Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør Heroin legaliseres i kontrollerte former igjenom staten?
Ja. 164 43,16%
Nei. 216 56,84%
Stemmegivere: 380. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  30 5359
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ettersom tråden : Bør narkotika legaliseres : fra 2002 har dukket opp igjen for debatt tenkte jeg å lage en poll som er litt mer tidsriktig i stedet for å modifisere den som allerede eksisterer.

Sitat av Sandenes posten
"Statsråd Bjarne Håkon Hansens høyttenkning rundt utdeling av heroin for å lette hverdagen for tunge rusmisbrukere vekker debatt. Hansen får ros for å våge å si noe så kontroversielt høyt. Han innrømmer selv at det er et «himla paradoks» at staten skal finansiere folks rusmisbruk."
Vis hele sitatet...
Forslaget ble først fremmet av Unge Venstres på deres landsmøte for snart et år siden. Nå vil også Oslo Venstre, som ledd i et rusbehandlingen i Oslo, hjelpe tunge heroinmisbrukere vekk fra sentrumsgatene. Forslaget støttes av forskere i Danmark og Tyskland, mens norske forskere er lunkne til forslaget.

Er dette gjenomførbart?
Metadon og Subutex er begge preparater som skal kunne hjelpe tunge rusmisbrukere. Vil det nødvendigvis bli bedre om man 'legaliserer' enda et opiat som også som på lik linje som Metadon og Subutex etterhvert vil nå gaten og slik at det kommer enda et nytt perparat å misbruke.

Personlig har jeg blandede tanker om emnet. Jeg har en liten følelse av at når heroin kommer fra apoteket vil terskelen for en uerfaren bruker som gjerne aldri har brukt herion tidligere til bli lavere og dermed bli gjort "mindre farlig" i enkeltes øyne.
Det er så mye lettere for en misbruker å tenke som at " Ja,ja det kommer nå fra legen - så hvor galt kan det egentlig gå? "

Hvis dette skal gjenomføres bør også hjelpe/støtte apparatene være på plass og virkelig gjøre noe drastisk med tanke på ventelister på behandligsteder og ikke minst ettervern.
Hvis meningen bare er å gi dem Herion for å slippe å se "dem", synest jeg det er et veldig kort tenkt forslag, og støtter da overhodet ikke denne evt. prøveordningen.
Jeg har vanskeligheter med å lande på noe konkrèt valg selv og lurer derfor på hva deres synspunkter rundt emnet er.

_______________
Sist endret av spQ; 29. desember 2008 kl. 21:19.
Hvis man kommer til og få heroin på resept vill jeg seriøst vurdere og begynne for fullt.
det er hitill den beste rusen jeg har hatt og mest sansynelig kommer til og få.
har rotet litt med det tidligere,men har vert altfor vanskeli og oppdrive her jeg bor.og dyrt er det og.

Tipper det er mange som tenker som meg. "Legaliser" og få mange nye "hobby narkomane"
som plutselig blir råhekta på minus.

Hvis staten vill ha dette på sin samvittighet så versogod.
Sist endret av spQ; 29. desember 2008 kl. 20:45. Grunn: Litt norsk redigering. Prøv å bruke stor bokstav og mellom rom etter punktum.
Hvis du vil gå igjennom ca 10 år med tigging,slossing, stjeling og fengsel for og tilslutt få det på resept så værsågod. Dette stoffet er allerede så stigmatisert at jeg tror det vil få begrensede effekter ved "legalisering". Men jeg klarer ikke besteme meg om vi bare utsetter problemet. Men om man vet 99% sikkert at en person ikke kan avvendes stoffet så er jeg for at det kan gies ut for og øke livskvaliteten.
Staten har allerede all lidelsen som heroinister over hele landet sliter med hver eneste dag når de må tigge, stjele, sloss og selge seg fordi det er ulovlig. Mål denne smerten mot smerten det blir for folk som 7kr8 som kommer til å begynne, hmm

