Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2040
Hei.

Før dette eventuelt utvikler seg til en tråd der majoriteten av svarene er at ''det er bare i hodet ditt'' og ''det er ikke ekte'', så vil jeg bare si at jeg er fullstendig klar over det. Jeg håper bare på noen tips, eventuelt diskutere med andre som også sliter med ekstreme mareritt.

Det har seg sånn at i det siste så har jeg hatt helt ekstreme mareritt som senere har gått over til søvnparalyse. Jeg har slitt med mareritt gjennom hele livet, men opplevd søvnparalyse ved en håndfull ganger. I det siste har disse to tingene begynt å gå hånd-i-hånd og jeg er nærmest garantert å få søvnparalyse hver gang jeg har mareritt, som har vist seg å bli veldig ofte i det siste.

Marerittene går alltid ut på det samme, bare at miljøet og personene er annerledes. Det er alltid barn som blir drept på grusomme måter og det er alltid jeg og to personer som finner disse barnene. Marerittene avsluttes alltid ved at jeg blir jaget av en demon og når jeg endelig våkner opp av dette marerittet, så står denne demonen ved siden av sengen min, ser på meg med et jævlig smil og ler hånlig.

Dette begynner å bli plagsomt og jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal få slutt på det. Det skjer ikke hver natt, men i det siste har det skjedd ukentlig. Selv om det ikke er ekte, så er det fryktelig ubehagelig. Noen ganger ''besetter'' denne demonen meg under paralysen, og jeg skriker med skikkelig forvrengt og jævlig stemme stemme ''nei, jeg vil ikke, vil ikke'' osv.

Jeg bruker svært lite rus og lever et sunt og aktivt liv. Snakket med en kompis om dette og han minnet meg på at jeg alltid har sagt at når jeg røyker cannabis, så drømmer jeg ingenting. Prøvde for moro skyld å røyke en gang forrige uke og ble skikkelig fjern. Søvnparalysen skjedde likevel, så tydelig at cannabis heller ikke hjelper lenger. Er fullstendig klar over at det uansett ikke hadde vært en løsning på problemet, men ville bare teste det.

Jeg har tidligere slitt med kompleks PTSD grunnet et trøblete liv, men er i en meget god periode nå der jeg aldri har hatt det bedre. Jeg finner det usannsynlig at dette skal være en faktor til marerittene.

Er det flere her som også sliter med ekstreme mareritt, eventuelt har noen tips? Det settes stor pris på.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Jeg har tidligere slitt med kompleks PTSD grunnet et trøblete liv, men er i en meget god periode nå der jeg aldri har hatt det bedre. Jeg finner det usannsynlig at dette skal være en faktor til marerittene.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det er veldig nærliggende at det er en faktor. Selv om du har en god periode på andre måter. Det er jo ikke akkurat en lineær prosess å jobbe seg gjennom sånt. Ville fulgt det sporet om jeg var deg.

Ellers så har du sikkert prøvd alle råd om søvnhygiene som finnes, men det er verdt å nevne. Min erfaring er at alt som roter til søvnen på noe vis kan forårsake søvnparalyse.

Høres ganske fryktelig ut, håper du finner ut av det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tenker at det er veldig nærliggende at det er en faktor. Selv om du har en god periode på andre måter. Det er jo ikke akkurat en lineær prosess å jobbe seg gjennom sånt. Ville fulgt det sporet om jeg var deg.

Ellers så har du sikkert prøvd alle råd om søvnhygiene som finnes, men det er verdt å nevne. Min erfaring er at alt som roter til søvnen på noe vis kan forårsake søvnparalyse.

Høres ganske fryktelig ut, håper du finner ut av det.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Ja, kanskje jeg undervurderer PTSD'en. Synes bare det er merkelig at dette skal skje når jeg er i den beste perioden i livet. Har jo alltid slitt med mareritt før, men ikke på denne måten.

Sliter aldri med å sovne eller det å få nok søvn, men er ofte utslitt når jeg våkner. Føler ofte jeg har vært på "jobb" gjennom hele natta, uten at jeg vet hvorfor.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Takk for svar!

