Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1831
Har en laptop her; Acer 8735, modell MS2283.
Eieren har skrudd opp panelet under den og fjernet vifta og kjøleribba til både GPU, og CPU. Han renset også kjølevifta.
Når han skrudde inn alt igjen, starter PC-en, men det er ingen bilde. Harddisken jobber heller ikke under oppstart. HDMI til annen skjerm fungerer ikke, ingen signal.
Prøvd:
- Sjekke om kabelen mellom HK og skjerm er OK. Det er den.
- Starte med en RAM-brikke.
- Sjekke om det er skittent rundt CPU eller GPU.
- Sjekke om kjølevifta starter. Det gjør den.
- Sjekke om CPU blir varm under boot. Det blir den. Veldig.

Jeg kommer ikke på i farta nå hva annet jeg burde sjekke. Forslag?
Du får ikke bilde som i at den er helt svart alltid, eller du får BIOS POST og så blir det svart?

Kan hende eieren av laptopen har klart å grille HK i vaskeprosessen!
Sitat av Legevakten Vis innlegg
... fjernet vifta og kjøleribba til både GPU, og CPU. ...
- Sjekke om CPU blir varm under boot. Det blir den. Veldig. ...
Vis hele sitatet...
Hvordan står det til med termisk pasta("kjølepasta") etter at han har hatt av kjølerene?

Ellers så kan du forsøke å gå over å sjekke alle tilkoblinger av brikker/kort/kabler.
Hei. Den berømte "eieren" her.

1. Skjermen er konstant svart. ikke noe Acer bios opplegg eller noe.
2. Kan hende jeg har grilla hovedkortet, men ser ingen fysiske trekk som skal tilsi at dette har skjedd.
3. Er fesk ny kjølepasta på GPU og "ettellerannakort som jeg ikke vet hva er".
4. Alle koblinger til brikker/kort/kabler er sjekka. finner ikke noe feil.
Sist endret av Ikketilånevnes; 9. juli 2014 kl. 00:31.
Start maskinen med så lite deler som overhodet mulig. Dvs, ta ut RAM, ta ut HDD, ta ut CDROM, ta ut kabler til USB, firewire, kortleser, bluetooth, wifi-kort osv. Får du bilde da, så slår du av, kobler til en komponent og tester til det ikke virker. Når det slutter å virke så har du funnet feilen din.
Virker alt helt fint frem til du kobler til bluetooth-kort, så vet du at feilen ligger der. Da tar du den ut igjen, og fortsetter med resterende komponenter.
har unplugga alt, og prøvd å starta laptopen. enda ikke noe skjermbilde. men vifta snurrer, og ledsa på laptopen lyser opp.
Tenker ikke på å nappe ut en minnepenn f.eks, men napp kabelen fra hovedkortet.
Har demontert laptopen så mye som mulig drar utt alle kabler som har ett "koblingshus" (untatt skjermen) og kobla inn og prøvd å starta for hver kabel / enhet. ikke noe bilde på skjermen. fikk bare samme resultat som før jeg demonterte.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Har du prøvd å bytte harddisk? Dette funket på min gamle laptop.
Har ikke prøvd å bytte harddisk ettersom jeg er 99.8 prosent sikker på at det ikke utgjør noe forskjell. Men jeg kan prøve det imårra, så om inshuallallahuaqbar så funker det!

prøvde å bytte harddisk, null forskjell.
Sist endret av Ikketilånevnes; 10. juli 2014 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Fikk en ide:
Napp ut skjermkabelen inni laptopen, start med minimum med deler og koble til HDMI / VGA?
Hilsen kompis
Forsøk å start maskinen uten harddisk, ram og dvd-drev. Fortsatt svart skjerm uten respons? I såfall kan du utelukke de delene.
Brukte du esd-lenke? Lukter ødelagt hovedkort lang vei.
hvis cpu ikke får tilstrekkelig kjøling vil den ikke boote fordi det blir for varm, samme med gpu på laptopper. sjekk også at du har koblet viftekablene til korrekt inputt på hovedkortet slik at hovedkortet oppfatter at den har cpu og gpu vifte koblet til. hvordan vasket du HK'et? Jeg spyler hardware komponentene mine med hageslangen og lar de tørke i solveggen 5-6 dager så jeg sviler på at du har ødelagt hk om du har vasket over med fuktig klut/tørket over etterpå