hundre euro
på discogs, som jeg selv har betalt knappe hundre kroner for
i bruktbutikk, f.eks. hos Råkk & Rålls i Oslo.

Et viktig moment som avgjør verdi er hvor god stand platen og coveret er i.
Så dersom du f.eks. har en ultrasjelden brasiliansk promo-utgave av
en gammel plate med Beatles, vil du neppe kunne håve inn
noe særlig om den ikke er i "mint condition". Folk som samler
på sjeldne plater er som oftest ikke ute etter å faktisk høre på
platene - de vil helst ha dem stående i hylla.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
PVestlandia: Ja du sier noe der og er for det meste enig sålenge platen/tapen ikke er ultrasjelden. Sjeldenhet er en høyst avgjørende stor faktor også fra kundens perspektiv; "hvis man lar muligheten gå - er det stor sjans for å finne en ny til salgs?" Og hvis den er av slik sjeldenhet så tror jeg condition spiller en mindre rolle. Men det stemmer at det er sånn på discogs-markedet

Et eksempel, denne solgte jeg til en kar i New Orleans tidligere i år for en svært stor sum selvom den var i dårlig condition + at Side B av kassetten var helt ødelagt:

https://www.discogs.com/Tom-Skeemask...elease/6634058



Er veldig enig med deg i at det er normen er sånn likevel