Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 17497
Jeg fikk altså beskjed at de kunne stanse hele økningen ettersom jeg ikke hadde noe som helst muligheten til og betale. Var under 18, arbeidsløs etc, veit ikke helt om det er andre boller da, men.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Takk for litt mere seriøse svar her.
Jeg kan inrømme at på den tiden da jeg overtrakk så hadde jeg ikke veldig høy moral og selv om jeg visste at jeg måtte betale tilbake så brydde jeg meg ikke noe særlig. No er jeg annerledes og har mest sannsynlig høyere moral enn de fleste her som har kritisert meg.
Jeg føler det er feil at Lindorff skal få så mye penger for ikke å ha gjort omtrent noe. Når jeg har snakket med de så har de aldri vært behjelpelig på noen som helst måte og jeg er sikker på de kunne gjort mye mer for å hjelpe meg å betale, men de var mer interresert at det skulle rente seg mest mulig. Og jeg bryr meg ikke særlig mye om at de har loven på sin side, jeg røyker foreksempel hasj hver dag selv om det ikke er lov.
Jeg har og allerede betalt noen tusen, hadde en betalingsplan der jeg betalte 500,- i mnd, men etter jeg flyttet for et par år siden og fikk en del høyere husleie + andre kostnader så betalte jeg ikke et par mnd og de sluttet å sende regninger så jeg glemte det helt.
Litt av grunnen til at jeg ikke vil jobbe noe heller er fordi jeg får penger fra NAV og hvis jeg får en deltidsjobb vil ca. hele lønningen jeg får bli trukket fra ytelsen fra NAV. Så det vil si jeg jobber for ingenting. Derfor måtte jeg fått en heltidsjobb for å tjene nok og det gidder jeg ikke siden jeg har tenkt å ta studiene seriøst og det ville blitt for mye stress.

Men jeg visste ikke det går an å få møte med Lindorff siden jeg trodde de bare hadde kontor i Mosjøen eller noe sånt og jeg bor i Bergen. Har de kontor i Bergen og?
Jeg tenker å prøve å få til en avtale der jeg betaler de noen tusen + månedlig beløp på 2-300,- mot at de stopper renten. Så når jeg har fått det ned i en litt mer behagelig sum kan jeg prøve å få kuttet en del mot at jeg betaler resten.

Takk igjen for seriøse svar. Denne tråden, tross alle de idiotiske svarene, har også vært ganske hjelpsom.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som reagerer på at trådstarter klager over at han ikke har råd til å betale 500 kroner pr måned, men han har tydeligvis råd til å røyke hasj hver dag?

Tips, hold deg til helgerøyking, så har du fort råd til de 500 kr Lindorff skal ha hver mnd!
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Jeg fikk altså beskjed at de kunne stanse hele økningen ettersom jeg ikke hadde noe som helst muligheten til og betale. Var under 18, arbeidsløs etc, veit ikke helt om det er andre boller da, men.
Vis hele sitatet...
Hvis du var under 18 åssen klarte du og pådra deg gjeld? Det skal ikke være mulig....
Du klager forferdelig mye over å få høre sannheten her. Nå har jeg heldigvis jobbet med inkasso, så dette kan jeg litt om. For det første kan du sende søknad om frysing av renter ved å bestille et kartleggingsskjema. Dette innebærer at du må ha fremtidsutsikter og et budsjett, men det virker jo kanskje ikke akkurat som du er spesielt interessert i å finne en løsning her.

Videre kan du, som andre har påpekt tidligere, tilby redusert oppgjør ved en snarlig innbetaling. Slike reduksjoner gjøres derimot sjelden dersom du har få utestående krav og dersom du også er relativt ung. Pengekrav har en foreldelsesfrist på 10 år, og hver gang kravet sendes rettslig, oppdateres dette med 10 nye år. Foreldelsesfristen oppdateres også ved hver innbetaling du gjør. Altså kan du nok ikke sno deg unna kravet.

Du har også krav på økonomisk rådgiver gjennom kommunen du bor i. Gjeldsrådgiver kan hjelpe deg med å utforme en søknad hvor det bes om at saken berostilles inntil du kommer deg i fast arbeid eller finner annen løsning. Dette er en trygg løsning som svært ofte godtas da den er kvalitetssikret av rådgiveren i kommunen.

Å betale 500,- kr i måneden på et krav på 20.000,- + er en avtale som er svært god for ditt vedkommende. Hadde du hatt tilsvarende utestående på et kredittkort, kan du regne med at minimumssummen du måtte ha betalt hver måned hadde vært høyere.

Det beste er nok, uansett, å få lånt summen av familie slik at du får løst den ut raskt og smertefritt. For det negative kommer, ønsker jeg deg lykke til.


Sitat av El Capitan Vis innlegg
No er jeg annerledes og har mest sannsynlig høyere moral enn de fleste her som har kritisert meg.

(...)

Litt av grunnen til at jeg ikke vil jobbe noe heller er fordi jeg får penger fra NAV og hvis jeg får en deltidsjobb vil ca. hele lønningen jeg får bli trukket fra ytelsen fra NAV. Så det vil si jeg jobber for ingenting. Derfor måtte jeg fått en heltidsjobb for å tjene nok og det gidder jeg ikke siden jeg har tenkt å ta studiene seriøst og det ville blitt for mye stress.
Vis hele sitatet...

Jobber for ingenting, er det virkelig sånn du tenker? At skattepengene mine går til at du skal sitte i sofaen og patte på jointen din, viser jo hvor høy moral du har. Hadde det ikke vært for folk som deg, hadde vi alle hatt mer penger:

1) NAV hadde ikke trengt å gi deg lommepenger som en liten unge.
2) Renter over styringsrenten gjenspeiler avkastningskrav og risiko. Hadde alle betalt, hadde risikoen vært lavere, og lavere rente kunne derfor være godtatt av bankene.
3) Inkassoomkostninger gjenspeiler også risiko for at noen uheldige ikke har mulighet til å løse inn krav, og for at noen drittunger ikke tar ansvar for seg selv.

Er det dette du har lyst til her i livet? Å være en snylter på samfunnets rumpe? Grunnen til at du ikke får mye støtte her, er jo nettopp fordi du har sugerøret ned i alles glass, og viser liten interesse i å ta ansvar for ditt eget liv.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Hvis du var under 18 åssen klarte du og pådra deg gjeld? Det skal ikke være mulig....
Vis hele sitatet...
Skjedde en ulykke hvor ting ble ødelagt.
Da kom forsikringselskap og skulle ha sin del, deretter til inkasso hos lindorff.

Det førte til det magiske ordet -> Gjeld