Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4228
Hei,

Før jeg begynner; vil helst ikke ha noen moral-prekener.

Har en god stund nå, etter at jeg ble tipset av en kompis i et annet miljø, vurdert å investere i eiendom i Aleppo. Ja, du hørte rett, og nei, det er ikke en kødd.

Etter alt som har skjedd der er det familier som har lagt ut rimelige store tomter for salg et visst sted, som kanskje enkelte kan lukte seg fram til (på internettet, hint.hint).

Vi hadde som utgangspunkt tenkt å kjøpe en eiendom i rimelig grei størrelse, skyte/greve tomt selv hvis vi klarer å oppdrive nyttekjøretøy der nede, da vi alle i gruppen har bred erfaring med maskiner. Videre så har vi ikke noen planer om å bygge der, men sette opp rå-bygg for lagring.

Eneste spørsmålet jeg egentlig har etter å ha sjekket at vi faktisk får lov å kjøpe tomt der av lokale "myndigheter", er problemet mot det norske, våres statsborgerskap, motiver, problemer, so on.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Et rask google-søk viser meg denne, og denne.
Ikke lytt til Sgt. Pepper, det er fult mulig og lovlig å investere i eiendom i Syria.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Eneste spørsmålet jeg egentlig har etter å ha sjekket at vi faktisk får lov å kjøpe tomt der av lokale "myndigheter", er problemet mot det norske, våres statsborgerskap, motiver, problemer, so on.
Vis hele sitatet...
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Ikke lytt til Sgt. Pepper, det er fult mulig og lovlig å investere i eiendom i Syria.
Vis hele sitatet...
Kjempeflott! Men du kommer kun med en påstand. Såvidt jeg ser har TS et spørsmål. Kan du vennligst utdype?
Sist endret av $pliffeN; 29. desember 2016 kl. 01:54.
Det er pinlig når folk ikke følger med og sprer rundt seg med sludder og pølsevev.

Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Kjempeflott! Men du kommer kun med en påstand. Såvidt jeg ser har TS et spørsmål. Kan du vennligst utdype?
Vis hele sitatet...
http://syria.realigro.com/for-sale/property/
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Det er pinlig når folk ikke følger med og sprer rundt seg med sludder og pølsevev.



http://syria.realigro.com/for-sale/property/
Vis hele sitatet...
En nettside som tilsynelatende selger tomter i Syria, og som ser ut som den ble laget på tidlig 2000-tallet er ikke det jeg personlig vil kalle en god kilde, spesielt ikke når den referer til noe som helst. Alt den viser er at det er tomter til salgs i Syria, noe som ikke burde sjokkere noen som helst
Er det virkelig så mye penger å hente her?
I følge den siden det linkes til var det ganske høye priser, jeg tror det finnes mange andre "up and comming" byer og land hvor infrastrukturen ikke allerede er bombet i stykker.

Du må også huske at dette er en borgerkrig, så selv om noen vinner på papiret vil det alltid ligge en viss spenning i befolkningen som kan ta lang tid å rette opp så om du ikke har noen konkrete tomter blir det litt gambling synes jeg.
Siden målet (?) er å sette opp et lager, så kan man kanskje i stedet leie en tomt ?
Utvikler
Trådstarter
Jeg VET at jeg kan skaffe en tomt uten problem der, så dette er ikke spørsmålet eller det jeg trenger hjelp til, jeg kan heller ikke peke dere mot kilder da dette er utenfor et google-søk, og nettsiden som ble lenket lengre opp her har jeg ingen erfaringer med.

Hadde vært fint om noen som har erfaringer med det norske regelverket her. Takk.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Jeg VET at jeg kan skaffe en tomt uten problem der, så dette er ikke spørsmålet eller det jeg trenger hjelp til, jeg kan heller ikke peke dere mot kilder da dette er utenfor et google-søk, og nettsiden som ble lenket lengre opp her har jeg ingen erfaringer med.

Hadde vært fint om noen som har erfaringer med det norske regelverket her. Takk.
Vis hele sitatet...
Hva er det du egentlig lurer på?
Kan ikke se at det skal være noe problem i forhold til Norsk lov så lenge tomtene ikke kjøpes av personer/organisasjoner som er oppført på terrorlister.

