Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 19785
Hei, passet mitt har gått ut, og jeg skal reise på tur om veldig kort tid.

Hvis jeg sier at passet nettopp ble stjålet, vil jeg da få utstedt nødpass? Jeg vet at det er en gyldig grunn hvis passet som ble stjålet var gyldig. Vil de sjekke dette, og kan jeg da risikere å ikke få utstedt nødpass om de finner ut at det ikke var gyldig da det ble stjålet?

Er det alltid nødvendig med pass når man skal reise fra Norge til et land i EU forresten?
Sist endret av GABAergic; 21. mai 2014 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dra til politistasjonen å få passet forlenget, null svett om du har en dag eller mer før du reiser.

Innen eu er det ikke krav om pass men godkjent id.

I stort sett resten av eu har de dette i krefittkortstørrelse, men det får vi ikke til i Norge.... Tror det er omtrent ti år siden de satte ned en "kommisjon" som skulle finne ut hvordan det var mulig å få til i Norge, men med det byråkratiet vi har er vel det klart om ti femten år vil jeg tro ( optimistisk )
Du trenger ingen grunn for å få utstedt nødpass. Bare møt opp på politistasjonen og si at passet ditt er gått ut, og trenger nødpass. Kan også gjøres på utvalgte (alle?) flyplasser hvor politiet har en avdeling.

Hvor skal du reise? Har selv reist til Frankrike med bare førerkort. Tenkte selv jeg måtte ha nødpass, men politiet på Gardermoen sa at det skulle gå greit med førerkort. Var null stress å reise ut av Norge, men de var litt forundret da jeg skulle hjem igjen fra Frankrike
Trådstarter
42 5
Ok, tusen takk for svar gutter, har litt panikk her nå TBH.

Dra til politistasjonen å få passet forlenget, null svett om du har en dag eller mer før du reiser.
Vis hele sitatet...
Du trenger ingen grunn for å få utstedt nødpass. Bare møt opp på politistasjonen og si at passet ditt er gått ut, og trenger nødpass. Kan også gjøres på utvalgte (alle?) flyplasser hvor politiet har en avdeling.
Vis hele sitatet...
Jeg var nede tidligere i dag. Da spurte jeg spesifikt etter nødpass pga at det var gått ut på dato. Da sa betjenten at jeg ikke oppfyllte kravene, og pissa egentlig på reisen jeg har planlagt en stund nå.

Bader egentlig ganske kraftig atm.

Jeg skal til hellas, tror dere det vil være mulig å ringe flyselskapet og høre om jeg kan fly med førerkort? Hellas er i schengen, men samtidig står det på nettet at Pass er det eneste flyselskapet godtar. Men det står jo også at man kan reise fritt uten pass innen schengen? Vanskelig å forstå for meg akkurat nå.
Sitat av GABAergic Vis innlegg

Jeg skal til hellas, tror dere det vil være mulig å ringe flyselskapet og høre om jeg kan fly med førerkort? Hellas er i schengen, men samtidig står det på nettet at Pass er det eneste flyselskapet godtar. Men det står jo også at man kan reise fritt uten pass innen schengen? Vanskelig å forstå for meg akkurat nå.
Vis hele sitatet...
vg i 2010 - Passfrihet i Schengen gjelder ikke hos flyselskapene

varierer fra selskap til selskap.
Vis hele sitatet...
Hos SAS er det som regel uproblematisk å komme om bord i flyet innenfor Schengen dersom passasjeren kan vise førerkort eller bankkort.

Og hos Lufthansa sjekker de ikke pass innenfor Schengen, ifølge daglig leder Terje Grue.

Hos KLM og Air France går det også greit å vise førerkortet som legitimasjon innenfor Schengen, bekrefter regional manager, Paul Verhagen.
Vis hele sitatet...
Hvilket flyselskap har du?

Ring flyselskapet ditt.
Hva er "veldig kort tid" ? En kamerat av meg greide å få pass på plass til datteren på litt over 24 timer. Sendt fra Oslo til det lokale lennsmannkontoret her vest. Ta kontakt med passkontoret imorgen.-
Trådstarter
42 5
Har noia nok til å ikke skrive spesifikt her når det er, men det er en dag neste uke. Kan potensielt være så heldig at jeg får et ordentlig pass innen den tid. Åpningstidene til passkontoret er jo TOTALT ukristelige, men i morgen begynner jeg sent på jobb, så jeg skal komme meg ned der da.

