Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 12625
Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet i tønsberg sentrum. Det er en leilighet i en gammel bygård, med 13 leiligheter. Jeg har ikke naboer ved siden av meg, kun over. Jeg er veldig glad i musikk, så har selvfølgelig litt lyd i blant. Nå snakker jeg ikke noe ekstremt høye greier, men noe lyd er det jo. Dette takler ikke de over meg. Jeg har nå hørt på musikk siden rundt 11. Ikke veldig høyt, men høyt nok til å høre det over støvsugeren når jeg gjør rent.

Klokken 1145 fikk jeg melding om å skru ned bassen. Det har skjedd flere ganger hvor jeg har setti på en film midt på dagen, og fått melding om for mye bass. Jeg har skrudd bassen på minimum på det billige surroundanlegget jeg har til tven, men det har fortsatt hendt flere ganger at jeg har fått melding f.eks i 17 eller 19 tiden når jeg har sett på film eller serier.

Til musikk har jeg noen 10 år gamle Cerwin vega høyttalere med 10" basselementer. Men de gir ikke no dyp bass, men selvfølgelig er det merkbart. Før jeg flyttet hit hadde jeg en sub i tillegg, men den tok jeg ikke med. Jeg hører også mye på gamle lp plater, og da kan jeg nesten ikke ha noe bass.

Det som irriterer meg mest er at de bråker no forferdelig de også. Ikke med bass, men med løping og leking med unger rundt i leiligheten. Det gjør meg i grunn ingenting, annet enn at de klager på bassen min når de bråker like mye, hvis ikke mer enn meg. Jeg har hatt 2 vors siden juni, og begge gangene fått melding rett etter 2300. Selvom at jeg har sendt melding. Og da har jeg hatt bassen omtrent på minimum og passet på veldig. Har aldri hatt det så høyt at vi ikke har kunnet snakke temmelig vanlig.

Jeg er klar over at det er en gammel bygård, men den er pusset opp og tilogmed lydisolert i 2011. Men de bor i tønsberg. MIDT i byen. Da mener jeg at man ikke kan forvente total stillhet 24 timer i døgnet.

Hva kan jeg gjøre med dette?
Ikke veldig høyt, men høyt nok til å høre det over støvsugeren når jeg gjør rent.
Vis hele sitatet...
De fleste vil oppleve dette som veldig høyt.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
De fleste vil oppleve dette som veldig høyt.
Vis hele sitatet...
This. Skru ned lyden gutt.

Hvis de i tillegg har småunger, så skal du ikke se bort ifra at de sover iløpet av dagen.
Bassen din er ikke morsom å ha da.
Sist endret av Bombasa; 8. oktober 2013 kl. 13:17.
Du kan jo vurdere å gi totalt faen når de begynner å pese deg? Standard reglement dikterer vel stillhet/ro etter kl 2300 (Noe som kan forklare meldingene du har fått ang. vors)? Fram til da kan du strengt talt briske deg på audibel underholdning og heftig bass til kyrne kommer hjem.

Har du forsåvidt konfrontert de over med at du ikke er den eneste i bygget som kan være troende til å lage litt lyd? Evt prøv å kom inn i en høflig dialog og forsøke å komme til en felles forståelse? Mange muligheter her.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
De fleste vil oppleve dette som veldig høyt.
Vis hele sitatet...
+1.

Du bor ikke alene i blokken, eneste du kan gjøre er å høre på naboene, ellers kan du risikere å få skriftlig advarsel og etter hvert bli utkastet.
Sitat av Janskrotnes Vis innlegg
Jeg er klar over at det er en gammel bygård, men den er pusset opp og tilogmed lydisolert i 2011. Men de bor i tønsberg. MIDT i byen. Da mener jeg at man ikke kan forvente total stillhet 24 timer i døgnet.

