Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 13816
Jeg har hørt at heroin skal blandes med syre (f.eks askorbinsyre eller sitronsyre) og vann før det injiseres. Hvilken funksjon har syren i dette tilfellet?
Fordi det ikke er vannløselig. Syren løser opp heroinen.
Er det isåfall bare en myte det at sitronsyren vil etse blodårene en smule slik at heroinen vil tas opp lettere?
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Er det isåfall bare en myte det at sitronsyren vil etse blodårene en smule slik at heroinen vil tas opp lettere?
Vis hele sitatet...
Finner ingen gode kilder på dette så det ser ut til å være en myte ja.
Heipådu.
Jeg vet ikke hvorfor du lurer på dette, men jeg kan si deg hvorfor..

Den brune heroinen som en må bruke ascorbinsyre på, "mangler" et ledd i prosessen for å omdanne opium til heroin.
Det er med andre ord av "B" kvalitet.
På dette stadiet er den altså basisk, og for å få løse den opp i vann må en derfor koke den sammen med syre/ascorbinsyre/sitronsyre.
Den er i utgangspunktet for å røykes, noe de fleste fra midt-østen etc velger å gjøre.

Det pulveret som går igjennom alle raffinering-stadiene, er hvit, ekstremt dødelig og løses lett opp i vann for injisering.

Anbefaler INGEN å tukle med dette stoffet. Det stjeler alt en verdsetter i livet

Sitat av Psytrip Vis innlegg
Er det isåfall bare en myte det at sitronsyren vil etse blodårene en smule slik at heroinen vil tas opp lettere?
Vis hele sitatet...
Hallo???
"Blodårene tar opp heroinet?"
Blodet frakter heroin,og alle andre rusmidler såklart til hjernen, kjære deg. Der blir heroinet (siden det er nevnte substans)
omdannet til morfin i et øyeblikk
Sitat av motorhead40 Vis innlegg
Heipådu.
Jeg vet ikke hvorfor du lurer på dette, men jeg kan si deg hvorfor..

Den brune heroinen som en må bruke ascorbinsyre på, "mangler" et ledd i prosessen for å omdanne opium til heroin.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Det er allerede heroin. Det er bare lavkvaliets, basisk heroin, med svært mye urenheter. Syren man bruker, enten det er sitronsyre eller askorbinsyre, omdanner ikke opium til heroin. For det første er ikke opium et stoff, med et produkt som inneholder morfin. det er morfin som omdannes til heroin. Denne prosessen er allerede gjennomført innen heroinet når brukeren. Det eneste syren gjør er å binde seg til det basiske heroinmolekylet, og dermed omdanne det til et heroinsalt, som altså er vannløslig.
Når det gjelder askorbinsyre vs sitronsyre så hadde =Oslo og Foreningen for human narkotika politikk en aksjon i forbindelse med dette i tillegg til at Arild Knutsen (tidligere leder av Foreningen for human narkotika politikk, tidligere heroinist, forkjemper for legalisering av cannabis og i perioder mye brukt av media i forbindelse med plata, legalisering osv) skrev noen leserinnlegg.

Her er et av leserinnleggene:
http://www.abcnyheter.no/node/89721

Uten å påstå at jeg har lett veldig hardt så finner jeg dog ingen kilder som sier at sitronsyre er noe farligere enn askorbinsyre men det altså bruken av sitronsyre som forårsaker åpne sår, skader på vev og årer hos de som injiserer heroin jevnlig men ikke har råd til askorbinsyre.

ifølge Arild Knutsen i leserinnlegget
Mange takk for svar, men er det noen som kan forklare kjemien rundt det hele?

