Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5644
Halla,

Jeg og en kompis hadde en diskusjon og vi lurer på hva blinde folk ser? evt om man mangler øyne hva ser man? Er det svart eller duggete eller?

Takk for svar
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ZDHJRCtv0WY

Tommy Edison svarer på en del slike spørsmål.
Mange tror blinde personer ser svart, som når du lukker øynene. Har hørt en blind person si at dette ikke stemmer. Hva ser en blind person? De ser ikke.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Mange tror blinde personer ser svart, som når du lukker øynene. Har hørt en blind person si at dette ikke stemmer. Hva ser en blind person? De ser ikke.
Vis hele sitatet...
Når jeg lukker øynene seg jeg ikke svart. Jeg ser gråhvite/blå former som danner seg, ukjente ansikter, spesielle former. Når det er helt mørkt i rommet ser alt ofte blått ut for meg, som blått støy. Jeg tror nok en kan se mye mer enn svart når en ikke har syn.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Når jeg lukker øynene seg jeg ikke svart. Jeg ser gråhvite/blå former som danner seg, ukjente ansikter, spesielle former. Når det er helt mørkt i rommet ser alt ofte blått ut for meg, som blått støy. Jeg tror nok en kan se mye mer enn svart når en ikke har syn.
Vis hele sitatet...
Dette fordi du har et syn. Dette fordi du har fungerende øyne. En person som alltid har vært blind vil ikke ha fungerende øyne på samme måte som deg noensinne.

Så selv om du ser svart når du dekker til øynene, betyr ikke det at det er dette blinde mennesker ser. For bak dine øyelokk fungere det, men hos blinde funker det ikke på magisk vis - selv om de kniper øyelokkene igjen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er mange måter å være blind på - man kan se og fortsatt være "blind" lovlig sett, for eksempel. De som er født totalt blinde "ser" ingenting. Det ligger litt i ordet, egentlig. De ser ikke svart, de bare har ingen form for sanse-input fra den kanten. Det blir ikke lett å forestille seg for oss som har sansene mer eller mindre intakte - å se svart er bare en slags "proxy" vi finner på fordi vi ikke er i stand til å faktisk skjønne hvordan det er.

For eksempel: prøv å forestille deg hvordan det er å se ultrafiolett eller infrarødt. Likner de mistenkelig på... fiolett og rødt? Sannsynligvis - fordi det er den mest intuitive måten å forstå disse "fargene" på.
Kanskje det blir litt som å se for seg en farge som ikke eksisterer?