Hva kan jeg gjøre med dette?
Vis hele sitatet...
For å vri litt på det; Når man velger å flytte inn i et leilighetskompleks må man forvente at det bor barnefamilier og folk som ikke liker støy fra musikk og vors der. Bor selv med flere andre leietakere rundt meg, min løsning er å ikke ha no anlegg i det hele tatt, benytter høytalere fra tv'en og det fungerer helt greit til både musikk og vors.
Sist endret av Putresopp; 8. oktober 2013 kl. 13:19.
Prøv å kanskje forhandle dere fram til en avtale?
Sitat av Janskrotnes Vis innlegg
Jeg har hatt 2 vors siden juni, og begge gangene fått melding rett etter 2300. Selvom at jeg har sendt melding.
Vis hele sitatet...
Å sende melding har da katta å si, det skal være normal nattero etter klokken 23, uansett hvor mange meldinger du sender.
Om bassen står på gulvet, vil den sendes ut i gulvet, dermed vil all bassen gå ned, og de under kan faktisk merke bassen bedre enn deg.
Ihvertfall slik det var i huset mitt
Sitat av PairADice Vis innlegg
Du kan jo vurdere å gi totalt faen når de begynner å pese deg?
Vis hele sitatet...
Problemer forsvinner ikke av å ignorere dem, de blir gjerne større.
Bor man i leilighet så har man ikke noe valg, man må vise respekt for sine naboer siden man bor så tett. Gjør man ikke det, så blir det veldig utrivelig stemning.

Hva som er akseptable lydnivå er forresten veldig individuelt, men kan naboene høre det godt, kan det bli et enormt irritasjonsmoment over tid.
Sist endret av ZELDUR; 8. oktober 2013 kl. 13:24.
Permanent bolig, eller billig studentløsning? Jeg har en liten feeling på hvilken bygård det er snakk om, uansett er de vel ganske like alle sammen. Den jeg vet noe om ble også "lydisolert" i 2011, men man hørte jo hva alle naboene snakket om.

Invester i HS, eller kom til en enighet med naboene.
Blir det for mye klaging/advarsel på deg, så bør du kanskje gå over til headsett/hodetelefon...
Jeg er fullstendig klar over at man skal respektere naboene sine å ikke holde et fullstendig leven hele tia, men nå var det snakk om 45 minutter. Andre ganger har det kanskje gått 10. Å som sagt så har jeg på veldig lite bass. Stemmer hører man aldri. Jeg har hatt hund her i lengre perioder, og den bjeffa voldsomt, og de har aldri hørt det. Jeg har heller aldri hørt ungen dems grine. Alle jeg har hatt på besøk som jeg har vist volumet jeg har hatt har synes de har vært fullstendig urimelige. Til og med besteforeldrene mine. Og jeg bor under de, ikke over. Som jeg også sa tidligere så bråker de veldig mye.

Tidligere eieren som jeg kjøpte av var en skikkelig partyløve. Han hadde ordentlig anlegg og holdt på til langt på natta. Når jeg ringte han en måned etter at jeg hadde flyttet inn å hørte om han hadde hatt samme problemet, skjønte han ingen ting. Han hadde fått melding én gang, og det var klokka 5 på natta.

Det er kanskje verdt å nevne at jeg hører på 60 talls rock, og ikke dubstep.
Jeg ville bedt de over om å ta seg ett eple, jeg er en umoralsk jævel da. Saken er att før 11 på kvelden har de ikke rett til å kreve att du slår av musikken.
Du har sannsynligvis plassert plassert høyttalere i kontakt med gulv/vegg.
Sennheiser har utmerkede hodetelefoner med radio-link.
Du kommer lengre med å samarbeide med dem. Bli venner med dem og ta det derfra. Jeg garanterer at det vil ha et bedre utfall.

Det hørtes rart ut med den forrige typen som bodde der da, som kunne spille sånn uten å få tilsnakk. Men det er nesten bare å glemme, nå er det du som bor der.

Først bli venner med dem, bank på døra en gang en kveld og gå vennlig fram. Si at du ønsker å komme fram til noen regler og avtaler som dere kan holde. Jeg anbefaler at dere gjør det sånn at du setter på litt musikk, så går inn i leiligheten deres og lytter og ser hvor høyt det er i leiligheten deres. Så får du en forståelse av hvor høyt det er der og hvor høyt "hverdagslig" lydnivå kan være.