Heroin-molekylet ser slik ut:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Heroin4.png

Nøyaktig hva er det syren gjør med dette?
Sitat av motorhead40 Vis innlegg
Det pulveret som går igjennom alle raffinering-stadiene, er hvit, ekstremt dødelig og løses lett opp i vann for injisering.
Vis hele sitatet...
Tyder på at syren ikke gjør noe med molekylet (når det er rent løses det opp i vann)

Syren brukes nok til å løse opp heroinet og alt dets urenheter så det kan løses ut i vann.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ikke helt riktig. Det er allerede heroin. Det er bare lavkvaliets, basisk heroin, med svært mye urenheter. Syren man bruker, enten det er sitronsyre eller askorbinsyre, omdanner ikke opium til heroin. For det første er ikke opium et stoff, med et produkt som inneholder morfin. det er morfin som omdannes til heroin. Denne prosessen er allerede gjennomført innen heroinet når brukeren. Det eneste syren gjør er å binde seg til det basiske heroinmolekylet, og dermed omdanne det til et heroinsalt, som altså er vannløslig.
Vis hele sitatet...
Lurer bare på to ting

Du sier opium ikke er et stoff, men et produkt, som i en plante da eller?

Hvis man skulle være heldig å ha tilgang på morfin, er det en stor prosess å omdanne til heroin?

;--D
Sitat av standard input Vis innlegg
Mange takk for svar, men er det noen som kan forklare kjemien rundt det hele?
Vis hele sitatet...
Dette forklarer prosessen ganske godt:

http://www.exchangesupplies.org/need...on_heroin.html
Heroinet man kjøper er morfinsylfat pr def inntil askorbin/citrus tilsettes. Først da blir det heroin. Fra kicket man får ved injeksjonen gir seg vil heroinen strax omgjøre seg til morfin igjen.
Heroinet som selges i Norge er i fribase-form, og ikke vannløselig. Man må gjøre det om til et salt for at det skal kunne taes opp i blodbanen. Det samme gjelder for f.eks MDMA og kokain også. MDMA i fribase blir tilsatt saltsyre så man får metylendioksymetamfetamin-hydrogenklorid, eller MDMA-HCl. Kokain selges som et salt (kokain-HCl), mens man i USA også får det som fribase (crack) for røyking. Heroin som brukes av sykehus i f.eks UK er diamorfin-hydroklorid, altså et salt av heroin. Dette gjelder også mye av heroinet som blir solgt i USA som et hvitt pulver.

Kort forklart... man gjør fribase (en slags olje) om til et salt slik at det blir vannløselig og kan injiseres eller tas opp i membraner. Rent kjemisk vil molekylet være det samme, men med en syrerest-gruppe
Sitat av nasss Vis innlegg
Lurer bare på to ting

Du sier opium ikke er et stoff, men et produkt, som i en plante da eller?
Vis hele sitatet...
Som i et planteprodukt, et konsentrat bestående av mange stoffer, på samme måte som hasj.
Sitat av nasss Vis innlegg
Hvis man skulle være heldig å ha tilgang på morfin, er det en stor prosess å omdanne til heroin?
;--D
Vis hele sitatet...
Det tar litt tid, men det er ikke veldig komplisert. Med litt erfaring innen kjemi bør man greie det fint.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Som i et planteprodukt, et konsentrat bestående av mange stoffer, på samme måte som hasj.

Det tar litt tid, men det er ikke veldig komplisert. Med litt erfaring innen kjemi bør man greie det fint.
Vis hele sitatet...
Blir ikke heroin og andre opiater omdannet til morfin i leveren?
Sitat av GrowMoe Vis innlegg
Blir ikke heroin og andre opiater omdannet til morfin i leveren?
Vis hele sitatet...
Jo, men hvis du skyter det går det ikke gjennom leveren først..
Sitat av fetter Vis innlegg
Fordi det ikke er vannløselig. Syren løser opp heroinen.
Vis hele sitatet...
tull, det er fordi herion er basiskt som faen, etser villt! like vannløselig som morfin, som det utvinnes fra, som igjen kommer fra valmuer, en veldig våt plante, i motsetning til cannabis, som er veldig tørr, og lager olje.

