Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6477
Heisann freaks!

Tenkte jeg skulle spørre dere her siden det er jo et par kloke høvdinger som glimser til med tiden her inne. Har kommet såpass langt i planleggingsfasen i form av område, sponsorer og så og si alt jeg skulle trenge (nesten).

Kort fortalt så skal jeg ut på en lengre tur som strekker seg over noen mnd. Dette er første gang jeg tar en tur så langt ut som dette her, med tanke på lengde og minimumt av utstyr medbrakt.

Det jeg fortsatt trenger hjelp til er noen tips, gjerne fra folk som har erfaring i.form av annskaffelse av mat i norsk natur uten bruk av rifle/hagl; sommer/vinter, fra naturen, pakketips (har det meste på stell - men skal sies at jeg IKKE skal ha med telt eller lavo, skal lage shelter) så hadde vært fint med tips fra A til Å!

Dette er et forsøk på å bryte ut fra mitt naturlige habitat foran sofakroken og komme seg ut som ung ungdom i Norsk Natur, for å "overleve" uten SINNSYKE ressurser/tilgang på utstyr. Som sagt så er jeg i slutten av planleggingsfasen som har strekt seg over en god stund, og jeg har allerede fått hjelp fra diverse bedrifter, men kunne tenkt meg noen straight-up tips n' tricks.
I jakttida ville jeg satsa på feller, og fiske ellers. Hvilke måneder er det snakk om?
Utvikler
Trådstarter
Mai-August ca. Mente jeg leste at man ikke har lov til å sette feller i Norge eller tar jeg feil?
Det er lov å sette ut feller, men bare for noen arter. Rype, mink og mår f.eks.
Rype kan du lage snare for. Da bygger du en slags "V" av kvister, med et hull i. Så har du snaren i hullet. Du kan ta deg faen på at rypa tror at gresset er grønnere på den andre siden, for den går omtrent på automatikk gjennom hullet. Når rypa setter hodet fast blir den redd og flyr av gårde. Da henger den seg selv, rett og slett.
For mår og mink må du kjøpe en felle og henge den opp i et tre. Så smeller den over nakken når dyret stikker hodet inn i boksen. Husker ikke alt av regler i farten, men jeg tror det var noe om at du må sette opp skilt for å unngå å fange hunder eller noe.
Du kan også lage en annen type felle for fugler. Den ser ut som et rammeverk til et hus kledd med hønsenetting, med en v-form som tak med en åpning i bunnen. Da kommer fuglene seg inn, men ikke ut. Du må nesten ha et salonggevær, eller et kraftig luftgevær(sikkert ikke lov) for avlivning. Sjangsen er vel størst for at du fanger kråke/skjære, og det ville ikke jeg spist ihverfall. Men hver sin smak.
Husk også at du må sjekke fellene minst annen hver dag, og at du betaler jegeravgift. Og selvfølgelig har lov av grunneier/har kjøpt jaktkort for området.

Når det gjelder jakttider er den generelle jakttiden for tilnærmet lik alt fra august/september til ut mars måned. Minken er uønsket i norsk fauna, så den kan du jakte hele året.

Lykke til!
Det er litt ulike regler for hvor ofte du skal sjekke dem, etter felletype og art, mener jeg å huske. Mår f eks, blir veldig fort stresset og skal ikke stå lenge i levendefelle. Vet uansett ikke om mår og mink er noe særlig å spise, da.

Jeg ville tatt jegerprøven hvis du ikke har den allerede. Da lærer du litt om regler ifht feller og snarer, og om å gjøre opp vilt. Hvis du ikke er vant til slakting så ville jeg satt meg litt inn i det. Og seriøst vurdert "regelen" din om å ikke ha med hagle.