Om du vil spille høyt en kveld for deg selv eller ha fest, gjør det til en grunnregel at dere kommuniserer og blir enige om en kveld hvor du får lov.

Det er en selvfølge at du også kan ta opp dette med tramping og bråk fra leiligheten over, om du føler det er plagsomt til tider, selvsagt.

Jeg for min del liker å høre litt lyder fra leilighetene rundt meg, da det er tegn på liv og at noen bor der og da slipper jeg å bekymre meg for å lage lyder selv.

Men første bud: Ta en vennlig samtale og bli venner med dem.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg ville bedt de over om å ta seg ett eple, jeg er en umoralsk jævel da. Saken er att før 11 på kvelden har de ikke rett til å kreve att du slår av musikken.
Vis hele sitatet...
Det skal være stille etter 11 - men før dette finnes det og regler for støy. Spesielt i borettslag.

Å høre bassen fra andre sin musikk gjennom veggene kan være temmelig plagsomt.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg ville bedt de over om å ta seg ett eple, jeg er en umoralsk jævel da. Saken er att før 11 på kvelden har de ikke rett til å kreve att du slår av musikken.
Vis hele sitatet...
Enig. Men mener også at man burde respektere naboene litt, altså - hvis de har småkids så er det greit å skru bassen på et minimum å ha det litt lavere en normalt. Ingen som kan nekte deg å høre på musikk på dagen, uansett hva faen de sier. Kos deg med musikken du, å gå opp å konfronter de hvis de sender melding igjen.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg ville bedt de over om å ta seg ett eple, jeg er en umoralsk jævel da. Saken er att før 11 på kvelden har de ikke rett til å kreve att du slår av musikken.
Vis hele sitatet...
Har de ikke rett? Kan du vise til kilder?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg ville bedt de over om å ta seg ett eple, jeg er en umoralsk jævel da. Saken er att før 11 på kvelden har de ikke rett til å kreve att du slår av musikken.
Vis hele sitatet...
Straffeloven har bestemmelser om at man ikke skal forstyrre den alminnelige ro og orden, ei heller skal man forstyrre «omgivelsenes nattero».

I tillegg sier Nabolovens paragraf 2 at man ikke kan gjøre noe som er urimelig eller unødvendig til skade eller ulempe for naboene. Dette gjelder også støy, lukt og tilsvarende.
Siden de klager på bassen skyldes sannsynligvis problemet at basslyden forplanter seg i bygningen, men ikke øvrig lyd.

Jeg bodde tidligere i en bygård i Oslo hvor bass ville forplante seg gjennom betongen, mens annen lyd knapt var hørbar. Testet litt sammen med en nabo over meg, og det viste seg at jeg hørte bassen omtrent like godt som han. Ekstra irriterende ble det siden jeg ikke hørte noe av musikken.
En løsning kan være å sette dempeputer under høyttalerne - spikes vil ikke hjelpe noe særlig. Jeg har slike selv, og opplevde da også at lyden ble renere siden jeg ikke lenger fikk resonans fra betongen.

Og, at det skal være nattero etter 23 betyr ikke at det er fritt fram på dagtid, du skal fortsatt være hensynsfull og ikke til sjenanse for naboene. Naboloven §2 Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Herunder støy.
Se også denne artikkelen
Sist endret av doseren; 8. oktober 2013 kl. 14:04. Grunn: Link til artikkel om nabostøy
Personelig ville jeg spilt musikk til 23:00 så skrudd av. samme gjør jeg i blokka jeg bor. Der jeg bor kjører folk driller og alt faenskap i veggene fra 08:00 om morgenen og gir en langflat faen om hva folk synes eller om man jobber natt. Og alle forholder seg til stille etter 23:00 sålenge de ikke har hengt opp en lapp med 1ukes varsel om fest med klokkeslett når de skal skru av lyd (må bli godkjent av "sjefen i blokka" (boretslaget)
Skru på musikk, gå opp til naboen som klager og hør selv hvor høyt det er?