jeg veit ikke noe om detta, kansje jeg burde valgt "vet ikke enda" istedet i pollen..
Jeg tror tiden er kommet for å bruke slike virkemidler i narkotika-problematikken her til lands. Også langtidsmisbrukere av heroin fortjener et verdig forsøk på å lette hverdagssituasjonen deres. Vi går spennende tider i møte og det skal jo allerede støttes oppom bruk av ecstasy i psykiatrien (http://www.abcnyheter.no/node/80398) så hvorfor ikke legalisere heroin for de tyngste misbrukerne også?
Per resept og apotek tror jeg er feil vei å gå, det åpner for for mye sjanse for videresalg. Per resept og et sted å sette sprøytene med passende personell til stede (dvs man får dosene utlevert og satt der), stopper de fleste mulighetene for videresalg. "Legalisert" heroin bør ikke være noe alle kan få.
Synes det blir veldig vanskelig å svare konkret ja eller nei på dette spørsmålet da det er såpass mye som må være på plass mtp støtteapparat og lignende som også fler her nevner.
Så foreløpig så vet jeg ikke om jeg burde stille meg positiv eller negativ til dette forslaget.

Litt Ot, men virka også spennende med den MDMA forskningen. Dette var helt nytt for meg og, gledelig nytt det!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg tror tiden er kommet for å bruke slike virkemidler i narkotika-problematikken her til lands. Også langtidsmisbrukere av heroin fortjener et verdig forsøk på å lette hverdagssituasjonen deres. Vi går spennende tider i møte og det skal jo allerede støttes oppom bruk av ecstasy i psykiatrien (http://www.abcnyheter.no/node/80398) så hvorfor ikke legalisere heroin for de tyngste misbrukerne også?
Vis hele sitatet...
Det jeg da lurer på er; Hvor går grensen fra å være misbruker til tung misbruker?
Er en 25 år gammel person som har misbrukt herion i 8 år en tung misbruker? Er det alderen som skal bestemme hvem som skal få behandlig?

Metadon og subutex er begge stoffer som gjør at en opiat avhengig person alikevel kan leve et fullkomment liv med jobb, familie og det som hører til.
Heroin må slik jeg har forstått injisere stoffet i motsettning til da Metadon og Subutex som begge er ment for oralt inntak.

Jeg lurer da på hvordan dde som vil få heroin utskrevet på resept skal få økt livskvalitet. Jeg tenker da på om staten evt. har planer om å i verksette tiltak for å få dem bort fra gaten.
Det er klart at livskvaliteten vil øke betraktelig mtp. stoffet de får i seg er rent og at de lenger vil holde seg friske. Samtidig som de slipper å jakte etter penger for ny dose, da dette vil bli dekket av staten.
For at dette skal realiserers må det jo også bygges sprøyterom slik at narkomane slipper å sitte på gaten å få i seg stoffet

Men hva skjer så etterpå?
Hva skal de gjøre på etter at de har fått stoff nok til å bli frisk i en liten periode? Hvor skal de oppholde seg inntil neste dose må inntaes?

Ikke alle har sitt eget hjem og få tall av dem ha noen som helst penger. Da det ikke bare er snakk om en rusmisbruker, men et rusmiljø, tror jeg at mange alikevel vil forsette i de evt. kriminelle baner de eller venner/bekjente innenfor miljøet de er i.
Ikke alle er heroin misbrukere, så jeg annser det som et problem.
Metadon og Subutex er allerede på markedet. Alikevel finnes det drøssevis av narkomane og uteliggere.
Hvordan skal heroin bli "frelseren"? Fordi det injiseres? Er det løsningen?
Dette er helt klart gjennomførbart hvis man kjører strikte retningslinjer.

1. De som faktisk skal få Heroin av staten må gjennom en screeningprosess først. Altså, kun junkies som får dette.
2. Utdelingen må foregå på andre steder enn apotek hvor man har kyndig helsepersonell til stede.
3. Man må få sikre doser med 100% rent heroin, som må TAS PÅ STEDET med hjelp fra helsepersonellet for å forhindre videresalg.

Dette vil da fjerne mesteparten av etterspørselen fra det illegale markedet, noe som vil føre til at det blir mindre attraktivt å selge Heroin da kundene har forsvunnet til staten som kan tilby rent og "sikkert" stoff i motsetning til gateheroinen som er blandet ut og skitten.

Med tiden vil forhåpentligvis tilbudet forsvinne da det ikke er noen etterspørsel etter gateheroin lengre.

Man vil selvsagt måtte beholde harde straffer for omsetning av heroin utenfor statlig kontroll.

Edit: Man må jo selvsagt i tillegg til dette tilbudet tilby hjelp til de som benytter seg av tilbudet, dette burde da være frivillig hjelp etter min mening da det er liten vits å prøve å avruse en misbruker som absolutt ikke vil.