PS: ser du skal ut mai - august, da er nok fisk mest aktuelt☺
Sist endret av mollymus; 15. april 2016 kl. 11:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utvikler
Trådstarter
Ja fiskestanga blir med, skal gå igjennom en nasjonalpark med høyt fjellterreng i Nord-Norge, og første mnd. blir det kun tilgang på 1 vann, hvorav jeg ikke vet om det er godt fiske, men stanga blir med uansett! Tenkte det kunne være greit å få litt råd fra Enver kant, for å være mest mulig forberedt.

Grunnen til at hagla ikke blir med er fordi jeg ønsker å gå litt mer primitivt i form av utstyr, blir jo selvfølgelig å ta med nødvendig utstyr for min egen sikkerhet, men tenkte jeg skulle klare meg med mat uten hagl.
Ikke mye du kan skyte i den perioden uansett. Ser igrunn ikke for meg at det er så mye annet enn fisk du kan leve av. Ville vurdert et garn.
Hører det er godt fiske i Børgefjell - er det dit du skal?

Har noen venner som pleier å ligge der oppe et par uker
på sommeren hvert år. Såvidt meg bekjent pleier de å ha
bilen som matdepot slik at de ikke må bære to ukers rasjon
på ryggen i tillegg til telt, klær og annet utstyr.

Fiskelykken avgjør hvor vidt de er nødt til å gå tilbake til
bilen for å hente mer mat.

Ellers er vel mulighetene for næringsutbytte ganske små.

Ettersom du legger ut på egenhånd regner jeg med du
er fjellvant og kjenner området du skal gå i.
Interessant hvis du kan dele litt mer om planene dine. Skal du utelukkende leve av mat fra vill natur, også på vinteren? Skal du overholde lover og regler om jakt, fiske, overnatting/bygging i naturen osv? Dette vil jo i stor grad påvirke overlevelsesevnen din, men det er også relevant for hva slags tips man bør gi deg.
Jeg tenkte det samme som Mentalmelt.

Tenkte å gi noen råd angående metoder man kan benytte seg av for å få tak i mat. Men må nesten vite hvor du drar streken for hvor langt du er villig til å gå.
Ettersom det ikke er jakttid når du reiser blir jo dietten bestående kun av fisk helt til juli/august når bærene og soppen begynner å komme.

Hvis loven ikke er så nøye og det handler om overlevelse har jeg et par tips!
Uten telt vil du møte på en haug av problemer, det er mindre problematisk å bære rundt på det tunge teltet enn å klare seg uten etter min mening. Ta med mer kroker og snøre til fisking enn du tror du har bruk for. Ha med ekstra tørrposemat du rører i vann og vitamintilskudd, fordi du vil på et tidspunkt ikke få mat fra naturen på et par dager. Lykke til. Blir nok en fin tur om du planlegger godt. Ville ikke hoppet ute i det, prøv 1 uke først. Deretter 2 uker. Og så videre.
Utvikler
Trådstarter
Ja, kan jo si det litt kort fortalt at jeg er av den gamle typen - er jeg ute i villmarken på denne måten så har jeg ikke noe problem med å bruke metoder for å skaffe mat, selvom det går i mot regelverk om vilt (alt med måte selfølgelig, kommer jo ikke til å ta ned hele skogen, men når man er ute på en sånn tur syntes jeg at som norsk statsborger ute i norsk natur har rett til å føde seg selv, så kom GJERNE med tips!)

Grunnen til at jeg for tiden, i alle fall en stund til er litt tilbakeholden her på forumet om det jeg har planlagt til nå, hvorfor, og hvor - er fordi at det er en sponset tur kan du si.

Takker på forhånd for alle svar!

