Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1376
Nå kommer det jo stadig nye toppdomener, og det er vel en god sjanse til å tjene noen kroner! Har noen spørsmål for de som har erfaring med kjøp og salg av domenenavn:

1. Hvor er det best å kjøpe domenenavn fra, mtp profesjonalitet, oppetid på serverne, pris, osv? Norske, utenlandske?

2. Når man kjøper domenenavn, får man da også litt server-plass som domenenavnene videreføres til? F.eks. hvis man kjøper bdsm.sex, og noen går til den adressen, så videreføres det til en html-side man har laget hvor man skriver at den (og evt. andre domenenavn man har kjøpt) er til salgs?

3. Hvordan nøyaktig foregår et salg? Enten man selger direkte til noen som melder seg, eller via auksjonssider.. Er det massevis av kontrakter, papirer og telefonsamtaler som må ordnes, eller kan det være så lett som at de betaler og man gir over passordet?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
1. Domene kan du nesten kjøpe hvor som helst, selv foretrekker jeg å ha alle mine domener samme sted, derfor endte jeg bare opp med domeneshop.no. Prisen er ikke så gal, du kan jo sjekke prisen på forskjellige domener dersom du vil spare litt.

2. Som oftest kan du også kjøpe hosting der du kjøper domene, evt kjøpe dette andre steder, fks host1.no
Når du kjøper domenet, så tar det kun et par minutter(1-2 dager på .no domener) før det er aktivt og du kan begynne å bruke det.

3. Har jeg ikke så mye peiling på, da jeg bare har solgt veldig uformelt til folk jeg kjenner.

Som du ser har jeg kun nevnt norske nettsider, du kan sikkert spare litt ved å velge andre, men dette er de jeg har best (og mest) erfaring med, og om noe skulle gå galt, så har du Norsk og utrolig rask support.
Når jeg har kjøpt og solgt domener har betaling gått via faktura.

Om du f.eks kjøper et domene av et stort firma, ville det vært mest naturlig at du betaler fakturaen først, så overfører de domenet til deg.

Men om du selger domenet til firmaet ville det vært mest naturlig at du overførte domenet før du fikk pengene. De er jo tross alt den profesjonelle parten.

Er det ingen profesjonelle parter, altså bare 2 enkeltpersoner ville jeg krevd betaling før jeg overførte domenet.

Hvordan nøyaktig foregår et salg? Enten man selger direkte til noen som melder seg, eller via auksjonssider.. Er det massevis av kontrakter, papirer og telefonsamtaler som må ordnes, eller kan det være så lett som at de betaler og man gir over passordet?
Vis hele sitatet...
Det er sjeldent kontrakter, papirer og telefonsamtaler som må ordnes. Da skal være snakk om ganske mye penger. Kanskje 10 000 og oppover.

Du gir ikke passordet til kjøper, du overfører domenet til hans konto. Det spiller ingen rolle om du bruker domeneshop og kjøper bruker godaddy.com. Domenet kan overføres uansett. Men overføringsprosessen går mye enkelere om begge bruker samme registrar.
Sist endret av Debet; 1. juli 2014 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar Tror jeg skjønte det litt bedre nå.

Men om jeg har hostingplass hos f.eks. host1.no, hvordan får jeg domenenavnet til å gå dit? Hvordan kan jeg overføre domenet til en annen bruker? Eller er dette kanskje noe man lett skjønner når man har domenet?
Sist endret av Cityofdreams; 1. juli 2014 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Takk for svar Tror jeg skjønte det litt bedre nå.

Men om jeg har hostingplass hos f.eks. host1.no, hvordan får jeg domenenavnet til å gå dit? Hvordan kan jeg overføre domenet til en annen bruker? Eller er dette kanskje noe man lett skjønner når man har domenet?
Vis hele sitatet...
Har du domene hos f.eks domeneshop og hosting hos host1, bare endrer du noe som heter navnetjenere.

Dette er et bilde fra domeneshop:

http://puu.sh/9SBUF/c7135c597c.png

Der bare skriver du inn navnetjeneren til host1 og domene vil automatisk peke til ditt webhotell.
Skjønner, tusen takk.

Hvordan kan jeg bruke ftp til å laste opp en index-side? Det ligger en der fra før, men jeg vil erstatte den med en jeg laget selv... Jeg kan logge inn i ftp med Firefox, men ikke endre/erstatte fila... Internet Explorer har jeg verdens mest plagsomme virus på. Jeg googlet, og prøvde et program som het Firezilla, men det FUCKET opp browseren så til de grader med masse dritt jeg ikke fikk fjernet, og det ga meg også viruset jeg har i IE... Så nå har jeg måttet slette hele browseren med innstillinger og installert på nytt. Noen tips?
Sist endret av Cityofdreams; 2. juli 2014 kl. 03:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Filezilla skal funke fint det, sålenge du laster det ned fra en troverdig kilde(typ https://filezilla-project.org/)

Dersom du får valg om toolbar osv når du installerer, velg nei selvfølgelig.

Deretter plotter du inn ip/domene, brukernavn og passord.