Heroin vil nok ikke bli "frelseren", men vil være skadekontroll, det er en grunn til at folk sprekker på Metadon og Subutex, i tillegg så gir jo ikke akkurat staten Metadon/Subutex til hvem som helst, såvidt jeg vet har de ganske rigide regler på sprekker når man har fått Metadon/Subutex-behandling.
Sist endret av Forconin; 29. desember 2008 kl. 23:32. Grunn: Svare Speq :)
Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg tror tiden er kommet for å bruke slike virkemidler i narkotika-problematikken her til lands. Også langtidsmisbrukere av heroin fortjener et verdig forsøk på å lette hverdagssituasjonen deres. Vi går spennende tider i møte og det skal jo allerede støttes oppom bruk av ecstasy i psykiatrien (http://www.abcnyheter.no/node/80398) så hvorfor ikke legalisere heroin for de tyngste misbrukerne også?
Vis hele sitatet...
blir litt o.t dette,men jeg kjører på.

synest det er litt skummelt og lese dette innlegget fra abcnyheter.

Professor David Nutt mener att mdma ikke er mer farlig en alkohol.
dette er jo dog ganske mulig.
men da synest jeg at han også kan tillføye att det er snakk om kontrolerte mengder og at ecstacy inneholder mange andre skadeligere stoffer en akkurat mdma.

dette kan vere skummelt for intet anende og lese,og som kåmmer til og tro at ecstacy er "ufarlig".
Det er mange positive sider ved en statlig kontrollering av heroinbruk hos narkomane. Ved å gjøre heroin reseptbelagt vil vi frigjøre enorme ressurser for politiet. Smugling vil lønne seg i mye mindre grad, og en langtidseffekt av dette resulterer jo i færre narkomane. Uten et sterkt behov for å skaffe penger til neste skudd vil også andelen vinnigsforbrytelser bli redusert. Narkomane vil muligens også bli kvitt en liten del av det innarbeidede inntrykket i dagens samfunn om at narkomane er kriminelle og farlige mennesker. Bare ville ikke en kvalitetsjekk bedret de narkomanes liv og helse, men flere jobbtilbud grunnet en normalisering ville også forekommet. Metadon er ikke alltid løsningen. Det finnes mange som ikke klarer å slutte. De fortjener et godt liv disse også.

Dette med reseptbelagt heroin har blitt praktisert en god stund i land som f.eks Sveits. En undersøkelse gjort av tidsskriftet The Lancet i 2006, viste at nyrekrutteringen til heroinmiljøet i Zurich var blitt redusert med 82% på bare et tiår. Samtidig hadde antallet heroinavhengige gått ned med 4%. I tillegg bedret de narkomanes helsetilstand seg radikalt.

Det vil ikke bli slik at hvermannsen kan komme å kreve heroin på resept.
Man må nok ha en historie som tung rusmisbruker og med flere avrusningsforsøk bak seg. Jeg skjønner at folk har mange bekymringer angående dette emne, og det er ofte mye følelser innblandet. Men jeg synes det er merkelig at flertallet på dette forumet var positive til en legalisering av cannabis når dette er en minst like viktig sak for norsk rusmiddelpolitikk.
Jeg ser mange mener at markedet vil forsvinne så snart dette skjer, Eller at det vil minske betraktelig. Dette er høyst optimistisk. Jeg tror de aktuelle personene som ville få benyttet seg av tilbudet er i mindretall. Og selv noen av de som får av staten vil helt sikkert kjøpe gate heroin, eller andre stoffer til tider.

Jeg tror det er STORE mørketall på hvor mange som bruker heroin semi aktivt. Altså de vi ikke ser på plata idag. Og mye helgebruk også. Jeg har ikke prøvd heroin selv, men kan vanskelig se for meg at man blir feststemt av det. Så tror ikke det er noe utbredt festdop.

