Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3788
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...er/a/10147450/

Hypotetisk spørsmål: La oss si at du blir rik en dag, og din formue blir allmennkjent, enten i lokalmiljøet eller i media. Hvor rik måtte du vært før du ville brukt penger på livvakter? Hvor stor er egentlig risikoen for at miserable tapere kidnapper deg/barna dine for å kreve penger, eller konspirerer å stjele pengene dine på andre måter? Hvor vanlig er det for næringstopper å gjøre dette? Har de like stort behov som politikere?

Dette er ikke noe som bare skjer på film eller i USA, det skjedde jo f.eks. i Finland for noen år tilbake, hvor datteren til en rik person ble kidnappet
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det kommer jo helt ann på personene om de føler de trenger det eller ei.

Kanskje synes en med 10 mill i formue at han må ha ekstra beskyttelse eller så har du rikingen med 400 mill i formue som synes han trenger noen livvakter.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Dette er ikke noe som bare skjer på film eller i USA, det skjedde jo f.eks. i Finland for noen år tilbake, hvor datteren til en rik person ble kidnappet
Vis hele sitatet...
Det har skjedd i Norge og, men det har ikke blitt plastret utover media etter ønske fra politiet og de involverte for å begrense utviklingen. John Fredriksen sine døtre ble jo forsøkt kidnappet for eksempel.
Husker også at sønnen til en som vant i lotto ble kidnappet.

http://www.osloby.no/nyheter/--Kidna...r-5565859.html
Livvakt er ekstremt dyrt da.. La oss tenke oss at en livvakt tjener 500.000 kr i året. Pluss på 25% i sosiale avgifter, så lander du på en bruttokostnad på 625.000 kr. La oss videre si at de ikke jobber om natten; da trenger du allikevel to skift, året rundt. Så det blir 625.000 kr x 2 = 1,25 mill. NOK i året, uten tillegg for utstyr, transport, mat, etc.

Du skal mao. være rimelig rik før dette "lønner seg". Du kan jo bli kidnappet én gang i året og betale én mill. NOK i løsepenger hver gang, og fortsatt gå i pluss, år for år
Hvor får du disse tallene fra, Stormen? Høyst usannsynlig at en livvakt tjener 625k i året. Det er ikke marked for slike priser her i Norge.
Det stormen helt glemmer er at det skal mye mer enn 2 personer til for å drive en døgnkontinuerlig tjeneste H24..
Jeg har 6 kollegaer slik at vi totalt er 7 stykk for å drive en H24 tjeneste døgnet rundt året rundt (på fastlandet), og på grunn av kveldstillegg, nattetillegg og helgetillegg så tjener vi alle ca 700k brutto årlig.. Og da har vi i tillegg dispensasjon fra 9-timers reglene i Arbeidsmiljøloven slik at kun to personer kan dekke en hel helg (12 timers vakter)..
Og selv om lovene er forskjellig ifra land til land, så kan jeg iallefall bekrefte at min internasjonale kollegaer i andre land også trenger 7+ for å drive en H24 tjeneste innen luftfart..
kjedelig streiting
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Hvor får du disse tallene fra, Stormen? Høyst usannsynlig at en livvakt tjener 625k i året. Det er ikke marked for slike priser her i Norge.
Vis hele sitatet...
Skal du ha ordentlig beskyttelse leier du ikke inn noen securitasvektere til 350 000 i året. Ikke glem at det eksemplet Stormen brukte var med arbeidsgiveravgift osv.

De best betalte livvaktene til kongefamilien hadde en lønn på over 1 mill i året.
Selv med lav grunnlønn så blir det fort et par 100k brutto ekstra bare i ubeleilighetstillegg grunnet, så akkurat der var nok Stormen faktisk konservativ..
Nå er det forskjell på sivile ledsagere ansatt i et sikkerhetsselskap og faktiske livvakter fra Politiet og Forsvaret.
Hadde jeg vært milliardær så hadde jeg lett betalt noen millioner i året for beskyttelse.
Sist endret av JayHova; 7. juli 2014 kl. 02:08.
Jeg føler ikke risikoen for å bli kidnappet er så stor i Norge, så hadde nok ikke følt noe behov for livvakter uansett tror jeg.

Mulig det har skjedd i nordiske land en eller annen gang at rike mennesker har blitt utsatt for kidnapping, men det tilhører unntaket.