Sitat av John23 Vis innlegg
Heroinet man kjøper er morfinsylfat pr def inntil askorbin/citrus tilsettes. Først da blir det heroin. Fra kicket man får ved injeksjonen gir seg vil heroinen strax omgjøre seg til morfin igjen.
Vis hele sitatet...
kicket er grunnet rottegift- og/eller eter.

før vi skriver mere tull, jeg har selv løst opp herion i rent vann og skyti, det funker, men regn med hodepine når du lander, og brune "blåmerker" rundt der du skyter som vil være vondt! denne brune flekken kan følge blodåra langt, pga herionet er basiskt
ArbeidsledigProletar
Sitat av phish Vis innlegg
Jo, men hvis du skyter det går det ikke gjennom leveren først..
Vis hele sitatet...
har ingenting med saken å gjøre.
Sitat av Revestreken Vis innlegg
tull, det er fordi herion er basiskt som faen, etser villt! like vannløselig som morfin, som det utvinnes fra, som igjen kommer fra valmuer, en veldig våt plante, i motsetning til cannabis, som er veldig tørr, og lager olje.



kicket er grunnet rottegift- og/eller eter.

før vi skriver mere tull, jeg har selv løst opp herion i rent vann og skyti, det funker, men regn med hodepine når du lander, og brune "blåmerker" rundt der du skyter som vil være vondt! denne brune flekken kan følge blodåra langt, pga herionet er basiskt
Vis hele sitatet...
Jeg har selv prøvd psykedeliske stoffer mens jeg har vært sørpe full, er ikke dermed sagt at det nødvendigvis er en smart ting å gjøre.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
har ingenting med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Trodde det var grunnen til at det virker så "dårlig" oralt? At det metaboliseres til morfin... Utdyp, er du snill
Sitat av Omaha Vis innlegg
Jeg har selv prøvd psykedeliske stoffer mens jeg har vært sørpe full, er ikke dermed sagt at det nødvendigvis er en smart ting å gjøre.
Vis hele sitatet...
herion er ikke psykadeliskt. det er sentralt dempende og euforia oppstår

Sitat av phish Vis innlegg
Trodde det var grunnen til at det virker så "dårlig" oralt? At det metaboliseres til morfin... Utdyp, er du snill
Vis hele sitatet...
det funker oralt, men vil du vente 30 min, og ikke få herion rushet? okei, så flott da! det er det ingen andre som vil! fordi det er så godt. noen som røyker seff, men man får vist et lite rush der og, også får man raskt innslag
Så sitronsyre i form av sånn sitronplastikkboks funker også(spørsmålstegn).
I såfall, hvor mye i skjea
Sitat av Bundy Vis innlegg
Så sitronsyre i form av sånn sitronplastikkboks funker også(spørsmålstegn).
I såfall, hvor mye i skjea
Vis hele sitatet...
askorbinsyre får man i pulverform/krystaller, det samme gjelder vell sitronsyre.
Sitat av Revestreken Vis innlegg
askorbinsyre får man i pulverform/krystaller, det samme gjelder vell sitronsyre.
Vis hele sitatet...
Update, det funket knall. Dare i say bedre enn "pulverform" syre.
Da jeg tok en med pulversyre som jeg fikk, og en annen mekket jeg opp selv, ble skikkelig fjern og så småe pupiller at du aner ikke, fikk en rar hvit flekk som gikk bort etter en 20 min, men er ikke dødelig i allefall.
Anbefaler ingen å bruke sitronsyra du får i plastboks på kiwi.
Besøk et apotek og å deg noe askorbinsyre.

http://www.abcnyheter.no/node/89721
"Konsekvensene er åpne sår, årebetennelser, blodpropp og sterk smerte."
Sitat av OoM Vis innlegg
Anbefaler ingen å bruke sitronsyra du får i plastboks på kiwi.
Besøk et apotek og å deg noe askorbinsyre.