Edit: Vel, har i mange år gått med telt på ryggen, tenker at i de første mnd. i de passende jeg kommer til å bevege meg at det kommer til å være rimelig lite snø nede ved fjellet og lite tæle, noe vått og jævlig kommer det nok til å bli, men denne turen er som sagt sponset og hovedmålet bak den er å ta turen så primitivt som mulig uten alt du kansje ville ha hatt med til vanlig (som telt). Ser ikke noe problem personlig med noen pinner, tarp duk oppå, eventuelt sette dette mot et fjellberg for å refkletere varme fra bålet å inn mot meg igjenn, og bruke masse gran e.l til liggeunderlag.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Interessant hvis du kan dele litt mer om planene dine. Skal du utelukkende leve av mat fra vill natur, også på vinteren? Skal du overholde lover og regler om jakt, fiske, overnatting/bygging i naturen osv? Dette vil jo i stor grad påvirke overlevelsesevnen din, men det er også relevant for hva slags tips man bør gi deg.
Vis hele sitatet...
Jeg skal """"jukse"""" å ha med litt proviant, i allefall for å dekke minumumsbehovet for inntak av kalorier dersom jeg mot all formodning ikke skulle klare å finne mat selv, dog. proviantet skal kun brukes i nødstilfeller hvor det ikke lengre er forsvarlig å fortsette å lete etter mat før jeg får inn fler kalorier.

Så ja skal skaffe mat selv og nei, jeg er et troverdig DNT medlemm og respekterer så og si lovene i utmark, spesielt det å rydde opp etter seg, men ja jeg kommer nok til å bøye på noen regler her og der, for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke om å sette opp snare e.l uten tillatelse, så lenge det selfølgelig ikke er til skade mot fauna, mtp. utrydningstruet e.l. Så kjør gjerne på med tips.
Sist endret av Hutch; 15. april 2016 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er gode grunner til at det er forbudt å jakte dyr om sommeren, da de har avkom. Så det synes jeg ikke at du skal gjøre.

Er du veldig vant til å være i fjellet kan du prøve en sånn ekstrem-versjon, men hvis du ikke er Lars Monsen og dette er første gang du prøver noe slikt så ville jeg lagt lista litt lavere og reglene mindre strenge. Det er utfordrende nok å være ute i flere måneder selv med telt og proviant. Du skal jo helst ha en fin tur også☺
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Utvikler
Trådstarter
Takker for tips alle sammen, hvis noen har noen fler så skyt inn, holder på å pakker alt ned / tester utstyr før det bærer ut.
Hvor går turen? Du nevnte nord-norge og fjell. Det er nattefrost der nå eller veldig snart, snart snø. Ville nok revurdert det med telt ja. Du kan få alt fra flere dagers snøstorm til sibir kulde om du er uheldig. Gapahuk og fjell i nord-norge på denne tiden. Høres kaldt ut. Skal du så langt nord at det ikke finnes nåletrær? Du må kappe mye bjørkeris før du får regntett tak, oppe i høyden har vel bjørka mista alle bladene alt? Har forresten et tips til deg, paracord. Supersterk og superlett.
Sponsatur og du har null problemer med å bryte lover å regler som er der for å beskytte dyr som ofte er i nærheten av utryddningstruet.. Siden du er sponset regner jeg med turen skal dokumenteres på ett vis også..

Sorry, men dette lukter bullshit herfra til sørnorge.
Open your mind
Beaivi's Avatar
8 1
Hei

Ser har at de fleste kun anbefaler feller og kjøtt.
Norge er et fint og grønt land (før snøen) og har utallige med spis-bare planter, sopp og trær som man kan bruke som krydder, medisin eller mat.
Jeg vill anbefale og sjekke opp hva som er det beste og mest nærings-fulle av det grønne som vokser i skogen der du skal.

Stor respekt av ta seg en sånn tur. Det burde egentlig alle gjøre minst 1 gang i livet spør du meg.

Lykke til og peace out
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Hutch Vis innlegg
Ja, kan jo si det litt kort fortalt at jeg er av den gamle typen - er jeg ute i villmarken på denne måten så har jeg ikke noe problem med å bruke metoder for å skaffe mat, selvom det går i mot regelverk om vilt (alt med måte selfølgelig, kommer jo ikke til å ta ned hele skogen, men når man er ute på en sånn tur syntes jeg at som norsk statsborger ute i norsk natur har rett til å føde seg selv, så kom GJERNE med tips!)

