Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1508
Hei hei.

Min samboer sliter litt med sjefen sin, som er en liten gjerrigfant. Hun jobber i en privat barnehage og har 100% stilling med fagbrev.
For tiden går hun på en medisinsk kur som gjør at formen er litt "opp og ned", og hun har hatt et par (4-5) timer hos lege pluss et par dager hvor formen har vært veldig dårlig.
Alt dette har hun fått sykemelding på, og dette er levert arbeidsgiver. Likevel holder hennes sjef tilbake penger på grunn av en "muntlig avtale". Dette er en muntlig avtale som ble gjort mellom de to og hu visste ikke at man har krav på sykepenger.

Har han fortsatt rett til å holde tilbake lønn når hun har dokumentert sykemelding for alle dagene hun har vært borte?

Gjerne kom med link til lover / paragrafer.
Dette var det jeg fant;
§ 8-22.Trygdens ansvar når arbeidsgiveren ikke betaler
Dersom en arbeidsgiver ikke betaler sykepenger som han er forpliktet til å yte i arbeidsgiverperioden, skal trygden utbetale sykepengene. Beløpet som er utbetalt, skal trygden kreve tilbake fra arbeidsgiveren.
Beløpet, med renter, kan innkreves etter bestemmelsene i bidragsinnkrevingsloven. Vedtak om tilbakekreving er tvangsgrunnlag for utlegg.
Bestemmelser om anke over sykepenger i arbeidsgiverperioden finnes i § 21-13.
Vis hele sitatet...
Link for å lese igjennom mere: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...ITTEL_5-4#§8-1
Trådstarter
Tusen takk, da skal jeg lese litt her.