Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1999
Jeg ser på lånekassen, at jeg kan få rundt 8000kr i stipend fra de.
For og opprettholde noe lunde livskvalitet, må jeg ha rundt 12000kr.
Det vil si jeg trenger 150.000kr for de 3 årene jeg tenker å studere.
Jeg ønsker ikke noe deltidsjobb ved siden av studiene.
Ville dette vært en smart ide? Er det noen andre måter jeg kunne lånt like mye penger?
Jobb ett år og spar opp penger? Det er klart - har du en garantert jobb som kan hjelpe deg å innfri lånet når studiet er over, og du ordner deg et forbrukslån med 3 års avdragsfrihet, så kan det jo i teorien fungere, men for meg så ser det ut som et sjansespill som sannsynligvis ikke vil ende særlig bra for deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det er ikkje ein smart idè. For det første får du ikkje 150k i forbrukslån utan lønnsinntekt, og for det andre er det skyhøg rente på det.

Det er ingen måter personer uten inntekt får lånt pengar utan sikkerhet. Du må eventuelt høyre med foreldre e.l. om dei kan auke opp boliglån.

Så realistisk sett står du igjen med å endre vaner, eller jobbe.
Ser at du poster mye om IT og antar derfor du skal ta en IT utdannelse. Få deg deltidsjobb, dette er faktisk et yrke hvor den deltidsjobben kommer både til å gi deg mye igjen senere mens den er mer interessant enn en matbutikk jobb.

Syntes også at studiene mine har krevd rimelig lite av meg, og jeg kunne fint jobbet mer ved siden av (har en 40% stilling).
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Ser at du poster mye om IT og antar derfor du skal ta en IT utdannelse. Få deg deltidsjobb, dette er faktisk et yrke hvor den deltidsjobben kommer både til å gi deg mye igjen senere mens den er mer interessant enn en matbutikk jobb.

Syntes også at studiene mine har krevd rimelig lite av meg, og jeg kunne fint jobbet mer ved siden av (har en 40% stilling).
Vis hele sitatet...
Ja, planen var egentlig å gå rett fra fagbrev til fast jobb innen IT. For også bygge seg opp på realkompetanse og eventuelt noen sertifiseringer. Jeg har søkt både på it jobber, og vanlige jobber. Men ser ikke akkurat ut som det går noen vei, så vurderer å gå på dataingeniør studie. Blir vel enten det, eller at jeg flytter til en av storbyene
Jeg vil uansett anbefale å ta opp fult studielån fremfor andre lån. Studielån har lav rente og 40% av lånet blir omgjort til stipend.
Jeg vil anta at du skal starte studier fra høsten 2016 siden du skal gå tre år. (Bachelor) Hva med og finne en fast sommerjobb disse årene, hvis du absolutt ikke skal ha en jobb ved siden av studier, som alle andre? En vanlig Bachelor gir deg ca. to måneder sommerferie hvert år. Finner du en ok jobb, drar du lett inn 50.000 hver sommer som du kan fordele utover året. Voila! 150.000 UTEN og ta opp et idiotisk forbrukslån, som du uansett ikke får.
Forbrukslån skulle vært ulovlig.
Det er så jævlig mange som går i fella med den dritten der.
Finn en annen løsning, forbrukslån må du bare holde deg langt unna.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg vil uansett anbefale å ta opp fult studielån fremfor andre lån. Studielån har lav rente og 40% av lånet blir omgjort til stipend.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at han vil få 8000 i måneden av lånekassa så vil det si fult lån og stipend.
Jeg tok siv.ing. grad ved NTNU på fire år (altså høyere studiebelastning) mens jeg hadde deltidsjobb som jeg tjente 4-5k/mnd på. Det går helt fint å jobbe ved siden av om man er litt strukturert.

Tro meg på mitt ord; det er MYE lettere å bruke penger enn det er å betale dem tilbake. Gjør fremtids-deg en tjeneste og jobb litt ved siden av studiene i stedet for. Det tar seg også bedre ut på vitnemålet.
Løsningen på studentlivet ligger som regel i boutgiften din. Utleieprisene har mildt sagt ikke holdt tritt med lån og stipend gjennom årene. Det aller beste er å finne seg et sted utenfor sentrum, men med bra kollektivtilbud. Tro meg, det er ikke kneipbrødet som blakker deg!
Sitat av Orph Vis innlegg
Det tar seg også bedre ut på vitnemålet.
Vis hele sitatet...
Jeg mente selvfølgelig CV-en.
Få tak i en eldre camping vogn, tanken kan være harry.. Du kan høre med venner, familie osv om å campe i hagen/eiendommen, da har du strøm/gass som utgifter, evt vedlikehold av vognen, billig løsning.

Vet om en som skulle bo i en campingvong midlertidig etter han ble kastet ut hos damen. Han bygde en spikertelt i ettertid, nå bor han fast der.

PS. Vil heller bo i campingvogn, båt / telt enn å ha forbrukslån på samvittigheten!

Edit: Jobb ved siden av studiene? 8000,- fra lånekassen, du tjener lett 3 - 5 tusen ved helge jobbing, da har du plutselig 12 - 13.000,- Også kan du jobbe i helligdager å tjene ennå mer!
Sist endret av justastonedhuman; 6. november 2015 kl. 15:54.