Eller som flere har sagt.. skaff deg hodetelefoner
Jeg anbefaler deg å kjøpe deg en trillebårslange. Sett denne under subben og fyll opp med luft og prøv deg frem. Denne vil ta av en del av frekvensene som forplanter seg i bygningen. Lave frekvenser forplanter seg i betong, sement og vegg. Ser ikke noen grunn til at du skal kjøpe deg hodetelefoner. Jeg mener de som bor over deg må kunne ta litt hensyn til deg, og at du ikke bare skal ta hensyn til de. De skal ta like mye hensyn til deg når ungene løper rundt på gulvet og lager støy til deg, da mener jeg at du har også lov til å si ifra da.

Men kjøp en trillebårslange eller en sykkelslange (helst trillebår) og prøv dette. Jeg garanterer deg at det vil bli langt bedre. Spikes kommer ikke til å gjøre det spesielt bedre.
Respekt for medmennesker er en fin ting.

Flyttet inn i ny leilighet i mai. Fikk klage etter kort tid pga. bass. Enden på visa er at jeg sender en tekstmelding til naboen de gangene jeg har behov for litt bass og trøkk. Er de ikke hjemme skrur jeg opp, er de hjemme setter jeg meg i sofaen med øretelefoner.

Cerwin Vega er laget for bass og trøkk. Jeg kunne forstå din frustrasjon mtp. at det er en gammel bygård, men når du selv forteller at det nylig har blitt lydisolert så er det noe som ikke stemmer. Det skal være fult mulig spille musikk på et normalt nivå uten at du plager vettet av naboen.

Du har sikkert kjørt det rimelig hardt rett etter du flyttet inn. De har sikkert gått lei, da skal det ikke mye til før de klager.
Jeg har samme "problemet" selv, og jeg har kjøpt slike (uten gjenger) til mine Mentor 8. Det minimerer vibrasjonen mellom høyttaler/gulv og dermed også litt av lyden (hovedsaklig bass) som går til naboene.

Koster 3-400 hos din lokale hifi-sjappe og som en bonus forbedrer de lyden. Selv ble jeg kvitt romling og fikk en finere bass.
Sist endret av Hobby; 8. oktober 2013 kl. 14:36.
Skru ned, og tenke på de rundt deg. Bruk headset eller flytt på landet.
Bruk headset/ørepropper. Selv takler jeg ikke folk som bruker i det jeg holder på å sovne. Det går selvfølgelig en viss grense, du må tåle litt. Forsatt viktig med hensyn til andre og når du kan spile så høyt du vil via øreproppene så gjør heller det.

Fattern ser på film ofte med boooola lyd. Jeg skjønner at det kan få hele filmopplevelsen bedre men serr? Skal det buldre i i over 100 kvadratmeter så sier jeg nei takk. Les teksten, kjøp trådløst headseat osv..

heartslava.
Skaff deg headset, eller skru ned bassen, er som regel dette folk reagerer på.
Det går også fint å sette fire vinkorker under hver høyttaler, slik at dem virker som bein. Disse vil absorbere mye støy. Mindre bråk til naboer, og renere lyd til deg! Vin Vin!

Ellers kom ned fra egotrippen, og har du ikke vondt av å vise hensyn du heller!

