Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1694
Hei Freaks!

Norges første konferanse for psykedelisk vitenskap finner sted til våren! Det er nok mest fokus på forskningsarbeidet, og kanskje litt tørt for andre enn fagfolk, men jeg har blitt fortalt at det planlegges å holde litt mer populærvitenskaplige foredrag på kvelden, så bare å følge med.

Uansett så er dette et stort skritt. Er ikke mange år siden jeg selv ville sett på dette som helt utenkelig. Hva tenker dere andre?

Her er lenke

(Disclaimer: jeg har ingen ting med konferansen å gjøre)
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvem faen har 5000 spenn til billett???! Det der er ran!
Nei ass støtter ikke et arrangement som ekskluderer vanlige folk og kun er for privilegerte. Finner den infoen de skal snakke om på nett gratis
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mye kulere med meaculpauio fleinsopp konferanse
Røyker
Marlboro666's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem faen har 5000 spenn til billett???! Det der er ran!
Nei ass støtter ikke et arrangement som ekskluderer vanlige folk og kun er for privilegerte. Finner den infoen de skal snakke om på nett gratis
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er ganske dyre billetter, men dette er en ganske vanlig pris tatt i betraktning at det er en vitenskaplig konferanse. (J.f. Disse to) Vanligvis betales billettene av institusjonene deltagerne er tilknyttet, og inntektene går i all hovedsak til å dekke drift. Det er dyrt å fly inn og losjere forskere fra hele verden, og har ikke noe med å "ekskludere vanlige folk" eller kun å henvende seg til "de priviligerte".

På den måten er konferansen mest interessant som et tegn i tiden, et lite skritt i retning et samfunn uten så mange fordommer mot psykdelika.


Med litt flaks så er de like rause some andre konferanser, og legger ut alle foredragene på youtube.

Hvis det blir noe av den populærvitenskaplige delen jeg nevnte, så regner jeg med at den får en annen type billetter.
En vitenskapelig konferanse om psykedelika er vel det som er lengst unna psykedeliske erfaringer, og da tenker jeg spesielt på når det prates om psykedelika og dens fysiologiske virkninger på hjernen. Jeg har ingenting imot det, men det er ikke akkurat i psykedelikaens "ånd", som er en subjektiv erfaring og mye større enn hva språket kan romme, så det er egentlig ganske så nyttesløst å snakke om det. Det mest interessante jeg leser om psykedelika kommer fra vanlige folk, hvem som helst som bare beskriver hva de opplevde, det er det nærmeste en kommer å si noe om psykedelika, det er og forblir subjektivt. Så, jeg er skeptisk til at vitenskapen blander seg inn i dette, da jo nettopp vitenskapens språk er objektivt, og av den grunn er den på mange måter stengt ute fra den psykedeliske verdenen, som jo er mystikk, og der har ikke vitenskapen så mye å komme med, men vitenskapen kan f.eks. si om det og det stoffet har negative fysiologiske virkninger, vitenskapen kan også føre til at nye psykedeliske substanser oppdages, og det er jo noe en vil vite hvis en driver med dette. Men, straks en inntar et slikt stoff så er en ikke lengre i vitenskapens verden.

Selv Carl Jung ville hatt relativt lite interessant å si om psykedelika. Han ville sikker sakt noe slikt som at det avdekker hele det ubevisste sjelslivet i mennesket, og advart mot det med tanke på ens egen mentale velvære, noe jeg ikke er uenig i. Hans teorier om Anima stemmer jo skummelt godt overens med møter med "Aya gudinnen" på DMT/Aya, jeg har ikke selv blitt riktig klok på hva dette er, men jeg vet akkurat hva de som har sett dette snakker om.

Uansett, hadde Carl Jung levd og hadde hatt en konferanse om psykedelika, da hadde jeg vært interessert. Han er opptatt av det indre sinnslivet, vitenskapsmennesker har som regel ikke den dybden.
Sist endret av Hans Høyhet; 17. februar 2022 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Røyker
Marlboro666's Avatar
Trådstarter
Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av at du har en veldig begrenset visjon av hva vitenskap betyr.
Vitenskap er ikke bare naturfag. For et eksempel vil jeg nevne at den siste vitenskaplige psykedeliske konferansen jeg var på var det filosofer, antropologer, historikere, psykologer, farmakologer, leger samt de hvis kunnskap stammet mer fra "undergrunnen".

Jeg tror du vil finne ganske få antropologer som hevder at de beskriver noe objektivt. Det de har til felles er å ønske å føre en samtale om psykdelika.

Jeg er enig i at det er nyanser i den psykedeliske erfaringen som vanskelig lar seg gripe med ord, men å gå derifra til at vitenskapen blander seg inn i dette fordi det ikke akkurat er i psykedelikaens "ånd" fremstår for meg som nokså innelukket synspunkt. Er det ikke i psykedelikaens ånd å være nysjerrig? Å undre seg? Å dele denne undringen med andre? Og bidra til å ta de stegene som er nødvendig for at samfunnet skal tillate at de gavene psykedelika har å gi blir tilgjengelig for flere?

Ingen ekte forsker går rundt og "vet", hadde de visst hadde de ikke trengt å snakke med hverandre.

For eksempler på psykdelisk vitenskap som ikke er redd for å romme subjektivitet, eller til og med bare komme fra vanlige folk, hvem som helst som bare beskriver hva de opplevde så anbefaler jeg å ta en titt på youtubelenken i mitt forrige innlegg, eller for et lokalt eksempel, denne antropologi-masteroppgaven om psykdelika i Norge. denne antropologi-masteroppgaven om psykdelika i Norge (lenke til pdf er litt ned på siden)

Til slutt, det er ikke noe enten eller. Det finnes mange veier til kunnskap om psykdelika, psykedelisk vitenskap er en av dem, men jeg vet av erfaring at mange av de som sogner til den leiren veldig gjerne hører mer fra andre tradisjoner. Enda en grunn til å komme på konferansen spør du meg
▼ ... over en måned senere ... ▼
Røyker
Marlboro666's Avatar
Trådstarter
Liten oppdatering her:
Ser at de nå har annonsert et symposium på slutten av konferansen.
Veldig mye billigere billetter, kun 375kr.
https://www.facebook.com/events/1132.../?ref=newsfeed
https://psykedelisk-vitenskap.hoopla.no/sales/636561215

Jeg skal dit, og håper å treffe andre freaks! Send gjerne en PM hvis du skal