Flyselskapet er Ryan Air, prøvde å ringe men tlf stengte selvfølgelig 18:00. Ringer de i morgen.
Såpekoker av rang
Fordi jeg er en treig og udugelig person, har jeg reist på interrail to ganger med nødpass - hver gang ordnet dagen før.
Begge gangene fordi mitt opprinnelige pass hadde gått ut mange år i forkant, og i mellom disse to turene (2 år) fikk jeg heller ikke rota meg til å ordne et ordentlig pass "til neste gang". I løpet av tur nummer 2 presterte jeg å miste
nødpasset mitt når vi var i Praha. Selv da fikk jeg ordnet nytt, på dagen, hos ambassaden. Dog måtte jeg sitte der i 4 timer, og de
jobba 2 timer overtid for å hjelpe meg. Følte meg kul da.

Hver gang har det gått helt fint. Jeg har bare lagt meg litt flat og sagt at jeg har vært sløv med å ordne skikkelig pass,
at jeg ikke reiser så mye og at det er ikke noe jeg tenker ofte på.

For at de skal hjelpe deg raskest mulig (og i det hele tatt), må du ha med deg et gyldig passfoto, enten tatt hos fotograf eller i fotoboks.
Men det visste du sikkert. At du ble nektet nødpass fordi du ikke stod til kravene høres litt merkelig ut.
Kravene er vel at du er norsk statsborger?
Sist endret av monoid; 21. mai 2014 kl. 21:01.
Trådstarter
42 5
De har blitt strengere på kravene de siste årene. "Ungdommer" som skal til syden får ikke lenger nødpass i hytt og gevær er vel det politiet har gått ut i mediene med. Ikke at jeg overhodet faller i den kategorien. Det står ikke noe om det på nettsiden dog: https://www.politi.no/tjenester/pass...Tema_842.xhtml

Han jeg møtte mente visst noe annet.

Noen som vet om man kan få ordinært pass betraktelig kjappere om man velger å hente det på politistasjonen? Får man da en garanti på når man får det?
Sist endret av GABAergic; 21. mai 2014 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får pass rimelig kjapt om du informerer om at du må ha det kjapt, og har en plausibel grunn til at du ikkje fekk sjekka det før. Eg har fått pass på to dager i feriesesongen - og nødpass på flekken, ved å ha ei plausibel forklaring på behovet.

(Forklaringa for nødpass var at eg måtte til Belgia, og ikkje hadde anledning til å reise heim for å hente pass).
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Ok, tusen takk for svar gutter, har litt panikk her nå TBH.




Jeg var nede tidligere i dag. Da spurte jeg spesifikt etter nødpass pga at det var gått ut på dato. Da sa betjenten at jeg ikke oppfyllte kravene, og pissa egentlig på reisen jeg har planlagt en stund nå.

Bader egentlig ganske kraftig atm.

Jeg skal til hellas, tror dere det vil være mulig å ringe flyselskapet og høre om jeg kan fly med førerkort? Hellas er i schengen, men samtidig står det på nettet at Pass er det eneste flyselskapet godtar. Men det står jo også at man kan reise fritt uten pass innen schengen? Vanskelig å forstå for meg akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Du sier han pissa på en reise du har planlagt en god stund, hvorfor har du ikke da planlagt å skaffe deg pass i god tid eller sjekke om passet var gyldig? Da hadde du slipt et satans stress rett før avreise.
Trådstarter
42 5
Sitat av Hutch Vis innlegg
Du sier han pissa på en reise du har planlagt en god stund, hvorfor har du ikke da planlagt å skaffe deg pass i god tid eller sjekke om passet var gyldig? Da hadde du slipt et satans stress rett før avreise.
Vis hele sitatet...
Har hatt alt klart, inkl pass. Det falt meg rett og slett ikke inn å sjekke gyldighet. Kanskje det var dumt av meg? Definitivt var det dumt, men gjort er gjort. Hvor mye mener du jeg burde lide for dette økonomisk og sosialt?
Nødpass
Hvis du ikke rekker å bestille et ordinært pass før du skal reise, kan du få utstedt nødpass hos politiet. For å få nødpass, må du fremlegge dokumentasjon på reisen sammen med søknaden.

