Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2170
Lå Lenge og tenkte på dette i går.

Er Norge det neste landet i verden som har bilde & ID bakpå bankkortet?
Har selv ikke sett dette noe annet sted i verden
Hvor mange land har du vært i og har du sett i lommeboken til alle hva slags leg de har?? Nei, Norge er ikke eneste. Har du vært i feks Sverige?

Forøvrig er det mye rart som holder folk oppe om natta.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hvor mange land har du vært i og har du sett i lommeboken til alle hva slags leg de har?? Nei, Norge er ikke eneste. Har du vært i feks Sverige?

Forøvrig er det mye rart som holder folk oppe om natta.
Vis hele sitatet...
Er en del land, ville tatt tid og ramse opp alle hehe.

Sverige har ikke denne ordningen, var senest i Stockholm for 2 uker siden og ta stusset dørvaktene på bankkoret mitt. De hadde aldri sett noe lignende
https://www.google.com/#q=debit+card...to+id&safe=off
Så nei, Norge er ikke det eneste, men spesielt utbredt er det vel ikke.
Sist endret av Mith; 21. oktober 2013 kl. 10:27.
Nerd på deltid
Kan være morsomt for deg å vite at når jeg bestilte meg nytt bankkort for noen uker siden fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med personnummer og bilde bak på kortene. Vet ikke om det er noe alle banker har startet med elle ikke.
Sitat av Tychol Vis innlegg
Kan være morsomt for deg å vite at når jeg bestilte meg nytt bankkort for noen uker siden fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med personnummer og bilde bak på kortene. Vet ikke om det er noe alle banker har startet med elle ikke.
Vis hele sitatet...
Seriøst? hvilken bank var dette?
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
Seriøst? hvilken bank var dette?
Vis hele sitatet...
Meiner alle skulle innføre dette. Du må anten ha med deg førarkort eller pass når du skal ut på byen el.
Sist endret av R0flcopter; 21. oktober 2013 kl. 11:52.
Skjønner godt bankene. Det å gi Norges befolkning id-papirer er ikke deres oppgave, selv om det jo er veldig hendig med ID på bankkortet. Ellers er vel meningen at også Norge snart skal få et ID-kort med internasjonal standard i bankkortstørrelse ala det de har i EU-landene, men byråkratimøllen går tregt.
Samtlige VISA debetkort jeg har er uten noe ID, kun navn og på noen kontonummer.

Dette er Nordea, Storebrand og DNB (sistnevnte tilbyr vel ID mot et tillegg).
Har brukt det i USA, men har også blitt stoppet med det i USA.
Sist endret av omba; 21. oktober 2013 kl. 20:34.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Meiner alle skulle innføre dette. Du må anten ha med deg førarkort eller pass når du skal ut på byen el.
Vis hele sitatet...
what the fuck? Må jeg begynne å drege med meg syden passet for å ta meg en conjager på byen nå i fremtiden? Nei takk.
Sitat av Hutch Vis innlegg
what the fuck? Må jeg begynne å drege med meg syden passet for å ta meg en conjager på byen nå i fremtiden? Nei takk.
Vis hele sitatet...
Dersom du leser dette vil du se at det vil ikke være tilfellet så veldig lenge (selv om jeg skal ærlig innrømme det hadde vært fint med kilder).

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Skjønner godt bankene. Det å gi Norges befolkning id-papirer er ikke deres oppgave, selv om det jo er veldig hendig med ID på bankkortet. Ellers er vel meningen at også Norge snart skal få et ID-kort med internasjonal standard i bankkortstørrelse ala det de har i EU-landene, men byråkratimøllen går tregt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dimergon; 21. oktober 2013 kl. 21:48.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Dersom du leser dette vil du se at det vil ikke være tilfellet så veldig lenge (selv om jeg skal ærlig innrømme det hadde vært fint med kilder).
Vis hele sitatet...
Here you go; http://www.regjeringen.no/upload/jd/...uttrapport.pdf
Sist endret av smokeeye; 21. oktober 2013 kl. 22:00.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Her

"Etablering av nasjonalt ID-kort er ikke ment å endre dagens rettslige utgangspunkt om at det i Norge ikke foreligger noen alminnelig plikt til å legitimere seg, eller å ha med seg legitimasjonsdokumenter.
Kortene er kun ment som et tilbud til personer for at disse lett skal kunne identifisere seg når det foreligger et saklig behov."
Uffda.. Jeg er over 20, men ser jo ut som en liten drittunge, så jeg blir jo støtt og stadig spurt om leg. Betyr dette at jeg skal tasse rundt med passet mitt til enhver tid? Det kan jo umulig være holdbart..?