Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2347
Så nettopp et innlegg om dette på reddit. Noen som var vitne til dette? Ser helt surrealistisk ut, hadde aldri trodd at noe sånt kunne oppstå i Norge.

http://imgur.com/gallery/pxkVC/
Det er jo ikke en tornado som du ser på land, film eller på nyhetene. En mye sjeldnere type som ikke er like sterk som vanlige tornadoer, og heter waterspout.

Men den slags er jo ikke så sjelden i Europa så det er jo ikke så rart at det har blitt observert i Arendal. Syns bare det er rart at det ikke var/er noen nyhetsartikler om det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Waterspout
Sitat av Hutch Vis innlegg
Det er jo ikke en tornado som du ser på land, film eller på nyhetene. En mye sjeldnere type som ikke er like sterk som vanlige tornadoer, og heter waterspout.

Men den slags er jo ikke så sjelden i Europa så det er jo ikke så rart at det har blitt observert i Arendal. Syns bare det er rart at det ikke var/er noen nyhetsartikler om det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Waterspout
Vis hele sitatet...
Ingen nyhetsartikler? Har vel sett det i de fleste landsdekkende nettaviser, pluss stort oppslag i Agderposten.
Uheldigvis lå jeg og sov når de holdt på, synd jeg ikke fikk det med meg :/
Heisann :')
25 6
Sitat av Hutch Vis innlegg
Syns bare det er rart at det ikke var/er noen nyhetsartikler om det?
Vis hele sitatet...

Det er jo det eneste som har vært i media siste par døgna. Ifølge VG er enden nær.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Det er jo ikke en tornado som du ser på land, film eller på nyhetene. En mye sjeldnere type som ikke er like sterk som vanlige tornadoer, og heter waterspout.
Vis hele sitatet...
På Norsk skypumpe.

Så 3 stk fra Tromøy, men det var flere ut forbi Fevik mot Grimstad.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Det er jo ikke en tornado som du ser på land, film eller på nyhetene. En mye sjeldnere type som ikke er like sterk som vanlige tornadoer, og heter waterspout.

Men den slags er jo ikke så sjelden i Europa så det er jo ikke så rart at det har blitt observert i Arendal. Syns bare det er rart at det ikke var/er noen nyhetsartikler om det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Waterspout
Vis hele sitatet...
I følge Arild Mentzoni er dette skypumper, og de er langt fra ufarlige og uskadelige. Det er nok ikke riktig tornardotilstander riktig enda, men den tid kommer nok.

Sitat av Mxs0n Vis innlegg
Det er jo det eneste som har vært i media siste par døgna. Ifølge VG er enden nær.
Vis hele sitatet...
Når klimaforskerene sier at global oppvarming gir mere energi i værsystemene, noe som også er logisk. Og så begynner det plutselig å sprette opp skypumper som nesten aldri før på Sør-Landet, så burde dette gi noen advarsler. Og det er kanskje dette "lyset" som er blitt tent hos VG-journalisten. Og ja, det er et illevarslende tegn! For dette er bare en forsmak, på hva som er i vente!
Er ikke tornado og skypumpe akkurat det samme? de oppstår lettere over sjøen her i landet, hvor de kalles skypumper. Over land kalles det tornado.
Er ikke bris og storm akkurat det samme?


Det hele har med styrke å gjøre.
En tornado kan fint gå over vann også =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er ikke bris og storm akkurat det samme?


Det hele har med styrke å gjøre.
En tornado kan fint gå over vann også =)
Vis hele sitatet...
Det har vel egentlig noe med hvilke skytyper det er.
Utrolig fasinerende, skulle ønske jeg fikk sett det.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
I følge Arild Mentzoni er dette skypumper, og de er langt fra ufarlige og uskadelige. Det er nok ikke riktig tornardotilstander riktig enda, men den tid kommer nok.

Når klimaforskerene sier at global oppvarming gir mere energi i værsystemene, noe som også er logisk. Og så begynner det plutselig å sprette opp skypumper som nesten aldri før på Sør-Landet, så burde dette gi noen advarsler. Og det er kanskje dette "lyset" som er blitt tent hos VG-journalisten. Og ja, det er et illevarslende tegn! For dette er bare en forsmak, på hva som er i vente!
Vis hele sitatet...
Nå høres du jo nesten ut som en doomsday prepper
Leste nettopp denne, det virker da som ett relativt "vanlig"fenomen utifra den artikkelen? Litt tidlig å legge seg ned for å vente på dommedag.
Sist endret av Knarq; 26. juni 2014 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Knarq Vis innlegg
Nå høres du jo nesten ut som en doomsday prepper
Leste nettopp denne, det virker da som ett relativt "vanlig"fenomen utifra den artikkelen? Litt tidlig å legge seg ned for å vente på dommedag.
Vis hele sitatet...
Tror du bommet litt på poenget til ambd... når man ser slike fenomener er det ikke å legge seg ned å rope dommedag man skal gjøre. Man skal våkne opp og tenke "Oi, kanskje vi faktisk burde begynne å prøve å gjøre noe med dette før det faktisk blir for ille?"
Ellers glemte jeg lenken med Arild Mentzoni og litt til!