Det er kravet. Thats it.
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Har hatt alt klart, inkl pass. Det falt meg rett og slett ikke inn å sjekke gyldighet. Kanskje det var dumt av meg? Definitivt var det dumt, men gjort er gjort. Hvor mye mener du jeg burde lide for dette økonomisk og sosialt?
Vis hele sitatet...
Man lærer så lenge man lever. Som du sier gjort er gjort. Det enkleste du kan gjøre er vell å dra på politistasjonen å håpe på at det er en annen betjent eller ansatt bak disken når du kommer neste gang, legge alle kortene på bordet og si det som du sa nå, du hadde rett og slett glømt å sjekke gyldigheten på passet da du var sikker på at det ennå var gyldig. Nå, rett før avreise, sjekket du og oppdaget at passet va gått ut å at turen du skal på er like rundt gjørnet. Det ordner seg sannsynligvis da. De er forhåpentligvis ikke helt A4 og uten medmenskelige tendenser.
Sist endret av Hutch; 22. mai 2014 kl. 00:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Hvor mye mener du jeg burde lide for dette økonomisk og sosialt?
Vis hele sitatet...
Heilt ærleg så er det heilt og fullt ditt ansvar, og politiet har kommunisert klart at nødpass ikkje er noko dei skriv ut fordi folk ikkje har sjekka utløpet på passet sitt.

Ting har konsekvenser, og at du går glipp av turen er ein slik konsekvens som du må leve med. Velkommen til dei voksnes rekker.
Sitat av raze Vis innlegg
Du trenger ingen grunn for å få utstedt nødpass. Bare møt opp på politistasjonen og si at passet ditt er gått ut, og trenger nødpass.
Vis hele sitatet...
Nei. Fra i fjor er det mye strengere krav for å få nødpass.

Sitat av GABAergic Vis innlegg
Flyselskapet er Ryan Air, prøvde å ringe men tlf stengte selvfølgelig 18:00. Ringer de i morgen.
Vis hele sitatet...
Reiser du med Ryanair er du fucka enten du har alt i orden eller ikke, de finner uansett på ett eller annet overraskelsesgebyr. Så om du har en femhundrelapp klar, går det nok greit.

Sitat av GABAergic Vis innlegg
Har noia nok til å ikke skrive spesifikt her når det er, men det er en dag neste uke.
Vis hele sitatet...
Det eneste du kan gjøre, er så stikke på passkontoret så snart de åpner. Ta deg noen timer fri fra jobb, om du må. Jeg var i samme situasjon som deg, og hadde supernoia. De sier 14 dager, fordi det er så lang tid det tar midt i sesongen. Passet mitt kom etter bare to dager.

Tips: Be om å hente det på stasjonen når det er klart. De fortalte i alle fall meg at posten godt kan sløse vekk et par dager på å sende det fra sorteringssentral til sorteringssentral, før du får det i postkassa. Politistasjonen mottar det direkte fra produsenten.
Sist endret av Ramaskrik; 22. mai 2014 kl. 09:14.
Trådstarter
42 5
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Nei. Fra i fjor er det mye strengere krav for å få nødpass.



Reiser du med Ryanair er du fucka enten du har alt i orden eller ikke, de finner uansett på ett eller annet overraskelsesgebyr. Så om du har en femhundrelapp klar, går det nok greit.



Det eneste du kan gjøre, er så stikke på passkontoret så snart de åpner. Ta deg noen timer fri fra jobb, om du må. Jeg var i samme situasjon som deg, og hadde supernoia. De sier 14 dager, fordi det er så lang tid det tar midt i sesongen. Passet mitt kom etter bare to dager.

Tips: Be om å hente det på stasjonen når det er klart. De fortalte i alle fall meg at posten godt kan sløse vekk et par dager på å sende det fra sorteringssentral til sorteringssentral, før du får det i postkassa. Politistasjonen mottar det direkte fra produsenten.
Vis hele sitatet...
Takker for et supert svar!

Jeg var nede på passkontoret i morges, 45 minutter før åpningstid for å trekke kølapp. Ble nr 30 i køen og ble ekspedert innen ganske rimelig tid vil jeg si. Alt i alt var denne affæren særdeles mer fornøyelig enn situasjonen på politistasjonen dagen før.