"Vinn Vinn!" mener jeg da!
Å montere spikes på høyttalerene kan redusere problemet en del + du får bedre "lyd".
Sist endret av Spelly; 8. oktober 2013 kl. 15:20.
Jeg er veldig glad i musikk, men det finnes knapt noe verre en basslyd fra naboer. Du hører ikke musikken, men vibrasjonene forstyrrer ekstremt mye.
Sitat av missjones Vis innlegg
Skru ned, og tenke på de rundt deg. Bruk headset eller flytt på landet.
Vis hele sitatet...
vel hvorfor kan ikke dem som bor over han flytte på landet ? bor du i blokk så må du jo regne med å høre musikk litt bråk og andre mennesker..

jeg ville målt hvor mange desibel det er snakk om her.. evnt gått opp i leiligheten og lyttet siden noen klager bare dem hører lyden av en spiker som går i gulvet
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Si unnskyld til dine naboer, og skaff deg bra headset.
Sier som de fleste, skaff headset eller demp den. Gå opp og hør.
Visste du at lyd forplanter seg lettere opp 1 etasje, enn ned? Og at bassen som regel er skamlav hos deg, mens den har en resonans i veggene som ofte durer forferdelig.

Ang det med unger, så er det jo litt irriterende. Si at de må gi samme respekt tilbake og roe ned herjingen med barna, så går respekten begge veier. Plutselig har dere fått en god tone ut av hele greia
Noe dere kanskje ikke tenker over er at noen mennesker klager med en gang de så vidt hører duren fra en bass. Det virker som enkelte mennesker lever og ånder for å klage på naboen. - Ikke selvopplevd, men har merket det hos andre.

TS må få lov til å spille, men på et akseptabelt lydnivå. At de har unger som sover om dagen synes jeg ikke er TS ansvar å passe på.

-Noen nevner at TS burde vite om dette før han flytter inn i en bygård, men man kan like så godt snu det på hodet, og si at naboene burde vite om dette før de flyttet, slik at unger som sover om dagen ikke er noen unnskyldning.

-Men er forøvrig enig i at lydnivå over støvsugeren er høyt. Du kan bruke headsett mens du støvsuger.
Litt off-topic:

Sitat av Janskrotnes Vis innlegg
Til musikk har jeg noen 10 år gamle Cerwin vega høyttalere med 10" basselementer.
Men de gir ikke no dyp bass, men selvfølgelig er det merkbart.
Vis hele sitatet...
Går ikke bass-frekvenser ganske langt,
som i at de gjerne merkes bedre fra litt avstand (10m++) en 1-2 meter fra høyttaleren?

On-topic:

Du har jo utelukkende fått klager på _BASS_ og ikke høy lyd,
så lydisoleringen fungerer tydeligvis bra..

Kanskje bytte ut party-party høyttalere med noe litt mer bassvennelig kan løse problemene for alle parter?
Sist endret av Penesmurfen; 8. oktober 2013 kl. 17:56. Grunn: leif
Bass kan være utrolig irriterende. Prøv å skru av alt annet enn bass og la det gå i mer enn 3 minutter og du skal være en rimelig entusiastisk bass elsker for å ikke la det irritere deg.

Du bor i en bygård, hva annet forventet du? Vil du bråke (nesten) uhemmet må du dessverre kjøpe ditt eget hus. Du har et problem med lyden de lager, de har et problem med lyden du lager. Hva med å møtes en dag over en kopp kaffe og spille av musikk som du pleier, høre på hvordan det er for dem, og finne et lydnivå som passer? Barn er ikke like lett å kontrollere til enhver tid, men det er lov å sette seg ned og snakke som voksne personer om dette også.

Tenk om naboene dine sendte en pumpende bass inn i din leilighet i tide og utide? Jeg er selv veldig glad i musikk, men når dette skjedde med meg var det mildt sagt frustrerende. Det er ikke noe koselig å komme hjem til konstante dunkelyder hver dag.
Så lenge du ikke guffer opp hver dag så må naboene tåle det av og til på dagtid. Man må ta hensyn når man bor tett ilag, men det gjelder også naboene som må ta hensyn til at du vil drive med aktiviteter som bråker litt av og til. Vil naboene ha det helt stille så bør de flytte til et øde sted på landet. Prøv dog å komme til en grei løsning litt kjapt. Lar du dem sende tusenvis av meldinger i tide og utide vil det bare bli veldig dårlig stemning mellom dere.
Sist endret av legalize_it; 8. oktober 2013 kl. 18:00.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Det er langt mye lettere for TS å dempe musikken så eventuelle unger får sove, enn at hele blokka skal legge opp døgnrytmen til ungene sine etter når TS spiller musikk med for mye bass.

