Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2055
Enemy of the snut
Har bestilt 5-HTP-kapsler på 400mg fra eBay, og leveringstiden var overraskende til å være sendt fra utlandet! Her snakker vi 3-4 virkedager!

Men over til spørsmålet mitt; jeg sliter med søvn, har bestandig hatt søvnvansker. Skal jeg ta 1-2 stk kapsler før jeg legger meg? Har bare hørt at det hjelper mot søvnvansker, både innsovning og at du får sove ut natten..
Hvis jeg skal ta før jeg legger meg, hvor lenge før skal jeg ta? Det står ingenting i beskrivelsen som fulgte med. Eller er det meningen at man skal ta dette på morgenen/dagtid? Siden det hjelper mot angst og depresjon blant annet?
5-HTP omdannes til melatonin. Gå til legen og si at du vil prøve melatonin. Både hurtigvirkende og Circadin.... hvor fort 5-HTP omdannes vet jeg ikke men prøv noen timer før du legger deg. ikke forvent mye. Igjen gå til legen og be om å få skrevet ut det som står over.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av smetti Vis innlegg
5-HTP omdannes til melatonin. Gå til legen og si at du vil prøve melatonin. Både hurtigvirkende og Circadin.... hvor fort 5-HTP omdannes vet jeg ikke men prøv noen timer før du legger deg. ikke forvent mye. Igjen gå til legen og be om å få skrevet ut det som står over.
Vis hele sitatet...
Er usikker men tror jeg har fått utskrevet melatonin tidligere fra lege, og jeg har fått utskrevet Circadin tidligere men jeg får så rare drømmer at jeg våkner å ikke skjønner noe. Våkner rett og slett opp som et spørsmålstegn og lurer på "hva var det jeg nettopp drømte og hvorfor?".
Jeg prøvde Circadin i 4-5 dager på rad og opplevde bare det samme scenarioet hver gang, derfor kuttet jeg ut dét medikamentet. Dette har jeg gitt beskjed om til alle legene jeg har vært innom etter jeg gikk til lege for å få hjelp mot søvnvansker..

Sitat av smetti Vis innlegg
5-HTP omdannes til melatonin. Gå til legen og si at du vil prøve melatonin. Både hurtigvirkende og Circadin.... hvor fort 5-HTP omdannes vet jeg ikke men prøv noen timer før du legger deg. ikke forvent mye. Igjen gå til legen og be om å få skrevet ut det som står over.
Vis hele sitatet...
Sitat av smetti Vis innlegg
5-HTP omdannes til melatonin. Gå til legen og si at du vil prøve melatonin. Både hurtigvirkende og Circadin.... hvor fort 5-HTP omdannes vet jeg ikke men prøv noen timer før du legger deg. ikke forvent mye. Igjen gå til legen og be om å få skrevet ut det som står over.
Vis hele sitatet...
Er usikker men tror jeg har fått utskrevet melatonin tidligere fra lege, og jeg har fått utskrevet Circadin tidligere men jeg får så rare drømmer at jeg våkner å ikke skjønner noe. Våkner rett og slett opp som et spørsmålstegn og lurer på "hva var det jeg nettopp drømte og hvorfor?".
Jeg prøvde Circadin i 4-5 dager på rad og opplevde bare det samme scenarioet hver gang, derfor kuttet jeg ut dét medikamentet. Dette har jeg gitt beskjed om til alle legene jeg har vært innom etter jeg gikk til lege for å få hjelp mot søvnvansker..
Men jeg kom over denne linken hvor de mener at man skal kunne ta en kapsel ca 20 min før man legger seg.https://nootriment.com/when-to-take-5-htp/
Sist endret av Tytjepelk; 4. desember 2017 kl. 23:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv hurtigvirkende melatonin. Det burde ikke fucke hinsides med drømmene dine. Ellers får du eksperimentere med 5-HTP, lykke til. Nå kicker melatoninen inn for meg. Over og ut!
Jeg har gått på Circadin i ca et år, og det har hatt liten effekt på meg. Gikk på 2 x 2mg per kveld.
Da jeg fikk tak i vanlig Melatonin, åpnet en helt ny verden seg for meg. Jeg er ikke helt ferdig med å finne "den perfekte dose", men kjøpte ulike typer Melatonin, fra hurtigvirkende sugetabeletter, hurtigvirkende kapsler, til vanlige tabeletter, til "time release" aka depot.
De siste dagene har jeg tatt 2 x 5mg sugetabeletter - det sender meg rett i søvn på under en time etter inntak. Så har jeg gradvis økt "time release" dosen for å se om jeg får en perfekt natt. De to siste dagene har jeg landet på 2 x 5mg 6 time time release i tillegg til det hurtigvirkende. Har hatt gode netter etter dette, men 100% søvn får jeg nok neppe, fordelen er nå at om jeg våkner, er det ofte et glass vann, et do besøk, og så sovner jeg superraskt igjen. Før kunne jeg være våken i en time om gangen, og våknet ofte 5-6 ganger per natt.

Har gått på alt av innsovningsmedisin, og må si at 10mg hurtigvirkende Melatonin er mer effektivt enn noe annet jeg har gått på tidligere, med unntak da jeg kanskje blandet type Flunipam med alkohol før sengen. Eller tok skikkelig store doser av Rivotril eller lignende i desprasjon av å ikke få sove.

Og ikke har jeg hatt noen særlige bivirkninger av Melatonin, ikke når jeg gikk opp i doser på totalt 20mg en gang. Men så står det jo at det er rapportert om folk som bruker 300mg uten noen særlige bivirkninger.
Jeg merker hangover av mer enn 3 mg melatonin. Ifølge forskning er den riktige dose 0,3mg faktisk. Synes det er skummelt å høre hvor høye doser andre folk tar.
Sitat av Vippetavpinnen Vis innlegg
Jeg merker hangover av mer enn 3 mg melatonin. Ifølge forskning er den riktige dose 0,3mg faktisk. Synes det er skummelt å høre hvor høye doser andre folk tar.
Vis hele sitatet...
15 år med søvnproblemer og runder med så og si alt som nevnes i forbindelse med søvnproblemer, gjør kanskje at kroppen tåler/må ha høyere doser av slikt som Melatonin også?

Lest ganske mye rundt Melatonin i det siste, og for mange fungerer jo ikke Melatonin i det hele tatt. Og så spriker dosene nokså mye for de som det fungerer på. Sier seg selv at de hadde neppe solgt 10mg tabeletter om alle fikk max virkning på 0.3mg

Jeg prøvde gradvis fra 3mg, til 6mg til 9mg (3x 3mg) og så fikk jeg 5mg sugetabeletter, og da var 5mg for lite, ergo 10mg, men 9mg vet jeg holder. Men siden jeg ikke fikk noen bivirkninger, hverken av 10mg eller nå totalt 20mg, så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette med den dosen, når den virker så bra som den gjør.