Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9421
Er det muligheter for å få penger fra nav mens man går på skolen? Har hørt så mye forskjellig
Nei, da er det lånekassen du skal gå til. Tror dog du kan få barnetrygd av nav selv om du er student.
Sist endret av Person_navn; 14. januar 2016 kl. 07:10. Grunn: finpuss
"Øko-Terrorist"
Nei, du får ingen støtte igjennom NAV mens du går på skole. NAV er for Arbeidsledige og søkende, Lånekassen er for studenter. Om du får penger fra NAV, og finner ut at du vil videreutdanne deg mens du går ledig mister du støtten fra NAV.
Joda du kan få støtte av nav for å gå på skole.. hvis det er en grunn for det, feks omskolering eller at det ikke er noe håp om å få jobb uten skole.. kjenner flere som gikk på arbeidsavklarings penger mens de gikk på skole.. så de over prater bare tull

men du må så klart søke nav først
Sist endret av Notoneofthem; 14. januar 2016 kl. 07:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Øko-Terrorist"
Fra NAV.no

"Dagpenger og økonomisk stønad

Når du er student, kan du som hovedregel ikke motta dagpenger. Dagpenger skal kunne gi arbeidssøkere økonomisk støtte i perioden de er uten arbeid.

Sosialhjelp, eller økonomisk stønad, kan være aktuelt dersom du ikke har noen andre muligheter til å forsørge deg selv. Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor."

Finnes noen unntak ja, men skal endel til... https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-til-utdanning
Sitat av tr80r Vis innlegg
Fra NAV.no

"Dagpenger og økonomisk stønad

Når du er student, kan du som hovedregel ikke motta dagpenger. Dagpenger skal kunne gi arbeidssøkere økonomisk støtte i perioden de er uten arbeid.

Sosialhjelp, eller økonomisk stønad, kan være aktuelt dersom du ikke har noen andre muligheter til å forsørge deg selv. Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor."

Finnes noen unntak ja, men skal endel til... https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-til-utdanning
Vis hele sitatet...
Ja som at du ikke har utdanning eller må omskolere deg.. har du utdanning så får du ikke med mindre det er omskolering og medisinsk grunnlag
"Øko-Terrorist"
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ja som at du ikke har utdanning eller må omskolere deg.. har du utdanning så får du ikke med mindre det er omskolering og medisinsk grunnlag
Vis hele sitatet...
Har ikke selv formell utdanning, og fikk blankt avslag på støtte fra NAV når jeg ville ta opp skolegangen igjen, så det er desverre BS, kilder?
Sitat av tr80r Vis innlegg
Har ikke selv formell utdanning, og fikk blankt avslag på støtte fra NAV når jeg ville ta opp skolegangen igjen, så det er desverre BS, kilder?
Vis hele sitatet...
Forutsetningen for å få støtte fra NAV til utdanning er at man er på arbeidsavklaringspenger - det vil i hovedsak si at man av helsemessige årsaker ikke lenger kan utføre det yrke man er kvalifisert for. Dog er hovedregelen her "kortest mulig vei til arbeidslivet", det vil si at det ofte kan være andre tiltak som er mer aktuelle. Du må også være over 26 år
Dersom du er i stand til å arbeide, og er kvalifisert for et arbeide, skal det mye til for å få AAP.

Støtte til utdanning forøvrig ytes fra Lånekassen.
Det at du ikke kan få penger fra NAV som student er feil. Men, som hovedregel er det egen inntekt eller lån/stipend som skal dekke til opphold under studier. Derimot så blir det vist skjønn, da ikke alle har krav eller får tatt lån pga f.eks gjeld.

Du kan f.eks få opp til ca 12.000 som skal dekke husleie også per mnd gjennom KVP. "Kvalifiseringsprogrammet" til NAV.

Du har derimot ikke krav på hjelp fra NAV som student, og det evaluerer vel på en "case-to-case" basis.
Sist endret av Hutch; 14. januar 2016 kl. 09:57.
Hvis en allerede får dagpenger, og så begynner å studere. Hvis en fremdeles sender meldekort og mottar dagpenger, fordi en på en måte er arbeidssøkende, siden en vil ha en deltidsjobb ved siden av studiene.
Er dette forbudt på noen måte hos nav? Kan en bli pliktig til å måtte betale tilbake de pengene en har fått da?
Det finnes drøssevis av tiltak som innebærer støtte mens man går på skole, for aleneforsørgere, innvandrere, narkomane etc. Dagpenger er selvsagt ikke et av disse.

For en normal, enslig nordmann derimot så er det å studere eneste måte å fraskrive seg retten til absolutt minimumsbeløp å leve på pr måned.
Sist endret av Tøffetom; 14. januar 2016 kl. 13:50.
Du er pliktig til å melde fra om endringer i økonomien, så om du mottar stipend også; ja. De kommer til å kreve 3mnd kontoutskrift på oppfølgingssamtale.