Men vi MÅ slutte å se på de narkomane som en blemme for samfunnet. De aller færreste ønsker seg dette livet. De er i en uheldig situasjon. Og må hjelpes. Og hvis de slutter og møte stygge ord å blikk hver eneste dag fra oss "normale", ja da er jeg helt sikker på at de blir vennligere innstilt samfunnet generelt.
Som andre her inne ser jeg på forslaget som gjennomførbart. Det har vært mange gode argumenter for her og jeg slenger meg på de. Det jeg mener er at tiden er inne for å prøve noe nytt her til lands, og legalisering av heroin er definitivt under den kategorien vil jeg tro. At de aldersbestemmer reseptene ser jeg heller ikke bort ifra, speq - på avrusings-institutt i dag velger de å gå for subutex til yngre misbrukere fremfor metadon først, i den grad de ser på metadon som et "tyngre" stoff. Jeg ser for meg en prøve-periode i første omgang, der de med lengst fartstid inn og ut av avrusingsprogram og lengst rushistorikk blir prøve-kaniner. Ikke vet jeg, men tanken på at det har gitt resultater i bl.a. Sveits gjør meg ikke fremmed for at det kan bli resultater her i Norge også. I såfall har vi ihvertfall forsøkt..
▼ ... over en måned senere ... ▼
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Etter å ha sett Reflektor på TV2 som gikk nå i sted, må jeg si at jeg har forandret min tvilende holdning til hvorvidt heroin bør bli gitt til tunge narkomane.
Når det har seg slik i dag at tunge narkomane har mulighet til å gå inn på et sprøyte rom sette et ulovlig stoff og ikke minst urenslig/skittent stoff i armen for så å gå ut og jakte på neste dose. Ser jeg ikke problemet med at de tunge narkomane skal få muligheten til å få innta et rent stoff i disse sprøyte rommene under oppsikt.
Det vil jo uansett ikke være store forskjellen fra nå til evt. et slikt prøve prosjekt. Foruten om at det øke sikkerheten og rensligheten på stoffet de kjører i seg.
Det er ikke snakk om å gi Heroin på resept, men å gi det i et sprøyte rom hvor rusmisbrukere har mulighet til å gå inn flere gange for dagen og sette sine doser gratis. I Sveits har de strenge rutiner på at ingen får med seg noe av dette stoffet ut på gaten. Så at dette vil spres på gateplanet er jeg sterkt i tvil om. Det vil alltids finne unntak, men dette tror jeg i er så marginalt at det ikke er noe å snakke om engang.

Dette vil i mine øyne på sikt medføre at kriminaliteten og de idiotiske impuls ranene som skjer hver eneste dag vil minske. Samtidig som renslighet i form av rent stoff, rene sprøyter og sterile former for både tilberede stoffet og inntak metode kanskje kan føre til mindre sykdommer som fører med seg med misbruket og livstilen.
Samtidig vil de kyniske Heroin langerne miste mange "gode" kjøpere som gjør alt i sin makt for å skaffe sine daglige doser.
Det er klart at gate heroin fremdels vil være på markedet, men jeg er overbevist om at mange dealere vil få en kraftig strek i regningen.
Det vil alltid være folks om er intr. i å kjøpe heroin, desverre. Men å gi de tunge narkomane et slikt tilbud vil uansett være mer attraktivt for dem enn å måtte stresse penger hver eneste dag for sin nye dose.

At sprøyte rom i seg selv er lovlig i Norge er i mine øyne banalt om det ikke også da skulle kunne gå an å gi brukerne av sprøyte rommet et skikkelig stoff, istedet for et forurenset og utblandet stoff.
Har man kommet så langt så hvorfor ikke bare gi det en prøve ordning?
Jeg vil på ingen måte påstå at det er en løsning på noe som helst. Men per dags dato er det ingen løsning på problemet uansett, så hva er det man har å tape.
Samtidig er det dokumenter at heroin er et mindre skadelig stoff for indre organer enn da Metadon. Samtidig så gir ikke metadon den rusen som de rus avhengige er på jakt etter. Mange går på metadon en liten stund for å gå på en sprekk der de da vil oppnå å miste sinn tilgang til metadon, og igjen blir satt på gata for å kjøre i seg dritt stoffer igjen.

For dere som har tilgang til tv2 nett tv, anbefaller jeg å se dokumentaren. Den var ikke i og for seg banebrytende, men det gikk opp et par ting for meg som rett og slett får meg provosert med tanke på hvordan Norge håndterer problemet nå, eller snarere tvert i mot; Ikke håndterer problemet. Der forskyver det og lukker øynene.
Noe "verdig liv" på "lovlig heroin" er det ikke snakk om her. Men om det kan hjelpe til med at omsettningen av tilgriset heroin på gaten vil minske over tid, føler jeg at det er absolutt verdt et forsøk. Hvordan kan man vite at det ikke vil fungere, uten å ha prøvd?
Et lite spørsmål, veldig OT, men passer vel greit her uansett.