Grunnen til at jeg for tiden, i alle fall en stund til er litt tilbakeholden her på forumet om det jeg har planlagt til nå, hvorfor, og hvor - er fordi at det er en sponset tur kan du si.

Takker på forhånd for alle svar!

Edit: Vel, har i mange år gått med telt på ryggen, tenker at i de første mnd. i de passende jeg kommer til å bevege meg at det kommer til å være rimelig lite snø nede ved fjellet og lite tæle, noe vått og jævlig kommer det nok til å bli, men denne turen er som sagt sponset og hovedmålet bak den er å ta turen så primitivt som mulig uten alt du kansje ville ha hatt med til vanlig (som telt). Ser ikke noe problem personlig med noen pinner, tarp duk oppå, eventuelt sette dette mot et fjellberg for å refkletere varme fra bålet å inn mot meg igjenn, og bruke masse gran e.l til liggeunderlag.



Jeg skal """"jukse"""" å ha med litt proviant, i allefall for å dekke minumumsbehovet for inntak av kalorier dersom jeg mot all formodning ikke skulle klare å finne mat selv, dog. proviantet skal kun brukes i nødstilfeller hvor det ikke lengre er forsvarlig å fortsette å lete etter mat før jeg får inn fler kalorier.

Så ja skal skaffe mat selv og nei, jeg er et troverdig DNT medlemm og respekterer så og si lovene i utmark, spesielt det å rydde opp etter seg, men ja jeg kommer nok til å bøye på noen regler her og der, for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke om å sette opp snare e.l uten tillatelse, så lenge det selfølgelig ikke er til skade mot fauna, mtp. utrydningstruet e.l. Så kjør gjerne på med tips.
Vis hele sitatet...
Du sier først at du ikke har noe problem med å heve deg over gjeldende reguleringer av villmarken i Norge, fordi du som norsk statsborger med selvrealiseringsbehov mener du har rett til å forsyne deg av dyra i faser der disse er sårbare med tanke på forplantning.

Seinere sier du at du er troverdig DNT-medlem som "så og si" respekterer lovene i utmark.

Skal du på fjelltur i mai-august, må du være inneforstått med at jakt er bortimot ulovlig. Om du ikke satser på villsvin eller andre arter det er fritt å forsyne seg av. Det vil ganske raskt gå rykter blant andre fjellfolk at det er en kar som driver å leker Bear Grylls oppi fjellheimen. Det tar cirka to minutter før disse ryktene når oppsynsmyndighetene. Så tar det dem en knapp time å finne deg med helikopter, og enda kortere tid å fastslå at du har forbrutt deg mot en mengde regler. Gjerne fler enn de du allerede har forbrutt deg på. Så om du reellt sett mener at du har rettigheter utover det tilogmed urfolkene har, så må du nok belage deg på saftige bøter.

Tror ikke at disse sponsorene dine blir nevneverdig fornøyd om sponsorobjektet blir tatt i tjuvjakt heller. Så da må du betale tilbake, eller betale for alt du har fått, til dem også.
Sist endret av Svartedauden; 22. september 2016 kl. 16:51.
Jeg ville vertfall hatt med et lite fiske garn.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Anbefaler deg og se denne serien, om du ikke har gjort det.
Han sliter minst like mye med de mentale påvirkningene av og være alene i skogen, som og skaffe mat. Er dette noe du har tenkt grundig gjennom?
Mitt tips, ikke ta deg alt for mye vann over hodet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvordan gikk det med turen? Ble du saksøkt av sponsorene dine eller ble det bålkos og bær?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvordan gikk det med turen? Ble du saksøkt av sponsorene dine eller ble det bålkos og bær?
Vis hele sitatet...
hans Siste aktivitet: 21. desember 2020

han dro vel til Børgefjell i mai uten telt xD
Er vel bålforbud når jeg tenker meg om

: ( :
Sist endret av Majao Gibensis; 28. juli 2022 kl. 07:42.