Ja, kanskje jeg undervurderer PTSD'en. Synes bare det er merkelig at dette skal skje når jeg er i den beste perioden i livet. Har jo alltid slitt med mareritt før, men ikke på denne måten.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er helt typisk jeg, når du får orden på en ting så dukker en annen ting opp bak deg. En evig whack-a-mole med absurde symptomer. Haha, det var kanskje ikke så oppmuntrende, og det er ikke det at den bedringen du har hatt ikke er reell. Kanskje det er ett eller annet i livet ditt nå som gjør at det her dukker opp. Det er helt sikkert mulig å få has på, men ville lett der før jeg kastet meg på sovemedisin eller noe sånt. Har du en terapeut?
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes det er helt typisk jeg, når du får orden på en ting så dukker en annen ting opp bak deg. En evig whack-a-mole med absurde symptomer. Haha, det var kanskje ikke så oppmuntrende, og det er ikke det at den bedringen du har hatt ikke er reell. Kanskje det er ett eller annet i livet ditt nå som gjør at det her dukker opp. Det er helt sikkert mulig å få has på, men ville lett der før jeg kastet meg på sovemedisin eller noe sånt. Har du en terapeut?
Vis hele sitatet...
Ja, det er godt mulig det altså. Er jo alltid noen hendelser i en hektisk hverdag, så kan godt hende det er noe som trigger det. Hva det eventuelt er aner jeg ikke.

Nei, jeg har ingen terapeut nå lenger. Det har jeg ikke hatt på mange år.
I stedet for å grue seg til å sove og å tenke at dette kommer til å skje i natt igjen prøv dette:

Tenk nøye igjennom historien i drømmen, gjerne flere dager i strekk. Legg ekstra elementer og dimensjoner til handlingen,
både gode og onde. Lag flere versjoner, utvikle handlingen. Ikke hver redd for å gjøre det så grusomt som mulig.
Kanskje er det dere som har drept disse barna og demonen, når han får tak i dere, så buttfucker dere han så jævlig at han blir kristen.

Lag også versjoner der handlingen tar en helt ny vending. Dere blir hyllet for å ha funnet disse barna, det er ikke en demon
som forfølger dere det er pressen som vil intervjue dere.
Det er din historie, du bestemmer.
Har du lagt merke til om søvnposisjon påvirker søvnparalyse? Slet med hyppig søvnparalyse selv, men kom frem til at det kun skjer meg når jeg sovner på ryggen. Sovet på siden i flere år uten å oppleve det igjen.
Umulig å kunne slå fast noe men tenker en mulighet er at det kan ha sammenheng med PTSD'en, for det er når hjernen ikke lenger er i beredskapsmodus at den har kapasitet til å ta innover seg traumet og følelsene knyttet til det. Da av og til som forskjellige manifestasjoner i mareritt.

Det kan og ha sammenheng med at du bruker rusmidler i blandt, som en form for slags abstinens eller mindfuck et stykke tid som kan være dager eller uker etter at rusen har gått ut. Prøv å se om du kan kartlegge et mønster?

Andre ting kan være medisinbruk, eller bare en tilfeldig fase.

Jeg har også PTSD og fått mindre fysiske mareritt og bedre søvnkvalitet av Seroquel, hvis du vil prøve noe medisiner kan du ta det opp med legen din
Jeg slet også i en periode med mareritt og søvnparalyse.
Min venninne tipset meg om at hun fikk et type medesin som egentlig er egnet for migrene, men som også blir skrevet ut for dem med mareritt.

Har ikke testa det selv ut, men for henne hjalp det. Har dessverre ikke navnet på preparatet, men kan kanskje høre med en lege eller gjøre en Google?
Håper det gir seg for deg uansett hva du prøver =)
Lucid Dreaming kunne kanskje være verdt et forsøk, da kan du ta tak i marerittet og gjøre det om til det du selv ønsker.
Gjøre om demonen til en liten valp, eller eventuelt konfrontere den og få en samtale med din egen underbevissthet for å finne ut av
hva som er greia med disse drømmene, og kanskje fikse og fjerne dem fra drømmene dine..

LD er utrolig enkelt å komme i gang med, og krever lite jobb fra din side for å komme i gang med basic´n.
og når du mestrer basic lucid dreaming, da er det bare opp til deg selv hvor langt du vil ta det videre.
Jo høyere nivå du ønsker å ta det til jo mer mental jobb og innsats tar det fra deg selvsagt, og der varierer
det så klart stort på hva folk klarer å få til..

Masse enkle guider du kan finne på Google eller freak forumet som kan forklare dette mye bedre en meg, så om det
skulle være Interessant så ville jeg startet der da det er greit å lese en nettside/tråd som tar for seg både de positive
og negative sidene med Lucid Dreaming..

Uansett om du tester det ut eller avfeier det som hokus pokus tull,
så vil jeg ønske deg lykke til, og håper du får orden på drømmene dine ✌️
Tusen takk til dere alle for tips og råd!
Sist endret av Filkor; 4. januar 2022 kl. 23:30.