Jeg har selv bodd i etasjem under noen som likte film og musikk svært godt, og når man ikke hører annet enn bassen som dundrer igjennom holder man på å klikke etter timesvis sammenhengende med ensformig technobass.

Jeg tror mye av problemet ligger i det han sier om at han har lyden så høyt at han hører musikken når han støvsuger, med mindre han har sentralstøvsuger er dette et helt forjævlig høyt volum.
Kjøp spikes til høgtalerane, hjelper for å forminske bassen so forplanter seg i vegger og tak.

http://fnky-audio.no/tilbehor/spikes...nkcable-fk-104
http://fnky-audio.no/tilbehor/spikes...unkcable-sp-08
Anbefaler spikes. Men hvis det ikke forminsker klagene kan naboene drite å dra. Det er likt for alle, lager de litt lyd lager du like mye. Unger som griner og løper ovenfor er det verste jeg veit. Føler med deg Jans...
Sier det igjen jeg, ikke kjøp spikes. Kjøp en trillebårslange. Du trenger luft for å unngå at alle de lave frekvensene skal forplante seg i gulv og vegger. Trillebårslangen fungerer som en støtdemper for subwooferen. Spikes er ment for teppegulv, ikke for å dempe forplantingen i gulv og vegger.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Sier det igjen jeg, ikke kjøp spikes. Kjøp en trillebårslange. Du trenger luft for å unngå at alle de lave frekvensene skal forplante seg i gulv og vegger. Trillebårslangen fungerer som en støtdemper for subwooferen. Spikes er ment for teppegulv, ikke for å dempe forplantingen i gulv og vegger.
Vis hele sitatet...
Eller kjøp de spikesene jeg linket til lenger opp, de er laget akkurat for å dempe forplantningen. Og de ser bedre ut enn en trillebårslange.
Hater barnefamilier og pensjonister. Er vel de som typisk sutrer mest. Jeg hadde gitt blanke, og begynt å svare med samme mynt; logge hver gang ungene deres skriker, sende naboklager på alt fra barnevogner som er feil plassert til å sende bekymringsmeldinger til barnevernet om urovekkende forhold i hjemmet.
Sitat av nikita Vis innlegg
sende bekymringsmeldinger til barnevernet om urovekkende forhold i hjemmet.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare direkte slemt. Ikke løser det noe som helst heller.
Sitat av missjones Vis innlegg
Skru ned, og tenke på de rundt deg. Bruk headset eller flytt på landet.
Vis hele sitatet...
Det samme kan man vel si til en som ikke ønsker bråkete omgivelser,bruk ørepropper eller flytt på landet.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hater barnefamilier og pensjonister. Er vel de som typisk sutrer mest. Jeg hadde gitt blanke, og begynt å svare med samme mynt; logge hver gang ungene deres skriker, sende naboklager på alt fra barnevogner som er feil plassert til å sende bekymringsmeldinger til barnevernet om urovekkende forhold i hjemmet.
Vis hele sitatet...
Du har ikke tenkt så langt da, at den samme "øksa" vil antageligvis snu, og treffe deg rett under nesetippen?
Sitat av nikita Vis innlegg
Hater barnefamilier og pensjonister. Er vel de som typisk sutrer mest. Jeg hadde gitt blanke, og begynt å svare med samme mynt; logge hver gang ungene deres skriker, sende naboklager på alt fra barnevogner som er feil plassert til å sende bekymringsmeldinger til barnevernet om urovekkende forhold i hjemmet.
Vis hele sitatet...
Noe av det tåpeligste jeg har lest på lenge.

Hvordan tror du samfunnet hadde vært om alle tenkte på denne måten?
Maken til latterlig hodning. Tenkte å kalle det fjortisholdning men det ville være fornærmende ovenfor 14åringer.

Mulig jeg er for dårlig til å tolke ironi?