http://www.abcnyheter.no/node/89721
"Konsekvensene er åpne sår, årebetennelser, blodpropp og sterk smerte."
Vis hele sitatet...
Meget verdsatt!
Sitat av Bundy Vis innlegg
Meget verdsatt!
Vis hele sitatet...
jeg bruker for tiden KUNN cannabis, jeg er ferdig med alt surret der. TAKK OG LOV! men helt seriøst, prøv å holde deg til å skyte dolcontin! herionet inneholder løsemidler, og det inneholder rottegift, for å gi det kjente "rushet" litt ekstra boost. vask bort bellegget på en dolcontin, knus, og kok og skyt, the end. du vil gjøre deg selv en tjeneste på sikt. askorbinsyre er jo heller ikke bra vettu.. ikke herionet heller. det er ca 12-15 prosent herion, og 85-88 prosent basisk FAENSKAP!! men bliru hekta? vist faen! mitt råd er derfor enten dolcontin, eller å røyke det.
Sitat av Revestreken Vis innlegg
jog det inneholder rottegift, for å gi det kjente "rushet" litt ekstra boost.
Vis hele sitatet...
Dette har vi snakket om før i mytetråden, og denne myten er busted. Antikoagulerende gir ikke økt effekt av heroin og det er heller ike slik at all heroin er blandet med rottegift.
Sitat av Revestreken Vis innlegg
vask bort bellegget på en dolcontin, knus, og kok og skyt, the end. du vil gjøre deg selv en tjeneste på sikt. askorbinsyre er jo heller ikke bra vettu.. ikke herionet heller. det er ca 12-15 prosent herion, og 85-88 prosent basisk FAENSKAP!! men bliru hekta? vist faen! mitt råd er derfor enten dolcontin, eller å røyke det.
Vis hele sitatet...
Å anbefale noen å skyte piller vil ikke bli akseptert her på forumet! Det er livsfarlig å injisere et preparat som er ment for oralt inntak!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette har vi snakket om før i mytetråden, og denne myten er busted. Antikoagulerende gir ikke økt effekt av heroin og det er heller ike slik at all heroin er blandet med rottegift.

Å anbefale noen å skyte piller vil ikke bli akseptert her på forumet! Det er livsfarlig å injisere et preparat som er ment for oralt inntak!
Vis hele sitatet...
Onkel injiserte dolcontin flere ganger om dagen, over en veldig lang tid. Han er ikke død enda? BRA er det nok ikke, og FARLIG er det nok som faen. Men han overlevde da. Han derimot fikk lungeemfysem av ett langt tidsløp med bøtterøyking, i tillegg til at tennern råtna opp og kjeften generelt ble ødelagt.

Men vil absolutt ikke råde noen til og skyte dolcontin, eller noe som helst i det hele tatt
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Onkel injiserte dolcontin flere ganger om dagen, over en veldig lang tid. Han er ikke død enda? BRA er det nok ikke, og FARLIG er det nok som faen. Men han overlevde da.
Vis hele sitatet...
At en anonym person på iternett påstår at en slektning har injisert piller over lang tid uten å ta skade av det, er knappest noe godt grunnlag for å bagatellisere det potensielle skadeomfanget av å injisere tabletter. Onkelen din har hatt flaks. Det betyr ikke at andre har det i samme grad.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
At en anonym person på iternett påstår at en slektning har injisert piller over lang tid uten å ta skade av det, er knappest noe godt grunnlag for å bagatellisere det potensielle skadeomfanget av å injisere tabletter. Onkelen din har hatt flaks. Det betyr ikke at andre har det i samme grad.
Vis hele sitatet...
At du sier det er farlig da, er det noe godt grunnlag? Du er jo bare en anonym person på internett som påstår det er livsfarlig?
At du har peiling, det vet jeg. Alt av respekt til det, for du har nok hjulpet en god del når det kommer til forskjellige stoffer, brukermåte og det meste for at du ikke skal ta skade av det. Men du fatter kanskje poenget mitt, selvom du har peilng. Så er du jo fortsatt en anonym person på internett.
Ikke frekt ment, absolutt ikke.

Jeg er ikke uenig med deg, tvert imot. At det er farlig og ikke og anbefale, hadde du lest hele posten ville du muligens fått meg deg at jeg ikke anbefalte noen og gjøre det, rett og slett fordi piller er ment til og brukes oralt.