Hvordan har staten tenkt å få taki heroinen? Skal de ha egne plantasjer? Det går vel ikke an å lage heroin på laben?
speq: Dønn enig!

Det koker ned til noen ganske enkle punkter her:
1) Vi ønsker å gi alle mennesker et verdig liv, også heroinister.
2) Å dele ut heroin på sprøyterom er ingen løsning, MEN det hjelper til å gjøre skadene heroin har på samfunnet mindre.

Selvfølgelig ønsker vi at ingen misbruker heroin, men med dagens narkotikapolitkk er det utopi. Enn så lenge vil ordentlig og ren gratis heroin til heroinister på sprøyterom redusere sykdommer og kriminalitet, noe som kommer alle til gode. Alt for mange henger seg opp i "Næmmen, heroin burde vi ikke dele ut til noen!", uten å innse at heroinister er en gruppe mennesker som har et problem som ikke kan løses på tradisjonelt vis.
Jeg vet ikke om pollen i denne tråden, som spør om vi skal legalisere heroin, har så mye med slike "sprøyte sjapper". For jeg syntes ikke vi skal legalisere stoffet for samfunnet, men legalisere det at kvalifisert helsepersonell har autoritet til å gi tunge rusmisbrukere heroin i lukkede lokaler.
Jeg er forøvrig helt enig med speq og Nichotin her.
Clr:
Det er akkurat det hele diskusjonen handler om, ikke heroin til hvermansen. Flotte poster Nicho og Speq, hvis noen ikke fatter poenget etter dere har puttet det slik så må det nesten være noe galt
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av ellef Vis innlegg
Et lite spørsmål, veldig OT, men passer vel greit her uansett.

Hvordan har staten tenkt å få taki heroinen? Skal de ha egne plantasjer? Det går vel ikke an å lage heroin på laben?
Vis hele sitatet...
Joda, det er akkurat på laben heroin lages.
Jeg vet stort sett veldig lite om akkurat hvordan det foregår, men wikipedia har litt om det. Det er altså morfin og en eller annen syre som blandes for å gjøre det om til en mer potent form for morfin; heroin. Jeg husker også at jeg leste om et firma som lagde lovlig heroin for Sveits. De ble forøvrig nektet en del handelsavtaler med amerikanske selskaper fordi de ble forbundet med heroin, uten at det har noe med saken å gjøre.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Joda, det er akkurat på laben heroin lages.
Jeg vet stort sett veldig lite om akkurat hvordan det foregår, men wikipedia har litt om det. Det er altså morfin og en eller annen syre som blandes for å gjøre det om til en mer potent form for morfin; heroin.
Vis hele sitatet...
Joda, det stemmer det, men hvordan tror du man lager morfin?
Det lages av opium, som kommer fra opiumsvalmuen, derav spørsmålet om 'plantasjer'.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Joda, det stemmer det, men hvordan tror du man lager morfin?
Det lages av opium, som kommer fra opiumsvalmuen, derav spørsmålet om 'plantasjer'.
Vis hele sitatet...
Morfin er da lovlig til medisinsk bruk i Norge, er det ikke? Isåfall burde det ikke være noe problem å finne morfin som kan brukes til heroinproduksjon.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jepp morfin blir skrevet ut på resept. Tror heroinutdeling til de tyngste misbrukerene er et veldig godt forslag.I sveits og tysklang har man hatt veldig gode resultater, men det bør også nevnes at de som er lengst nede, de tyngste misbrukerene kommer til å stå utenfor igjen, pga at de ikke klarer å holde åpningstidene til stedet der man deler ut. http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/207766 .
Det er jo egentlig nettopp de man vil hjelpe om man deler ut heroin. Jeg tror at det fortsatt ville vært en god løsning, fordi misbrukerene må ha tak i det uansett.
Narkomane i Norge får morfin(Dolcontin) i månedene før de får igang metadon-oppleggene sine, faktisk.

Forresten, jeg er for utdeling/injeksjon av lovlig heroin til de tyngste heroinistene.
Sist endret av Drøggs; 23. mars 2009 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
En legalisering vil vel bety at det er tilgjengelig for alle. Kanskje med en aldersgrense, men alikevel... En avkriminalisering av bruk og kjøp, og utdeling av heroin til tunge rusmisbrukere høres vel bedre ut. Det samme gjelder vel det fleste stoffer. En legalisering passer bedre til stoffer som allerede er utbredt og lav helserisiko, som f.eks cannabis og khat.
Nei! Har én venn av meg som døde av overdose!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Feint Vis innlegg
Nei! Har én venn av meg som døde av overdose!
Vis hele sitatet...
Jeg har en venn som døde i en bilulykke. La oss gjøre alle kjøretøy ulovlige!

