Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3515
Vil bare starte med å si at dette er første gang jeg poster noe på freak. Jeg er godt nok kjent med stoff og virkninger (positive og negative). Men dette handler ikke om meg. *Admin må bare slette posten om det ikke passer her*

Jeg kommer til å kalle vedkommende Kåre og vi er begge 17. Kåre har problemer hjemme, foreldre som krangler mye, påvirker han mye psykisk (noe som han har fortalt meg "Jeg drikker for å glemme, ikke noe annet"). Han sliter mye psykisk og har tidligere vært hos psykolog. Jeg kan ikke si noe om hans familie og tidligere psykisk historie uheldigvis.
I tillegg så innrømmet han i dag at han har abstinenser når han ikke drikker noe alkohol iløpet av en dag (det fant han ut i går), og han påbegynt sitt bruk av hasj og/eller cannabis. Han røyker jævlig mye (opptil 5g dagen), altså til den graden at han ikke er på skolen eller klarer å fungere skikkelig. Rusmidler for han er en måte å flykte ifra den mørke virkeligheten han vanligvis må gjennomgå.

Så jeg lurer på om det er noen måte å hjelpe han på, han har lovet før å gi faen i å bruke stoff av noe slag (kan jo diskuteres om grønt er stoff). Jeg kan jo rapportere han eller snakke med hans foreldre (har det atm som en siste løsning), men jeg vil ikke ødelegge livet hans logisk nok.

Alle spørsmål og anbefalinger tas med et takk, skal prøve å svare så bra som overhode mulig
ArbeidsledigProletar
Silkehansker`? Mas litt på han. Barnevern, kommunen. Noen må jo hjelpe han, det er jo klinkende klart at han ikke takler greiene bra alene.

Men hvordan har han råd til både en neve hasj dagen på toppen av nok alkohol til å få abstinenser... Ikke småtteri :P
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Silkehansker`? Mas litt på han. Barnevern, kommunen. Noen må jo hjelpe han, det er jo klinkende klart at han ikke takler greiene bra alene.

Men hvordan har han råd til både en neve hasj dagen på toppen av nok alkohol til å få abstinenser... Ikke småtteri :P
Vis hele sitatet...
Han er på vei ned en mørk vei, det er klart. Men jeg vet ikke hva som skal gjøres. Har sendt han linken til "Til tenåringene", håper han gidder å lese litt av den. Jeg skal prøve å forklare han hvor fucked han kan bli. Men ingenting hjelper hvis man ikke vil ha hjelp.

Han holder enten på å dra på seg en seriøs gjeld eller så bruker han majoriteten av pengene han får fra deltidsjobben sin på avhengigheten sin. Jeg håper ikke at det er snakk om noe gjeld, ettersom miljøet han kjøper fra er gangske tungt. Tidligere i år så holdt en 14åring å få klippet av to fingre over 700kr, før tiden var utløpt...

Edit: Han er en soss, så det merkes at han har ikke har kjøpt nye klær. Kan tolkes som et tegn på at store deler av pengene går til alko og grønt.
Sist endret av Irradiated Fish; 8. desember 2016 kl. 21:45. Grunn: glømte å legge til ting
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av Irradiated Fish Vis innlegg
...vi er begge 17.
Vis hele sitatet...
Shit.

Dette er verken du eller han istand til å håndtere på egenhånd.
Dere mangler livserfaring, og spesielt i en slik myr av en situasjon, mangler dere ressurser og alternative utveier.

Jeg vil råde deg til å kjappest mulig innse at dette er noe som han trenger hjelp fra andre, utenforstående til å få litt mer i vader.

Etter det kan det kjapt ta mange år før han finner ut av hva han vil.

Dessverre virker det nå som om livet hans er på rett vei ned i dass, og får han ikke fiksa opp i det så er jeg redd det går feil vei.

Ring en hjelpetelefon og legg saken frem for dem - mental helse telefonen eksempelvis.

Og ja, dette er en greie som med fordel kan planlegges mot ung ufør.
Sist endret av esel; 8. desember 2016 kl. 21:51. Grunn: Fordi gud er dum
Sitat av esel Vis innlegg
Shit.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt klar over at dette er over hva jeg kan gjøre. Men problemet er at hvor jeg bor så har snuten en tendens til å få tak i saker som det her, så man må være jævla forsiktig med hvem som får vite informasjon.

Men det stopper faen ikke der, hvis noen i miljøet får vite at jeg prøver å fjerne kunder så kan jeg ende opp ganske fucked. Miljøet som han får stoffet sitt ifra er tungt. Heldigvis er det ikke han som kjøper stoffet inn, men vennen hans som kjøper stoffet er ikke så mye en god person. Han har voldelige tendenser og har nok som interesse å hooke Kåre på stoff.