Jeg sa derrimot at det virker skom du mente man er garantert til en sikker død av det, noe man ikke er. Mange har uflaks, mange har ikke peiling. Men om du kan det, vet hva du ska gjøre og vet hva du driver med? Onkel overlevde, at det har satt sine spor er riktig, men det setter seg spor om du røyker hver dag og. Men, jeg er enig med deg. Anbefaler INGEN og skyte piller, uansett hva det er.
Sist endret av ghettokid; 24. februar 2011 kl. 11:38.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
At du sier det er farlig da, er det noe godt grunnlag? Du er jo bare en anonym person på internett som påstår det er livsfarlig?
At du har peiling, det vet jeg. Alt av respekt til det, for du har nok hjulpet en god del når det kommer til forskjellige stoffer, brukermåte og det meste for at du ikke skal ta skade av det. Men du fatter kanskje poenget mitt, selvom du har peilng. Så er du jo fortsatt en anonym person på internett.
Ikke frekt ment, absolutt ikke.

Jeg er ikke uenig med deg, tvert imot. At det er farlig og ikke og anbefale, hadde du lest hele posten ville du muligens fått meg deg at jeg ikke anbefalte noen og gjøre det, rett og slett fordi piller er ment til og brukes oralt.

Jeg sa derrimot at det virker skom du mente man er garantert til en sikker død av det, noe man ikke er. Mange har uflaks, mange har ikke peiling. Men om du kan det, vet hva du ska gjøre og vet hva du driver med? Onkel overlevde, at det har satt sine spor er riktig, men det setter seg spor om du røyker hver dag og. Men, jeg er enig med deg. Anbefaler INGEN og skyte piller, uansett hva det er.
Vis hele sitatet...
Nå kverulerer du. Han kan med grunnlag si det er farlig fordi man på en logisk måte kan legge frem grunner til hvorfor det er farlig. Det at du legger frem at et familiemedlem har gjort det i mange år uten å dø av det oppfattes som at du bagatelliserer det, og kan føre til at andre setter seg sin egen helse i fare.
Sist endret av fetter; 24. februar 2011 kl. 11:44.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
At du sier det er farlig da, er det noe godt grunnlag? Du er jo bare en anonym person på internett som påstår det er livsfarlig?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at jeg ikke baserer påstanden min på en annen persons subjektive erfaring, men vitenskap og common sense.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Jeg sa derrimot at det virker skom du mente man er garantert til en sikker død av det, noe man ikke er.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Ikke frekt ment, absolutt ikke.
Vis hele sitatet...
No offence taken
Sist endret av felix_poker; 24. februar 2011 kl. 11:46.
Sitat av fetter Vis innlegg
Nå kverulerer du. Han kan med grunnlag si det er farlig fordi man på en logisk måte kan legge frem grunner til hvorfor det er farlig. Det at du legger frem at et familiemedlem har gjort det i mange år uten å dø av det oppfattes som at du bagatelliserer det, og kan føre til at andre setter seg sin egen helse i fare.
Vis hele sitatet...
Men hadde du lest hele tråden, ville du set att jeg absolutt ikke bagatelliserer det. og at jeg fraråder alle og skyte piller, det vil i beste tilfelle ende med sykehus i mange av tilfellene. At min onkel ikke har hatt flaks har jeg aldri sakt, og at det faktisk er farlig, og en idiotisk ting og gjøre har jeg sakt fra starten av, og sier enda. Anbefaler ingen og skyte piller, selvom onkelen min ikke døde av det. Nå skal det sant sies at han var tung narkoman i 30 år, så han viste sikkert litt hva han holdt på med. Men om du vet hva du driver med eller ikke, er det fortsatt en idiotisk ting og gjøre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å anbefale noen å skyte piller vil ikke bli akseptert her på forumet! Det er livsfarlig å injisere et preparat som er ment for oralt inntak!
Vis hele sitatet...
hmm, det er helt ren morfin, og den vil løse seg opp i vannet mye bedre enn herion, samme hvor ren! det inneholder ikke kalk, skyte piller MED kalk er livsfarlig, man kan aldri filtrere det godt nok, men dolcontin inneholder ikke kalk. herion og makka er langt langt verre å skyte.
Sitat av Revestreken Vis innlegg
hmm, det er helt ren morfin, og den vil løse seg opp i vannet mye bedre enn herion, samme hvor ren!
Vis hele sitatet...
Nei, det er depot-tabletter og absolutt ikke ren morfin. Jeg tror heller ikke noe på at den løser seg bedre opp i vann enn ren heroin, så dette må du backe opp med noe.