Synd det med vennen din, men kan du ikke komme med et annet argument som ikke har blitt brukt sånn ca. 1.000.000 ganger?
Sist endret av Mexxy; 23. mars 2009 kl. 17:53.
Feint:

Denne debatten her handler ikke om en legalisering til hvermansen, men utdeling av heroin til tunge rusmisbukere. Med dette sagt er det ikke vits i å diskutere legalisering, da heroin åpenbart ikke vil være tilgjengelig for hvem som helst. Det er trist at din venn døde av overdose, men en løsning som er framstilt her vil lettere kunne hindre dette i å skje ved å ha sprøyterom hvor heroinistene ville fått sin rene dose.
Sist endret av Sky; 23. mars 2009 kl. 18:32.
▼ ... noen uker senere ... ▼
syntes legalisering av heroin vil vært dumt, har set fra tidlig alder hva heroin kan gjøre for skade, legalisering av det vil ikke hjelpe de som vokser opp med heroin avhengige foreldre, som som aldri passer de små fordi de stort sett er for rusa. de er ofte en veldig utsatt gruppe som ofte blir glemt i heroin debatten . syns de er viktige og tenke på da disse!
Ja, utdeling/injeksjon til de som kvalifiserer er jeg 100 prosent for.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Marianne Vis innlegg
syntes legalisering av heroin vil vært dumt, har set fra tidlig alder hva heroin kan gjøre for skade, legalisering av det vil ikke hjelpe de som vokser opp med heroin avhengige foreldre, som som aldri passer de små fordi de stort sett er for rusa. de er ofte en veldig utsatt gruppe som ofte blir glemt i heroin debatten . syns de er viktige og tenke på da disse!
Vis hele sitatet...
Heroin er per i dag ulovlig. Du har allikevel sett folk bli ødelagt på grunn av stoffet.

Er det ikke bedre om de ansvarsløse foreldrene får billig, rent stoff av staten? Da har man ihvertfall fjernet to problemer:
Misbrukerne vil ikke trenge like mye penger til å finansiere sitt eget forbruk.
Misbrukerne trenger ikke skyte helt tilfeldige stoffet rett i blodet for å få i seg heroinen.

Ja, det finnes flere aspekter ved en eventuell legalisering. Men slik som det ser ut nå er det bare et spørsmål om tid før samfunnet/politikerne må se problemet i hvitøyet og sette seg ned for å finne ut hva som kan gjøres for å bedre stoffmisbruksituasjonen som er i Norge nå.
Er det verdt ressursene det kommer til å kreve? Vil situasjonen bli bedre i det hele tatt? Dette er spørsmål vi ikke har svar på enda - det som er litt skremmende er at spørsmålene ikke en gang stilles!

Jeg tror en legalisering ville vært positivt for Norge. Det jeg ikke er sikker på er om vi har mulighet til å gjennomføre det på en forsvarlig måte.

Edit: Med legalisering mener jeg selfølgelig kontrollert utdeling til de som kvalifiserer.
Sist endret av Mr. Meow; 19. april 2009 kl. 02:19.
Jeg mener da burde bli lovlig, kun for de tyngre narkomane, har en heroin avhengig mor, så vet lit om vordan de har det. jeg jobber 2.5 time daglig, plus mye arbeid hjemme, slik at ting såvidt skal gå runt. Legalisering ville hjelpe meg, min mor, og veldig mange andre i en vanskli sitvasjon. Det har jo sine ulemper og , men det kan hjelpe og gjøre de tyngre narkomane mer selvstendig. De slipper og kjøpe ting fra gaten, til priser som går utover familin til de , og riskere store straffer. Og de som er sterkt avhengige, er ofte nesten umulig og få til slute, 1 av 1000 klarer det, om husker statstikkene riktig. og når avrusing behandling bare klarer 1 av 1000, fortjener da de siste 999 et alternativ syntes jeg.
De tidene min mor prøvde og slutte, er heller en tid med triste minner, det kom mer vont, en godt ut av det spør meg.

så jeg er for legalisering, gi det en sjanse