Det blir litt i samme gate som å kjøpe tomt på den okkuperte delen av Kypros, Norsk lov hindrer deg ikke men om nord-kypros en gang blir ført tilbake til hellas vil du risikere at den oppriktige eieren av tomten kan gjøre krav på den (pluss at du risikerer fengsel om du oppholder deg på sør-kypros mens du eier eiendom på den okkuperte siden).

Så spørsmålet du bør stille er hvordan dette ser ut i forhold til syriske lover og regler.

EDIT: Uansett så virker det som at du ikke har sjanse til å sette deg nok inn lokale lover og regler, så mitt råd vil være å inngå partnerskap med noen lokale der nede som kan ta seg av det juridiske og papirarbeid, hvertfall en advokat i det minste.
Sist endret av Cybergasm; 29. desember 2016 kl. 19:23.
Utvikler
Trådstarter
Det er den biten som allerede er i boks, jeg er grande-sikker på at det ikke blir noe problem, juridisk sett. Men selve spørsmålet er vel m.tanke på PST, etteretning, den slags, noe sikkert ingen kan komme med et konkret svar her inne på, men har ingen problem med en åpen diskusjon rundt dette om noen vil.
Men det er jo lov, Hutch! Fanken også at folk ikke følger mer med.
Utvikler
Trådstarter
Spørsmålet var heller ikke om det direkte var LOV eller IKKE, men hva regelverket sier på hva norske myndigheter kan gjøre, kommer til å gjøre, for å innhente informasjon hva dette er og ikker er, skjønner?
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Ut i fra at du ønsker informasjon om hva Norske myndigheter kan finne ut, så høres det ut som om dette skal være en eiendom som dere ikke ønsker skal bli registrert noen form for eierskap på dere fra hjemlandet?

Sliter med å skjønne hva det er nøyaktig du ønsker svar på.

Henvend deg heller til en advokat som spesialiserer seg på eiendom, enten Norsk eller en Syrier.

Tror ikke folk her inne gidder å gjøre den researchen for deg da jeg tipper den kan spise opp mye tid.
Sist endret av SDRLx3; 30. desember 2016 kl. 05:07.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Spørsmålet var heller ikke om det direkte var LOV eller IKKE, men hva regelverket sier på hva norske myndigheter kan gjøre, kommer til å gjøre, for å innhente informasjon hva dette er og ikker er, skjønner?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg besvart tidligere i tråden. Følg med!
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Dette har jeg besvart tidligere i tråden. Følg med!
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at det er lov om du ikke vet hvem han kjøper av?
Det helt klart ulovlig om tomten er tatt fra noen andre, eller om eier av tomten tilhører en terrororganisasjon.
Det eksisterer også sanksjoner fra USA/EU mot syria som du må sjekke ut.

Og om du ser på formuleringen til TS så virker det ikke akkurat som at dette er ting som tåler dagens lys.

Men det er klart at det er liten realisme i TS sine planer iom at han ikke skjønner at disse spørsmålene burde vært stilt til en advokat.
Utvikler
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvordan kan du si at det er lov om du ikke vet hvem han kjøper av?
Det helt klart ulovlig om tomten er tatt fra noen andre, eller om eier av tomten tilhører en terrororganisasjon.
Det eksisterer også sanksjoner fra USA/EU mot syria som du må sjekke ut.

Og om du ser på formuleringen til TS så virker det ikke akkurat som at dette er ting som tåler dagens lys.

Men det er klart at det er liten realisme i TS sine planer iom at han ikke skjønner at disse spørsmålene burde vært stilt til en advokat.
Vis hele sitatet...
Takker for konstruktive svar. Ja, jeg har vurdert advokat, men på en annen side så har jeg ikke så veldig lyst selvom det kan stille seg dårligere for meg. Regner med at det ikke er bare å betale timer hos advokat uten å fremlegge rimelige beskrevne detailer og kontrakter, desutten så vet jeg ikke hvor jeg skal starte mtp. å finne noen som har lyst å ta på seg noe slikt, og som har iaf. litt erfaring med akkurat dette.

Uansett, skjønner godt at folk kan tenke seg til at dette ikke er en realitet, derimot kan jeg jo også forsikre dere om at jeg ikke driver på med noe terrorvirksomhet heller. Hadde kanskje håpet om at noen kunne komme med konstruktive innspil, noe noen har gjort også, så takk for det.

Godt nyttår.