Jeg har bestilt nytt pass, og hvis dette ikke ligger i posten innen onsdag neste uke, så får jeg nødpass den dagen. Ble forsikret om at jeg da oppfylte kravene. Fantastisk! Håper selvfølgelig på at passet ligger der tirs/ons neste uke, men uansett så vil det ordne seg, og det er en stor lettelse!

Der jeg var sa de at hvorvidt jeg valgte å få det til-sendt eller å hente det der ikke spilte noen rolle. De blir trykket opp eksternt, og må gjennom postsystemet uansett. Mulig det ville gått fortere å hente det der, men det var ihvertfall ikke noe byråkraten jeg henvendte meg til ville utdype ytterligere.

Jeg er jo en fyr som er disponert for angst, og jeg må innrømme at det er litt stressende å vite at turen min er totalt prisgitt av at alt fungerer som det skal på onsdag, men det er det ingen grunn til at det ikke skal.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Heilt ærleg så er det heilt og fullt ditt ansvar, og politiet har kommunisert klart at nødpass ikkje er noko dei skriv ut fordi folk ikkje har sjekka utløpet på passet sitt.

Ting har konsekvenser, og at du går glipp av turen er ein slik konsekvens som du må leve med. Velkommen til dei voksnes rekker.
Vis hele sitatet...
This is why we can't have nice things.

Hvilken verdi la du til denne tråden med det innlegget? Du informerte om noe åpenbart som alle i tråden er klar over fra før, i tillegg har du en fantastisk infantil veslevoksen måte å bruke hersketeknikker, noe jeg trodde hadde blitt selektert ut av nettforum for en del år siden. Vel, det ser ut til å leve på norske forum hvertfall, og hvis jeg husker korrekt så er nettopp dette grunnen til at jeg ikke har frekventert et norsk nettforum på mange år. Hvis man tar i betraktning demografien av mennesker som frekventerer freak.no, så vil jeg si at sannsynligheten er overveiene stor for at jeg trådde inn i de rekkene du snakker om betydelig tidligere enn deg.

Apropos politiets kommunikasjon om disse reglene, så tar du faktisk feil. Noen medier har hatt saker om dette de siste 2 årene, men på politiets nettsider finner man ingen av de retningslinjene det nå henvises til hos politiet.

https://www.politi.no/tjenester/pass/nodpass/

Det fremkommer av denne informasjonen at man kan få nødpass hvis man ikke rekker å bestille ordinært pass, samt legger fram dokumentasjon om reisen. Dette stemmer altså ikke.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av raze Vis innlegg
Hvor skal du reise? Har selv reist til Frankrike med bare førerkort. Tenkte selv jeg måtte ha nødpass, men politiet på Gardermoen sa at det skulle gå greit med førerkort. Var null stress å reise ut av Norge, men de var litt forundret da jeg skulle hjem igjen fra Frankrike
Vis hele sitatet...
Kravet innen Schengen er offentlig utstedt reisedokument, det vil vel si at alle som har lappen eller mopedførerbevis skal ikke trenge pass?
Sitat av nudo Vis innlegg
Kravet innen Schengen er offentlig utstedt reisedokument, det vil vel si at alle som har lappen eller mopedførerbevis skal ikke trenge pass?
Vis hele sitatet...
Her har Turbolego allerede svart deg.

[quote=Turbolego;3124788]vg i 2010 - Passfrihet i Schengen gjelder ikke hos flyselskapene

Med andre ord, du har rett i det du sier nudo, men flyselskapene kan fortsatt slå seg vrang. TS skal reise med Ryan air og de er ikke kjent for god kundeservice. Jeg har selv flydd Ryan air 1 gang - aldri mer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Hvilken verdi la du til denne tråden med det innlegget?
Vis hele sitatet...
Tja, du spurte. Og eg synst heilt ærleg ikkje det er alt for mykje forlangt at folk sjekker passet sitt når dei bestiller biletter, om dei ikkje veit når utløpsdato er. Dei fleste veit dei må ha pass utanom Norden, og det tar deg ikkje mange sekunder å sjekke om du har eit gyldig pass.
Noen kompiser overrasket meg med flybilletter til Tyskland. Avreise to dager etter og passet mitt hadde gått ut.

Dro ned på politistasjonen i Sandvika og de var veldig hjelpsomme. Gjorde alt de kunne for å få sendt passbestillingen samme dag.

