Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2351
Hei!

Til min store overraskelse så jeg at dollaren snart er oppe på 9kr! Det er noe annet enn da den var på rundt 6kr for rundt et år siden, ikke det engang.

Først av alt: noen som vet om dollaren blir verdt mindre, eller krona blir verdt mer i nær fremtid?

Problemet er at ting som kosta $100 - 650kr~ på nett nå koster nesten 900kr!

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å handle til "normale" priser likevel, om det er mulig?
Hvis noen hadde visst dette hadde de for det første: ikke fortalt det om det. Valutahandel er milliardbusiness, og ikke noe du forutser uten gigantiske systemer og ansatte.

For det andre, når den norske krona er svak generelt, er det ingen magisk måte å handle på en bedre måte. Dette ville industrien brukt for å slippe svingninger, evt. utnytte disse til sin fordel på en måte som ville gjort hele systemet ubrukelig. Følgelig går det ikke.

For det tredje: Hverken du, jeg, eller Jens på Oslo Børs kan se inn i fremtiden. Jeg kan si en ting sikkert, kursen kommer til å gå både opp og ned, men hvor mye, og når - er spekulasjoner, noen bedre enn andre. Vil du ha kvasi-kunnskap om emnet, så les DN, Hegnar eller andre tidsskrifter for økonomi, men det er ingen sikkerhet.
Du kan redusere kostnadene noe ved å selv fortolle forsendelsen.
Dollar, euro og pund har alle styrket seg veldig mot krona siden glansdagene for nettshopping i Norge. Tipset mitt for billig nettshopping må være å finne land med en valuta som ikke har styrket seg så mye i forhold til norskekronen og handle fra nettbutikker som operer i det landet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du kan redusere kostnadene noe ved å selv fortolle forsendelsen.
Vis hele sitatet...
Dette så veldig interessant ut, har ofte revet meg mer i håret pga tollgebyret til posten enn selve momsen.
Forventningene er at krona vil styrke seg til 8-8.5 mot dollar i 2016, men neppe mer enn dette. Noe av problemet er at svekkelsen har vært en kombinasjon av svakere krone og sterkere dollar. Det er forventet at dollaren vil holde seg slik at en forbedring av kursen i hovedsak er knyttet til sterkere krone, og det blir dermed begrenset hvor store endringer vi får den nærmeste tiden.
Man sparer ingenting på å fortolle selv dersom verdien på forsendelsen er under 3000. Posten er noen gjerrige jævler og krever avgift for forenklet fortolling selv om du gjør jobben selv.
Sist endret av yoloswag; 7. januar 2016 kl. 19:13.
Sitat av doseren Vis innlegg
Forventningene er at krona vil styrke seg til 8-8.5 mot dollar i 2016, men neppe mer enn dette. Noe av problemet er at svekkelsen har vært en kombinasjon av svakere krone og sterkere dollar. Det er forventet at dollaren vil holde seg slik at en forbedring av kursen i hovedsak er knyttet til sterkere krone, og det blir dermed begrenset hvor store endringer vi får den nærmeste tiden.
Vis hele sitatet...
Tror prisdumping vil vare En av årsakene til den lave oljeprisen er at Saudi-Arabia pøser billig olje ut på markedet, blant annet for å utkonkurrere skiferolje i USA.

Hva med å handle mere på bruktmarkedet særlig PC og utstyr?
Eller handle med andre valuta en dollar\Svensk KR\Dansk kr.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det hjelper ikke så veldig mye å bytte valuta, det er jo krona som er svak. Hvis du da ikke sitter på en haug utenlandsk valuta fra før.