Sitat av reklame Vis innlegg
Det har vel egentlig noe med hvilke skytyper det er.
Vis hele sitatet...
Og det har ikke minst med temperatur og temperaturforskjeller å gjøre. Altså energi og energiforskjeller! Og ved desto mer energi, desto verre resultat vil vi se! Så på sikt kan dette bli som i USA. Og blir havet varmt nok, kan også hurricane bli et sørgelig faktum her. Eneste som mangler er at havvannet kommer opp i 26,5 grader C. Og her nord virker det, som om vannet faktisk blir fortere varmt enn lufta. Dette ser en også på Grønnland og Nordpolen.

Sitat av etse Vis innlegg
Tror du bommet litt på poenget til ambd... når man ser slike fenomener er det ikke å legge seg ned å rope dommedag man skal gjøre. Man skal våkne opp og tenke "Oi, kanskje vi faktisk burde begynne å prøve å gjøre noe med dette før det faktisk blir for ille?"
Vis hele sitatet...
Takk for å klargjøre dette etse!

Sitat av etse Vis innlegg
Tror du bommet litt på poenget til ambd... når man ser slike fenomener er det ikke å legge seg ned å rope dommedag man skal gjøre. Man skal våkne opp og tenke "Oi, kanskje vi faktisk burde begynne å prøve å gjøre noe med dette før det faktisk blir for ille?"
Vis hele sitatet...
Takk for å klargjøre dette etse!
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. juni 2014 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forskjellen på skypumpe og tornado er hovedsaklig hvor de oppstår, skypumper oppstår over vann og tornadoer over land. Skypumper finnes i en "snill" utgave (ikke-tornadiske skypumper), men kommer også i en utgave som kan være like skadelig som en tornado (tornadiske skypumper), og oppstår i forbindelse med en supercelle på samme måte som tornadoer.

Nå kan ikke jeg nok om skyer til å uttale meg om hva slags type skypumper som ble observert utenfor Arendal, men er ganske sikker på at dette var ikke-tornadiske skypumper, for ut fra bildene, synes ikke jeg det ser ut som en supercelle.
Og selv om det denne gangen ble med et flott skue, synes jeg like fullt amdb73 har et poeng.
Kjapt spm. til noen som har peiling, suger slike skypumper opp mye vann eller er det bare luft som sirkulerer?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Kjapt spm. til noen som har peiling, suger slike skypumper opp mye vann eller er det bare luft som sirkulerer?
Vis hele sitatet...
"De tornadiske skypumpene er generelt kraftigere enn de ikke-tornadiske, og er i praksis bare tornadoer over vann. Tornadiske skypumper oppstår på samme måte som vanlige tornadoer." - tok det fra wikipedia artiklen nevnt ovenfor!

Edit, lol, jeg ser nå at han som linka til wikipedian skrev akkurat det samme.... Står nok forøvrig noe konkret om tornadoer hvis du bare googler det tho
Sist endret av Trollogi; 27. juni 2014 kl. 11:45.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Kjapt spm. til noen som har peiling, suger slike skypumper opp mye vann eller er det bare luft som sirkulerer?
Vis hele sitatet...
På de filmsnuttene på NRK siden, jeg lenket til, så ser du jo dem slurper opp litt vann, men det er for det meste luft. Men Arild Mentzoni sa at disse skypumpene er observert å bl.a. løfte opp en driftsbyning fra sin grunnmur og kaste vedstabler o.l. rundt om kring. Så de er langt ifra ufarlige!
Ut i fra hva jeg har sett andre steder er vannet du ser i hovedsaklig kondens. Selve "skypumpen" (som i vinden) er ofte der selv om du ikke ser den, den er bare ikke kraftig nok til å holde på kondensen hele tiden.
Sist endret av etse; 27. juni 2014 kl. 12:07.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Kjapt spm. til noen som har peiling, suger slike skypumper opp mye vann eller er det bare luft som sirkulerer?
Vis hele sitatet...
Tror egentlig det kun er luft, med tanke på hvordan de blir dannet; Varm luft stiger opp fra bakken og blir avkjølt samtidig som vindretningen er forskjellig i ulike luftlag. Men litt vann er det jo i varm luft over vann, så litt vann, men mest luft..?
Sist endret av Antidote; 27. juni 2014 kl. 12:42.