Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6395
Hei freaks!

Her om dagen fant jeg en gammel nedstøva moped på en låve hos en slektning. Så vidt jeg vet er det en Suzuki TS50x 98-modell.

Selv om den ser ganske inntakt ut, er det umulig å få start på den. Siden kunnskapene mine om moped og motor en svært begrensa er det ikke så lett for meg å finne ut hva det er som feiler den, men jeg har lagt merke til 3 ting som jeg mistenker ikke er som det skal være:

- Gasshåndtaket rikker seg knapt
- Jeg får kun lys i "displayet" når nøkkelen står i den midterste posisjonen (når jeg prøver å starte mopeden altså). (Oljelampa lyser også da, men jeg vet ikke om det er fordi det skal være sånn når man starter mopeden, eller om det er fordi det er noe galt med olja)
- Bakbremsa er nokså stuck

Forøvrig er det kickstart på den, og det er bensin i tanken, hvis noen lurte.

Håper det er noen noen på forumet her som veit litt mer om moped enn meg, og som kan hjelpe meg med å finne ut hva som skal til for å få start på den?
Napp av bensinslangen fra forgasseren, og tøm ut gammel bensin i en kanne. Ta så av forgasser, som med stor sannsynlighet trengs å renses. Sjekk spesielt om dysa er tett eller ei, og nåla går opp og ned fra dysa.

Ny tennplugg kan være nødvendig, men ikke sikkert. Du bør nok også tømme to-takts olje tanken her for gammel olje. Det er en uting med separat oljetank, da om denne tetter seg så skjærer du mopeden.

Fyll så opp med ny bensin, og ny to takts olje. Bland inn 1-2% i bensinen, så er du helt sikker.
Som over pluss startgass. Spark og spark igjen
Avhengig av hvor lenge mopeden har stått så kan det tenkes du bør bytte ut bensinen også. Den kan jo faktisk å ha stått i 20 år på låven. Da er bensinen ikke til å stole på. Full i vann og møkk.

Sjekk gnist på pluggen. Har du gnist og den ikke starter er det mangel på drivstoff. Kan være alt fra tett filter til tett dyse.
Hvis gasshåndtaket knapt rikker seg, så er det enten noe som blokkerer i dysa, at håndtaket har rustet/satt seg fast, eller så går gasswiren veldig tungt i strømpa. Sistnevnte tror jeg er minst sannsynlig.
Spray litt WD-40 e.l. innunder håndtaket om du får til. Gjør alt det andre som nevnt over, og hvis ikke noe fungerer (og du er sikker på at du har gnist i pluggen), så tar du av forgasseren og renser.


Husker eieren om mopeden fungerte når den ble satt bort?
Punkt 1 er som andre har nevnt fersk bensin. Bensin blir faktisk dårlig med tiden, det er mye oppløste gasser som vil forsvinne. Disse har stor effekt på hvor lett den tenner. Det er tilogmed forskjell på sommer- og vinterbensin.

Deretter ville jeg gått over forgasser og mekanikken. Det er liten vits i å prøve hvis du ikke engang kan gi litt gass...
Å få liv i gamle bensindrevne saker er gøy. Har selv fått masse hjelp og lært mye fra denne youtube-kanalen:Mustie1 Forklarer godt hvordan man renser forgassere og feilsøker på andre måter. Han har fikset mange gamle mopeder, sjekk biblioteker hans. Lykke til. Hold oss oppdatert på hvordan det går.
Sitat av Gargoyle Vis innlegg
Å få liv i gamle bensindrevne saker er gøy. Har selv fått masse hjelp og lært mye fra denne youtube-kanalen:Mustie1 Forklarer godt hvordan man renser forgassere og feilsøker på andre måter. Han har fikset mange gamle mopeder, sjekk biblioteker hans. Lykke til. Hold oss oppdatert på hvordan det går.
Vis hele sitatet...
Alt jeg kan om dette temaet har jeg også lært av Mustie1. Vanvittig interessant og lærerik kanal!
Hva betyr «umulig å få start på»? Er den fullstendig død? Prøver den å starte, men tenner ikke skikkelig? Mine startvansker har som regel begrenset seg til strøm (selv om det som nevnt over er mye annet som også kan være galt med et gammelt kjøretøy). Gammelt batteri? Har du prøvd med startkabler/sjokkstarter?
Edit: Så nå at den har kickstarter.
Sist endret av Realist1; 26. juni 2021 kl. 00:32.
* Gnist, bensin og luft.

1. Skru ut pluggen. Legg pluggen på noe så den har kontakt med metall. For eksempel på toppen av sylinderen. Prøv Kickstarten. Da skal du se gnist.

2. Se om den mottar bensin: Skru av forgasseren og se om den fyller seg opp med bensin. Hvis ikke, er noe tett. (Bytt ut gammel bensin)

3. Tett luftfilter kanskje?

Husker at det var ganske vanlig med "hardt" gasshåndtak på noen av de gamle mopedene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva slags moped er det? scooter eller "gir-moped" ? Gå over gass-wire helt ifra håndtak til forgasser stemplet inni forgassern og påse at den fjærer seg korrekt....
Susuki tsx, skrev han
Sist endret av sukkersyke; 17. oktober 2021 kl. 05:21.
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Susuki tsx, skrev han
Vis hele sitatet...
ok, my bad =)

Jeg villa ha rensa forgasseren skikkelig..Skru ut dyser og alt...ta ut forgasser-stempelet også
Sist endret av random119817; 17. oktober 2021 kl. 07:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et gammelt triks er å tvangstarte "på giret". Krever at du har en bakke i nærheten.
Gjør slik:
Plasser deg på toppen av bakken, skru på tenning og sett moped i 1. gir. Ta inn clutch og trill nedover. Slipp ut clutch når du har nådd joggetempo.

Følg de gode tipsene over om gnist, forgasser, gasswire og bensin. Bytt gjerne tennpluggen, ny koster fra 50 kr.