På morgenen, dagen etter, var jeg og hentet det på postkontoret.
Sitat av raze Vis innlegg
Du trenger ingen grunn for å få utstedt nødpass. Bare møt opp på politistasjonen og si at passet ditt er gått ut, og trenger nødpass. Kan også gjøres på utvalgte (alle?) flyplasser hvor politiet har en avdeling.

Hvor skal du reise? Har selv reist til Frankrike med bare førerkort. Tenkte selv jeg måtte ha nødpass, men politiet på Gardermoen sa at det skulle gå greit med førerkort. Var null stress å reise ut av Norge, men de var litt forundret da jeg skulle hjem igjen fra Frankrike
Vis hele sitatet...
Du kan få utstedt nødpass uten grunn, ja. Og de største flyplassene med avdeling fra politiet gir deg også en nødpass.

Har lest noe om at du kun trenger legitimasjon innenfor EU, ikke pass. Selv har jeg aldri vært i passkontroll innenfor EU på 5 år.
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Har noia nok til å ikke skrive spesifikt her når det er, men det er en dag neste uke. Kan potensielt være så heldig at jeg får et ordentlig pass innen den tid. Åpningstidene til passkontoret er jo TOTALT ukristelige, men i morgen begynner jeg sent på jobb, så jeg skal komme meg ned der da.

Flyselskapet er Ryan Air, prøvde å ringe men tlf stengte selvfølgelig 18:00. Ringer de i morgen.
Vis hele sitatet...
bestillte meg nytt pass for to uker siden... det kom i posten etter 2 dager..
Sitat av Claryn Vis innlegg
Du kan få utstedt nødpass uten grunn, ja. Og de største flyplassene med avdeling fra politiet gir deg også en nødpass.

Har lest noe om at du kun trenger legitimasjon innenfor EU, ikke pass. Selv har jeg aldri vært i passkontroll innenfor EU på 5 år.
Vis hele sitatet...
Poster denne en gang til, siden mange ikke har fått det med seg: Det er nye regler fra i fjor. Du får ikke nødpass bare fordi du har vært treig med å sjekke. Trist, men sant.

Du trenger ikke pass innenfor EU/Schengen. Men TS flyr med Ryanair, som har satt som krav at pass er eneste gyldige legitimasjon ved innsjekking. (Ellers får du et hyggelig overraskelsesgebyr, men du slipper du nok om bord om du kan betale på flekken...)
Trådstarter
42 5
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
bestillte meg nytt pass for to uker siden... det kom i posten etter 2 dager..
Vis hele sitatet...
Godt å høre.

Jeg ringte passkontoret igjen i dag for å høre om det var noe jeg kunne gjøre for at det skulle komme fortere. Dama jeg prata med var nesten helt sikker på at det ville ligge i postkassen min lørdag eller mandag Hvis ikke så forsikret hun meg igjen om at jeg vil få nødpass om det skulle være nødvendig på onsdag.

Dette er det hyggeligste møtet jeg har hatt med byråkratiet by far.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei, mitt pass er utgått og jeg skal til Tyrkia neste søndag. Å da er det ikke sikkert jeg får nytt pass innen den tid. Noen som vet hva jeg kan jøre?

Nødpass funker ikke til Tyrkia..
Sitat av Beerbowl Vis innlegg
Hei, mitt pass er utgått og jeg skal til Tyrkia neste søndag. Å da er det ikke sikkert jeg får nytt pass innen den tid. Noen som vet hva jeg kan jøre?

Nødpass funker ikke til Tyrkia..
Vis hele sitatet...
Bestille nytt pass. Om du ikke får det i tide, så kan du ikke reise.
Jeg klarte å slippe på Bergen - Poznan med Wizz Air etter litt krangling med boarding-personalet. Jeg måtte gjøre det på eget ansvar, samt at jeg ikke skulle si noe om det som hadde skjedd. Grunnen til at de nekter er at norsk førerkort\bankkort ikke er gyldig legitimasjon i Polen, og jeg kunne risikere å få problem ved hjemreise.

Når jeg kom på flyplassen for å reise hjem sa jeg at passet var forsvunnet kvelden før i Polen, så gikk det helt fint og jeg fikk borde uten problem.

