Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2702
Hei! Vi har fått en oppgave om å først komponere en meldodi, og deretter fylle inn det man spilte på et noteark. Problemet mitt er at sangen jeg spilte går over 2 oktaver, og notearket har 5 linjer. Så jeg lurte på hvordan jeg kunne få fylt det inn. Kan jeg bruke en F-nøkkel, for hvis jeg fyller inn dette på vanlig måte vil notene gå helt ned til de andre 5 linjene, så lurte på om jeg «kunne slå sammen» 2 av disse? Takk for svar!
Ja, du bruker den nøkkelen som er mest hensiktsmessig, altså med færrest mulig hjelpelinjer over eller under systemet. Du kan bruke to linjer hele veien, slik som i pianonoter (g- og f-nøkkel) eller bytte nøkkel underveis som du vil.
En generell regel er at det du spiller under (til venstre for) "middle C", noteres med F-nøkkel, mens alt over (til høyre) noteres med G-nøkkel. I tillegg har du notasjonene 8va/8vb og 15ma/15mb, hvis du spiller veldig høyt eller lavt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Må du gjøre dette på penn og papir, eller kan du bruke for eksempel MuseScore?
Hvilkte to oktaver er det du bruker? Det vil gjøre det veldig mye lettere å gi deg tips til hvordan du skal sette opp notelinjene dine.