For å si det sånn, man kan jo bli truffet av lynet også, men ingen vits i å gå rundt med en lynavleder fordet.
Beklager, jeg var høyst unøyaktig i min forrige post. Her er det reelle regnestykket:

Antall timer i døgnet: 24
Vakthold nødvendig: 16 timer i døgnet (vi forutsetter 8 timer hvor oppdragsgiver ikke er beskyttet; egentlig ikke lurt, men la oss si han ønsker å spare litt penger)
Antall dager vakthold i året: 365 (helt nødvendig)
Antall arbeidstimer: 365 x 16 = 5840
Estimert sykefravær: 10% av 5840 = 584
Reelle arbeidstimer man må dekke opp: 5840 x 584 = 6424
Normalt antall arbeidstimer per person per år: 137 x 11 (1 måneds ferie) = 1507
Antall nødvendige stillinger: 4,2 heltidsstillinger året igjennom
Årslønn per stilling: 500.000
Brutto årslønn, inkl. sosiale avgifter, arbeidsgiveravgift, forsikring, pensjon, etc.: 625.000 kr
Rene brutto lønnskostnader for å tilby 16 timers vakthold, 365 dager i året: MINIMUM = 2.625.000 kr per år

Dette inkluderer IKKE skuddsikre vester, evt. våpen, kostnader i forbindelse med opplæring, mat, utstyr og eventuelle andre sekundærkostnader.

Dersom man snakker 24 timers vakthold vil kostnaden komme opp i cirka 3,5 mill. NOK.

Med andre ord: Dette vil ikke "lønne seg" for de aller, aller fleste.
Sist endret av Stormen; 7. juli 2014 kl. 15:39.
Pluss at du må være John Fredriksen eller kanskje Røkke rik før noen ville forsøkt noe sånt.
Kommer ikke til å ha livvakter når jeg blir millioner. Vi får se om jeg tenker det samme om jeg også klarer å bli milliadær
Spørsmålet mitt blir - hvor mange av de som har livvakter i norge trenger virkelig det?
Sitat av Tidspress Vis innlegg
Spørsmålet mitt blir - hvor mange av de som har livvakter i norge trenger virkelig det?
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å spørre hvor mange som har bilforsikring som egentlig trenger bilforsikring. Eller reise-/innboforsikring etc.

Forskjellen er at en livvakt har mer preventiv effekt enn en vanlig forsikring, så det gjør at spørsmålet ditt gir enda mindre mening.

Men ja, jeg tipper de fleste rikinger i Norge får gå rimelig i fred uavhengig av om dem har livvakt eller ikke.
Hvor mange trenger Citymaid hver uke eller annenhver uke? Selv var det argumentet "Hva er din fritid verdt?" som førte til at jeg begynte å betale for CityMaid sine tjenester.. En variant blir da "Hva er livet ditt verdt?" eller "Hva er din barn sine liv verdt?"..

Det er en grunn til at folk betaler for forsikring.. Selgerene fokuserer på frykt, og når du uansett har råd så blir spørsmålet "skal jeg ta meg råd til dette?" ganske lett å svare på..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvor mange trenger Citymaid hver uke eller annenhver uke? Selv var det argumentet "Hva er din fritid verdt?" som førte til at jeg begynte å betale for CityMaid sine tjenester.. En variant blir da "Hva er livet ditt verdt?" eller "Hva er din barn sine liv verdt?"..

Det er en grunn til at folk betaler for forsikring.. Selgerene fokuserer på frykt, og når du uansett har råd så blir spørsmålet "skal jeg ta meg råd til dette?" ganske lett å svare på..
Vis hele sitatet...

Hadde ei polsk ei som vasket leilighet og klær en dag i uka. Men pga at hun stjal så mye så ble hun byttet ut med 1 kombi vaske/tørkemaskin og 2 støvsugerroboter. Robotene er aldri seine, syke eller stikker penga dine i lomma. Og med en kombi maskin på badet går også klesvask som en lek om dagen. Starte opp om morgenen og når du kommer hjem er det bare til å brette sammen. Hadde det vært en robot som kunne tømt maskina og brettet sammen og strøket tøyet så skulle jeg hatt meg en slik en også.

Kanskje det får bli en slik skjorte tørker senere, da slipper en å stryke også :-)
Sist endret av frtoretang; 8. juli 2014 kl. 00:50.