Og hvis jeg må velge, så går (egoistisk nok) min velvære over Kåre sin. Jeg sitter i en posisjon hvor mitt nettverk er stort og mektig (type du ønsker ikke å fucke med meg), men miljøet her er fuckings kamikaze og bryr seg ikke.
Hvis din posisjon er mektig og sterk burde det da ikke være noe grunnlag for at du trenger og bry deg om disse hasj pusherne?
Snakk med foreldrene hans, seriøst. Kompisen din har et rimelig alvorlig rusproblem og det er nærmest din plikt å hjelpe han. Du ødelegger ikke livet hans om du snakker med foreldra, tvert imot.
Ring rustelefonen på 08588, og hør hva de mener. Selv tenker jeg at du burde si ifra til noen ganske fort, før problemet når nye høyder. Han vil nok skjønne at du bare vil det beste for han.
Høres ut som om det er mer enn at foreldrene krangler, ofte kan det resultere i ganske stygge situasjoner for unga. Ville heller ringt barnevernet enn de som har rot i problemet.
Sitat av vato Vis innlegg
Hvis din posisjon er mektig og sterk burde det da ikke være noe grunnlag for at du trenger og bry deg om disse hasj pusherne?
Vis hele sitatet...
Her er problemet, selv om jeg (og min familie) sitter i en gangske fin posisjon i samfunnet så har jeg den største respekt for miljøet. Det finnes litt for mange ustabile og uforutsigbare personer i miljøet til at jeg ønsker å kødde rundt med det. Og (en kan vel si uheldigvis) så er mye av makten min ifra de lovligere sidene i samfunnet (type dommere og politi), så det er ikke såpass nyttig. Har så klart noe fingre i skråplanet av samfunnet, men vil ikke bruke de hvis ikke nødvendig.

Sitat av Fuglern Vis innlegg
Snakk med foreldrene hans, seriøst. Kompisen din har et rimelig alvorlig rusproblem og det er nærmest din plikt å hjelpe han. Du ødelegger ikke livet hans om du snakker med foreldra, tvert imot.
Vis hele sitatet...
Jeg har det som siste alternativ å snakke med foreldra hans, men skal advare han i dag om at jeg enten snakker med foreldra hans eller han kan skjerpe seg. Han holdt seg clean inntil for to uker siden og av en eller annen grunn fant ut at det var lurt å begynne igjen.

Sitat av hyperaktiv Vis innlegg
Ring rustelefonen på 08588, og hør hva de mener. Selv tenker jeg at du burde si ifra til noen ganske fort, før problemet når nye høyder. Han vil nok skjønne at du bare vil det beste for han.
Vis hele sitatet...
Han er ikke den skarpeste kniven i skuffen, og han har en uheldig tendens til å hate folk som går i mot han. Kommer til å ringe rustelefonen seinere i dag og spørre dem.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Høres ut som om det er mer enn at foreldrene krangler, ofte kan det resultere i ganske stygge situasjoner for unga. Ville heller ringt barnevernet enn de som har rot i problemet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at barnevernet (som kjent tidligere) ofte kan blåse saker litt ut av proporsjoner. Jeg har vurdert det tidligere, men det er ikke akkurat som om noen bruker vold (eller lignende) det er mer bare foreldre som har enkelt for å krangle med hverandre. Og det påvirker jo så klart han og broren hans at det er en dårlig vibe så jævla ofte.
Sitat av Irradiated Fish Vis innlegg
Problemet er at barnevernet (som kjent tidligere) ofte kan blåse saker litt ut av proporsjoner. Jeg har vurdert det tidligere, men det er ikke akkurat som om noen bruker vold (eller lignende) det er mer bare foreldre som har enkelt for å krangle med hverandre. Og det påvirker jo så klart han og broren hans at det er en dårlig vibe så jævla ofte.
Vis hele sitatet...
Vel, når det påvirker ungen til å bli alkis og narkis og slite sterkt psykisk synes jeg kanskje det er greit å kontakte barnevernet, ting er ganske blåst ut som det er.
Nå vet ikke jeg hvordan han eller deres forhold er, men når folk opp igjennom har prøvd å få meg rusfri, så er det noen som har bedt meg om å ta meg sammen, truet med å snakke til typ familie, politi osv sånn som du sier, det fungerte dårlig på meg. Noen ganger fikk det helt motsatt virkning, og situasjonen ble verre. Det som hjelper mest for meg er når folk viser forståelse for at jeg ruser meg, at det er vanskelig å slutte og at det ikke alltid er like lett å motstå fristelsen. Medfølelse og kjærlighet er det som funker for meg, men nå skal det sies at jeg er jente og trenger en del støtte for å gjennomføre ting. Vet ikke om kompisen din er sånn, men kanskje han føler seg mindre aleine hvis du viser at du skjønner at situasjonen hans er vanskelig?
>Hooke Kåre på stoff
Er han ikke hooka allerede på legal rus, og han ene idioten prøver å "Hooke" ham på hasj? Hadde fungert bedre å selge hjemmebrent isåfall.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Irradiated Fish Vis innlegg
Han holder enten på å dra på seg en seriøs gjeld eller så bruker han majoriteten av pengene han får fra deltidsjobben sin på avhengigheten sin. Jeg håper ikke at det er snakk om noe gjeld, ettersom miljøet han kjøper fra er gangske tungt. Tidligere i år så holdt en 14åring å få klippet av to fingre over 700kr, før tiden var utløpt...'
Vis hele sitatet...
Really? Hvor desperate er de?` Rimelig skjørt opplegg om de holder på sånn, 700 spenn?
De må ha masse gjeld og/eller er psykopater da.
Ærlig talt så virker dette ikke seriøst. Hvem klipper fingra av en kid på 14 for 700 kroner?
Og posisjon og nettverk? Hallo. Du får ikke en kniv i ryggen i et mørkt smug om du får kompisen rusfri. Det er kunder nok for de som dealer. Og det kommer stadig nye og gamle kunder trenger stadig mer eller går over til blandings.

Nei dette virker som bs fra ende til annen.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hvem klipper fingra av en kid på 14 for 700 kroner?
Vis hele sitatet...
Andre kids...