Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1625
Hei freakforum!

Jeg driver å vurderer å kjøpe ny dataskjerm, men har møtt på ett dillemma. Jeg er meget usikker på om jeg har lyst å kjøpe meg en 144Hz skjerm, eller om det egentlig er 4K oppløsning jeg vil ha.

Den nye skjermen kommer til å stå med en Stasjonær-PC som inneholder:

Kode

Mobo : ASRock Fatal1ty Z97X Killer
CPU  : Intel i5-4690K
GPU  : MSI Nvidia GTX 970 Tvin Frozr
RAM  : 16GB 2166Mhz
PCen bruker til tung gaming, og generell surfing på det store og åpne nettet.

Hva bør jeg gå for? 144Hz for ekstra smooth gaming, eller 4K for extra smooth textures?
Med de specsa så er det nok best med enten 144hz eller 1440p skjerm. 4k til gaming er for nytt til at det er bra og 970 er for svak til 4k.
Med et gtx 970 kan du glemme å makse spill på 4k uansett. 1440p er utfordring nok for et enkelt 970.
Jeg har ett 970 kort og en 1440p skjerm. De fleste moderne spill går på medium/high uten noen form for post-processing eller kantutjevnelse. Det er selvsagt penere enn 1920p på ultra, men mister kanskje noen effekter osv.. 4k kan du bare glemme uten SLI.
Tenkte at det kom til å være noe sånt. Men jeg ser heller ingen stor fordel i 1440p skjerm over 1080p. Så det høres ut som at det er 144Hz skjerm som er å satse på?

PS: Har mulighet til å skaffe ett ekstra 970 i framtia, siden jeg har 1000watt strømforskyning.
Sitat av partybrus Vis innlegg
Hvorfor ikke begge deler?

Acer 34" Predator Curved LED G-Sync
Vis hele sitatet...
Hva tror du selv? Prisen har kanskje noe med det å gjøre?
1440p er ganske merkbart bedre enn 1080p. Ville gått 1440p 144hz. Da får du merkbar oppgradering med ett kort + at det blir enda bedre når du oppgraderer til sli.
Skal litt til å få 144fps i 1440p med ett 970 kort. Da må du ha SLI igjen.
Jeg får bare si det samme som alle andre: 4K er ikke verdt det i dag. Ser du på Finn osv så ser du mange som selger slike fordi de skal bytte til 144p. Jeg var på leting selv etter en skjerm for 3 måneder siden og endte på ASUS mg279 - har ikke angret ett sekund.
Jeg har selv en 1440p-skjerm (Dell Ultrasharp U2713H), og ville kjøpt en 27" 1080p-skjerm med 144Hz.

Med 1 stk GTX 970 gir det ganske bra ytelse i de fleste spill. Hvis du har 1440p risikerer du å havne langt under 144 fps i mange spill.

Hvis du oppgraderer til SLI er 1440p 144Hz et godt (men dyrere) valg.
Så lenge det er g-sync (eller freesync om man har amd gpu) på skjermen så trenger man ikke bekymre seg for å dra spillet i 144 fps. Med adaptive sync ser spill utrolig bra ut fra 50-60+ fps, og det blir selvfølgelig mer smooth desto nærmere 144 fps man kommer, men effekten vil være merkbar mye tidligere. Jeg mener at 1440p 144hz er mer fremtidsrettet mtp at det vil bli forholdvis rimelig å kjøpe et 970 til etter neste generasjon nvidia kort kommer.
Takker for alle gode svar. Da skal jeg se litt på 144Hz markedet og 1440p markedet og sjekke om jeg finner noe jeg liker.

Jeg går ut ifra at når det kommer next-gen GeForce og 970 prisene synker under 2000kr, så skaffer jeg ett ekstra kort og setter opp i SLI. Det er det jeg har pleid å gjort alle tidligere år hvertfall. Så det kan muligens være en tanke å "futureproofe" med en slik krevende skjerm.

Tusen takk for alle kommentarer i tråden forresten!