Dessuten så må du være arbeidsøkende OG ha muligheten til å akseptere praksisplass / jobb, så om du går skole fra 8 til 4 vil de ikke akseptere det.
Når jeg gikk på skole (ferdig sommern 15) så søkte jeg om støtte fra både nav og husbanken og fikk blankt avslag

Men en annen i klassen som var hardcore alkoholiker og narkoman fikk arbeidsavklaringspenger og stipend, nissen hadde jo bortimot 20k utbetalt
Okey, takk for svar folkens
Sitat av tr80r Vis innlegg
Har ikke selv formell utdanning, og fikk blankt avslag på støtte fra NAV når jeg ville ta opp skolegangen igjen, så det er desverre BS, kilder?
Vis hele sitatet...
Klagde du på avslaget ? , hvis det ikke er noen andre muligheter for å få jobb så er muligheten stor for at du kan få skole.. har du jobberfaring som tilsier at du kan få jobb uten skole så er det jo så klart vanskeligere. . Kjenner flere som har fått det .. så vet at det går
"Øko-Terrorist"
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Klagde du på avslaget ? , hvis det ikke er noen andre muligheter for å få jobb så er muligheten stor for at du kan få skole.. har du jobberfaring som tilsier at du kan få jobb uten skole så er det jo så klart vanskeligere. . Kjenner flere som har fått det .. så vet at det går
Vis hele sitatet...
Jepp, klagde og fikk avslag. Hadde dog lang arbeidserfaring, bare utbrent innen det feltet. Men det ordnet seg, fikk drømmejobben 6mnd senere
Jeg får AAP samtidig som jeg går skole. Det det kan vel være fordi jeg har vert i NAV-systemet ganske lenge.
Var litt i tvil på om jeg skulle få det, utenom det får jeg ingen penger fra
lånekassa, har søkt både stipend og lån, kun fått avslag.

NAV behandleren min sier att de ikke legger seg noe opp i om du får penger fra lånekassa. Så det skal også være mulig.
Har du adresse hos foreldre får du ikke innvilget søknad om lån, det var vist en ny regel som kom i år.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Jepp, klagde og fikk avslag. Hadde dog lang arbeidserfaring, bare utbrent innen det feltet. Men det ordnet seg, fikk drømmejobben 6mnd senere
Vis hele sitatet...
Aha.. tror desverre det har mye med saksbehandleren og hvordan de skriver søknaden og hvor lenge du har vært i NAV.. selv om det nok i mange tilfeller hadde lønnt seg og betale skole med engang, men bra at drømmejobben kom ☺
De fleste som studerer med støtte fra NAV, meg inkludert er på AAP

Det betyr at FØR du kan søke om støtte til utdanning må du kvalifisere til og søke AAP.

Dette er ikke BS, les og lær.
Jeg gikk over på AAP i fjor på denne tiden, etter over et år som sykemeldt.
Fikk innvilget omskolering (3 år) av helsemessige årsaker. AAP forsvinner ikke under skolegangen har jeg fått beskjed om, siden omskoleringen er et tiltak under AAP.
Jeg hadde fagbrev fra før, så ble nødt til å bruke dette skoleåret på å ta studiekompetanse. Dvs at jeg sannsynligvis ikke får AAP siste året av bacheloren, siden jeg bruker et av de tre årene på VGS.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Hvis en allerede får dagpenger, og så begynner å studere. Hvis en fremdeles sender meldekort og mottar dagpenger, fordi en på en måte er arbeidssøkende, siden en vil ha en deltidsjobb ved siden av studiene.
Er dette forbudt på noen måte hos nav? Kan en bli pliktig til å måtte betale tilbake de pengene en har fått da?
Vis hele sitatet...
Ja, og ja.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nav støttet meg med "mellomlegg" av det jeg manglet med penger etter lånekassen, jeg hadde grunnlag for skolen igjen da jeg ble utredet for ADHD, bedre sent en aldri hehe
men etter en samtale med nav og bevis på at jeg fikk litt støtte fra lånekassen gikk de med på å dekke det jeg manglet til livsopphold og det som følger med

Nav støttet meg med "mellomlegg" av det jeg manglet med penger etter lånekassen, jeg hadde grunnlag for skolen igjen da jeg ble utredet for ADHD, bedre sent en aldri hehe
men etter en samtale med nav og bevis på at jeg fikk litt støtte fra lånekassen gikk de med på å dekke det jeg manglet til livsopphold og det som følger med.
så jeg tror at hvis du har et godt argument og grunnlag så kan de hjelpe deg, men du må mase litt på dem
Sist endret av Steezer; 13. mars 2016 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.