Sitat av Revestreken Vis innlegg
det inneholder ikke kalk, skyte piller MED kalk er livsfarlig, man kan aldri filtrere det godt nok, men dolcontin inneholder ikke kalk. herion og makka er langt langt verre å skyte.
Vis hele sitatet...
Det holder ikke at tablettene ikke inneholder kalk, de inneholder div. hjelpestoffer og fargestoffer som du ikke skal skyte i blodårene.
Sist endret av fetter; 4. mars 2011 kl. 10:17.
Sitat av fetter Vis innlegg
Nei, det er depot-tabletter og absolutt ikke ren morfin. Jeg tror heller ikke noe på at den løser seg bedre opp i vann enn ren heroin, så dette må du backe opp med noe.



Det holder ikke at tablettene ikke inneholder kalk, de inneholder div. hjelpestoffer og fargestoffer som du ikke skal skyte i blodårene.
Vis hele sitatet...
ja, du får 170mg depot, men seff skal man ikke skyte de, men 100 mg dolcontin inneholder KUNN morfin, og filmbelegget utenpå kan skyldes bort. du aner ikke hva du snakker om.
Bullshit. Brun heroin virker ikke i bare vann. Og bare et lite apropos til freebase kokain: Det lager du med vanlig kokain i salmiakk. (Som jeg er sikker på ar de fleste kola-brukere her også vet)
Sitat av Revestreken Vis innlegg
ja, du får 170mg depot, men seff skal man ikke skyte de, men 100 mg dolcontin inneholder KUNN morfin, og filmbelegget utenpå kan skyldes bort. du aner ikke hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Fra felleskatalogen:
Sitat av Felleskatalogen
DEPOTTABLETTER 5 mg, 10 mg, 30 mg, 60 mg, 100 mg og 200 mg: Hver depottablett inneh.: Morphin. sulf. pentahydr. 5 mg, resp. 10 mg, 30 mg, 60 mg, 100 mg et 200 mg, aeqv. morphin. 3,75 mg, resp. 7,5 mg, 22,5 mg, 45 mg, 75 mg et 150 mg, 5 mg, 10 mg, 30 mg, og 60 mg: Lactos. const. q.s. 10 mg, 30 mg, 60 mg, 100 mg og 200 mg: Hypromellos., const. q.s. Fargestoff: Titandioksid (E 171) (alle styrker). 5 mg: Gult og sort jernoksid (E 172). 30 mg: Gult jernoksid (E 172). 60 mg og 100 mg: Gult, rødt og sort jernoksid (E 172). 200 mg: Kinolingult (E 104), brilliantblått (E 133)
Vis hele sitatet...
Jeg kan hverken se 170 mg. depot, eller 100 mg. som kun inneholder morfin. Her må du nesten underbygge påstanden din med en solid kildehenvisning, for med mindre du snakker om kapsler og ikke tabletter, kan jeg aldri se for meg at de får laget disse helt uten tabletthjelpestoffer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Fra felleskatalogen:

Jeg kan hverken se 170 mg. depot, eller 100 mg. som kun inneholder morfin. Her må du nesten underbygge påstanden din med en solid kildehenvisning, for med mindre du snakker om kapsler og ikke tabletter, kan jeg aldri se for meg at de får laget disse helt uten tabletthjelpestoffer.
Vis hele sitatet...
Vet du hva, kanskje jeg tar feil, men de jeg fikk tak i hadde 100 mg, og var ikke depot, under det røde filmbelegget, så befant det seg hvit stoff, som jeg knuste, og kokte det opp i vann, filtrerte det, men tror ikke det hadde noe å si, og satt et skudd. Og det var mange flere enn meg som gjorde det samme. Kanskje ikke disse er på det norske legemiddelmarkedet, hva vet vel jeg. Det gav bra funk ihvertfall.