Jeg følte meg litt som Ben Affleck i Argo når flyet tok av ("Argo fuckyourself")
Sist endret av Oslash; 11. juli 2014 kl. 09:19.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Bestille nytt pass. Om du ikke får det i tide, så kan du ikke reise.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer så absolutt ikke! Som en annen her sa tidligere så kan man få nødpass på store flyplasser et par timer før avreise! Har selv fått dette på Torp.
Dette er ca 5-6mnd siden. Tviler på at det er kommet noen nye regler uten at jeg skal være like skråsikker som Mirriran
Tyrkia godtar ikke nødpass da de krever at passet er gyldig 6 måneder etter innreise til landet.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ia/a/23240781/
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Godt å høre.

Jeg ringte passkontoret igjen i dag for å høre om det var noe jeg kunne gjøre for at det skulle komme fortere. Dama jeg prata med var nesten helt sikker på at det ville ligge i postkassen min lørdag eller mandag Hvis ikke så forsikret hun meg igjen om at jeg vil få nødpass om det skulle være nødvendig på onsdag.

Dette er det hyggeligste møtet jeg har hatt med byråkratiet by far.
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk det, fikk du passet i tide, eller ble det nødpass?
Går det å ringe å fortelle hvordan situasjonen er slik at de prioriterer mitt pass fremfor andre?
Hvorfor skal du prioriteres? Ser ikke logikken. Du er sent ute, andre skal ikke straffes pga det.
De kan betale nødpass noe jeg ikke kan. Og er ikke sikkert de trenger passet sitt NÅ
Sitat av Beerbowl Vis innlegg
De kan betale nødpass noe jeg ikke kan. Og er ikke sikkert de trenger passet sitt NÅ
Vis hele sitatet...
De kommer ikke til å gjøre det, men skader ikke å ringe.
Bedre å ringe å høre med de enn å sitte her å spørre oss om du skal ringe.

Finnes mange som er like trege som deg til å skaffe seg pass, så hvorfor prioritere deg?
Uansett hvor jeg ringer sier de forskjellig, tyrkiske ambassaden i Oslo sier d ikke er noe problem så satser på nødpass
http://www.ba.no/nyheter/article7447898.ece
http://www.landsider.no/land/tyrkia/reise/innreise/

Jeg ville prøvd å skaffe meg ordentlig pass snarest mulig...
Sist endret av Judaz; 11. juli 2014 kl. 16:36.
Trådstarter
42 5
Sitat av reiras Vis innlegg
Hvordan gikk det, fikk du passet i tide, eller ble det nødpass?
Vis hele sitatet...
Hei, sorry for at jeg ikke oppdaterte tråden.

På passkontoret søkte jeg om ordinært pass. Hvis jeg ikke hadde dette dagen før avreise, ville jeg få nødpass. Det lå ikke i posten tirsdag ettermiddag/onsdag morgen (avreise torsdag), dermed dro jeg ned tidlig for å skaffe nødpass før jobb. Jeg fikk så nødpasset på passkontoret, og sjekket inn hos Ryan Air med dette passet. Da jeg kom hjem fra jobb lå det ordinære passet i postkassa

Det tok ca 7 dager, 5 virkedager, for meg å få det, og da bestilte jeg i den såkalte høysesongen.
Var og skulle ordne nødpass selv rett før sommerferien, du får ikke nødpass ved mindre det er dagen før du skal reise.
Gå til din lokale politistasjon og forlang et nytt. Jeg ordnet nødpass et par timer før jeg dro til Amsterdam. Var damer som jobbet da, fikk heldigvis sjarmert de, men de sa de hadde sluttet å gi bort til folk som kommer dagen før, spesielt amster og party plasser.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Du får ordnet nødpass når som helst så lenge de har kapasitet.

Når det kommer til Tyrkia er det slik at den tyrkiske ambassade sier det fungerer med nødpass. Det eneste er at du må ordne visum først når du kommer inn til Tyrkia, da nettsiden man ordner visum på IKKE aksepterer nødpass.

Reiseselskapene sier ofte at man MÅ ha ordinært pass, og MÅ ha visum før innreise til Tyrkia. I følge tyrkisk ambassade er dette ikke riktig. Jeg snakket med dem for en måneds tid siden etter en heftig ringerunde med diverse reiseselskaper, flyplass og politi.
Sist endret av bipbapbop; 14. juli 2014 kl. 23:24. Grunn: Skriveleif über alles
Kom inn i Tyrkia med nødpass og visum